Koppeling ontkoppelt niet meer na ontluchten/verversen

Mattiasvdm

MF'er
15 apr 2012
58
0
Zojuist m'n hydraulische koppelingsvloeistof ververst en nu ontkoppeld hij niet meer. Ik heb het exact gedaan zoals de service manual het voorschrijft:

Sleutel om de nippel, slang erop, nippel losdraaien, koppeling inknijpen en vasthouden, nippel dichtdraaien, koppeling weer loslaten. Dit herhalen totdat er verse vloeistof uit komt.

Als ik nu de koppeling in knijp heeft ie voldoende tegendruk (gaat vrij zwaar vanaf het begin) maar hij ontkoppeld niet. Als ie in z'n 1 staat kan ik het wiel niet draaien met de koppeling in.

Heb ook al vanaf de andere kant geprobeerd met een spuit. Ik zie netjes de vloeistof in het reservoir lopen zonder luchtbellen maar helaas geen effect.

Heb ook al de banjobout een stukje losgedraaid met de koppeling in maar dit alles heeft geen effect...

Help!

Het gaat om een kawasaki ZX9R van 1995.
 
als je verder niets gedemonteerd hebt, zul je het toch in het ontluchten moeten zoeken.
en heb je de koppeling al gecontroleerd met draaiende motor?
koppeling controleren op de door jouw beschreven manier is niet de beste manier.
 
~
als je verder niets gedemonteerd hebt, zul je het toch in het ontluchten moeten zoeken.
en heb je de koppeling al gecontroleerd met draaiende motor?
koppeling controleren op de door jouw beschreven manier is niet de beste manier.~


Er zit ook echt verschil tussen verschillende merken, heel apart.
Als ik de ketting smeer van mijn Kawa Z750 2008 dan kan ik het wiel zo rondgooien in zijn vrij. Het wiel van mijn motormaatje draait echter vrij zwaar, een Triumph 2011.

Heeft eigenlijk niets te maken met de koppeling, maar er zit nog wel een groot verschil hoe makkelijk een achterwiel draait in zijn vrij, of met de koppeling in.
Het kan wezen dat je platen blijven plakken, en dat je het inderdaad moet testen met lopende motor.
 
Zojuist m'n hydraulische koppelingsvloeistof ververst en nu ontkoppeld hij niet meer. Ik heb het exact gedaan zoals de service manual het voorschrijft:

Sleutel om de nippel, slang erop, nippel losdraaien, koppeling inknijpen en vasthouden, nippel losdraaien, handel rustig door knijpen, nippel dichtdraaien, koppeling weer loslaten. Dit herhalen totdat er verse vloeistof uit komt.

Als ik nu de koppeling in knijp heeft ie voldoende tegendruk (gaat vrij zwaar vanaf het begin) maar hij ontkoppeld niet. Als ie in z'n 1 staat kan ik het wiel niet draaien met de koppeling in.

Heb ook al vanaf de andere kant geprobeerd met een spuit. Ik zie netjes de vloeistof in het reservoir lopen zonder luchtbellen maar helaas geen effect.

Heb ook al de banjobout een stukje losgedraaid met de koppeling in maar dit alles heeft geen effect...

Help!

Het gaat om een kawasaki ZX9R van 1995.
 
Heb het ook met draaiende motor geprobeerd. Dan is het onmogelijk om het wiel tegen te houden. Dit kon voorheen wel. Als ik de motor uit heb en ik zet m in z'n 1 met de koppeling in dan voel je echt dat ie gewoon in z'n versnelling staat. Zit geen beweging in.

Ik zal m nog een keer volledig doorpompen zoals lexe zegt. Kijken of het helpt. Heb inderdaad verder niks los gehad.
 
Eerst oude vloeistof eruit gehaald en toen nieuwe gevuld? Zit er waarschijnlijk toch nog een hele kleine luchtbel ergens (de banjo bij de pomp blijft hoofdverdachte).
 
Oke. Bedankt voor het mee denken. Blijkt dat ik toch verkeerd controleerde. Hij stond dus op de paddock stand. Hem m eraf gehaald en nu kan ik m gewoon er doorheen drukken als ik de motor duw. Had ook de cilinder eraf gehaald om te kijken of hij beweegt en dit was idd het geval.

Dat het wiel zwaar draait kan wel kloppen want hij kruipt ook vooruit als ie in z'n 1 staat met de koppeling in. Denk de koppelings platen. Heb zojuist nieuwe gehaald dus ik kan ze gelijk vervangen.
 
Ik heb bij een collega-motorzaak een erg handige en mooie ontluchter op perslucht zien staan.

Met dat ding heb je twee handen vrij om te werken, en dat is een dikke plus.

Ik heb het ding direct voor mezelf besteld, en ik werk er prima mee.

Zoiets:
article8657946.jpg
 
Wat ook wel eens helpt is de cilinder onder bij naar binnen duwen voorzichtig.
Komt de vloeistof boven eruit en hopelijk met lucht die je niet wilde hebben.
Let op: niet knoeien en anders meteen alles afspoelen met water.
 
Heb gister de platen vervangen maar hij kruipt nog steeds in z'n 1 met de koppeling in. Dit deed hij ook met de oude platen. De tussenplaten zijn niet krom. De korf was op een paar plekken licht ingeslagen maar dat heb ik weg gevijld. Wat kan dit nog meer veroorzaken?
 
versleten koppelingsplaten zorgen niet voor plakken, kromme platen wel. Ik zou je probleem toch in het ontluchten van de koppeling zoeken. Als dat echt 100% goed is zou je kromme platen kunnen verdenken maar dat is onwaarschijnlijk gezien je probleem ontstond bij het vervangen van de koppelingsvloeistof.
 
versleten koppelingsplaten zorgen niet voor plakken, kromme platen wel. Ik zou je probleem toch in het ontluchten van de koppeling zoeken. Als dat echt 100% goed is zou je kromme platen kunnen verdenken maar dat is onwaarschijnlijk gezien je probleem ontstond bij het vervangen van de koppelingsvloeistof.

Had het daarvoor ook al. Vandaar dat ik de platen wou vervangen. Heb toen gelijk de vloeistof vervangen. Maar voordat ik aan dit alles begon trok die dus al in z'n 1.
 
Soms kan handmatig ontluchten toch wel moeilijk zijn, zodat er nog steeds een klein beetje lucht in het systeem achterblijft.

Maar het kan net zo goed mechanisch zijn.
Kan wezen dat het koppelingsasje in het reservoir in is gelopen en dat ie hier iets lucht aanzuigt, of ergens bij de banjo of ontluchtingsnippel. Het hoeft niet persé te lekken.

Soms is het niet op te lossen en heeft de koppeling er aan het begin van de rit altijd last van en gaat het over als de motor warm is.
Of misschien moet je gewoon een paar honderd km rijden en lost het zich vanzelf op, je weet het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan