kleppen stellen Z750

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Hey,

Ik had een vraagje, ik zou heel graag binnenkort mij kleppen willen stellen van me Z750 uit het jaar 2007 alleen heb ik dit nog nooit eerder gedaan.

Ik ben zelf heel erg leergierig en vroeg me af of hier iemand op het forum is die uit omg Den Haag komt om mij te komen helpen in ruil voor een krat bier.

Ik heb zelf momenteel geen garage of schuur ter beschikking, gewoon voor de deur.
Dus als er iemand is laat het even weten. In ieder geval harstikke bedankt!

Mvg,

Zedmotor.
 
Zou iemand en HOW TO kunnen schrijven van hoe kleppenstellen voor de z750 uit 2007 in stapjes. Of ik een bok of krik nodig heb, waar op te letten?

Kan ik gewoon me blok laten zitten of moet die met behulp van en krik naar beneden gehaald worden?

Gr

Zedmotor.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je, in jouw situatie, met jouw (beperkte?) kennis zelf kleppen gaan stellen?? (En dat zeg ik zo omdat uit de vraagstelling al lijkt dat je nog geen hele grote technische kennis hebt)

Sommige dingen kunnen anderen gewoon beter en dat kost helaas geld.

Zelf sleutelen niks mis mee maar om nou meteen met hoofdstuk 14 te beginnen??
 
TS wil graag zijn kleppen stellen en omdat hij er zelf de kennis niet voor heeft wil hij het graag door een vreemde laten doen die zegt dat hij het kan.
Als beloning stelt hij er een kratje bier tegenover hetgeen toch redelijk goed betaald is.
Waarom gaat TS dan niet naar een werkplaats en laat het daar doen voor misschien 2 kratjes bier?????
Grote kans dat ze er volmondig mee accoord gaat dan is iedereen helemaal blij.
Het is jammer dat ik geen alcohol drink en niet rook anders had ik het zeker in overweging genomen.
Een kratje bier heb je niet zomaar :9
 
Volgens mij rekenen ze voor kleppen stellen al snel €400,- dat zijn heel wat meer kratjes bier dan 2... Of zit ik er gruwelijk naast, kan hoor, ik heb ze nog nooit laten stellen.
 
Volgens mij rekenen ze voor kleppen stellen al snel €400,- dat zijn heel wat meer kratjes bier dan 2... Of zit ik er gruwelijk naast, kan hoor, ik heb ze nog nooit laten stellen.


€400.- voor kleppen contoleren/stellen lijkt me aardig aan de prijs, het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe makkelijk de kleppen te bereiken zijn.
En of je stelboutjes of stelplaatjes hebt natuurlijk.
 
Je zou eens kunnen kijken bij de MotorKelder in Rotterdam. Daar ga ik altijd klussen met een vriend van mij. Betaal je iets van EUR8,- per uur. Zodra de monteur iets moet gaan doen betaal je dan wel het werkplaatstarief.

Wij doen altijd het voorbereidende werk zelf motor demonteren, kleppendeksel eraf etc.) en dan de kleppen laten stellen. Vervolgens weer zelf opbouwen.

Aanwijzingen van de monteur kost niet extra, alleen als die echt zelf moet gaan sleutelen
 
Kan best, je moet er alleen een winkelwagentje naast zetten om alle plastic op te bergen.
Het is ook geen hogere wiskunde, waarschijnlijk heeft het ding zo weinig gelopen dat het bij controleren blijft.
Plaatjes wisselen wordt een ander verhaal.
Je vergeet een laptop, die heb je namelijk nodig om buienradar.nl in de gaten te houden. ;)
 
Hey,

je moet ergens beginnen toch? En ik hou ervan om voor de leeuwen gegooid te worden. Ik doe dit puur om er wat van te leren en niet om het te laten doen. Voor jou was het toch ook OOIT de eerste keer? Ik ben erg leergierig, ook al was dit niet nodig geweest, ik leer weer een hoop. Dus vandaar dat ik vraag voor iemand met kennis.
Waarom wil je, in jouw situatie, met jouw (beperkte?) kennis zelf kleppen gaan stellen?? (En dat zeg ik zo omdat uit de vraagstelling al lijkt dat je nog geen hele grote technische kennis hebt)

Sommige dingen kunnen anderen gewoon beter en dat kost helaas geld.

Zelf sleutelen niks mis mee maar om nou meteen met hoofdstuk 14 te beginnen??
 
Als je even kijkt naar de topics van de TS zie je dat hij veel meer sleutelt. Hij vraagt (heel verstandig) eerst advies aan andere mensen. Ik denk dat hij niet helemaal op nul begint, maar dat is wat ik denk :)
 
Toevallig vorige week laten doen, was wel 3 a 4 uur werk voor een z1000. Daarbij alleen laten controleren (bij 24k) wat iets makkelijker is dan ook nog daadwerkelijk aanpassen van de speling.

Het is redelijk wat werk, tank loshalen, deel van je frame loshalen, deksel eraf. Bij aanpassingen moet je begreep ik ook nog de nokkenas demonteren, wat nog meer werk is.

Wat is de km stand op dit moment?
 
Toevallig vorige week laten doen, was wel 3 a 4 uur werk voor een z1000. Daarbij alleen laten controleren (bij 24k) wat iets makkelijker is dan ook nog daadwerkelijk aanpassen van de speling.

Het is redelijk wat werk, tank loshalen, deel van je frame loshalen, deksel eraf. Bij aanpassingen moet je begreep ik ook nog de nokkenas demonteren, wat nog meer werk is.

Wat is de km stand op dit moment?


Tja, dat klinkt niet handig om dit op de stoep te doen :9
 
Hmm, framedeel mag bij de z1000 (2003-2006) toch gewoon blijven zitten, dacht dat één deel verwijderd moest worden. Let op: dit zijn instructies van een z1000 (2003), zullen redelijk gelijk zijn aan de z750, maar zou toch je eigen cijfers erbij zoeken!

Valve Clearance Inspection
NOTE
○Valve clearance must be checked and adjusted when
the engine is cold (at room temperature).
•Remove:
Lower Fairings (see Frame chapter)
Pickup Coil Cover
Cylinder Head Cover (see Cylinder Head Cover Removal)
•Position the crankshaft at 1,4 piston TDC.
TDC Mark [A] for #1, 4 Pistons
Timing Mark ~
•Using a thickness gauge [A], measure the valve clearance
between the cam and the valve lifter.
Valve Clearance
Standard: IN: 0.15 ∼ 0.24 mm (0.0059 ∼ 0.0094 in.)
EX: 0.22 ∼ 0.31 mm (0.0087 ∼ 0.0122 in.)
○When positioning #4 piston TDC at the end of the
compression stroke:
Inlet valve clearance of #2 and #4 cylinders
Exhaust valve clearance of #3 and #4 cylinders
Measuring Valve [A]
○When positioning #1 piston TDC at the end of the
compression stroke:
Inlet valve clearance of #1 and #3 cylinders
Exhaust valve clearance of #1 and #2 cylinders
Measuring Valve [A]
If the valve clearance is not within the specified range,
first record the clearance, and then adjust it.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

je moet ergens beginnen toch? En ik hou ervan om voor de leeuwen gegooid te worden. Ik doe dit puur om er wat van te leren en niet om het te laten doen. Voor jou was het toch ook OOIT de eerste keer? Ik ben erg leergierig, ook al was dit niet nodig geweest, ik leer weer een hoop. Dus vandaar dat ik vraag voor iemand met kennis.


Als ik iets wil leren dan leer ik het wel graag van iemand waarvan ik weet dat hij het mij kan leren en niet zomaar een vreemde die zegt dat hij het weet.

Maar kleppen stellen van zo,n Z750 is best wel een aardig klusje hoor, houd daar wel rekening mee.
 
Ja ik heb het gehoord ja.
Ik heb een wphb gedownload waar het allemaal in staat, alleen ik zelf heb liever altijd dat iemand het voor doet(voor een eerste keer) en laat zien wat wat is etc zo dat ik er beeld bij krijg.
Als ik iets wil leren dan leer ik het wel graag van iemand waarvan ik weet dat hij het mij kan leren en niet zomaar een vreemde die zegt dat hij het weet.

Maar kleppen stellen van zo,n Z750 is best wel een aardig klusje hoor, houd daar wel rekening mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan