Starten met auto accu, smeltende stroom kabels?

Rons

Rookie
17 nov 2013
24
0
Dag allemaal,

Een vraagje over het starten van een motor met behulp van een auto accu.
Ik heb een slecht startende Virago, met een niet al te volle accu.

Ik dacht deze te kunnen starten met behulp van startkabels en een auto accu.
Helaas werkte dit niet direct en kwam er al snel rook onder het zadel vandaan.
Het bleek dat van 3 stroomkabels die naar het brandende achterlicht lopen de plastic omhuizing was gesmolten en de rook veroorzaakte.

Hoe kan dit komen? Het is toch mogelijk om een motor met behup van een auto accu te starten?

Groetjes, Ron
 
Slechte connector met hoge overgangsweerstand die smelt ? Of een defecte startmotor die zoveel stroom trekt, dat het circuit overbelast raakt. Met een motoraccu gaat de boel niet rond, maar met de extra power van een auto accu waarschijnlijk wel.
 
Zo'n vermoeden had ik ook, ik heb de bewuste kabels weggehaald maar durfde het niet opnieuw met de auto accu te proberen.
Ik dacht dat een extra auto accu misschien te veel spanning zou geven o.i.d. En als ik het opnieuw zou proberen misschien andere zaken overbelast zouden raken.

Dus in principe moet het gewoon met een auto accu kunnen?

Gr ron
 
Slechte connector met hoge overgangsweerstand die smelt ? Of een defecte startmotor die zoveel stroom trekt, dat het circuit overbelast raakt. Met een motoraccu gaat de boel niet rond, maar met de extra power van een auto accu waarschijnlijk wel.

Ook met de auto accu ging de startmotor niet draaien maar een relais o.i.d. bleef "klikken".
Ik heb de motor accu gisteren geladen en dan draait de startmotor wel gewoon, maar de accu raakt wel vrij snel leeg en ging toen ook weer klikken.

Dus ik wil het met ondersteuning van een auto accu het opnieuw proberen of is dat af te raden?
 
Als met een auto accu het startrelais blijft klikken, denk ik dat je een dikke kortsluiting ergens hebt zitten en dan zou ik in dit geval eerst maar eens aan de startmotor denken, die was/is bij bepaalde types Virago niet bepaald goed en gaf veel storingen.
 
Ook even checken of je goeie startkabels hebt. Heb ook vaak zat setjes van €10 gebruikt waar de motor nog steeds niet lekker mee wilde starten. Kabels zagen er dik uit, maar zodra je de isolatie er af haalt blijft er bij een goedkoop setje maar 2,5mm2 koperdraad over, en dat is nou niet echt voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Wat je beschrijft zou niet moeten kunnen. Voordat de stroom zo hoog is dat de isolatie smelt moet de zekering naar je achterlicht al doorbranden. Het kan dus niet. Er zit wat fout, of je doet wat fout.
 
Zo'n vermoeden had ik ook, ik heb de bewuste kabels weggehaald maar durfde het niet opnieuw met de auto accu te proberen.
Ik dacht dat een extra auto accu misschien te veel spanning zou geven o.i.d. En als ik het opnieuw zou proberen misschien andere zaken overbelast zouden raken.

Dus in principe moet het gewoon met een auto accu kunnen?

Gr ron

Als het allebei 12 Volt is moet dat gewoon kunnen.
 
Zou je zo denken, alleen heeft een beetje auto-accu een veel hoger amperage.....

Ik zou eerst eens controleren of alle zekeringen er goed in zitten en of de massakabel goed is aangesloten en goede massa maakt.....
De stroom die de startmotor trekt word bepaald door de startmotor zelf, niet door de accu.
Wel is het zo dat een zwaardere accu een kleinere inwendige weerstand heeft waardoor de spanning minder zal dalen en de startmotor een hogere spanning krijgt (zo'n 12 volt i.p.v. 11)
het is zaak om niet te lang te blijven starten zodat de startmotor niet te heet word.
 
Heb je de beide startkabels aan direct aan de polen van de accu's of heb je bijvoorbeeld de min aan het frame of een beugel?
Als je niet direct op de accu zit kan de stroom een andere route nemen dan je denkt, b.v. door de massa draden van je achterlicht, en die vinden startstroom net wat te veel.
Bij een hoop motoren zitten delen in rubbers of zijn geisoleerd door lak ect. en daardoor niet zo goed met massa verbonden als je zou denken.

Verder mag een auto accu geen probleem zijn.
 
idd gegarandeerd een massa probleem, nu is het (bijna)volle vermogen via de kabels naar je achterlichtmassa omgeleid...
Heb dit een keer gehad met een auto, die voerde het vermogen via een paar veren naar de massa, die werden net zo fel als een koplamp
 
idd gegarandeerd een massa probleem, nu is het (bijna)volle vermogen via de kabels naar je achterlichtmassa omgeleid...
Heb dit een keer gehad met een auto, die voerde het vermogen via een paar veren naar de massa, die werden net zo fel als een koplamp

Juist dat is een goede verklaring! Dat moet het zijn want het enige wat aan stond was het achterlicht dus alle stroom is dus daaraantoe gegaan.
Volgens mij was ook de Zwarte (massa) draad het ergste gesmolten!
 
Juist dat is een goede verklaring! Dat moet het zijn want het enige wat aan stond was het achterlicht dus alle stroom is dus daaraantoe gegaan.
Volgens mij was ook de Zwarte (massa) draad het ergste gesmolten!


Of je achterlicht aan staat of niet maakt geen verschil, want de massa wordt niet geschakeld.
Maar het is zoals hierboven al gezegd, zo goed als zeker een massa probleem.
Bij de - pool van je accu gaat er een dikke kabel naar je blok of frame, en waarschijnlijk 1 of meerdere dunne naar je draadboom. De dikke zorgt er voor dat de startmotor een grote stroom kan trekken. Als deze slecht contact maakt, loopt de stoom via andere bedrading die niet op deze hoge stroom is berekend.

Let op, de overgangs weerstand van deze dikke kabel is met een gewone multimeter eigenlijk niet betrouwbaarte meten. Omdat de overgangs weerstand zo klein moet zijn, maar vooral omdat oxidatie of slecht aangedraaide verbindingen bij deze stromen nog wel eens wat anders willen reageren dan met de paar micro Ampere die je ohm meter er door gooit.

Zorg er dus voor dat de verbindingen mooi schoon zijn.

Accu zuur wil nog wel eens voor oxidatie zorgen met mogenlijk dit soort problemen.


Sucses er mee.
 
een simpele motoraccu kan lang niet zoveel stroom leveren als een auto accu, auto accu's kunnen 900 tot 3500A leveren.
Dus auto accu in combinatie met dunne kabels en een laag ohmige belasting laat een leuke stroom lopen over deze kabels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan