Pro oiler vs Osco

zois

MF'er
20 jan 2012
154
2
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!

Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?
 
Nee dat bedoelde ik niet.
Je zit de Scottloiler af te kraken. Heb je die wel eens zelf in gebruik gehad?

Want de klachten die jij omschrijft wijt ik allemaal aan een super verkeerd afgesteld apparaat.
Ik heb er dus 2 in gebruik, en olievlekken heb ik nog ooit gehad hoor. Je hebt wel gelijk dat het een continue lopend iets is vanaf dat de motor gestrat word, maar om een druppel te maken, moet ie al zeker een tiental minuten staan te draaien in stationair. Maar wie doet dat? Ik niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat bedoelde ik niet.
Je zit de Scottloiler af te kraken. Heb je die wel eens zelf in gebruik gehad?

Ik heb er wél een gehad, (V-system) en het is maar nét wat je nog acceptabel vindt.
Het probleem is de viscositeit van de olie.
's middags kan het al gauw 5 - 10 graden warmer zijn, hierdoor wordt de olie dunner.
[http://pro-oiler.net/info02.htm]
Visc-Temp-example01.gif
~[/url]
Mocht het 's ochtends 10 graden zijn en 's middags 30, dan levert een Scottoiler 3x zoveel olie bij dezelfde setting.

Als je alleen rijdt bij exact 20 graden is dat natuurlijk geen probleem.
 
Hier een gierigaard die de commercieel verkochte systemen eigenlijk veel te duur vindt. In principe zijn het allemaal olie-druppel-systemen aangestuurd door of vacuum, sensor op het wiel, zwaartekracht enz. Principe van smeren blijft hetzelfde. En daar betaal je dan ruim honderd Euro voor. Osco, Scotoiler, Pro-oiler, Tutoro enz. Die Loobman vind ik het geld nog waard, lijken mij alleen de produktiekosten.

Zoek eens op "chain oiler homemade" of "chain oiler diy" (web, afbeeldingen en video) en je krijgt worldwide de meest inventieve dingen te zien, sowieso al heel leuk om te bekijken!

Momenteel heb ik een 10ml injectiespuitje onder het zadel zitten. Bij de apotheek €0,30. Gevuld met motorolie pak ik die om de tankbeurt er even bij (ca 500 km). Motor op de bok in 1e versnelling en dan 2-3ml olie op de ketting druppelen. Héél, héél langzaam de plunjer indrukken, in feite wat de Osco ook doet. Ik heb daarvoor een 3mm gaatje geboord in de plastic kettingbeschermer.

Okay, druppels komen dan 'ergens' op de ketting want ik heb (nog) geen olieverdelertje erop zitten die de olie aan 2 kanten op de asjes van de schakels brengt. Maar een grondige inspectie na de smeerbeurt laat zien dat er toch best behoorlijk gesmeerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Hier een gierigaard die de commercieel verkochte systemen eigenlijk veel te duur vindt. In principe zijn het allemaal olie-druppel-systemen aangestuurd door of vacuum, sensor op het wiel, zwaartekracht enz. Principe van smeren blijft hetzelfde.

Sorry, maar het "principe" is níet hetzelfde als je maar een keer per 300 km smeert.
Tussen de smeerbeurten in gaat de smerende werking omlaag dus de slijtage neemt toe.

Verder is kostprijs relatief, ik ben het met je eens dat een spuitje met motorolie goedkoop is, maar als iemand met reguliere spuitbussen smeert is een serieuze motorrijder meer dan 300 Euro kwijt aan kettingspray.
 
Ik ken de andere systemen niet door en door, maar in ieder geval met die Osco geef je toch om de zoveel tijd (bijv tankbeurten) een slinger aan die plunjer waarmee je dan 2-3ml olie druppelt op de ketting? Tov de Osco doe ik dan nu in feite hetzelfde, alleen moet ik er wat 'gedoe' voor doen.

Motor op de bok, 1e versnelling, spuitje pakken, spuitje in gaatje kettingbeschermer duwen, heel beheerst plunjer indrukken. En dat alles door de knietjes en niet rijdend ... ;)
 
Ondertussen meer als 400 kilometer gereden in 3 dagen. Het was meer testrijden dan lekker relaxed even een stukje toeren (toch even wennen met het gevoel te gaan rijden ZONDER de ketting ingevet te hebben), maar het was zeker nuttig. In eerste instantie de Pro-Oiler rijkelijk ingesteld om al het oude kettingvet er tussenuit te laten verdrijven door de 10W/40 die ik in het olie reservoir heb gedaan.

En dat ging prima moet ik zeggen, achterbrug en velg zaten heerlijk onder de troep, maar had gelukkig een zak met oude lappen mee dus kon om de 10 kilometer even stoppen om te poetsen. ;) (alles wordt mooi schoon nu :Y )

20150308_125923.jpg


Momenteel weer ingesteld op "minder rijk" en de ketting ziet er weer bijna uit als nieuw en er komt een mooi dun laagje olie op de schakels te liggen. Ben er zeer tevreden over tot nu toe, nu maar afwachten of de ketting ook langer meegaat. De overige aanpassingen/bevindingen post ik natuurlijk hier even.

Iedereen prachtige motorrijdagen de komende tijd en houd de glimmende kant boven. :]
 
De olie die op de velg kwam ging langzaam richting band ja, tot aan de binnenrand. Maar dat had ik al verwacht, geen probleem. Vandaar dus ook VAAK stoppen en schoonhouden en voorzichtig door de bocht. En ik rijd toch niet als een malle. Nu met het minder rijk ingestelde systeem komt er geen olie meer op de velg.


IMG_20150307_202934.jpg
 
Ondertussen meer als 400 kilometer gereden in 3 dagen. Het was meer testrijden dan lekker relaxed even een stukje toeren (toch even wennen met het gevoel te gaan rijden ZONDER de ketting ingevet te hebben), maar het was zeker nuttig. In eerste instantie de Pro-Oiler rijkelijk ingesteld om al het oude kettingvet er tussenuit te laten verdrijven door de 10W/40 die ik in het olie reservoir heb gedaan.

En dat ging prima moet ik zeggen, achterbrug en velg zaten heerlijk onder de troep, maar had gelukkig een zak met oude lappen mee dus kon om de 10 kilometer even stoppen om te poetsen. ;) (alles wordt mooi schoon nu :Y )

[afbeelding]

Momenteel weer ingesteld op "minder rijk" en de ketting ziet er weer bijna uit als nieuw en er komt een mooi dun laagje olie op de schakels te liggen. Ben er zeer tevreden over tot nu toe, nu maar afwachten of de ketting ook langer meegaat. De overige aanpassingen/bevindingen post ik natuurlijk hier even.

Iedereen prachtige motorrijdagen de komende tijd en houd de glimmende kant boven. :]
moet de nozzle niet iets verder over het tandwiel geschoven worden?
ik heb hem namelijk wel verder erop zitten, over het gedeelte waar de nozzle altijd staal raakt, niet bij de tanden dus.
ik zeg niet dat het fout is, maar het lijkt mij dat 1 van ons 2 de betere oplossing heeft toegepast. als ik dat ben help ik graag, als jij dat bent moet ik aanpassen :9

dat laagje olie, bedoel je dan een wat grijzige kleur op de rollen?
mijn dealer gebruikte mijn ketting namelijk een keer als voorbeeld voor een wat minder ervaren klant, die was toen grijzig, niet glimmend. ik houd dat altijd maar aan.
 
optimaal is dat de nozzle het tandwiel net niet raakt, de olie komt er dan wel.

Als je het tandwiel wel raakt kan het zijn dat bv met achteruit benen de nozzle in de ketting komt of anderssinds kaputt gaat
 
moet de nozzle niet iets verder over het tandwiel geschoven worden?
ik heb hem namelijk wel verder erop zitten, over het gedeelte waar de nozzle altijd staal raakt, niet bij de tanden dus.
ik zeg niet dat het fout is, maar het lijkt mij dat 1 van ons 2 de betere oplossing heeft toegepast. als ik dat ben help ik graag, als jij dat bent moet ik aanpassen :9

dat laagje olie, bedoel je dan een wat grijzige kleur op de rollen?
mijn dealer gebruikte mijn ketting namelijk een keer als voorbeeld voor een wat minder ervaren klant, die was toen grijzig, niet glimmend. ik houd dat altijd maar aan.

Dank voor de reactie. Ik heb de nozzle geplaatst naar de foto's die ik had gevonden via google, net na de inkeping van de tanden. Denk dat het ook wel werkt als je hem een stukje verder zet. En dat laagje olie wordt langzamerhand een stuk minder grijs en mooi licht van kleur. Heb namelijk geen nieuwe ketting erop gezet (denk ik 4000 kilometer mee gereden?) dus het oude kettingvet en vuil moest er eerst uit.

Als je de ketting op de "normale" manier invet, dan heb ik ook geleerd dat een grijze schakel perfect is en bij een glimmende schakel moet je snel maken dat je hem weer invet. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn nozzle al 2x stuk gehad, okay mede door mijn lompheid.
Nu op het voortandwiel gezet, stukje origamie met een koperen buisje.
[afbeelding]


Ik zie dat jij ook een tandwiel hebt vol gaten. Voor een dubbele nozzle te monteren is dat minder handig natuurlijk.
Ik heb een dicht tandwiel wat het een stuk eenvoudiger maakt. Ook ik heb al een originele (lompe plastieke) verpulverd in m'n ketting/tandwiel door verkeerde positie. Dat was op de CB1300. De foto is van onze Rebel;

full
 
Ja die gaten maken het me niet makkelijker!
Een vriend had een vergelijkbare nozzle gebouwd op zijn tuono als op jouw rebel maar die wordt toch door de ketting opgevreten na een paar weken.
Jij geen problemen mee (gehad?).
Was daarom ook bang dat mijn buisje het niet zou overleven , zit er ook nog niet zo lang op, paar weken pas. Smeert wel goed gewoon, niet slechter als achter lijkt het.
 
Uiteraard. Wat had je anders gedacht. :Y
Ieder die de Osco bij mij op de motor ziet zitten, is verbaasd of komplimenteert me over de wijze waarop het slangetje is weggewerkt :} .
Zelfs een keer reactie gehad van iemand die dacht dat het reservoir voor de vering was :? _O-

Dan heb je je inspiratie waarschijnlijk niet van de website van Osco...
In dit filmpje wordt de boel niet bepaald uit het zicht weggewerkt, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze de olie aan de buitenzijde op de ketting druppelen i.p.v. de binnenzijde.
Zie ik iets over het hoofd of is dit best wel een beunhaas installatie video.. Op hun Eigen website nota bene.


Edit: Zie nu dat ik n beetje oude quote te pakken had hehe.. nou ja...
 
Laatst bewerkt:
een vraag van een cardanrijder (20 jaar BMW)
de soes is m'n eerste ketting motor
soms lees ik dat sommige cardanolie of 10/40 gebruiken
ik vraag me af kun je ook dit gebruiken : BioFair Kettingzaagolie zaagketting 5l/16 euro
zit zelf te denken aan zo'n Osco
na een jaar ketting ben ik de spuitbussen wel zat, tering wat een zooi :(
 
een vraag van een cardanrijder (20 jaar BMW)
de soes is m'n eerste ketting motor
soms lees ik dat sommige cardanolie of 10/40 gebruiken
ik vraag me af kun je ook dit gebruiken : BioFair Kettingzaagolie zaagketting 5l/16 euro
zit zelf te denken aan zo'n Osco
na een jaar ketting ben ik de spuitbussen wel zat, tering wat een zooi :(


Bio olie niet gebruiken, dit gaat "rotten" omdat het te lang in het houdertje blijft zitten.(bij een kettingzaag gaat er per uur minstens 150cc door) Ik gebruikt op mijn Bandit 1200S altijd gewone kettingzaagolie. Vaak bij een bouwmarkt voor een paar euro per liter te koop. (Met een liter doe je al jaren bij normaal gebruik)
 
Laatst bewerkt:
Ja die gaten maken het me niet makkelijker!
Een vriend had een vergelijkbare nozzle gebouwd op zijn tuono als op jouw rebel maar die wordt toch door de ketting opgevreten na een paar weken.
Jij geen problemen mee (gehad?).
Was daarom ook bang dat mijn buisje het niet zou overleven , zit er ook nog niet zo lang op, paar weken pas. Smeert wel goed gewoon, niet slechter als achter lijkt het.


Nee, dit werkt feilloos.
Helaas door schade en schande moeten leren. Deze die ik nu zelf heb gemaakt is 2/3 korter dan een originele. Werktstukken beter dus want het hangt en verbuigt niet.
Als ik het van tevoren had geweten dan had ik het ook zo op de CB gemaakt.
 
een vraag van een cardanrijder (20 jaar BMW)
de soes is m'n eerste ketting motor
soms lees ik dat sommige cardanolie of 10/40 gebruiken
ik vraag me af kun je ook dit gebruiken : BioFair Kettingzaagolie zaagketting 5l/16 euro
zit zelf te denken aan zo'n Osco
na een jaar ketting ben ik de spuitbussen wel zat, tering wat een zooi :(

Ik heb ook kettingzaag olie gebruikt (in Pro-Oiler) en vind dat gewone 10W40 preciezer is af te stellen. Op langere (vakantie) ritten heb ik altijd wat motorolie bij me, en vanwege het geschipper met bagage-ruimte vind ik het dan onnodig om ook nog eens kettingzaag-olie mee te nemen.

[complotmodus]
Afhankelijk van welk ketting-smeersysteem je gebruikt, doe je 50-300% langer met een ketting (geen gel*l, eigen ervaring) Voor de kettingfabrikanten zou dit een substantiële daling van omzet betekenen. Er zullen dus zéker krachten actief zijn die de verbreiding van smeersystemen zullen proberen tegen te gaan 8-) [/complotmodus]
 
Terug
Bovenaan Onderaan