Pro oiler vs Osco

zois

MF'er
20 jan 2012
154
2
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!

Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?
 
Er zat ook een schema bij, maar dat vind ik niet helemaal duidelijk. Daar had wel wat uitleg bij gemogen van mij.

Ik begrijp dat je 'm tweedehands hebt gekocht? zonder gebruiksaanwijzing? en dan snap je het niet? Vraag je toch gewoon bij Pro-Oiler een nieuwe gebruiksaanwijzing?

Doe mij maar gewoon mijn Osco.
Simpel en probleemloos.

Een spuitbus is ook simpel en "probleemloos" maar het gaat natuurlijk ook om effectiviteit.
 
Ik begrijp dat je 'm tweedehands hebt gekocht? zonder gebruiksaanwijzing? en dan snap je het niet? Vraag je toch gewoon bij Pro-Oiler een nieuwe gebruiksaanwijzing?

Klopt. Klopt. Gedeeltelijk. Heb ik gedaan en dan krijg je 2 linkjes en een pdf met een schema waar ik dus niet helemaal wijs uit wordt :Y :

Pro-Oiler, geavanceerde, GPS satellietgestuurde kettingsmeersystemen

Pro-Oiler Automatic Kettingsmeer Systeem App

maar ik denk dat als ik een uitleg kan krijgen over het schema op de vorige pagina (die met de gele balken), ik een heel eind op weg ben. :]
 
Ook ik rij met een Pro Oiler. Bij mijn vorige motor reed ik met een Scottoiler. Nadeel vond ik toen het temperatuur afhankelijk was. De olie moest door zwaartekracht naar beneden lopen. Lagere temperaturen betekende meer weerstand en dus minder olie.
De Pro Oiler werkt met een pomp en dus maakt de temperatuur en dus de vloeibaarheid van de olie er niet toe. Ik ben begonnen met de dubbele nozzle, maar deze was in de loop van de tijd wat harder geworden en brak bij een bandenwissel. Nu heb ik het veranderd. Ik heb een stripje alu onder aan de vork gemaakt en daar de olieleiding langs gemaakt. Die leiding is wat stevig zodat ik daar weer een stukje dun plastic slangetje op schuif. Het uiteinde daarvan eindigt vlak voor het achtertandwiel midden op de ketting. Dit slangetje is wel iets aan slijtage onderhevig omdat de ketting er soms tegen komt. Af en toe even een paar centimeter nieuw slangetje en ik kan weer verder. Nu komt de olie bij mij dus midden op de ketting aan de binnenkant. Dus aan de kant waar ook het aanrakingsvlak van ketting en tandwiel.

Ik ben wat ouder en weet dat vroeger de kettingschermen aan de wielkant wat verder doorliepen. Rommel van de band kwam dan wat minder gauw op de ketting.
Nu heb ik een stuk ABS gemaakt tussen de band en de ketting zodat er geen viezigheid van de band op de ketting kan komen. Verdient niet de schoonheidsprijs, maar is volgens mij wel effektief.
Toen ik indertijd de Pro Oiler kocht was daar ook een digitale handleiding bij. Die heb ik nog steeds , dus als je belangstelling daar voor hebt, zeg het maar.

EgbertO


Hey EgbertO, als je de digitale handleiding even kan mailen zou dat top zijn. Kan ik even kijken of daar nog info staat die ik nog niet weet. Ik stuur je wel even een PB met mail adres. Alvast bedankt. ;)

En wat betreft de afgebroken nozzle. als zo'n stukje slang ook werkt dan is dat prima opgelost.
 
Klopt. Klopt. Gedeeltelijk. Heb ik gedaan en dan krijg je 2 linkjes en een pdf met een schema waar ik dus niet helemaal wijs uit wordt :Y :

Pro-Oiler, geavanceerde, GPS satellietgestuurde kettingsmeersystemen

Pro-Oiler Automatic Kettingsmeer Systeem App

maar ik denk dat als ik een uitleg kan krijgen over het schema op de vorige pagina (die met de gele balken), ik een heel eind op weg ben. :]

"setting" is de stand die je ziet in de display 1=weinig, 10=veel.
"table" is het te kiezen "profiel" wat een beetje bij jouw motor past. Als je een nieuwe Pro-Oiler koopt, is dit al voorgeprogrammeerd. Koop je tweedehands dan kun je de tabel aanpassen in het menu "oC".

