Motor beter/sneller op temperatuur krijgen! Hoe??

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een honda cbr125r, en ik rijd er inmiddels best veel mee.
Alleen het valt me op, nu het kouder wordt (vooral in de ochtend), dat de motor moeite heeft met op temperatuur komen...

Zo had ik vorige week vrijdag (en misschien donderdag ochtend ook), al dat de motor zelfs nog met de choke aan zomaar uitviel na 5 minuten rijden... (De motor moet gewoon even 5/10 minuten op de choke, anders valt hij uit bij het afremmen voor bv een stoplicht waarbij die terugvalt naar stationair toerental en vervolgens helemaal uitvalt!) En nu reed ik vanochtend ook weer naar mijn stage, en toen gaf ie ook weer die problemen...
Ik was net vanochtend ook weer aan het rijden, en ik zat zelfs na een kwartier of nog langer af en toe te klooien met choke in, choke uit, choke in etc....
Dit klopt dus niet! Ik vond hem zelfs na een kwartier voor me gevoel wat bokkerig rijden af en toe... kan ook heel goed komen door de wind btw, aangezien ik maar 13 paardjes aan boord heb...

Misschien dat mijn stelling in de titel al niet goed is, 'hoe motor sneller op temp. krijgen', maar dat ik gewoon de carburateur wat rijker af moet stellen??? Want vanochtend na 15-25 minuutjes rijden ongeveer zat ik op een 80 weg, en reed vol gas in de juiste versnelling wat ie normaal goed hoort te trekken zo, maar hij bleef een beetje steken tegen de 75 en ik mistte de 'power' die die dan toch wel hoort te hebben en hem ff doortrekt naar een hogere snelheid/toerental... Dus ik denk, trek de choke uit, en ja hoor, hij begon weer die power te krijgen! Snelheid liep toen weer normaal op zoals het hoorde...

Hoe denken jullie hierover? Verkeerde afstelling, iets anders??

Hoor graag van jullie!

Groetjes
 
Zolang kloten met de choke kan nooit goed zijn, moet wel een foute carb. afstelling zijn.

Misschien het gasnaaldje 1 standje hoger zetten (clipje omlaag) zodat hij iets rijker loopt.

In principe heb je de choke alleen maar voor het starten.

Bij mijn motoren en brommers gaat de choke er na 100meter (of eerder al eigenlijk) al af.

Choke is alleen maar voor het starten, niet voor het opwarmen.

Anyway, carb. zal wel iets te arm afgesteld zijn.

En be advised : De afstelling van de kleine Honda's komt altijd erg precies, doe het dus stapje voor stapje.
Persoonlijk zou ik het dus eerst even zoeken in de gasnaald.
Als het daarna nog niet wil lukken moet je meer dingen na gaan kijken, luchtfilter, carb. afstelling (met de luchtschroef), ontsteking.

Trouwens, schiet me eigenlijk net te binnen... het zou ook nog best eens kunnen dat er een te koude bougie inzit, is eigenlijk nog wel een hele goede mogelijkheid zelfs.

Als er een NGK 9 inzit, (en eigenlijk gok ik dat dat zo is ;) ) , moet je die eerst maar eens vervangen voor een NGK 8.

Aangezien je motortje best hoogtoerig is, zou ik er om die reden geen NGK 7 indoen.
Dat moet je alleen doen als je er rustig mee rijd, maar aangezien het geen oldtimer is, zal je het gas best wel gebruiken :P
Anyway, eruit met die 9, en een 8 erin.

Als er toch al een 8 inzat, dan nogmaals het gasnaaldje iets hoger zetten. :)
 
Ik ga meteen even kijken! Kan geen kwaad toch, om bougie eruit te draaien, en daarna weer erin te draaien? (Ik weet het, officieel druk je dan zo'n porseleinen ringetje oid in, wat na demontage niet opnieuw gebruikt mag worden, maar kan wel in de praktijk toch? XD)
 
Oke, bougie zal ik zo controleren dan. Normaal draai ik hem zo los enzo, bij onze buitenboordmotor ook zo gedaan, maja, wil morgen toch weer gewoon naar mijn stage kunnen rijden en niet met die verdoemde trein :P

Hier een afbeelding van de carb;

Ik zie 2 van die stelschroeven, 1 van die 2 is voor brandstofregeling neem ik aan??? Welke van de 2 is dat dan precies? En linksom draaien is rijker?
 
Waar vind ik dan het clipje waarmee je de gasnaald 1 standje hoger kan zetten?? (waar ed honda het over heeft)
Is toch niet zo dat die carburateur uit elkaar hoeft?

EDIT: WPHB heb ik, heb er net in gekeken, maar dat is van het nieuwere model zie ik...
het 2007 model met injectie... :o

btw: Als ik dus afrem voor bv. een stoplicht, kan ie als de motor nog niet warm genoeg is uitvallen, omdat ik koppeling in heb, en de motor terugvalt naar stationair toerental. Maar vervolgens dus zomaar uitvalt, terwijl als ik hem vervolgens start, hij weer perfect loopt...
Betekend dit laatste nu dat ik om DIE reden niet aan de stationairschroef hoef te draaien?
 
Laatst bewerkt:
Je moet de gasschuif eruit halen, daar zit de naald in. Dat gaat via de bovenkant. Als je geen WPHB kunt vinden kun je ook googelen op het merk+nummer van de carb.

Maar als je niet weet hoe een carb werkt zou ik er niet aan klooien. Lijkt me ook sterk dat de afstelling van de gasnaald opeens verzet moet worden, of is er eerder aan de carb gewerkt?

Zit het originele luchtfilter erop?
 
Er zit gewoon een origineel luchtfilter op.
Er is idd eerder aan de carburateur gewerkt door de vorige eigenaar.
Toen ik hem kocht zeiden ze dat ze hem eerst niet lekker vonden lopen, en toen de carburateur uit elkaar hadden en gehaald, en toen weer in elkaar. Was een vader en zoon die een compleet ingerichte schuur hadden en in motoren handelden en aan knutselden. Die hebben ze uit duitsland ingekocht, en bij hun thuis verder 'goed' gemaakt zodat ie verkocht kon worden.

Ik heb wel eerder een carburateur onder een motor vandaan gehaald en deels uit elkaar gehaald.
Dat durf ik dan ook wel met de honda aan. Heb aankomend week pas tijd om daar mee aan de slag te gaan omdat ik er wel de tijd voor ga nemen. Zal de rest van de week dan met de motor gaan rijden, en maar kijken hoe het gaat. Morgen wordt het wat warmer, en verder wordt het ook niet echt koud deze week, gelukkig ;)

Bedankt voor de info! Ga er van het weekend mee aan de slag!
 
Tekening van carburateur cbr125r 2004
E__1800.jpg


Volgens mij is de gasnaald niet verstelbaar.
Wellicht is het raadzaam om de motor te laten testen op een vermogensbank.
Als daar uitkomt dat er te weinig benzinemengsel ri. de cilinder gaat, dan zou wellicht een grotere sproeier geadviseerd kunnen worden.
 
Ik zou die fiets toch eens een keer goed af (laten) stellen en dan vooral op de stationair waardes. Een fiets welke met deze buitentemperaturen in de ochtend (+10° Celsius) al problemen geeft gaat 't in de winter écht moeilijk krijgen.

Nou ken ik ook wel fietsen welke je altijd met choke moet starten, zelfs bij +30° Celsius, maar dat is alleen tijdens 't starten. Als 't blok eenmaal draait dan kan de choke direct dicht.
 
Tekening van carburateur cbr125r 2004
[afbeelding]

Volgens mij is de gasnaald niet verstelbaar.
Wellicht is het raadzaam om de motor te laten testen op een vermogensbank.
Als daar uitkomt dat er te weinig benzinemengsel ri. de cilinder gaat, dan zou wellicht een grotere sproeier geadviseerd kunnen worden.
Poeh... dat is niet te hopen!
Hoe kan dat ding nu ineens een grotere sproeier nodig hebben?!
Lijkt me sterk dat ze een andere maat sproeier in die carburateur hebben gedaan...
Of ik moet de choke voortaan een klein beetje openzetten...maja, weet niet of ik nu juist denk?
En idd, als die motor het nu al moeilijk gaat krijgen, dan wordt de winter zeker een ramp als ik de motor in deze staat laat... Dan kán ik straks niet eens rijden..

Wil het toch graag zeker weten dan, of ik die carburateur nu kan afstellen of niet? Iemand??
 
Niet om het een of ander hoor, maar voordat jullie een goed afgestelde motorfiets ontregelen.

Een cbr125r is een watergekoelde fiets toch?
Zal er ergens in het koelsysteem dan niet een thermostaat zitten?
Als deze kapot is, zal de motor in de koude periode niet of moeilijk op temperatuur komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De cbr is idd een watergekoelde motor, en heeft een thermostaat.
ALS deze kapot is, geeft dat dan zoveel verschil? Tuurlijk, het zit er niet voor niks, maar als ie wel werkt, zou de motor dan door die warmtewisselaar vrijwel direct op (redelijke) temperatuur zijn??

Ik denk wel dat het probleem in de afstelling ligt, bovendien is de carburateur een keer uit elkaar gehaald, en ook veranderd qua afstelling. (door vorige eigenaar)
 
De cbr is idd een watergekoelde motor, en heeft een thermostaat.
ALS deze kapot is, geeft dat dan zoveel verschil?
Ja

Tuurlijk, het zit er niet voor niks, maar als ie wel werkt, zou de motor dan door die warmtewisselaar vrijwel direct op (redelijke) temperatuur zijn??
Niet direct, maar binnen redelijke termijn.

Ik denk wel dat het probleem in de afstelling ligt, bovendien is de carburateur een keer uit elkaar gehaald, en ook veranderd qua afstelling. (door vorige eigenaar)
Succes.
 
Kun je niet beter eerst uitvogelen wat er precies aan de hand is?
En probeer los daarvan er ook achter te komen waarom er aan de carbs gezeten is. Wie weet zit daar verband, maar je weet niet of het oorzaak of mislukte oplossing is.
 
Ik zal van de week eens kijken...
Ik haal die warmtewisselaar er ook wel ff uit, en leg hem in een waterkoker ofzo.. weten we dat iig ook weer of ie het doet.
Misschien ook maar een mail sturen naar de vorige eigenaar wat betreft de carburateur, en ff horen hoe en wat.

Jullie horen nog wel van me, zal waarschijnlijk in het weekend worden dat ik ermee aan de slag ga.
 
De cbr is idd een watergekoelde motor, en heeft een thermostaat.
ALS deze kapot is, geeft dat dan zoveel verschil? Tuurlijk, het zit er niet voor niks, maar als ie wel werkt, zou de motor dan door die warmtewisselaar vrijwel direct op (redelijke) temperatuur zijn??

Ik denk wel dat het probleem in de afstelling ligt, bovendien is de carburateur een keer uit elkaar gehaald, en ook veranderd qua afstelling. (door vorige eigenaar)


In het koelsysteem heb je een kleine kringloop en een grote kringloop via de radiator. Bij koude motor is de thermostaat gesloten en zal het water in de kleine kringloop snel opwarmen, dit zorgt er voor, dat het hele blok sneller opwarmt. Zodra het koelwater warm genoeg is, zal de thermostaat zich openen en gaat er koelwater via de grote kringloop door de radiator, waar deze afkoelt, voordat het weer de motor binnenkomt. Afhankelijk van de temperatuur is de thermostaat geheel of gedeeltelijk geopend. Zo kan de motortemperatuur binnen redelijk nauwe grenzen geregeld worden.
Als de thermostaat defect is gaat deze geheel openstaan, gevolg is, dat het koelwater direct via de radiator in de grote kringloop gaat. Hierdoor warmt de motor zeer langzaam op en kan het zelfs voorkomen, dat deze bij koud weer niet eens op temperatuur komt. Het gevolg is een hoger brandstofverbruik en versnelde slijtage van het blok.

Als een motor te arm staat, is normaal gesproken de verbranding heter en zal hij sneller warm worden of zelfs te heet. In de racerij worden motoren bewust heel erg rijk gezet, voor maximaal vermogen en een koelere verbranding. Ik zou eerst maar eens de thermostaat op werking controleren, voordat je aan de carb gaat prutsen.
 
Stappenplan:

1. controleer de thermostaat
2. controleer lucht lekkages rond je carb houder (doe de deo-test, of remmenreiniger, spuit iets ontvlambaars rond je carb (niet in je luchtfiter) als je motor er op reageert heb je een lek)
3. Gooi wat forté in je tank en ga een eind rijden, hiermee krijg je vaak je carb van binnen wat schoner.
4. draai je bougie er uit en 'lees' deze: hier zie je hoe dat werkt. Stel je mengselschroef wat bij als het nodig is.
5. Helpt dit allemaal niet, maak dan je carb open en kijk of er wat mis is van binnen.
6. stel je klepspeling
7. stel je ontsteking af
8. doe er een nieuwe bougie+bougiedop+kabel op
9. ververs de olie
10. stel je koppeling af
11. laad je accu volledig op

als je dat allemaal gedaan hebt en je motor start nog steeds niet lekker, dan weet ik het ook niet meer.
 
Heel erg bedankt mensen! Ik ga van het weekend dus aan de slag, en kijken of ik het kan verhelpen. Heb nu door de weeks geen tijd om dat allemaal te controleren, en moet wel nog de komende 3 dagen woon-stage rijden.
 
Kan het niet zo zijn dat stationair een beetje laag staat?
Niet de mengselschroef maar de aanslag.
Heb ik met m'n XT ook, alsie koud is moet stationair wat hoger en alsie op temperatuur is kan ie weer wat terug.
Ik zag zo'n schroef op de tekening staan (onderdeel 5) die volgens mij bedoelt is om met handschoen aan verdraait te kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan