Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
dat is eenmailg, je kan er alle olie inflikkeren die je wilt, pro heeft een een dubbele nozzle, je hoeft alleen af en toe ff te checken of er nog olie in het reservoir zit, dat waren dingen die ik beter vond bij een pro oiler, enige vervelende is dat de aansluiting op de nozzle kwertsbaar is bij een pro oiler, ff aan rommelen tijdens het afstellen en hij breekt.Bij de Pro moet je ook nog steeds zaken doen/instellen.
Zullen we het laten bij: eigen keuze? Voorkomt een hoop welles/nietes.
Hier inmiddels 29 k met een McCoi rondgehobbeld. Werkt perfect. Voordeel aan deze tov de Pro Oiler is dat je hier maar 1 keer hoeft in te stellen. Tijdens het rijden door de regen halveert ie automatisch (mits je de optionele regensensor erbij pakt) de afstand tussen de smeerpulsen.
Het inbouwen vergt wat werk als je het netjes wil doen en je moet kunnen solderen.
wat voor sensor wil je eraan hangen? hij pulst door middel van een magneet op je wiel, of via een puls via je km teller.De "traditionele" Scottoiler werkt op het vacuum van je motorblok. Zodra het blok gaat lopen, wordt er door het vacuum een klepje opgetild en loopt de olie er door de zwaartekracht druppel voor druppel uit via een druppelaar boven je ketting. Vrij simpel systeem dus. Je kunt alleen de hoeveelheid olie/druppelfrequentie afstellen.
De Pro oiler is een electrisch systeem, dat de olie via een pompje op de ketting druppelt. Daarmee kun je dus veel meer afstellen, je kunt er ook allerlei sensoren aanhangen. De McCoi is in feite de "doe het zelf" versie van de Pro, met nog veel meer toeters en bellen.
Overigens heeft Scottoiler sinds kort ook een electrisch systeem.
dat is eenmailg, je kan er alle olie inflikkeren die je wilt, pro heeft een een dubbele nozzle, je hoeft alleen af en toe ff te checken of er nog olie in het reservoir zit, dat waren dingen die ik beter vond bij een pro oiler, enige vervelende is dat de aansluiting op de nozzle kwertsbaar is bij een pro oiler, ff aan rommelen tijdens het afstellen en hij breekt.
Ik heb de OSCO gehad op mijn vorige motor en heb nu de Pro-Oiler.
De Pro-oiler bevalt beter om:
- Beter weg te werken (je hoeft er immers niet bij dus alles onder de buddy en geen lelijk reservoir!)
- Set & forget (maar niet droog laten lopen en ketting nog regelmatig bekijken zoals met elk systeem)
- Smeren tijdens het rijden, dus bij een lange rit in de regen blijf je een goed gesmeerde ketting houden in plaats van dat je het op einde de smering moet 'herstellen'. Lichte olie verlies je snel, het is echt geen kettingvet. Voor mijn gevoel maakt dit veel verschil.
- De dubbele nozzle van pro-oiler is echt veeeel degelijker en beter te installeren dan dat gekke druppelding van de OSCO
Met een OSCO haalde ik 10% meer kilometers uit de ketting dan opgegeven maar het voortandwiel was helemaal op want dat slijt wel gewoon. De Pro-Oiler heb ik nog maar 10K erop dus dat is peanuts om te overleven.
De OSCO vulde ik met kettingzaagolie en de Pro-Oiler nu met motorolie trouwens.
1 druk op het plusknopje, en je hebt meer olieEen regensensor bijvoorbeeld. Zodat 'ie in de regen wat meer olie geeft.
vrij simpel, je kan de manual downloaden op de site van pro oiler.Is het afstellen van de Pro goed te doen? hier lees ik veel uiteenlopende verhalen over. Ik vind het overigens niet erg als mijn velg af en toe wat vet wordt, nu rijdt ik ook rond met zwarte velgen; hoewel er alleen witte verf op zit
Er komen wel vaker eigenbouw kettingsmeersystemen voorbij maar dit vind ik wel één van de lelijkste/slechtste hoor.
Ja, das prima. Maar je vroeg wat voor sensor iemand er op aan wou sluiten, en dat is een mogelijkheid.1 druk op het plusknopje, en je hebt meer olie
vrij simpel, je kan de manual downloaden op de site van pro oiler.
Kost wat moeite voor je het eenmaal door hebt, maar ze stelden voor mij al de juiste tabel in. De correctiefactor ontbrak wel, maar die heb ik op internet gevonden. Vanuit die basis ben ik een beetje aan het rommelen geweest. Inmiddels weet ik hoe hij het doet en ga niet meer na elke rit controleren of de ketting wel perfect gesmeerd is.
In de winter met pekel zet ik 'm lekker rijk dus de hele velg zit onder. De velg ziet er niet uit, maar het beschermt goed doordat de pekel er continu afgeslingerd wordt met de olie.
... Daarna heb ik een ProOiler gekocht en gemonteerd. Met deze heb ik nog geen problemen gehad – uitgezonder de keer dat ik het reservoir leeg had gereden. Nadeel tov van de McCoi is dat het bijstellen om bij regen wat meer olie te geven niet automatisch wordt gedaan. Maar dan kan vanaf de regelunit. Deze kan ergens op of bij het stuur worden gemonteerd. Voordeel van een ProOiler –en voor elke automatische kettingsmeerder- is dat als je een lange reis gaat maken je eigenlijk niets aan de ketting hoeft te doen. Wel af en toe even kontroleren of het apparaat nog werkt. Kontrole blijft noodzakelijk. Bij de ProOiler doe ik dat door geregeld even te kijken hoe vaak de pomp een slag heeft gemaakt. En dat gaat ook via de regelunit met display op het stuur.
EgbertO
Ik weet niet waar de reis naartoe gaat, maar ik zou iets willen hebben met zo weinig mogelijk elektronica.Ik ben mijn XT aan het voorbereiden voor een reis van 5 maanden, daarom ben ik ook op zoek naar een smeersysteem. (en ik denk dat ik al weet welke het wordt )
gewoon op de knietjes...kun je gelijk de staat vd ketting/tandwielen controleren stelletje luie donders
Ik heb dat gedaan, ook in de winter, gewoon buiten (want ik heb geen stalling), en dat was voor mij de reden om nooit meer een kettingfiets te willen.Ik denk na zo'n paar dagen dat ik gewoon manueel de ketting ga onderhouden...
Ik weet niet waar de reis naartoe gaat, maar ik zou iets willen hebben met zo weinig mogelijk elektronica.
& Scottoiler is vrijwel continuesmering waar Osco Piek-smering is: "GEMIDDELD" zal een Scottoiler-ketting dus beter/gelijkmatiger gesmeerd zijn .....Dan heb je twee keuzes: Osco of Scottoiler. Ik kies voor de laatste, omdat die toch automatisch werkt, wat ik wel zo prettig vind.
Er zijn nog wel meer opties zonder electronica...Dan heb je twee keuzes: Osco of Scottoiler. Ik kies voor de laatste, omdat die toch automatisch werkt, wat ik wel zo prettig vind.
Alleen bleef ik problemen houden met de elektronika. Het bleef testen en uitzoeken en ik kwam er niet uit. En toen hij soms maar konstant olie bleef pompen heb ik de McCoi weer verwijderd. Het vertrouwen was weg.
Dan is er met solderen toch iets niet helemaal goed gegaan .
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!
Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?