doorbrandende lampen, toeter niet werkend, Wat kan het zijn?

JP081087

Rookie
28 feb 2013
8
0
Hallo,

Het kan zijn dat hier al een topic over is maar na lang zoeken heb ik niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Sinds 3 maanden heb ik al meerdere malen mijn achterlampen moeten vervangen na doorbranden. (Mijn remverlichting blijft wel gewoon zonder problemen werken)
Sinds korte tijd werkt mijn toeter nu ook niet meer. Verder geen problemen. Rijd en start direct.

Graag zou ik willen weten wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen.
Goede tips zijn ook welkom. Wil graag eerst kijken of ik iets kan doen alvorens ik hem weg breng.

Ter info, het betreft een Suzuki GSXR 1100 oorspronkelijk uit 1989.

Bij voorbaat dank voor jullie snelle en bruikbare reactie.

Met vriendelijke groet,

Jiry
 
Meten hoeveel je spanningsregelaar doorlaat.
Zekeringen controleren (claxon).
Kan zijn dat er een te hoog voltage wordt doorgelaten, maar de tolerantie bij je remlichten groter is en deze daardoor nog wel brandt.
 
Je remlichten (gloeidraden daarvan) gaan natuurlijk meestal pas aan wanneer je het gas hebt losgelaten en flink snelheid bent aan het minderen terwijl je achterlichten altijd aan staan ook wanneer je hem flink in de toeren jaagt. Kan dus een probleem in de spanningsregelaar aanduiden. Ik kan me ook voorstellen dat remlichten beter tegen een hoge spanning kunnen omdat ze ook altijd feller licht geven maar dat is meer een gevoel dan wetenschappelijk onderbouwde elektronica kennis. Gaan andere lampen ook veel kapot of alleen achter?
 
Dat was mijn gedachte ook. Remlichten van veelal 21 watt hebben een dikkere gloeidraad en worden tevens maar korter belast inderdaad.
Misschien staat er wel een how-to over het doormeten van je spanningsregelaar op MF, die kans is vrij groot aangezien die dingen wel vaker stuk gaan.
Ben je ook je accu aan het koken trouwens, als die regelaar stuk is.
 
Bedankt voor jullie reacties. Betreft hier alleen de achter lampen. Met de andere lampen nergens last van. En sinds kort de toeter dan. Accu heb ik nog niet kunnen kijken aangezien de hele tank eraf moet en ik daar thuis niet echt de ruimte voor heb.

Hebben jullie een idee hoe ik de regelaar doormeet of moet ik dan de normale weg volgen zoals beschreven staat in how to.
 
Wat je kunt doen (om een indicatie te krijgen) is de spanning op een makkelijk los te halen verbruiker meten: je remlichtschakelaar. Je zult hier echter minder meten (ongeveer een halve tot 1 volt) dan wat er op je accu staat.
 
A.s. Zaterdag ga ik er mee aan de slag en hoop ik het probleem van de lampen te vinden. Kan het probleem met de toeter hier ook door komen of kan dat weer een andere oorzaak hebben?
 
1989 kan de oorzaak zijn.

Dingen gaan nou éénmaal zo nu en dan stuk. De afwijking op je teller zal meer worden, rubberen ringen poreus, cilinderinhoud groter, klepveren slapper, en zo nu en dan kan er een lamp, zekering of relais (wat een claxon ook is) stuk gaan.

Niet alle storingen hoeven met elkaar verband te hebben. daar kan je mee op je muil gaan.
 
Had er met mijn cagiva mito ook last van . Constand kapotte achterlampen , waarschijnlijk door te veel trillingen . Heb er een jaar of drie geleden ledlampen in gedaan en die blijven dus gewoon branden waarschijnlijk omdat ze niet trillingsgevoelig zijn en iets van 10000 branduren hebben .
 
Terug
Bovenaan Onderaan