XT 550 Olie verversen

Jonas Rathman

Rookie
29 dec 2013
6
0
Ijmuiden
Hey XT fanaten!

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een XT 550 uit 82'. Ik heb er al aardig wat mee gereden sinds ik hem heb. altijd netjes de olie vervangen + filter, ik heb gelezen dat dat een lastig klusje kan zijn maar het ging bij mij altijd goed.
Afgelopen week reed ik bij Beverwijk door de tunnel en hoorde ik een rammelend geluid. De oortjes van de bobine ophanging aan het frame waren afgebroken en de bobine lag dus boven op mijn blok. Ik heb de oortjes weet terug gelast op het frame en dacht toen; Laat ik de olie verversen voor de zekerheid (misschien is het door het lassen aan de kook geraakt i.v.m het olie gevulde frame).

Nu krijg ik onder geen enkele omstandigheden de olie rond. de ontluchtingsnippel laat geen enkel spoor zien van olie dat er normaal gesproken uit sijpelt. ook voel ik als ik hem start gewoon dat er lucht uit het ontluchtings-schroefje komt maar de olie komt niet tevoorschijn. Ik heb hem al wat langer dan normaal laten draaien maar op een gegeven moment wordt het eng, en krijg ik het gevoel dat ik het blok meer kwaad dan goed doe.
als ik het filter eruit haal en even een paar keer kick zie ik echter wel dat de pomp zijn werk doet, er komt gelijk olie uit het kanaal van de oliepomp.

Trucs als plat leggen van de motor of onder druk zetten in het reservoir heb ik allemaal al geprobeerd maar zonder succes. Het enige verschil van de voorgaande beurten die ik gedaan heb is een afwijkende viscositeit van olie gebruiken. Kan dit een daadwerkelijke impact hebben op de ontluchting van het olie systeem? heeft iemand nog andere tips of tricks? ik hoop het!

mvg Jonas.
 
Een schematische weergave van je smeersysteem lijkt mij handig. In ieder geval als er lucht uit je ontluchtingsnippel komt, wordt er geen olie aangezogen!

Volgens mij is de plaats waar de ontluchtingsnippel in een oliekanaal zit, gewoon het hoofdkanaal van de oliepomp naar het filter.
Als alles in normale conditie is, komt hier dus altijd olie uit als de motor hard genoeg ronddraait - hetzij met de kickstart, hetzij met de electrische starter, hetzij met lopende motor al zou ik dat laatste aan niemand aanraden.

Dus: De pomp doet zijn werk wel, maar pompt lucht omdat er ofwel geen olie voorradig is (alles verstookt?) ofwel een onderbreking van de aanzuigleiding is.

Als ik het vanaf hier achter mijn laptop met picolinni's van wagner moet beoordelen, denk ik dat ie gewoon bijna de gehele carter- en olietankinhoud verbruikt of gelekt heeft. Met het systeem is dan nix mis, maar je krijgt 2 punten op te lossen:
- Waar is de olie gebleven (is er lekkage of ernstig verbruik wat gefixd moet worden)
- Er moet weer olie in. De juiste viscositeit is wel te vinden, zal effe voor je zoeken. Wat betreft zaken als verbruik van motorolie speelt de viscositeitsindex en de kwaliteit van de olie weer wel een belangrijke rol.

Wat is het bouwjaar van deze 550?

Ik zou dit ook in het XT of XTZ topic posten als ik jou was, zit veel specifieke XT kennis.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Een schematische weergave van je smeersysteem lijkt mij handig. In ieder geval als er lucht uit je ontluchtingsnippel komt, wordt er geen olie aangezogen!

Volgens mij is de plaats waar de ontluchtingsnippel in een oliekanaal zit, gewoon het hoofdkanaal van de oliepomp naar het filter.
Als alles in normale conditie is, komt hier dus altijd olie uit als de motor hard genoeg ronddraait - hetzij met de kickstart, hetzij met de electrische starter, hetzij met lopende motor al zou ik dat laatste aan niemand aanraden.

Dus: De pomp doet zijn werk wel, maar pompt lucht omdat er ofwel geen olie voorradig is (alles verstookt?) ofwel een onderbreking van de aanzuigleiding is.

Als ik het vanaf hier achter mijn laptop met picolinni's van wagner moet beoordelen, denk ik dat ie gewoon bijna de gehele carter- en olietankinhoud verbruikt of gelekt heeft. Met het systeem is dan nix mis, maar je krijgt 2 punten op te lossen:
- Waar is de olie gebleven (is er lekkage of ernstig verbruik wat gefixd moet worden)
- Er moet weer olie in. De juiste viscositeit is wel te vinden, zal effe voor je zoeken. Wat betreft zaken als verbruik van motorolie speelt de viscositeitsindex en de kwaliteit van de olie weer wel een belangrijke rol.

Wat is het bouwjaar van deze 550?

Ik zou dit ook in het XT of XTZ topic posten als ik jou was, zit veel specifieke XT kennis.

Succes!

Thanks voor de snelle reactie,
Ik heb zelf het handboek van de motor liggen, alle kanalen heb ik getest en doorgeblazen. De oliepomp zit in een Carter en heeft een dubbele werking, Circuit 1 pompt de olie terug naar het reservoir. En het 2e Circuit is een gesloten systeem die de olie direct naar de behuizing van het oliefilter pompt vanuit daar word het verdeeld om het big end en de nok-assen te smeren etc.
Als je de kap van de oliefilter behuizing los heb zie je dat hij gewoon olie naar boven pompt als je de kickstart ook maar aanraakt. De opbrengst van de pomp lijkt dus prima in orde ook volgens de Yamaha guide, echter word de gehele behuizing niet vol gepompt dus ook geen olie voor het kopblok :( en dat hoor je.

PS het filter is met de Nevenklep naar buiten gemonteerd, zo staat dit in het grote 550 boek van Yamaha. hij valt ook maar op 1 manier te plaatsen btw ;)
 
Misschien is de olie die jij naar boven gepompt ziet worden er wel, maar dat zegt natuurlijk niets over de druk die er op staat. Verstopte kanalen komen bij de XT in het geheel niet voor (wat het niet uitsluit maar de kans daarop is gewoon erg klein), warmlopen bij sommige soorten wel en olieverbruik ook.

Als jij bij een koude motor druk hebt, is de olie nog dik. Bij warmere motor is de olie dun, en zijn alle verliezen groter. Denk aan ruime lagers waardoor geen druk opgebouwd wordt, maar ook slijtage aan de oliepomp. Nogmaals: je kunt onderin (een beetje) oliedruk hebben, maar dat garandeert niet dat er genoeg druk is om tot bovenin te komen!

Andere insteek: Wat gebeurt er als je hem nu eens gewoon met de juiste motorolie op peil brengt en start? Heb je serieus twijfels over de conditie van het smeersysteem, dan zit je toch al gauw aan (in elk geval gedeeltelijke) demontage van je motorblok vast. Zonde als het niet hoeft, nog erger als je het te laat door hebt en (nog) meer schade krijgt!

Succes!
 
De onderste bout van het oliefilterdeksel mag niet te lang kort zijn anders kan die een oliekanaal open zetten.
 
Laatst bewerkt:
De onderste bout van het oliefilterdeksel mag niet te lang zijn anders kan die een oliekanaal afsluiten.

En dit zou kunnen zorgen voor het niet omhoog pompen van de olie in de behuizing? Is er een manier om dit te checken :S?

@ Jwillems
Ik kan het oliepompje er gelukkig vrij simpel uithalen, dit blok heb ik zelf gereviseerd omdat de vorige eigenaar veel slecht onderhoud heeft gepleegd. het blok loopt als een kogel en olie verversen was nooit een probleem... tot nu dus. Ik zal eerst is proberen die olie te swappen.

Toch maar even de aangegeven waardes van de pomp nakijken dan :( , alhoewel ik die gelijk vervangen heb. ik had namelijk al gehoord had dat smering een dergelijk probleem was bij de oudere XT's.

@Bundy112
Wat is hun visie daarop dan? hoezo zouden zij afwijken van de XT handleiding, simpel omdat het gewoon beter werkt? of gewoon omdat zij weten dat het bij die motoren kan?
laat het even weten, ik vind het wel intresant :P
 
Volgens Termaat in Nijmegen hoef je na olie verversen het systeem niet te ontluchten. Gewoon eerst een paar keer kicken voor je hem start.

Maare had je al gecontroleerd of het oliefilter goed zit?

Dat klopt voor de meeste motoren simpelweg omdat er geen olie-ontluchting op zit. Bij de XT heeft de fabriek er wèl aan gedacht, en daar gebruik van maken is alleen maar verstandig.

Als je olie uit een motor laat lopen en je een nieuw filter monteert of onderdelen van het blok gereviseerd hebt, zit hier geen olie. Na het starten is er dan een tijdje nodig om de olie daar naartoe te pompen. De fases die het blok doorloopt zijn geen smering, grenssmering en volledige smering. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat geen smering vermeden moet worden. Grenssmering (beperkte olie-aanvoer) moet tot een minimum beperkt worden.

Het ontluchten van je smeersysteem, net zoals het vullen van een nieuw oliefilter met olie voor het gemonteerd wordt, zijn details die het verschil kunnen maken hoe lang je motorblok meegaat.

Lukt dit niet of kan dit niet, start de motor dan ook altijd met de ontsteking uitgeschakeld - zodat met een laag toerental (van je kickstarter of de startmotor) de olie naar de juiste plaatsen gepompt kan worden. Bij motoren met een oliedruklampje start ik meestal tot het lampje uitgaat, want dan weet je dat er oliedruk is.

Geldt niet bij alle motoren, dus niet een halfuur blijven starten als het lampje niet uitgaat....
 
Laatst bewerkt:
Als je al vaker de olie hebt vervangen zal die bout het probleem niet zijn.

speisekreislauf_34l.jpg


Bron: www.xt600.de Ölkreislauf - Special
 
Wat is hun visie daarop dan? hoezo zouden zij afwijken van de XT handleiding, simpel omdat het gewoon beter werkt? of gewoon omdat zij weten dat het bij die motoren kan?
laat het even weten, ik vind het wel intresant :P

Niet om mensen af te zeiken, maar er wordt stomweg (te) vaak gekozen voor de makkelijkste weg. 't is natuurlijk minder werk om die stap over te slaan+niet eens elke motorzaak/monteur/liefhebber weet dat deze mogelijkheid bestaat.

Heb even teruggelezen: Het is toch 100% zeker dat dat geluid waarmee dit alles begon door die losse ophanging van de bobine kwam?

Als je namelijk altijd gewoon oliedruk hebt gehad en de pomp is zelfs nieuw/niet heel oud, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat je na het laswerk plotseling een stukke pomp hebt.

Ik ken deze motoren niet van buiten, maar hoe loopt de olie van het reservoir - dus het holle frame - naar de oliepomp toe? Kan dit verstopt geraakt zijn door je laswerk? En: Hoeveel laswerk was het eigenlijk, als het echt flink warm is geweest kunnen er rare dingen gebeuren met ijzer.
Wat niet voor de hand ligt, want zo'n steuntje zet je toch in 2 seconden met 2 hechtingen vast (hoop ik)?

@gassen: Da's een mooi schema!
 
Laatst bewerkt:
Niet om mensen af te zeiken, maar er wordt stomweg (te) vaak gekozen voor de makkelijkste weg. 't is natuurlijk minder werk om die stap over te slaan+niet eens elke motorzaak/monteur/liefhebber weet dat deze mogelijkheid bestaat.

Heb even teruggelezen: Het is toch 100% zeker dat dat geluid waarmee dit alles begon door die losse ophanging van de bobine kwam?

Als je namelijk altijd gewoon oliedruk hebt gehad en de pomp is zelfs nieuw/niet heel oud, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat je na het laswerk plotseling een stukke pomp hebt.

Ik ken deze motoren niet van buiten, maar hoe loopt de olie van het reservoir - dus het holle frame - naar de oliepomp toe? Kan dit verstopt geraakt zijn door je laswerk? En: Hoeveel laswerk was het eigenlijk, als het echt flink warm is geweest kunnen er rare dingen gebeuren met ijzer.
Wat niet voor de hand ligt, want zo'n steuntje zet je toch in 2 seconden met 2 hechtingen vast (hoop ik)?

@gassen: Da's een mooi schema!

Dat lassen van de steuntjes was al eerder gebeurt, de aansluitingen op het reservoir zitten niet in de buurt van het laswerk. ook loopt de inhoud van het reservoir tijdens het uitzetten van de motor netjes het carter in- en pompt de oliepomp het naar behoren weer terug naarmate de motor gestart wordt.
Het lijkt mij dus niet dat dat een veroorzaker is, ik heb er net als jij ook aan gedacht maar al snel weer uit mijn hoofd gezet.
 
Dat lassen van de steuntjes was al eerder gebeurt, de aansluitingen op het reservoir zitten niet in de buurt van het laswerk. ook loopt de inhoud van het reservoir tijdens het uitzetten van de motor netjes het carter in- en pompt de oliepomp het naar behoren weer terug naarmate de motor gestart wordt.
Het lijkt mij dus niet dat dat een veroorzaker is, ik heb er net als jij ook aan gedacht maar al snel weer uit mijn hoofd gezet.
Volgens mij is er een afsluiter (nr 21,22 en 23) die dit voorkomt.

Onderaan het frame, waar de slang (nr24) begint zit een zeef.
Misschien dat daar prut voorzit?

yamaha-xt550k-dual-purpose-1983-oil-pump-oil-cleaner_bigyau1043b-2_7049.gif
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid : Boutje 19 draai je los ?

19 losdraaien, motor aanstampen, straal olie uit schroefdraad 19 zien komen, en dan al lopend snel het boutje er weer indraaien :+

Persoonlijk doe ik boutje 19 altijd los, motor aanstampen, naast de motor zitten en 19 losdraaien zodat je er direct bijzit, als je dan olie ziet lopen, direct 19 weer vast draaien.

Dat is doorgaans zo beetje het moeilijkste van de olie wissel. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan