Pro oiler vs Osco

zois

MF'er
20 jan 2012
154
2
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!

Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?
 
Bij de Pro moet je ook nog steeds zaken doen/instellen.

Zullen we het laten bij: eigen keuze? Voorkomt een hoop welles/nietes.
dat is eenmailg, je kan er alle olie inflikkeren die je wilt, pro heeft een een dubbele nozzle, je hoeft alleen af en toe ff te checken of er nog olie in het reservoir zit, dat waren dingen die ik beter vond bij een pro oiler, enige vervelende is dat de aansluiting op de nozzle kwertsbaar is bij een pro oiler, ff aan rommelen tijdens het afstellen en hij breekt.
 
Hier inmiddels 29 k met een McCoi rondgehobbeld. Werkt perfect. Voordeel aan deze tov de Pro Oiler is dat je hier maar 1 keer hoeft in te stellen. Tijdens het rijden door de regen halveert ie automatisch (mits je de optionele regensensor erbij pakt) de afstand tussen de smeerpulsen.

Het inbouwen vergt wat werk als je het netjes wil doen en je moet kunnen solderen.

? pro oiler stel je ook maar 1 keer in
 
De "traditionele" Scottoiler werkt op het vacuum van je motorblok. Zodra het blok gaat lopen, wordt er door het vacuum een klepje opgetild en loopt de olie er door de zwaartekracht druppel voor druppel uit via een druppelaar boven je ketting. Vrij simpel systeem dus. Je kunt alleen de hoeveelheid olie/druppelfrequentie afstellen.
De Pro oiler is een electrisch systeem, dat de olie via een pompje op de ketting druppelt. Daarmee kun je dus veel meer afstellen, je kunt er ook allerlei sensoren aanhangen. De McCoi is in feite de "doe het zelf" versie van de Pro, met nog veel meer toeters en bellen.
Overigens heeft Scottoiler sinds kort ook een electrisch systeem.
wat voor sensor wil je eraan hangen? hij pulst door middel van een magneet op je wiel, of via een puls via je km teller.
 
Ik heb de OSCO gehad op mijn vorige motor en heb nu de Pro-Oiler.

De Pro-oiler bevalt beter om:
- Beter weg te werken (je hoeft er immers niet bij dus alles onder de buddy en geen lelijk reservoir!)
- Set & forget (maar niet droog laten lopen en ketting nog regelmatig bekijken zoals met elk systeem)
- Smeren tijdens het rijden, dus bij een lange rit in de regen blijf je een goed gesmeerde ketting houden in plaats van dat je het op einde de smering moet 'herstellen'. Lichte olie verlies je snel, het is echt geen kettingvet. Voor mijn gevoel maakt dit veel verschil.
- De dubbele nozzle van pro-oiler is echt veeeel degelijker en beter te installeren dan dat gekke druppelding van de OSCO

Met een OSCO haalde ik 10% meer kilometers uit de ketting dan opgegeven maar het voortandwiel was helemaal op want dat slijt wel gewoon. De Pro-Oiler heb ik nog maar 10K erop dus dat is peanuts om te overleven. :)

De OSCO vulde ik met kettingzaagolie en de Pro-Oiler nu met motorolie trouwens. :P
 
Laatst bewerkt:
dat is eenmailg, je kan er alle olie inflikkeren die je wilt, pro heeft een een dubbele nozzle, je hoeft alleen af en toe ff te checken of er nog olie in het reservoir zit, dat waren dingen die ik beter vond bij een pro oiler, enige vervelende is dat de aansluiting op de nozzle kwertsbaar is bij een pro oiler, ff aan rommelen tijdens het afstellen en hij breekt.

Ik heb de OSCO gehad op mijn vorige motor en heb nu de Pro-Oiler.

De Pro-oiler bevalt beter om:
- Beter weg te werken (je hoeft er immers niet bij dus alles onder de buddy en geen lelijk reservoir!)
- Set & forget (maar niet droog laten lopen en ketting nog regelmatig bekijken zoals met elk systeem)
- Smeren tijdens het rijden, dus bij een lange rit in de regen blijf je een goed gesmeerde ketting houden in plaats van dat je het op einde de smering moet 'herstellen'. Lichte olie verlies je snel, het is echt geen kettingvet. Voor mijn gevoel maakt dit veel verschil.
- De dubbele nozzle van pro-oiler is echt veeeel degelijker en beter te installeren dan dat gekke druppelding van de OSCO

Met een OSCO haalde ik 10% meer kilometers uit de ketting dan opgegeven maar het voortandwiel was helemaal op want dat slijt wel gewoon. De Pro-Oiler heb ik nog maar 10K erop dus dat is peanuts om te overleven. :)

De OSCO vulde ik met kettingzaagolie en de Pro-Oiler nu met motorolie trouwens. :P

Is het afstellen van de Pro goed te doen? hier lees ik veel uiteenlopende verhalen over. Ik vind het overigens niet erg als mijn velg af en toe wat vet wordt, nu rijdt ik ook rond met zwarte velgen; hoewel er alleen witte verf op zit :P
 
Kost wat moeite voor je het eenmaal door hebt, maar ze stelden voor mij al de juiste tabel in. De correctiefactor ontbrak wel, maar die heb ik op internet gevonden. Vanuit die basis ben ik een beetje aan het rommelen geweest. Inmiddels weet ik hoe hij het doet en ga niet meer na elke rit controleren of de ketting wel perfect gesmeerd is. :)

In de winter met pekel zet ik 'm lekker rijk dus de hele velg zit onder. De velg ziet er niet uit, maar het beschermt goed doordat de pekel er continu afgeslingerd wordt met de olie.
 
