GS500 motor ophang as

Thijzel

Die hard MF'er
25 jul 2010
336
12
Amsterdam
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe het motorblok van een gs500 aan de voorkant vastzit?
Is dit 1 as? Of zijn dit 2 aparte as delen? Zie foto (Haynes):
WP_000742.jpg


De bout/moer aan de linker kant is dol gedraaid.
De moer rechts is eraf inclusief de bus aan deze zijde.
Volgens mij is dit 1 lange as (net als de andere 3).
Er zit echter geen beweging in.

Ik heb een moer een stuk op de as rechts gedraaid en daar een dop14 op geplaats.
Alles flink in de WD40 gespoten en met beleid tegen de dop met hamer lopen tikken.
Geen resultaat...

Iemand tips?

Alvast bedankt!

M.v.g.
Thijs
 
Is 1 as.
1: IMAL kopen en de wd 40 in het toiletkastje zetten.
2: veelvuldig insprayen, bij de uiteindes, en ook beide bussen links en rechts ( die dingen bij de pijltjes )
3: krik onder motorblok zetten zodat hij niet meer op de as "hangt"
4: as er uit rammen met moker
5: indien 4 niet lukt, met een griptang de bussen proberen te verdraaien en dan wederom stap 3
6: biertje
7: belletje naar woesthoff voor een nieuwe tweedehands as en moeren.
8:bier
9:monteren
 
Laatst bewerkt:
Is 1 as.
1: IMAL kopen en de wd 40 in het toiletkastje zetten.
2: veelvuldig insprayen, bij de uiteindes, en ook beide bussen links en rechts ( die dingen bij de pijltjes )
3: krik onder motorblok zetten zodat hij niet meer op de as "hangt"
4: as er uit rammen met moker
5: indien 4 niet lukt, met een griptang de bussen proberen te verdraaien en dan wederom stap 3
6: biertje
7: belletje naar woesthoff voor een nieuwe tweedehands as en moeren.
8:bier
9:monteren
Als niets meer werkt ga ik voor 6 & 8. Doet het altijd.
 
Mission accomplished *O*
Wat een onwijs lastige klus :(

3 dagen elke dag ingespoten met kruipolie.
Toen met een pijpentang het 2de busje losgemaakt, dit ging heel gemakkelijk.
Echter (zelfs met gericht geweld) geen beweging in de as kunnen krijgen (slaan op as en draaien m.b.v. pijpentang).

I.o.m. mijn pa (30+ jaar sleutel ervaring op schepen) besloten de as te vernielen om zo de zwakkere aluminium legering van het blok te sparen.

Met een slijptol de bout-kant weggeslepen om daarna met een boor de as weg te boren.
WP_000749.jpg


Het blok er nu uit kunnen halen om betere toegang tot de muurvaste as te krijgen.
WP_000752.jpg


Vervolgens verder uitboren, koste me 3 cobalt metaalboren.
Wat een taaie as |(

Uiteindelijk 1 zijde helemaal uitgeboord waarna met een slagpen de andere zijde vrij te maken was. Ongelooflijk dat zo'n asje op zo'n klein stukje corrosie oppervlak zo vast kan zitten :}

Dit is het restant van de as :o
WP_000755.jpg


Bedankt iedereen voor de tips en reacties!
En vooral mijn pa dat hij z'n vrije dag heeft opgeofferd *O*

Groeten,
Thijs
 
Het lijkt wel een how to, mooi en duidelijk.

Dit soort geknutsel is het gevolg van ordinaire ontwerpfouten. Als Suzuki deze bout in een geboord gat had laten lopen (of andere maatregelen had genomen), was dit geboor en geknutsel niet nodig. Maar omdat Suzuki deze open U-constructie toepast, loopt er (zout) water tussen bout en alu van het blok waar e.a. lekker kan rotten.

Het rot zo snel dat bij mijn GS500 na twee jaar gebruik deze bout al vast gerot zat. Dit is een bout die bij mijn GS ook niet los wil.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan