Accupool gesmolten

J-Aanen

Rookie
28 apr 2013
8
0
Eindhoven
Beste,

Ik wilde vandaag mijn motor (HD Sportster 883 uit '99) starten. Op het moment dat ik het contact omdraaide, en op start drukte sprong de stroom eraf en deze heb ik vervolgens ook niet meer aan gekregen.

Ik heb toen de accu eruit gehaald en ik zag dat de minpool gesmolten was en de verbinding met de min hierdoor losgekomen was. Geen wonder dus dat de stroom ook niet meer aan ging.

Nu vraag ik me af hoe het kan dat de accupool gesmolten is. Ik had al het vermoeden dat de spanningsregelaar kapot zou kunnen zijn, aangezien ik na iedere rit een nieuw lampje in het achterlicht kan doen :X. Is het zo dat een defecte spanningsregelaar ertoe heeft kunnen leiden dat de accupool smelt? In dat geval, zou de accu dan nog gewoon werken wanneer ik er een nieuwe pool op soldeer?

Ik kan eventueel de stroom vanaf de regelaar doormeten, echter weet ik ook niet wat hier de juiste spanning zou moeten zijn.

Ik hoop dat iemand met ervaring mij kan vertellen wat te doen, en wat er nu precies vervangen dient te worden. Ik las in andere topics ook al dat dit misschien iets met de dynamo te maken heeft.

Alvast bedankt!

Joost
full
 
Er is een grote kans dat de minpool een beetje los gezeten heeft. Door de overgangsweerstand, en wat vonken is de minpool afgefikt. Het vonken kan ook de oorzaak zijn dat je achterlichtje steeds kapot ging.
 
dynamo (een flinke dynamo heeft ongv 500 a 750 watt) en spanningsregelaar zijn niet sterk genoeg om een accupool te laten smelten, de accu zelf kan dat wel.
zoals al eerder vermeld, een losse accuklem, die tijdens het starten voor weerstand zorgt en met de bijbehorende warmte ontwikkeling de accupool laat smelten.
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak is zeker niet een spanningregelaar is gewoon een overgangs weerstand tussen accupool en accupool klem/aansluiting.meest waarschijnlijk niet goed vast gezet of corrosie tussen de aansluitingen
 
Oorzaak is zeker niet een spanningregelaar is gewoon een overgangs weerstand tussen accupool en accupool klem/aansluiting.meest waarschijnlijk niet goed vast gezet of corrosie tussen de aansluitingen

Zal best. Toch kan het geen kwaad de rest van het circuit even door te (laten) meten. Better safe than sorry en het kost weinig moeite.
 
Bedankt Voor jullie hulp, ik heb inderdaad de accu vervangen, en ervoor gezorgd dat hij deze keer goed vast zat. Rijdt weer als een zonnetje! Aan het doormeten ben ik nog niet toegekomen, maar doe ik dit weekend.
Nogmaals bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan