Meer pk's uit een cbf500 krijgen?

rubin

MF'er
4 jun 2012
119
0
Leuven (België)
Dag jongens,

ik was voor mezelf opzoek naar een mooie (2dehands) 2-cilinder naked bike.
Ik strandde bij de suzuki SV 650 N en de Honda CBF500.
De honda spreekt mij meer aan op uiterlijk vlak maar die haalt een 52pk bij 9000rpm, en de Suzuki rond de 70pk. (Komt dit door de V motor?)
Nu de 52pk van de Honda vind ik net te weinig, terwijl die 70pk van de Suzuki perfect zou zijn voor mij. Omdat het oog ook geloond moet worden, opteer ik eerder voor de Honda, indien er meer pk's uit gehaald kunnen worden?
Ik weet dat een andere uitlaat waarschijnlijk al enkele pk'tjes zullen schelen maar dat gaat het grote verschil niet maken natuurlijk...

Iemand enig idee of er meer pk uit zo'n blok is te halen zonder al te grote aanpassingen?

Alvast bedank voor de hulp jongens!
Rubin.
 
Dat is alleen goed te realiseren als je een grote zak geld hebt voor diverse onderdelen, het uitlaat systeem en afstelling. Verwacht echter geen wonderen en een hoger verbruik. Datgene wat het meeste vooruit zal gaan is bijvoorbeeld het gasresponse, hierdoor voelt hij rapper. Tientallen pk's extra gaat hem echter niet worden.

De grootste betaalbare winst is een volledig uitlaatsysteem met professionele afstelling.
 
Dat is alleen goed te realiseren als je een grote zak geld hebt voor diverse onderdelen, het uitlaat systeem en afstelling. Verwacht echter geen wonderen en een hoger verbruik. Datgene wat het meeste vooruit zal gaan is bijvoorbeeld het gasresponse, hierdoor voelt hij rapper. Tientallen pk's extra gaat hem echter niet worden.

De grootste betaalbare winst is een volledig uitlaatsysteem met professionele afstelling.
Uitlaat is leuk omdat hij dan sneller gaat klinken, maar een 500F gaat echt niet ineens een snelle motor worden.
 
Een motor die je al te langzaam vindt voordat je ermee gereden hebt, moet je niet kopen.
Dat de Suzuki sneller is, komt niet door de V-motor, maar door de grotere cilinderinhoud.

Een oude motor sneller maken is vrijwel onmogelijk, tenzij je een bedrag uitgeeft dat het aankoopbedrag ver overstijgt.
Bovendien: als Honda 60 pk voor een 500 beter had gevonden, had die motor wel 60 pk.
Het gaat niet om het topvermogen, dat is alleen aanwezig bij toptoerental.
En daar moet je eerst nog zien te komen: via lagere toerentallen dus.
 
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!
Jullie hebben mijn vermoeden bevestigd, ik vreesde er al voor!
@RR. hehe, idd, ik had er nog niet opgelet, toch wel 145cc meer :)

Ik rijd ook regelmatig op de street triple van mijn broer, en ik heb bang dat als ik van 108pk naar 50 overstap dat ik mijn motor saai ga beginnen vinden. Oke bij de 70pk van de Suzuki gaat dit misschien ook een beetje zo zijn, maar toch minder, en 70pk vind ik zeker genoeg.

Bedankt voor de hulp!
 
XR1200?

122_0512_Storz_03z+Storz_XR_1200+Right_Side_Rear_View.jpg
 
Is idd ook een leuke motor maar is niet helemaal mijn stijl ;) Rond voorlicht etc,...

Maar ik weet genoeg hoor jongens, bedankt!

Als er nog nuttige voorbeelden motors zijn die aan mijn criteria voldoen mag dat natuurlijk altijd ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan