Compressor terugregelen voor spuitwerk

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Beste medeforummers,

Ik heb sinds kort een Crimex compressor die 16 bar kan leveren. Zit ook een flinke tank onder, kortom, een fijn ding. Heb er al eens wat mee schoon geblazen en een bandje opgepompt enzo.

Maar nu wil ik ook wat gaan spuiten, eerst beginnen met wat simpel werk en daarna mogelijk wat meer.

Maar op het spuitpistool dat ik heb, staat vermeld 'maximaal 3 bar'. Ik moet de compressor dus terugregelen zodat er maximaal 3 bar uitkomt. Kan echter nergens een reduceerventiel op de compressor of tank vinden. Zoek ik naar het verkeerde?
Of moet ik gewoon tussen de slang en het spuitpistool zelf een reduceerventiel hangen?

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.
Zal vanavond nog een foto posten van de compressor.

Alvast bedankt,
Jordi
 
Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad.
Ik vind wel een manometer op de tank, maar er valt niets te verstellen.
Dus ik moet er dus gewoon een los reduceerventiel tussen hangen...klinkt vrij logisch, maar ik vind het zo raar, vandaar dat ik het vraag.
 
normaal zit de regelaar gemonteerd op de uitgang van de tank naar de slang.
je zal echter een klein probleem krijgen. de meeste van de reduceren zijn voor een maximale druk van 10 bar zet je daar 16 bar op dan gaan ze heel snel kapot. ook zal je er 1 moeten vinden met een grote doorlaat omdat spuiten nogal wat lucht gebruikt. ze bestaan maar goedkoop is anders.
edit: ik heb even voor je gezocht en de festo ms6-lr met een input druk van 1-20 bar komt op ongeveer 50-55 euro en die zijn beschikbaar met verschillende regeldrukken variërend van 3 -12 bar.
 
Laatst bewerkt:
Okay, dat zou ik wellicht nog kunnen verhelpen door de even in de gaten te houden op welke druk de tank is en 'm even kunnen uitzetten bij 10 bar. Ik ga op zoek, alvast bedankt voor de antwoorden :)
 
zou ik niet doen dat uitzetten. bij spuiten gebruik je veel lucht en de tank is zo terug onder de 3 bar en dan gaat het spuiten niet makkelijk meer omdat de druk steeds afneemt en je blijft de compressor aan en uit zetten en in de gaten houden terwijl je je aandacht bij het spuiten nodig hebt. gewoon een goede reduceer kopen met manometer die je kan regelen tot een bar of 10 dat is genoeg voor alle normale apparatuur. en als je vaker wilt gaan spuiten zet er dan ook een goede water-/olieafscheider tussen water / olie en spuitwerk gaan meestal niet goed samen.
 
Laatst bewerkt:
Zit daar geen automatische afslag op?

Okay, dat zou ik wellicht nog kunnen verhelpen door de even in de gaten te houden op welke druk de tank is en 'm even kunnen uitzetten bij 10 bar. Ik ga op zoek, alvast bedankt voor de antwoorden :)
 
Laatst bewerkt:
Jawel, die slaat dus af bij 16 bar.
Al zag ik laatst dat hij doorliep, dus misschien moet ik die ook eens schoonmaken o.i.d.

Heb inmiddels bij Biesheuvel geïnformeerd naar dit reduceerventiel, wordt morgen terug gebeld.
 
Ik heb hier op mijn werk nog wel reduceerventielen liggen max 17 bar inlaat 0-10 bar uitlaat.

Hou je ook wel in de gaten dat als je er mee gaat spuiten er ook nog wel wat filterwerk tussen moet zitten voor het betere resultaat?
 
@Ploert, waar kom je vandaan? Weet je waar deze ventielen besteld zijn?
Er zit een filter bij de inlaat, zou dat voldoende zijn? En ik heb gevraagd om een reduceerventiel met condensafvang, ze zijn nu aan het zoeken
Ga eerst oefenen op wat radiatoren in huis, die moeten nog gespoten worden. Ben erg benieuwd naar de kosten van het ventiel en het eindresultaat van het spuitwerk.
 
Laatst bewerkt:
Mijn werk is in stellendam maar kan het overal heen sturen. Je hebt inderdaad zogenaamde filter/reduceers dat zijn combimodellen. Voor verfspuiten is dat vaak niet genoeg omdat je met deze filters niet de olie uit de perslucht haalt. Hiervoor heb je een actiefkool filter nodig. Uiteraard kan ik daar wel een mouw aan passen;)
 
Niet eens heel ver hier vandaan (ik woon in Breda). Dan zou ik het eventueel nog willen ophaln.
Zo uit m'n hoofd heb ik 1/4" aansluitingen, maar dat zou ik even na moeten meten voor de zekerheid.

Doe eens een voorstel? Ik weet niet hoe ik hier een privébericht kan sturen naar iemand (als dat überhaupt mogelijk is?), maar anders kun je mailen op risl@hotmail.nl ?
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Jawel, die slaat dus af bij 16 bar.
Al zag ik laatst dat hij doorliep, dus misschien moet ik die ook eens schoonmaken o.i.d.

Heb inmiddels bij Biesheuvel geïnformeerd naar dit reduceerventiel, wordt morgen terug gebeld.
Als je drukschakelaar (pressostaat) pas bij 16 bar uitschakelt en niet meer terug te regelen is zou deze stuk kunnen zijn, is bij mijn compressor tenminste zo, moet ik nog een nieuwe voor regelen . Kwam ik achter toen ineens mijn overdrukventiel bij 18 bar met veel lawaai openging. Is een zelfbouw compressor met koelkastpompje, die dingen gaan gewoon door. Alleen maar handig voor de kleine dingetjes en fluisterstil.
Heb van die zelf in elkaar geflanste dingen gezien waar alleen maar een drukschakelaar op zat, wil niet meemaken wat er gebeurt als dat ding er de brui aan geeft.
 
@Hans50,
Het is een wat oudere compressor, met een aan- en uitknop, valt verder niets op te regelen. Bij 16 bar valt hij uit (dat is ook de maximale druk die de manometer op de tank weergeeft).Laatst liep hij door, zal het binnenkort controleren.

@ Ploert:
Dank je wel!
Foto is er niet meer van gekomen, kwam het e.e.a. tussendoor. Zal vanavond een nieuwe poging wagen.
 
Heb 'm ontvangen, alvast heel erg bedankt voor de moeite, ik ga er even over denken.
Heb het reduceerventiel namelijk eerder vanmorgen aangeboden gekregen voor €41 ex btw, maar dat is natuurlijk nog zonder filter.
Moet ook nog zeker weten dat 1/4"-aansluitingen heb natuurlijk.

Ga vrijdagavond op vakantie, moet t/m vrijdagmiddag werken. Weet niet of ik het voor die tijd nog opgehaald krijg, anders wordt het in de week van 5 augustus? Is dat een probleem?

Ook mail terug trouwens :)
 
Laatst bewerkt:
Koop ook meteen een water afscheider als die er nog niet op zit. Je wilt neem ik aan geen water bij je verf.

Verfspuiten zit volgens mij ergens tussen de 2 en 3 bar. Maar vraag het anders in het grote spuit topic.
 
@K&W, lees de oorspronkelijke vraag dan nog eens...als ik het niet zou weten had ik toch gelijk die 16 bar op dat spuitpistool geknald. Vraag was of ik naar het verkeerde op de compressor zocht of dat er daadwerkelijk een losse reduceer tussen moest (vond ik toch raar voor een professionele Crimex, vandaar de verificatie hier). Vraag was dus niet HOE maar of het daadwerkelijk nodig is.

Edit: Buiten dat, heeft niet iedere engineer evenveel ervaring met pneumatica toch? Ik ben net twee jaar ingehuurd geweest door de Efteling voor diverse attracties, daar was het hooguit eens wat ventieltjes of cilinders uitzoeken, ook daarvoor weinig met pneumatica bezig geweest (buiten een enkele keer een cilindertje uitrekenen voor diverse machines o.i.d.)


@s100spit, waterafscheider zit wel op de compressor. Thx voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
sorry maar als je een accuboormachine hebt, ga je toch ook niet vragen of je de accu kunt laden met 230v omdat dat uit jouw professionele WCD komt, dan pak je toch ook de adapter( reduceer) om hem te laden.....
Als mijn moeder dat zou vragen alla, maar een technisch opgeleid engineer...
verwondert me enorm
 
Nou, het spijt me dat ik als engineer een situatie tegenkom die me dusdanig verwonderd dat ik begin te twijfelen en daarom deze situatie even voorleg ter verificate, zo goed? ;)

Ik begrijp je verwondering, maar ik vond dit toch zoiets aparts dat ik begon te twijfelen aan mijn eigen gedachtegang, vandaar de vraag hier.
 
Laatst bewerkt:
@Ploert, inderdaad...werktuigbouw is één van de meest brede disciplines in de techniek.
Als ik zie dat je in een 3-jarige opleiding slechts de basis krijgt....
 
Terug
Bovenaan Onderaan