Buell-schijf op vreemde velg

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Heeft er iemand ervaring met het lassen van de blokjes voor een Buell-schijf montage op een andere velg? Heb een enkelzijdige velg (GTS-streetfighter-project) waar een buell-schijf misschien wel een goede optie is....

6672419-0-large.jpg
 
Lijkt me prima mogelijk, toch? Aan de andere kant zijn die nokken op een Buell velg natuurlijk meegegoten met de velg. Ik zou het wel heel goed (laten) lassen, als ik jouw was.

Theoretisch zou je zeggen dat een Buell schijf veel minder last van fading heeft omdat de schijf veel beter koelt (meer oppervlak).

Aan de andere kant is het wel meer roterend gewicht, wat weer PK's kost. Wat dan waarschijnlijk de reden is dat je het niet in de MotoGP ziet.
 
Nou ik heb een collega die totaal niet te spreken is over de remmen van zijn xb12. Zit nu op zn 3e nieuwe schijf en het blijft ellende.

Edit: hier heb je natuurlijk totaal niks aan, maar het moet kunnen, eerst de blokjes op de schijf monteren, dan de schijf uitklokken op het hart van je velg en lassen maar.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de antwoorden,

@RetepV, het gewicht is het laatste waar ik me zorgen over maak... zwaarder als de originele remmerij krijg ik het niet geconstrueerd.

@I3on, ik heb idd ook al wat gelezen over het kromtrekken van de schijven? Raced hij met de XB?

@midlifecrisis, de velg moet sowiso worden verbreed (als iemand daar nog een goed bedrijf voor weet....), dus als dat mogelijk is moet het lassen van de blokjes ook mogelijk zijn denk ik :)

PLOATJESSS!:
full


full


full
 
Mooi projekt.

Kijk eens op buellforum. er is iemand met zelfs 2 van die schijven in het voorwiel. Het is dus goed mogelijk. Succes

Veel mensen die de originele vervangen door een wavedisc van het zelfde formaat. Deze houdt het langer vol. Alhoewel de meesten geen klachten hebben over de originele schijf.
 
Ik heb wel eens op een XB9R gereden. Remmen waren prima. Waar ik me meer zorgen over maakte was waarom ik niks aan mijn armen voelde trekken als ik het gas open trok, en waarom ik bij 6.500 rpm al in de toerenbegrenzer zat! Ik was nog volop aan het wachten tot het blok op gang zou komen...

Volgens mij was 'ie kapot ofzo.

Anyway, EBay ist deine Freund!

http://www.ebay.nl/itm/08-Buell-XB-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item417328b274
http://www.ebay.nl/itm/BUELL-XB9R-X...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2ebef139a3

Agitt! 6 kolben! Die hoelle beim saubern!
 
Ik heb wel eens op een XB9R gereden. Remmen waren prima. Waar ik me meer zorgen over maakte was waarom ik niks aan mijn armen voelde trekken als ik het gas open trok, en waarom ik bij 6.500 rpm al in de toerenbegrenzer zat! Ik was nog volop aan het wachten tot het blok op gang zou komen...

Volgens mij was 'ie kapot ofzo.

Anyway, EBay ist deine Freund!

http://www.ebay.nl/itm/08-Buell-XB-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item417328b274
http://www.ebay.nl/itm/BUELL-XB9R-X...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2ebef139a3

Agitt! 6 kolben! Die hoelle beim saubern!
Dan wassie kapot.

De meeste mensen schrikken zich een hoedje als ze op een Buelleke gaan rijden.
 
Aan velgen word normaal gesproken NIET gelast ivm de invloed van de hitte ter plaatse.

De normale velgen zijn gegoten en niet gesmeed. Dat materiaal is veel te poreus om in te gaan lassen dus.
Ga het niet riskeren als je verstandig bent.
 
Contact Ron effe die heeft de velg van zijn kwak13 ook laten verbreden, hij kan je vast het adres geven van het bedrijf die het heeft laten doen.
Ik denk dat lassen vaak wel kan dus jouw wiel ws ook, heeft alleen met de alu soort te maken ntrlijk, stukje warmtebehandeling na het lassen bl bla bla
 
Roel,

Misschien dat je het plaatje al gezien had.... maar deze heeft dus ook twee Buel schijven in één wiel zitten.

UK+Bike+Triumph+CR-8.jpg


Dus het moet kunnen, en het angstgebeuren van niet lassen aan een velg.... tja ik zeg even niks. Goed bekijken die zaak, lassen die handel en gas erop!

Deze zal wel sneller stop komen als dat ie weg komt *D

Later,

Loek
 
Ik snap wel dat mensen niet staan te springen om het ding te lassen hoor :)
Er staan momenteel wat lijntjes uit en vanavond ga ik even verder meten, dan kan ik weer wat opties tegen elkaar wegstrepen..
 
Maarreehh, als je gaatjes boort, die tapt en dan de blokjes met bouten en een dichtmiddel vastbout, dan lijkt het me dat je de problemen van het lassen niet hebt en het stevig zat is.

Ik maak me sterk dat Loctite wel een middeltje heeft dat schroefdraad gasdicht kan borgen en afsluiten. Als dat met de normale Loctite middelen al niet het geval is.

Gaten in de velg, schroefdraad tappen, blokjes er met boutjes en de juiste Loctite in schroeven. Dan de boutjes afzagen/vijlen/schuren en de binnenrand weer mooi glad schuren zodat de band weer goed en luchtdicht in de velsrand kan vallen.

Beetje werk, maar geen risico op kromtrekken. En je weet dat het aluminium in ieder geval sterk genoeg is om een boutje vast te houden, want de bouten van een normale remschijf gaan ook zo direkt het aluminium in.

Edit:

Bij die Triumph lijken de blokjes ook geschroefd te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Oh, en kijk...

http://fasteners.fabory.com/Images/Belgium/Combori/Loctite NL.pdf

Loctite Dri-Loc

* Permanente borging van schroefdraadverbindingen
* Vloeistof- en gasdicht
* Bestand tegen temperaturen van -55°C tot 200°C
* Laag aanspankoppel
* Gemakkelijk identificeerbare kleuren
* Stockeerbaarheid Pre-Applied producten voor montage + 4 j.
* Op waterbasis, milieuvriendelijk
* Pre-Applied-film bevat hars en een activeringsmiddel in micro-capsules
Voelt droog aan, blijft een inerte coating tot de assemblage
* Tijdens de assemblage worden de micro-capsules verpletterd en komt het activeringsmiddel vrij
* Dri-Loc polymeriseert door zich te hechten op de 2 componenten van de schroefverbinding (72u bij 22°C)

Geniaal, die mensen van Loctite. :P
 
Maarreehh, als je gaatjes boort, die tapt en dan de blokjes met bouten en een dichtmiddel vastbout, dan lijkt het me dat je de problemen van het lassen niet hebt en het stevig zat is.

Ik maak me sterk dat Loctite wel een middeltje heeft dat schroefdraad gasdicht kan borgen en afsluiten. Als dat met de normale Loctite middelen al niet het geval is.

Gaten in de velg, schroefdraad tappen, blokjes er met boutjes en de juiste Loctite in schroeven. Dan de boutjes afzagen/vijlen/schuren en de binnenrand weer mooi glad schuren zodat de band weer goed en luchtdicht in de velsrand kan vallen.

Beetje werk, maar geen risico op kromtrekken. En je weet dat het aluminium in ieder geval sterk genoeg is om een boutje vast te houden, want de bouten van een normale remschijf gaan ook zo direkt het aluminium in.


Edit:

Bij die Triumph lijken de blokjes ook geschroefd te zitten.

:Y , yep, optie staat inderdaad ook op het lijstje
 
Terug
Bovenaan Onderaan