Ook ik heb een ProOiler op mijn motor. Op de vorige motor had ik een Scottoiler. Tot op zekere hoogte was ik daar tevreden over. De ketting bleef lekker vettig. Een nadeel vond ik dat het een systeem was, dat afhankelijk was van de zwaartekracht. M.a.w. als de olie dikker werd vanwege de koude, dan kwam er minder olie uit. Meer of minder olie moest op de kop van het apparaat. Bij koude moest je dus hem wat rijker stellen om het trage lopen te compenseren. Met een pomp omzeil je de problemen van koude en zwaartekracht. Bij mijn volgende motor koos ik in eerste instantie voor een McCoi. Dunne olie en een pomp. Alleen bleef ik problemen houden met de elektronika. Het bleef testen en uitzoeken en ik kwam er niet uit. En toen hij soms maar konstant olie bleef pompen heb ik de McCoi weer verwijderd. Het vertrouwen was weg. Daarna heb ik een ProOiler gekocht en gemonteerd. Met deze heb ik nog geen problemen gehad – uitgezonder de keer dat ik het reservoir leeg had gereden. Nadeel tov van de McCoi is dat het bijstellen om bij regen wat meer olie te geven niet automatisch wordt gedaan. Maar dan kan vanaf de regelunit. Deze kan ergens op of bij het stuur worden gemonteerd. Voordeel van een ProOiler –en voor elke automatische kettingsmeerder- is dat als je een lange reis gaat maken je eigenlijk niets aan de ketting hoeft te doen. Wel af en toe even kontroleren of het apparaat nog werkt. Kontrole blijft noodzakelijk. Bij de ProOiler doe ik dat door geregeld even te kijken hoe vaak de pomp een slag heeft gemaakt. En dat gaat ook via de regelunit met display op het stuur. Op de McCoi was nog mooier uitgevoerd : een LEDje, dat ergens in het gezichtsveld kon monteren en dat LEDje brandde gedurende een tiental sekonden als de pomp weer had gewerkt.

EgbertO
 
vrij simpel, je kan de manual downloaden op de site van pro oiler.

Kost wat moeite voor je het eenmaal door hebt, maar ze stelden voor mij al de juiste tabel in. De correctiefactor ontbrak wel, maar die heb ik op internet gevonden. Vanuit die basis ben ik een beetje aan het rommelen geweest. Inmiddels weet ik hoe hij het doet en ga niet meer na elke rit controleren of de ketting wel perfect gesmeerd is. :)

In de winter met pekel zet ik 'm lekker rijk dus de hele velg zit onder. De velg ziet er niet uit, maar het beschermt goed doordat de pekel er continu afgeslingerd wordt met de olie.

Klinkt goed, ff wat klooien met de instelling vind ik geen probleem (als het daarna maar goed staat).

... Daarna heb ik een ProOiler gekocht en gemonteerd. Met deze heb ik nog geen problemen gehad – uitgezonder de keer dat ik het reservoir leeg had gereden. Nadeel tov van de McCoi is dat het bijstellen om bij regen wat meer olie te geven niet automatisch wordt gedaan. Maar dan kan vanaf de regelunit. Deze kan ergens op of bij het stuur worden gemonteerd. Voordeel van een ProOiler –en voor elke automatische kettingsmeerder- is dat als je een lange reis gaat maken je eigenlijk niets aan de ketting hoeft te doen. Wel af en toe even kontroleren of het apparaat nog werkt. Kontrole blijft noodzakelijk. Bij de ProOiler doe ik dat door geregeld even te kijken hoe vaak de pomp een slag heeft gemaakt. En dat gaat ook via de regelunit met display op het stuur.

EgbertO

Ik ben mijn XT aan het voorbereiden voor een reis van 5 maanden, daarom ben ik ook op zoek naar een smeersysteem. (en ik denk dat ik al weet welke het wordt :Y )
 
Ik denk na zo'n paar dagen dat ik gewoon manueel de ketting ga onderhouden...

Die elektronica vertrouw ik niet echt... Voor hetzelfde geld krijg je last van een chronische druiper zonder dat je er erg in hebt. En aan de andere kant... als ik aan een stokje kan trekken om de 300 km kan ik even goed voor 120 euro even op mijn knieën gaan zitten.

Ik zal dan wel in m'n gedachten houden dat ik elke keer een euro opraap van de grond... *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik denk na zo'n paar dagen dat ik gewoon manueel de ketting ga onderhouden...
Ik heb dat gedaan, ook in de winter, gewoon buiten (want ik heb geen stalling), en dat was voor mij de reden om nooit meer een kettingfiets te willen.

Helaas wordt het aanbod aan redelijk geprijsde cardanfietsen steeds schraler. Als een automatisch smeersysteem het onderhoud aan de ketting minimaliseert (ik rij ca. 15000km per jaar op de motor, en dat wordt alleen maar meer), geef ik daar graag een paar euro's voor uit.

Maar eerst eens mijn NT700 oprijden :P
 
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!

Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?

Ik weet niet hoe handig je bent, maar voor je (te veel) geld gaat uitgeven..............op MF is van alles te vinden *O* *O* *O* , zelf zou ik dit onderwerp ff gaan lezen en ploaties gaan kijken :Y Werkt perfect & subliem en geen moeilijke afstellingen of lekkende toestanden. Het duurste van dit systeem is de fles kettingzaagolie _O-

How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan