2 cilinders rijk, 2 cilinders arm

Wegenbouwer

MF'er
10 jul 2013
31
0
Haarlemmermeer
Hallo,

Betreft een GSX 1400, die slecht loopt, op lage toeren lijkt het redelijk, op hoge toeren is het sputteren en veel knallen.

De foto's spreken voor zich, dit is de eerste keer dat ik de uitlaat gedemonteerd heb, zie lijstje onderaan wat ik reeds heb gedaan.

16258726xc.jpg


16258755up.jpg


Wat ik tot nu toe heb gedaan:
-PC3 aangesloten en af laten stellen op dyno.
-Iridium bougies
-K&N luchtfilter
-dB killer terug
-PAIR systeem verwijderd en afgedopt
-brandstoffilter gereinigd (druk pomp gecontroleerd)
-Throttle body losgehaald, gereinigd met carburateur reiniger.
-Injectoren+brandstofrail sonisch laten reinigen
-2 X putoline injector cleaner + Vpower erdoorheen gejaagd.
-Gaskleppen zijn gesynchroniseerd.
-Diverse test van alle sensoren en de bedrading naar ECM.
-Rommelen met de TPS en de TP, is me allemaal bekend.
-Weerstand bobine spoelen 1e/2e gemeten (deze sturen cilinders 1+4/ 2+3 aan)

Wat ik nog moet doen:
-Compressie cilinders meten
-Standaard uitlaatsysteem (heb ik liggen) monteren ipv full laser systeem .

Alvast bedank voor jullie reacties, groet Pjotr
 
Ik heb niet echt een antwoord op je vraag,zo te zien,lopen cilinder 1 en 3 te arm(3 het armste).
Wat ik wel weet is dat bij een 4 cilinder de 2 middelste cilinders (2+3) wat rijker horen te staan als 1+4,dit ivm extra koeling.
Dus houd daar rekening mee bij de sproeier bezetting/controle.
Heeft een gsx1400 al injectie?
Afffijn de 2 middelste rijker dus :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, ik wil niet heel bot zijn, maar:
Ik heb het Over TP/STP brandstofrail/ injectoren laten reinigen PC3 (NB!)

Misschien even de afkortingen toelichten throttle Position sensor/ Secondairy Throttle Position sensor Powercommander 3 USB.

Buitenste rijker, of middelste armer omdat de buitenste koeler worden akkoord, dit is echter lijkt me dit verschil verwaarloosbaar in deze, dit is ook niet afzonderlijk te regelen!?

De throttle body en een deel van het FI system, zijn die van eerste generatie GSX-1000-R
Het Blok is een opgeboorde GSX-1100-R
 
hier kun je dus weinig aan zien....
Was dit na lange periode dezelfde gasstand, of volgas , stationaire, of gewoon na een alledaags ritje de uitlaat er af geschroefd?
Verbruikt hij olie ( en nee kun je niet met compressie meten)
hoeveel heeft hij gelopen?
 
Dit is na het alledaagse woon-werk (80km), daarvoor heb ik hem wel flink laten werken, kan het maximale toerental niet halen, prefereert ergens tussen 20 a 40% gasopening.
Motor heeft 32.000 gelopen. Verbruikt nauwelijks olie, geen blauwe walmen bij het starten, redelijk normale uitlaat gassen. Ik zoek aanknopingspunten, soortgelijke ervaringen. Kan een verkeerde uitlaat dit veroorzaken?
 
Valse lucht?
Eerst maar eens compressie meten denk ik dan weet je meer.
Kapotte bougies?
Wegvallend ontstekings signaal?
Deels verstopte injectoren?
Zo maar wat ideetjes wat mij te binnen schiet
 
Je heb idd al heel wat gechect, je kunt eens proberen de bobine, s te wisselen en de vervroeging meten.
Zou t mogelijk kunnen zijn dat een paar gepaarde bougies te vroeg danwel te laat vonken ?
 
Heel kort wat zinnetjes:

Als je je motor op een dyno van een mapping laat voorzien, is die mapping dan ook goed voor exact eenzelfde andere motor?
Hoe moet je die mapping dan zien voor alle 4 van je cylinders?
Hoe was de staat van je motor voordat je 'm wegbracht voor gemapt te worden?
Ik zie dat 1 van je uitlaatpakkingen lekt(e) , hoe waardevol acht je de meting van de A/F dan nog, die als basis gebruikt gaat worden voor je map instelling?
Denk je dat een motor (echt!) goed mappen zo snel gedaan kan worden dat je erop kunt wachten? , en welke prijs is een echt goede mapping waard?

Buiten dit alles wat mapping betreft, denk ik dat je zeer waarschijnlijk ook nog een ander probleem hebt wat dit veroorzaakt..
 
Laatst bewerkt:
Dit is een vreemd probleem...

Wordt bij dit injectiesysteem, net als bij een auto, alle 4 de injectoren op hetzelfde moment geactiveerd?
Of worden de alle 4 onafhankelijk bedient?

Het lijkt me niet een probleem in de onsteking, tot aan de bobines dan, want dan waren de middelste en buitenste cilinders gelijk van kleur.

Kan dit veroorzaakt worden door een verkeerde klepspeling?
 
Bedankt voor je reactie, ik wil niet heel bot zijn, maar:

Het Blok is een opgeboorde GSX-1100-R

Grootste zuigermaat is 86mm, dit is 1371 cm3 en dus nog geen 1400.., ook heb je dan een big block nodig, en aan de foto's te zien heb je die niet :N
Grootste boring in jouw geval is dan 82mm wat (afhankelijk welk type 1100 als basis gebruikt werd) max 1246 cm3 slagvolume kan maken.
Ergens klopt jouw begin informatie dus niet :?
 
Laatst bewerkt:
Grootste zuigermaat is 86mm, dit is 1371 cm3 en dus nog geen 1400.., ook heb je dan een big block nodig, en aan de foto's te zien heb je die niet :N
Grootste boring in jouw geval is dan 82mm wat (afhankelijk welk type 1100 als basis gebruikt werd) max 1246 cm3 slagvolume kan maken.
Ergens klopt jouw begin informatie dus niet :?

Sorry, ik heb niet duidelijk geformuleerd: Betreft hier achtergrondinformatie om het motorblok beter te begrijpen. HET IS EEN GSX1400!
Om deze te maken heeft Suzuki het blok van de GSX-1100-R aangepast (opboren zal gerust niet het enige zijn) en de throttle body's van een GSX-1000-R toegevoegd, dit laatste is met name handig te weten.

Oke, ontsteking zal het waarschijnlijk niet zijn, vanwege de configuratie.
Weerstand Injectoren valt binnen de specs, ook gechecked.

Heb de motor zonder, de gebruikelijke uitgebreide test zo gekocht (doen we dus nooit meer).

Heel kort wat zinnetjes:

Als je je motor op een dyno van een mapping laat voorzien, is die mapping dan ook goed voor exact eenzelfde andere motor?
Hoe moet je die mapping dan zien voor alle 4 van je cylinders?
Hoe was de staat van je motor voordat je 'm wegbracht voor gemapt te worden?
Ik zie dat 1 van je uitlaatpakkingen lekt(e) , hoe waardevol acht je de meting van de A/F dan nog, die als basis gebruikt gaat worden voor je map instelling?
Denk je dat een motor (echt!) goed mappen zo snel gedaan kan worden dat je erop kunt wachten? , en welke prijs is een echt goede mapping waard?

Buiten dit alles wat mapping betreft, denk ik dat je zeer waarschijnlijk ook nog een ander probleem hebt wat dit veroorzaakt..

Ik geloof dat wat jij hier stelt een wezelijk punt kan zijn, waarbij ik wellicht nog te weinig inzicht heb. Bij de tuning is eerst een serie grovere runs gemaakt, Daarna een serie waarbij bij alle gasklepopeningen en Alle haalbare toerentallen het AFR is vastgelegd, waarbij bij hogere lasten een ander AFR is aangehouden.

Maargoed, dit alles valt in het niet bij het waarschijnlijk achterliggende probleem. Motor was ook niet goed voordat ik hem wegbracht (zonde nr. 2)

Ik vind de hint van staat de Nokastiming niet goed een hele goede, gezien de "Symmetrie" van het probleem.

Even wat over mij: Ik heb nog een andere motor, doe al ruim 5 jaar mijn onderhoud zelf, alles wat ik in deze motor investeer is LESGELD, ik hou van sleutelen, dus zeg ik op voorhand: Laten we het nu tot de techniek beperken O-)
 
Dit is een vreemd probleem...

Wordt bij dit injectiesysteem, net als bij een auto, alle 4 de injectoren op hetzelfde moment geactiveerd?
Of worden de alle 4 onafhankelijk bedient?

Het lijkt me niet een probleem in de onsteking, tot aan de bobines dan, want dan waren de middelste en buitenste cilinders gelijk van kleur.

Kan dit veroorzaakt worden door een verkeerde klepspeling?

Klepspeling zijn wellicht kunnen, maar gezien de "symmetrie", lijkt me nokastiming waarschijnlijker.

Over de inspuiting zegt de manual:

INJECTION TIMING
The system employs a sequential, four-cylinder independent injection type, using the crankshaft position sensor (signal generator) to determine the piston position (injection timing and ignition timing) and the camshaft position sensor to identify the cylinder during operation, and these information are sent to the ECM. This makes it possible to inject the optimum volume of fuel in the best timing for the engine operating conditions.
When the crankshaft begins to turn at the time of starting, the ECM sends the signals to the four injectors, #1, #2, #3 and #4 to have them inject fuel simultaneously. From the second turn onward, the sequential fourcylinder independent injection occurs as explained above.
 
niet gewoon 2 vervuilde injectoren? laat de injectoren eens spuiten op een stuk papier en bekijk en vergelijk het patroon.
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling zijn wellicht kunnen, maar gezien de "symmetrie", lijkt me nokastiming waarschijnlijker.

Over de inspuiting zegt de manual:

INJECTION TIMING
The system employs a sequential, four-cylinder independent injection type, using the crankshaft position sensor (signal generator) to determine the piston position (injection timing and ignition timing) and the camshaft position sensor to identify the cylinder during operation, and these information are sent to the ECM. This makes it possible to inject the optimum volume of fuel in the best timing for the engine operating conditions.
When the crankshaft begins to turn at the time of starting, the ECM sends the signals to the four injectors, #1, #2, #3 and #4 to have them inject fuel simultaneously. From the second turn onward, the sequential fourcylinder independent injection occurs as explained above.

Als het nokkenas timing zou zijn waren alle 4 de cilinders gelijk geweest.

Wat Zot zegt zou een poging waard zijn.
 
Interessant dat je hiermee komt.
Betreft een 4 - 2 -1 systeem 1+2 3+4 komen samen daarna gaat dit weer samen naar 1.
Als ik me goed herinner zijn de te rijke cilinders aangesloten op de bochten net een fractie eerder bijgevoegd worden.

Ik heb een standaard systeem dat ik heb liggen, dit is een 4-2 systeem
 
Je kunt de PC3 demonteren en dan de standaard map proberen icm de standaard uitlaat. Heb je ook nog een standaard luchtfilter?

Als het in standaard trim goed werkt kan je een hoop zaken uitsluiten.

En wat Ritzen aanhaalt: er zit een cilinderspecifieke injectie op, de vraag is of de "universele" mapping die nu gemaakt is wel goed werkt voor elk van de cilinders.

Je hebt waarschijnlijk een onderliggend probleem, wat door het opnieuw mappen naar boven is gekomen. Is bij het maken van de map per cilinder gemeten wat de uitstoot is?

Of heb je nu een map die gebaseerd is op het gemiddelde van 4 cilinders, terwijl er twee (of de "randapparatuur")niet goed functioneren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan