Opnieuw gewikkelde dynamo opgebrand na 70 km, hoe kan dit?

28 sep 2011
145
0
Friesland
Hallo allemaal *O*

In het kort:
Motor: Kawasaki zx12r uit 2001 met circa 33.000 kilometer op de teller.
Probleem: Een originele dynamo is na ongeveer 70 kilometer rijden helemaal opgebrand, zwart, verkoold, alle lak er af. :( |(

Lang verhaal:

Vorig jaar Maart de motor gekocht, 200 kilometer rijden naar huis toe, nog even tanken en toen accu leeg.. wat blijkt dynamo is opgebrand. Nieuwe er ingezet, wel een imitatie, want ja motor koste al genoeg en 490 euro was me wat te veel voor een originele. Hele zomer mooi gereden, in September onderuit gegleden, dynamo kap stuk, nieuwe er op, toen bleek de dynamo opgebrand.

Originele dynamo gevonden in Amerika via ebay, opnieuw laten wikkelen en er in gezet.. ongeveer 70 kilometer gereden maar toen hield de motor op. Laatste 2 kilometer naar huis duwen.. wat is die 240 kilo dan zwaar.. maar houdt je fit.

Toen dacht ik dynamo is goed.. daar kan het niet aan liggen, nieuwe originele spanningsregelaar en een nieuwe yuasa accu er op.. die wordt voorgeschreven. Weer testen.. laadt niks bij.. nieuwe multimeter gehaald.. nog niks ;(

Gisteren dan toch maar de dynamo er uit gehaald.. wat blijkt.. is die helemaal zwart gebrand, zit geen lak meer op.. Ja lekker is dat, al die rommel zit nu in het filter, blok en in de olie.. net nieuwe olie er in.

Dynamo was aan de spanningsregelaar vast gesoldeerd, de stekker van de spanningsregelaar die naar de accu gaat ziet er als nieuw uit en stinkt ook niet.
De motor heeft nu de 4e dynamo opgebrand (voor zo ver ik weet) De originele uit de fabriek, 2 keer een imitatie dynamo en nu een opnieuw gewikkelde originele dynamo.
Dynamo zit in het blok.. en draait in de olie.

Nu is mijn vraag? wie weet wat er fout gaat?? :? :?

En is er ook een mogelijkheid om het Motorblok door te spoelen?
 
Ik heb zelf ook een elektrisch probleem..Dynamo is ok, SR ook. Accu is vervangen...wat blijkt, er is een contact dat na een tijdje rijden zo warm wordt, dat hij contact verliest..
Wat ik hiermee wil zeggen is dat elektrische problemen, soms in een klote hoekje kunnen zitten.
 
Loopt de dynamo van binnen niet ergens tegen aan , zodat er kortsluiting ontstaat.
Ik zou een voltmetertje zolang plaatsen om de boel in de gaten te houden .
zodra ik merk dat de lading ineens uitblijft (spanning terug van 14,2 naar 13 ---> 12 volt , motor stoppen en dynamo deksel eraf schroeven .
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat je SR defect is geweest en daarom je eerste dynamo is opgebrand. Bij het vervangen van de dynamo, maar laten zitten van de SR, mag het gevolg duidelijk zijn.

Wel zuur, want ze zijn niet goedkoop inderdaad :N
 
Laatst bewerkt:
De spanningsregelaar die er op zit weet ik niet zeker of het een originele dynamo is.. denk het bijna wel want er staan dezelfde codes op als die ik net gekocht heb.

Tsja.. de draden gesoldeerd.. krimpkous er om heen.. tape er om heen. Kan zijn dat die in de kap kostsluiting maakt.. ik heb de dynamo met kap verstuurd.. maar alles was zwart.

Voltmeter vorige week er opgezet.. klein simpel dingetje maar kan je heel wat vertellen.
Hij is compleet zwart gebrand.. en dat na 70 kilometer.. twijfel ook een beetje aan me zelf of ik hem er wel goed in heb gezet.. maar zou niet weten wat er mis aan kan gaan.

Toen ik de dynamo heb laten wikkelen heb ik de SR mee gestuurd om deze te laten testen.. Nu heb ik niet gehoord of die goed was of wel.. maar lijkt me wel want hij heeft hem terug gestuurd.

Ik zal proberen hier 2 foto's te plaatsen... nieuw en zwart gebrand. bedankt voor de reacties!!!
 
Foto nieuw
full
 
van je dynamo lopen 3 draden naar je gelijkrichter ( toch ??? )
zijn die nog wel goed ???? en hoe is de dikke plus ????
zo te zien 18 spoeltjes in 3 groepjes van 6.
als de 3 draden goed zijn, hebben ze de spoeltjes (groepjes) niet goed gewikkeld.
hierdoor word er vermogen opgewekt die elkaar tegen gaan werken.
draairichting om de polen moeten allemaal in dezelfde richting zijn.
dus vind het vreemd dat 6 van de 18 een ander kleur hebben.
De Nederlandse Honda CX 500 internetsite
bij deze zie je 3 spoelen met rechtse spoed om de polen.
grt en ben benieuwd
 
Terug
Bovenaan Onderaan