Die getallen in de tabel zelf zijn het aantal snelheids-signalen die de computer ontvangt voordat de pomp een keer geactiveerd wordt.
 
Voor mijn gevoel zijn er teveel instelmogelijkheden. De mijne stond bij aflevering op tabel 13. Dat zou volgens de leverancier toen de juiste tabel zijn voor een CB1300. Het enigste wat ik wel eens wijzig is de waarde uit die tabel. Meestal staat hij op 4, maar als ik erg veel regen heb, dan wil ik wel eens naar 5 gaan. Dan krijg ik wat meer olie. Ik heb weinig naar die instelmogelijkheden gekeken. De basiswaarde was mooi om te zien waar je beginnen moest en nu doe ik het met de ogen. Af en toe even een blik op de ketting en kijk of die nog voldoende wordt gesmeerd. Te droog dan even wat hoger, te vet dan weer iets lager. Maar 90% van de tijd rijd ik op stand 4.
EgbertO
 
Top Strokerace, weet je ook toevallig wat "TASC" inhoud? Staat in het rood omcirkelde.



Als ik mijn Pro Oiler aanzet krijg ik te zien:
PROOILER 03.30 r7 12 20 5.

Bij mij staat "TASC" dus op r7 :?
 
Voor mijn gevoel zijn er teveel instelmogelijkheden. De mijne stond bij aflevering op tabel 13. Dat zou volgens de leverancier toen de juiste tabel zijn voor een CB1300. Het enigste wat ik wel eens wijzig is de waarde uit die tabel. Meestal staat hij op 4, maar als ik erg veel regen heb, dan wil ik wel eens naar 5 gaan. Dan krijg ik wat meer olie. Ik heb weinig naar die instelmogelijkheden gekeken. De basiswaarde was mooi om te zien waar je beginnen moest en nu doe ik het met de ogen. Af en toe even een blik op de ketting en kijk of die nog voldoende wordt gesmeerd. Te droog dan even wat hoger, te vet dan weer iets lager. Maar 90% van de tijd rijd ik op stand 4.
EgbertO

Veel instelmogelijkheden hoef je volgens mij ook niet meer te gebruiken als je een GPS erbij hebt. Het zijn ook de beginwaarden die ik in 1ste instantie wil weten en daarna is het zoals jij zegt EgbertO......af en toe een blik werpen op de ketting. Maar als ik dan die schema's zie maakt mij dat toch enigszins nieuwsgierig of er nog meer kan met het apparaat. De tijd zal het leren. ;)
 
EgbertO......mail is binnen. Dank je wel. Zeer nuttig. Zag al tegenstrijdigheden met de info die ik had gekregen mbt de nozzle. Bij mij staat nl dat de ruimte tussen de uiteinden van de nozzle en het kettingwiel aan weerzijden niet meer mag bedragen dan 1mm. De info die ik van jouw heb staat dat de uiteinden tegen het kettingwiel aan moeten zitten. '(
 
Top Strokerace, weet je ook toevallig wat "TASC" inhoud? Staat in het rood omcirkelde.

Als ik mijn Pro Oiler aanzet krijg ik te zien:
PROOILER 03.30 r7 12 20 5.

Bij mij staat "TASC" dus op r7 :?

Yep TASC is een soort fijn-afstelling die al voorgeprogrammeerd is.
Hoef je eigenlijk nooit te veranderen.
(Trailing Average Speed Correction)

Het blijkt dat als je gedurende lange tijd met constant hoge snelheid rijdt (snelweg) dat de ketting op den duur "verzadigd" raakt met olie. De TASC meet de gemiddelde snelheid en vlakt de olie-toevoer automatisch af. loopt van r0 (UIT) tot r20(Veel afvlakking) r7 is dus gemiddeld.

Ik heb eigenlijk nog nooit behoefte gehad dit te veranderen.
 
EgbertO......mail is binnen. Dank je wel. Zeer nuttig. Zag al tegenstrijdigheden met de info die ik had gekregen mbt de nozzle. Bij mij staat nl dat de ruimte tussen de uiteinden van de nozzle en het kettingwiel aan weerzijden niet meer mag bedragen dan 1mm. De info die ik van jouw heb staat dat de uiteinden tegen het kettingwiel aan moeten zitten. '(

De speling tussen nozzle en tandwiel mag max 1 mm bedragen.
hoe meer speling, des te meer olie weggeblazen wordt door de rijwind.
Zitten ze echter te strak tegen het tandwiel, dan kan er een pootje gaan verstoppen, zeker als je 'm voor het eerst monteert en er nog veel oude kettingvet meuk op je tandwiel zit.
 
De speling tussen nozzle en tandwiel mag max 1 mm bedragen.
hoe meer speling, des te meer olie weggeblazen wordt door de rijwind.
Zitten ze echter te strak tegen het tandwiel, dan kan er een pootje gaan verstoppen, zeker als je 'm voor het eerst monteert en er nog veel oude kettingvet meuk op je tandwiel zit.
:Y
goed in de gaten houden, ik heb hem 2 keer eraf gehad, de 2e keer was het zover
 
Kijk zo komen we ergens, met de dag wijzer. ;) En MotoX, heb jij de nozzle vast gezet of kan hij nog enigszins draaien? In de Engelse beschrijving staat dat je de nozzle NIET vast moet draaien, maar dat heb ik in de Nederlandse beschrijving niet zien staan.
 
Kijk zo komen we ergens, met de dag wijzer. ;) En MotoX, heb jij de nozzle vast gezet of kan hij nog enigszins draaien? In de Engelse beschrijving staat dat je de nozzle NIET vast moet draaien, maar dat heb ik in de Nederlandse beschrijving niet zien staan.

Ik zet ze een klein beetje vast, maar ik let er wel altijd op dat er niet teveel speling tussen de pootjes en het tandwiel zit.
 
Denk dat ik nu wel genoeg info heb om hem te monteren, bedankt. Zodra alles in elkaar zit en ze hebben nog niet met pekel gestrooid dan ga ik het uitproberen. :] . Elke bevinding zal ik hier wel even noteren, ook volgend jaar als ik meer op de weg ben :)
 
Ik heb hem net op mijn eigen motor ingebouwd, maar nog niet gebruikt. Ik verkoop al enige jaren OSCO, Loobman, ScottOiler en sinds kort de Pro-Oiler. Het is wel even wat werk om de boel goed te installeren.
Elk systeem heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Hoe luier of onoplettender de gebruiker, hoe geavanceerder het systeem moet zijn voor een juiste smering.
 
Laatst bewerkt:
Ik had van Arnold Wubbels, van Pro Oiler, nog wat uitleg gehad over het tabel met de pulsen erop. Top dat je na 1 mailtje met wat vragen direct antwoord krijgt. :}
Laat het knappe weer maar komen. ;)
 
Die nozzle zit goed vast, alleen jammer dat de olie met windkracht 12+ eraf geblazen wordt.
Probeer eens bij 120 km/u op de motor een bekertje water te drinken, zelfde effect.

Daarom moet je ook zorgen dat er niet te veel speling zit tussen het tandwiel en de benen vd nozzle... Je "smeert" eigenlijk de olie op je tandwiel, waait dus niet weg zoals bij gewone "druppelaars" bij 170 km/u nog geen probleem. Daarom kan ie ook zo zuinig worde afgesteld, er gaat bijna geen olie verloren.
 
Laatst bewerkt:
Die nozzle zit goed vast, alleen jammer dat de olie met windkracht 12+ eraf geblazen wordt.
Probeer eens bij 120 km/u op de motor een bekertje water te drinken, zelfde effect.
en als je nu eens probeert om uit een blikje te drinken met een rietje?
dat omschrijft de situatie denk ik beter omdat (bij mij dan toch) de nozzle stevig om het kettingwiel heen zit
 
Terug
Bovenaan Onderaan