Kleinere accu in motor?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

ik heb hier een cb750f2 staan die een beetje verbouwd is. De startmotor is niet meer aangesloten en er zit een kleinere accu in dan origineel (8 Ah ipv de originele 14 Ah).

Hij is verkocht en de nieuwe eigenaar wil de startmotor graag weer werkend hebben. Nu vraag ik me af, kan die startmotor ook werken op die 8 Ah -accu of gaat dat niet goed?

Jurrien
 
Kan er ook iets mis gaan als ik het starten met die 8 Ah-accu probeer? In de zin van dat er iets te heet wordt of doorbrandt of iets dergelijks?

Anders probeer ik het namelijk.

Het toeval wil dat er hier een Diversion 600 in de schuur staat met precies datzelfde type 8 Ah-accu. Hij is dus wel geschikt om een viercilinder aan te slingeren. Maar waarom de cb750 dan origineel een veel zwaardere accu heeft?
 
8 Ah is zat, daar ben ik zeker van. Zelf een Yuasa YTX9-BS er in zitten (600cc 4 cylinder, die 150cc gaat het verschil niet maken), 8 Ah / 0.9 amp en nooit gezeik, altijd starten ook na stilstand en ook in de winter. Kan ook (veel) vaker starten dan de 2 keer die hier geroepen wordt.
 
Vergelijk met welke andere viercilinder gaat natuurlijk niet op. Dan zou je een auto ook met 8ah kunnen starten. Een startmotor van een oude CB zal intussen een stukje inefficienter geworden zijn, de overbrenging kan ook wat groter zijn.
Met 8ah kan je een warme motor zeker starten, maar 's morgens in de winter zal al snel over zijn.
 
Kan er ook iets mis gaan als ik het starten met die 8 Ah-accu probeer? In de zin van dat er iets te heet wordt of doorbrandt of iets dergelijks?

Anders probeer ik het namelijk.

Het toeval wil dat er hier een Diversion 600 in de schuur staat met precies datzelfde type 8 Ah-accu. Hij is dus wel geschikt om een viercilinder aan te slingeren. Maar waarom de cb750 dan origineel een veel zwaardere accu heeft?
Nee, kan niets mis gaan, 12 Volt is 12 Volt. Je accu is alleen sneller leeg.
 
Idd, zolang deze in goede staat is. En de motor ook zal dit geen probleem zijn. Maar zoals ze zeggen als de batterij wat stilstaat en leeg wordt weggezet (zeer slecht) dan is deze voor het komende seizoen niet meer in goede staat en dan zullen de problemen er veel rapper zijn dan met de originele "grootte"
 
Om een 750 te starten heb je toch een redelijke accu nodig, waarom neem je er geen vervangende accu voor.
Accu's zijn er met grote capaciteit , alles in perspectief natuurlijk. Een 80Ah accu voor een motor is al redelijk groot dacht ik.

Maar de startstroom maakt ook iets uit. Accu's met een hoge startstroom zullen grotere stromen kunnen leveren (200Amp) maar die stroom een korte tijd kunnen leveren.
Een zelfde accu met een lagere startstroom zal dus nooit die stroomsterkte kunnen leveren maar wel iets langer kunnen doorstarten.

Met de laatste zou het natuurlijk kunnen zijn dat de motor helemaal niet start omdat de startmotor niet rondgaat.

8 Ah lijkt mij veel te klein om een 750 te kunnen starten d.m.v. een startmotor.
 
Om een 750 te starten heb je toch een redelijke accu nodig, waarom neem je er geen vervangende accu voor.
Accu's zijn er met grote capaciteit , alles in perspectief natuurlijk. Een 80Ah accu voor een motor is al redelijk groot dacht ik.

Maar de startstroom maakt ook iets uit. Accu's met een hoge startstroom zullen grotere stromen kunnen leveren (200Amp) maar die stroom een korte tijd kunnen leveren.
Een zelfde accu met een lagere startstroom zal dus nooit die stroomsterkte kunnen leveren maar wel iets langer kunnen doorstarten.

Met de laatste zou het natuurlijk kunnen zijn dat de motor helemaal niet start omdat de startmotor niet rondgaat.

8 Ah lijkt mij veel te klein om een 750 te kunnen starten d.m.v. een startmotor.
waarom zit er dan in elke 900rr zo'n ding?

Gaat allemaal nergens over hier.
 
nog steeds niet te vergelijken met zo'n old hok.

de wat oudere bmwtjes hadden problemen met de abs pomp als de accu niet helemaal jofel was, dus daar werd dan vaak een hele goede, of gewoon een zwaardere accu in gezet.

Die CB'tjes hebben dat natuurlijk niet.
Maar wel hebben ze ( in de kou ) en zeker na wat stilstand moeite met aanslaan, ( waarom? geen idee.. ) als je OKI's dan ook niet helemaal fris meer zijn...
 
nog steeds niet te vergelijken met zo'n old hok.

de wat oudere bmwtjes hadden problemen met de abs pomp als de accu niet helemaal jofel was, dus daar werd dan vaak een hele goede, of gewoon een zwaardere accu in gezet.

Die CB'tjes hebben dat natuurlijk niet.
Maar wel hebben ze ( in de kou ) en zeker na wat stilstand moeite met aanslaan, ( waarom? geen idee.. ) als je OKI's dan ook niet helemaal fris meer zijn...
ik ga niet in discussie met jouw onderbuik.
 
jongens jongens...appels>>>>peren>>>>>watermeloenen

Je hebt zoveel factoren waar je nu geen reet over kunt zeggen....
* vermogen startmotor
* staat startmotor
* compressie
* overbrenging van startmotor naar krukas

Heb je wel eens gezien hoe klein de motoren zijn van luchtbehandelings kanalen, dat ze er 30 sec of meer over doen om open of dicht te gaan is een bijkomstigheid.....
Dus eerst alle factoren meenemen en dan bleten

De motor KAN gestart worden, maar de praktijk zal uitleren hoe lang/hoe vaak, en als hij gezond is en altijd met de eerste trap aanging, zal m.i. de startmotor het ook wel redden
 
jongens jongens...appels>>>>peren>>>>>watermeloenen

Je hebt zoveel factoren waar je nu geen reet over kunt zeggen....
* vermogen startmotor
* staat startmotor
* compressie
* overbrenging van startmotor naar krukas

Heb je wel eens gezien hoe klein de motoren zijn van luchtbehandelings kanalen, dat ze er 30 sec of meer over doen om open of dicht te gaan is een bijkomstigheid.....
Dus eerst alle factoren meenemen en dan bleten

De motor KAN gestart worden, maar de praktijk zal uitleren hoe lang/hoe vaak, en als hij gezond is en altijd met de eerste trap aanging, zal m.i. de startmotor het ook wel redden
en dan hebben we het nog niet over het laadsysteem e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan