Kleppendeksel pakking

blade46

Rookie
9 apr 2013
28
0
Hoofddorp
Hallo,

Ik heb de volgende vraag en hopelijk kan iemand er een antwoord op geven.
Want ik ben het spoor even helemaal bijster.
Ik rijd op een Honda Fireblade 100rr uit 2006.
Nu heb ik al tot drie keer toe mijn kleppendekselpakking moeten vervangen.
En ik heb alles gecontroleerd de carterontluchting of er geen verstopping in de slangen zit het pairsysteem op de kleppendeksel schoongemaakt.
Wie o wie heeft dit probleem wel eens meegemaakt of weet wat het is.
Heb al diverse dealers benadert maar geen antwoord gekregen.
Heb toendertijd wel mijn dynamo vervangen is dat misschien de oorzaak?
Alvast bedankt.
 
het zou helpen als je de reden van vervanging ook meld.
ik neem even aan dat hij lek ging. dus een berg vragen
heb je de pasvlakken goed schoon gemaakt zoder beschadigingen.
zijn de boutjes op het juiste moment aangedraaid en in de juiste volgorde.
is je momentsleutel nog in orde of leg je hem ingesteld op de plank.
heb je het juiste type pakking voor de motor of is er toevallig een motor van een ander bouwjaar in je frame gezet.
zit er niet toevallig een scheur in het deksel.
weet je zeker dat de pakking lek was en dat de olie niet toevallig ergens anders van daan komt.
 
Hallo Too,

De reden van de vervanging was dat bij de eerste keer een van de halve maantjes weg was.
De tweede pakking was weliswaar een imitatiepakking maar dan nog.
En de laatste was orgineel Honda.
Voor het monteren heb ik de pasvlakken goed schoongemaakt ook heb ik de boutjes in de juiste volgorde aangehaald met een momentsleutel.
We hebben met twee man de kleppendksel gemonteerd om zo te voor komen dat pakking scheef zou komen te zitten.
Ook ben ik gisteren nog een uur onderweg geweest zonder problemen.
Maar op de terug weg geen het weer fout.
Dus hij bouwt op een gegeven moment ergens druk op.
 
En ik heb al heel veel mensen benadert,
En de dealer zegt breng hem maar hier maar die gaan eerst een diagnose stellen.
Maar het uur tarief is niet mals.
Want voor het zelfde geld misschien is het wel een lekke klep,zuigerveer het kan eigenlijk wel van alles zijn
 
achter het klepdeksel zitten maar 2 dingen olie en lucht. en die staan bijden in kontact met het carter. kleppen die lekken zorgen dat de motor beroerd loopt en dat had je wel gemerkt. klepveren verrot bouwt normaal ook geen druk op in het karter.
er zijn maar een paar manieren die druk achter het klepdeksel kunnen krijgen die hoogt genoeg is om de pakking er uit te blazen en niet op de normale manier afgevoerd kunnen worden. en dat zijn of een grove beschading aan de pasvlakken tussen zuiger, zuigerveren en de cylinderwand maar normaal merk je dat wel aan een heel beroerd lopende motor of door een olie afvoerkanaal wat verstopt zit.
normaal zou het achter het klepdeksel bijna drukloos moeten zijn dus als de pakkingen er uit geblazen worden staat er druk achter.
een pakking vasthouden zijn trouwens betere oplossingen voor. gewoon vast plakken met olie. gewoon de verse pakking even met een paar vingers oude motorolie insmeren voordat je hem op de kop legt dan blijft hij prima plakken en kan je het klepdeksel er zo opzetten voor het vastdraaien.
en als de pakking eleke keer op het zelfde punt lek gaat verwacht ik dat het klepdeksel krom is door verkeerd vast zetten in het verleden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Too voor je reactie en je mee denken.

Maar dat is het nou juist de motor loopt prima.
En ook als is de pakking lek of eruit dan rijdt motor ook nog goed.
Maar ja het is niet aan te bevelen om met een lekkend pakking te rijden denk ik ivm olielekkage.
Ik heb het Haynes service&repair manual er nog eens op na gekeken maar daar kom ik ook niet verder mee.
Het lijkt net of ik iets over het hoofd zie of er toch iets verstopt zit oliepomp misschien?
Ik baal als een stekker dat ik het probleem niet vinden kan.
En ik nu al wat geld aan onkosten zitten en veel meer wil ik er eigenlijk niet meer in stoppen snap je.
Want een orginel pakking kost ook al 61,00 euro.
 
maar gaat hij elke keer op het zelfde punt lek of telkens ergens anders. gebeurt wel een vaker dat een klepdeksel krom getrokken wordt door verkeerde montage. en in het begin is hij dan prima dicht maar hem nog een keer dicht krijgen wordt dan vaak lastig. ik ken het deksel van jouw motor niet maar normaal lopen de pasvlakken redelijk vlak volgens mij. als je daar even een glasplaat of spiegel tegen aan houdt kan je vaak makkelijk zien of hij nog recht is. normaal zou je een klepdeksel pakking makkelijk moeten kunnen hergebruiken als je hem normaal hebt geinstalleerd.
hoe lek is hij eigenlijk. alleen wat vettig van buiten of stroomt er olie langs het blok. olie stromen zou ik niet mee doorrijden een beetje vettig durf ik wel een tijdje mee door te rijden. af en toe schoon maken en je oliepijl in de gaten houden.
 
De eerste keer ging hij stuk op het halve maantje aan de linkerzijde van de deksel.
De twee ging hij er uit op voor en achterzijde van de deksel.
En nu weet ik het niet precies omdat ik de boel nog niet gedemonteerd heb maar ik vermoed weer via het halve maantje.
En de olie lekkage is toch behoorlijk hoor.
 
trek bij een draaien motor eens de olie voldop los en luister/voel dan eens of er druk in het karter wordt opgebouwd. je kan er eventueel ook een boterham zakje overheen houden dan kan je makkelijk zien of er druk achter zit. zit daar geen druk dan is het dus een oliedruk probleem zit daar wel druk dan heb je heb je waarschijnlijk een een probleem met verbrandings gassen. bij het testen met een boterham zakje is het normaal dat je ziet dat er wat lucht verplaatst wordt er cylinders op en neer en die verplaatsen lucht.
als het een olie probleem is zal waarschijnlijk het blok open moeten en dan moet je op zoek naar waarom de olie druk kan opbouwen tegen het klepdeksel.
de kop is niet toevalig een keer gelicht voor het 1 of ander en toen een verkeerde koppakking geplaatst of zo of nog leuker vloeibare pakking.
 
Hallo Too,

Ik weet niet of de kop een keer gelicht is geweest.
Deze fiets heeft nog geen 20.000 gedraaid lijkt mij een beetje raar.
Maar ik ga dat idee van het boterhamzakje eens proberen.
En anders moet het blok er maar onderuit.
Of zou het ook geen olieschraapveer kunnen zijn die kapot is.
 
Hallo Too,

Ik heb nog een andere vraag.
Ik heb vorig jaar mijn dynamo stuk gehad en heb toen een imitatie dynamo gemonteerd.
Nu heb ik gelezen dat er door een imitatie dynamo gassen in het blok kunnen ontstaan.
Zouden deze niet de oorzaak kunnen zijn van het eruit vliegen van mijn kleppendekselpakking/
Het is maar een idee?
 
Hallo Too,

Ik heb nog een andere vraag.
Ik heb vorig jaar mijn dynamo stuk gehad en heb toen een imitatie dynamo gemonteerd.
Nu heb ik gelezen dat er door een imitatie dynamo gassen in het blok kunnen ontstaan.
Zouden deze niet de oorzaak kunnen zijn van het eruit vliegen van mijn kleppendekselpakking/
Het is maar een idee?
Nee
 
gassen is geen probleem die worden vanzelf weg geventileerd via de carter ventilatie aansluiting. er komen ook altijd kleine hoeveelheden verbrandings gas in de carterruimte en die ventileren ook vanzelf weg.
als het een drukprobleem is verwacht ik eerder oliedruk problemen als een gasdruk problemen. maar nog eerder verwacht ik een probleem door een onkundige monteur. en km standen zeggen mij niks daar wordt te veel mee gerommeld.
 
Hallo Too,

Ik heb nog een andere vraag.
Ik heb vorig jaar mijn dynamo stuk gehad en heb toen een imitatie dynamo gemonteerd.
Nu heb ik gelezen dat er door een imitatie dynamo gassen in het blok kunnen ontstaan.
Zouden deze niet de oorzaak kunnen zijn van het eruit vliegen van mijn kleppendekselpakking/
Het is maar een idee?


Ik zou toch nog maar eens naar je dynamo kijken, ik heb het gehad met mijn Blade (2001)een aantal jaren terug.
Daar was de isolatie van de spoelen weggesmolten en je raad het al tot 2 keer toe mijn klepdekselpakking er tussenuit geblazen.
Vond het toen ook een raar verhaal maar na een nieuwe dynamo was het probleem opgelost.
 
Ik zou toch nog maar eens naar je dynamo kijken, ik heb het gehad met mijn Blade (2001)een aantal jaren terug.
Daar was de isolatie van de spoelen weggesmolten en je raad het al tot 2 keer toe mijn klepdekselpakking er tussenuit geblazen.
Vond het toen ook een raar verhaal maar na een nieuwe dynamo was het probleem opgelost.
Ik ook.
Als je carterontluchting goed open is, hoe kan die dynamo voor zoveel druk veroorzaken dat je de pakking er uit blaast?
 
Ik ook.
Als je carterontluchting goed open is, hoe kan die dynamo voor zoveel druk veroorzaken dat je de pakking er uit blaast?


Schijnbaar word de gesmolten isolatie wat om de spoelen heen hoort te zitten zo vluchtig, dat het explodeert.
Geloof me ik heb ook met mijn oren staan te klapperen, maar na een nieuwe dynamo te hebben gemonteerd was het euvel opgelost.
En van de dynamo die eruit kwam waren idd een aantal spoelen behoorlijk weggesmolten.
 
Laatst bewerkt:
dan werkt toch de carterontluchting niet goed.
het wegsmelten van de isolatie van de spoelen komt wel vaker voor, maar heb nog nooit daardoor weggedrukte pakkingen gezien.
en als het wel zo is dan moet het toch niet mogelijk zijn met een goed werkende carterontluchting.
 
dan werkt toch de carterontluchting niet goed.
het wegsmelten van de isolatie van de spoelen komt wel vaker voor, maar heb nog nooit daardoor weggedrukte pakkingen gezien.
en als het wel zo is dan moet het toch niet mogelijk zijn met een goed werkende carterontluchting.
:^
De ontluchtingsslang is minstens 1cm dik.
Al zou je met een compressor in blok blazen krijg je er nog geen druk op.
Volgens mij zit je ontluchting dicht.
 
dan werkt toch de carterontluchting niet goed.
het wegsmelten van de isolatie van de spoelen komt wel vaker voor, maar heb nog nooit daardoor weggedrukte pakkingen gezien.
en als het wel zo is dan moet het toch niet mogelijk zijn met een goed werkende carterontluchting.


Zou goed kunnen maar bij mij was toch het euvel verholpen. Dus of het waar is blijft een raadsel.
Heb toen ook de carterondluchting weer schoongemaakt en daar zat aardig wat van die aangekoekte isolatie in.
 
Heren bedankt voor het mee denken,

Maar mijn carterontluchting is echt goede open.
En veel kun je er niet aan zien ik heb de plaat de aan de binnenzijde van je kleppendeksel zit eraf gehad.
Of ik moet iets over het hoofd gezien hebben want zitten drie sleuven en een pakking verder niks.
Of zitten er kleine kanaaltjes in of zo ik weet het niet.
 
Dankje Mento,

Ik ga gewoon proberen met een andere dynamo.
Ik heb de mannen van Ten Kate gebeld en die bevestigd jouw verhaal min of meer.
En hopen dat mijn euvel ook verholpen is.
Het blijft een raadsel.
 
Hallo Mento,

Heb mijn dynamo vervangen door een orginele.
En inderdaad was bij de imitatiedynamo een spoel door gebrand en maakte sluiting.
Heb met de motor een testrit van Emmen naar Assen dus een uur heen en een uur terug.
En het lijkt erop dat het probleem is opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan