Laatste beetje lucht uit de remleiding

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo mede motor fanaten.

Deze winter heb ik mijn brik ( Suzuki Gs 425 uit 1979 )
Even van de weg gehaald omdat er wat onderhoud gepleegd moest worden en wat lekkende keerringen/pakkingen vervangen moesten worden.

In de 2 jaar dat ik met de motor rij heb ik met de voorrem ( schijf dus ) nooit geen problemen gehad, alleen een keer de remblokken vervangen.

Maar de vraag!
Na het stilstaan in de sleutelruimte piepte de rem als een malle, bij het duwen van de motor wel te verstaan.
Dus met goede zin de remzuiger eruit gehaald, nieuw sealtje erin, de remzuiger opgepoetst, flinke klodder kopervet achterop de blokken kwam ik bij het volgende.

Ik heb al aardig wat remmetjes ontlucht, sommige met groot succes andere met wat meer moeite en minder succes.

De rem was eigenlijk zo ontlucht, bovenin het reservoir wat remvloeistof in gedaan en daarna vanuit de ontluchtingsnippel remvloeistof omhoog gepompt.
Na een 10 minuutjes kon je voelen dat er al aardig wat druk op zat.
Echter kon je de remhendel nog bijna helemaal tot het handvat inknijpen.
Dat is natuurlijk niet best, de rem voelt ook wat sponzig.

Dus de rem in laten knijpen door mijn broertje, en de ontluchtingsnippel opengedraaid, een heldere straal remvloeistof zonder luchtbellen was het gevolg.
Vervolgens ook de banjo bouten ontlucht met hetzelfde resultaat.

Maar geen verbetering in de sponzigheid en het hendel kan nog steeds bijna tot aan het handvat ingeknepen worden.


Iemand nog tips om dat allerlaatste beetje lucht uit de leiding te halen.
Ik heb gehoord dat als je de remvloeistof reservoir dop eraf draait, het remhendel zover mogelijk inknijpt en dat vast zet met een tyrip en dat dan een nacht laten staan dat dat wel eens wil helpen.
Hoewel dat wel niet gunstig is voor het vochtgehalte.

Groeten en alvast bedankt.
 
Gooi maar eens een revisiesetje in je rempomp, maar een nachtje onder druk laten staan doet ook wel eens wonderen. Het dekseltje mag je er op laten zitten hoor.
 
Phoe dan kan ik weer overnieuw beginnen :P
En het is een Amerikaanse import motor die niet in Europa geleverd is dus dan kan dat wel wat lastig worden, tenzij natuurlijk de rempompen hetzelfde zijn als die van de 400/450

Dekseltje erop dus, ga ik vanavond proberen.

Bedankt alvast.
 
wat ook nog wel eens helpen wil is de remzuigers even helemaal terug drukken en dan vergrendelen met een blokje hout en dan weer ontluchten. er wil in de hoekjes van de remcupjes ook wel eens wat lucht blijven hangen.
of anders even de klauw loshalen en wat manoeuvreren zodat alle lucht uit de klauw ook naar de nippel stroomt.
 
Voorzichtig een klein beetje luchtdruk er op zetten.

CIMG4785.jpg



NIET te veel druk en let er op dat je hem niet weer direct leeg blaast.
 
.....
Ik heb gehoord dat als je de remvloeistof reservoir dop eraf draait, het remhendel zover mogelijk inknijpt en dat vast zet met een tyrip en dat dan een nacht laten staan dat dat wel eens wil helpen.
Dat klopt inderdaad :)
Hoewel dat wel niet gunstig is voor het vochtgehalte.
En dit mag je dan even uitleggen.
Wordt dot 4 meer hygroscopisch als de handel een bepaalde stand heeft? Of is het de aanwezigheid van een tie-wrap :?
Ik denk dat je er gedurende de levensduur van je remvloeistof geen enkel meetbaar verschil door kunt aantreffen :)
Groeten en alvast bedankt.
 
Dat klopt inderdaad :)
En dit mag je dan even uitleggen.

Wordt dot 4 meer hygroscopisch als de handel een bepaalde stand heeft? Of is het de aanwezigheid van een tie-wrap :?
Ik denk dat je er gedurende de levensduur van je remvloeistof geen enkel meetbaar verschil door kunt aantreffen :)
Het deksel er af.
 
Dan ligt het aan het deksel er af, en niet aan de methode 'tie-wrap aan handel', want dat kan ook met deksel er op :)

En dan nog zal het effect niet eens te meten zijn, schat ik zomaar eens even in :)
:^
Maar met deksel er af wel.
Mooi dekseltje laten zitten.
Er af laten heeft geen nut.
 
:^
Maar met deksel er af wel.
Mooi dekseltje laten zitten.
Er af laten heeft geen nut.
Ja, maar begin er dan ook niet over :')

Daarnaast is het verschil in vochtgehalte met een nacht deksel er af of deksel er op, over de levensduur (pakembeet drie jaar) verwaarloosbaar/niet te meten.
 
Ja, maar begin er dan ook niet over :')

Daarnaast is het verschil in vochtgehalte met een nacht deksel er af of deksel er op, over de levensduur (pakembeet drie jaar) verwaarloosbaar/niet te meten.
De rest van de tijd is de remvloeistof afgesloten van de buitenlucht.
Deksel er af voegt niks toe.
 
Ik snapte je niet ivm deze post even terug:

gokje...

En dit mag je dan even uitleggen.
Wordt dot 4 meer hygroscopisch als de handel een bepaalde stand heeft? Of is het de aanwezigheid van een tie-wrap :?

Ik heb gehoord dat als je de remvloeistof reservoir dop eraf draait, het remhendel zover mogelijk inknijpt en dat vast zet met een tyrip en dat dan een nacht laten staan dat dat wel eens wil helpen.
Hoewel dat wel niet gunstig is voor het vochtgehalte.

denk dat de 2 dik gedrukte iets met elkaar te maken hebben in de OP, niet het eerste dik gedrukte met de tie wrap methode *D
 
gokje...denk dat de 2 dik gedrukte iets met elkaar te maken hebben in de OP, niet het eerste dik gedrukte met de tie wrap methode *D

ah :)

Helder.

En los daarvan: het sowieso geen bal uitmaken of het dekseltje er een nacht af ligt, of niet (voor het vochtgehalte over drie jaar) Ik zou me meer druk maken over stof, rommel, gruis, risico van tegen aan stoten en morsen, etc, maar goed :)
 
Ik wilde duidelijk maken dat het vocht niet komt door de tie rap maar door het feit dat het deksel er af is.
Ja, ALS het dekseltje er af is (en dan nog niet, zoals al gezegd).

Ik snapte even niet waar je vandaan haalde dat dan een dekseltje er af zou liggen, want dat heeft niks met die tie wraps te maken.

Dmv de post van monkey snap ik dat het niet van jou komt, maar van TS zelf :Y

Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik krijg nu een tempban.
 
kijk eens even of je schijven wel 100% recht zijn, is dat niet zo, dan "veren "je remblokken , en zal dit na een aantal kilometers over zijn als de remblokken weer mooi op je schijven zijn ingesleten..(als je de oude hebt, en het is daarmee over weet je het zeker)
 
Terug
Bovenaan Onderaan