Mengsel vloeit uit luchtfilterbehuizing

Eviate

MF'er
16 jan 2024
45
22
Een goedemiddag allemaal,

Vorige week heb ik een Suzuki VX800 opgehaald welke een half jaar stil heeft gestaan. De motor heeft bij de verkoper een minuutje gedraaid.

Thuis ben ik begonnen met het standaard onderhoud voordat ik de motor wilde gaan testen.

Ik kwam tijdens het onderhoud een nat luchtfilterelement tegen in het achterste luchtfilterhuis. Deze heb ik vervangen.

Zojuist heb ik de motor gestart en kon het niet laten een stukje te rijden. Na 200 meter stopte de motor er mee en zag ik dat er een hoop mengsel/benzine uit het achterste luchtfilterhuis liep.

Iemand een idee wat hiervoor de oorzaak kan zijn? Ik heb niks aangeraakt qua carb. afstelling.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_2897.jpeg
    IMG_2897.jpeg
    469,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2896.jpeg
    IMG_2896.jpeg
    810,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2895.jpeg
    IMG_2895.jpeg
    556,8 KB · Weergaven: 0
Een goedemiddag allemaal,

Vorige week heb ik een Suzuki VX800 opgehaald welke een half jaar stil heeft gestaan. De motor heeft bij de verkoper een minuutje gedraaid.

Thuis ben ik begonnen met het standaard onderhoud voordat ik de motor wilde gaan testen.

Ik kwam tijdens het onderhoud een nat luchtfilterelement tegen in het achterste luchtfilterhuis. Deze heb ik vervangen.

Zojuist heb ik de motor gestart en kon het niet laten een stukje te rijden. Na 200 meter stopte de motor er mee en zag ik dat er een hoop mengsel/benzine uit het achterste luchtfilterhuis liep.

Iemand een idee wat hiervoor de oorzaak kan zijn? Ik heb niks aangeraakt qua carb. afstelling.

Alvast bedankt!
Ik vermoed dat de vlotter niet afsluit en de carburateur overstroomt.
 
Bedankt voor de reacties!

Update:

Oliepeil = OK

Het “mengsel” komt uit achterste luchtfilterhuis. Toen ik onder de motor keek zag ik dat er een hoop langs het buisje vd overloop van het luchtfilterhuis liep. Het buisje zelf was dicht zag ik. Vervolgens heb ik de plug uit het uiteinde van die overloopslang gehaald. Toen kwam er een hoop zwart mengsel/benzin uitgelopen. Dus maar snel die plug teruggestopt.

De benzinetank is losgekoppeld, dus als het goed is, loopt er niet nog meer benzine weg.

oja, volgens de vorige eigenaar is de benzinekraan wel ooit vervangen. Is een belend probleem bij de VX800. Maar ik kan zo al wel zien dat het geen benzinekraan-issue is.

Kwestie van die achterste carb een keer servicen? Of duidt het miss op een ander probleem?
 
Ik zou een dubbel check doen qua olie niveau.
Soms ligt er benzine 'bovenop' de olie en denk je dat de scheidingslijn die van lucht en olie is.
Soms moet de motor echt schuin liggen om alsnog lucht te laten zien in het peilglas.
 
Ik zou een dubbel check doen qua olie niveau.
Soms ligt er benzine 'bovenop' de olie en denk je dat de scheidingslijn die van lucht en olie is.
Soms moet de motor echt schuin liggen om alsnog lucht te laten zien in het peilglas.

Ik heb even bij het “raampje” gekeken van het carter en ik zag alleen maar een soort van gele kleur. Ik neem aan dat dat de kleur vd olie is. Ik zie geen scheidingslijn.

Ik ben wel van plan nog de olie en oliefilter te vervangen. Maar daarvoor wil ik eerst de motor warm laten draaien en zo ver ben ik niet gekomen omdat er dus benzine uit het luchtfilterhuis kwam gelopen.

Stel dat er benzine op de olie ligt… wat is dan de procedure?
 
Ik heb even bij het “raampje” gekeken van het carter en ik zag alleen maar een soort van gele kleur. Ik neem aan dat dat de kleur vd olie is. Ik zie geen scheidingslijn.

Ik ben wel van plan nog de olie en oliefilter te vervangen. Maar daarvoor wil ik eerst de motor warm laten draaien en zo ver ben ik niet gekomen omdat er dus benzine uit het luchtfilterhuis kwam gelopen.

Stel dat er benzine op de olie ligt… wat is dan de procedure?
Doe maar niet.
Naast het glaasje staan strepen, min en max oliepeil.

Er kan zoveel benzine in het blok zitten dat het via de vuldop er uit komt en Hard.
Ik kan wel typen dat je niet moet vragen hoe ik dat weet maar ik heb een enorme bende gemaakt door dit bij een transalp niet handig te doen en er 10 liter meuk uit het carter kwam ipv 4 ... Dus een 2e opvangbak is geen overbodige luxe en 1 open gevouwen krantje onder de hele constructie, mogelijk te weinig.
 
Ik zou dus beginnen met de olie af te tappen in een schoon iets om te zien hoeveel benzine er bij in zit. Als er duidelijk meer olie uit komt en/of het is te dun dan er in hoort te zitten dan is het tijd om de benzinekraan en vlotters na te kijken. Vervolgens meteen nieuwe olie en oliefilter zetten.

Het is trouwens niet zo dat als er een normale hoeveelheid uit komt dat je die dingen niet hoeft te doen. ;)

db
 
Is het in dit geval geen probleem om de olie koud af te tappen?

Voor zo ver ik nu weet, ga ik de betreffende carburateur loshalen en schoonmaken. Waarschijnlijk zie ik dan dus dat die vlotter blijft hangen. Nieuwe pakkingen erop en weer in elkaar draaien + installeren.

En dan olie (+misschien benzine die in het blok is gelopen) aftappen. Nieuwe olie + oliefilter erin en dan starten?

Hoor het graag als er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden.
 
Is het in dit geval geen probleem om de olie koud af te tappen?

Voor zo ver ik nu weet, ga ik de betreffende carburateur loshalen en schoonmaken. Waarschijnlijk zie ik dan dus dat die vlotter blijft hangen. Nieuwe pakkingen erop en weer in elkaar draaien + installeren.

En dan olie (+misschien benzine die in het blok is gelopen) aftappen. Nieuwe olie + oliefilter erin en dan starten?

Hoor het graag als er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden.
In dit geval koud aftappen. Niet de motor laten lopen als er benzine in het blok zit.

db
 
Ik doe ook weleens olie aftappen van een koude motor, warmdraaien vind ik niks en warm rijden in de regen ook niet.
Dagje laten staan, met een spie onder de middenbok zodat de motor schuin staat.
 
update:

Bedankt voor de tips!

Net de “olie” eruit gelaten. Bleek ruim 4 liter te zijn aan olie/benzine.

Als ik de carburateur heb nagezien en weer in orde heb gemaakt. Is het dan een kwestie van monteren en nieuwe oliefilter/olie er in?
Of heeft het ernstigere gevolgen dat er benzine in het blok is gekomen?
 
Het kan zijn dat het dan goed is, echter bestaat ook de kans dat als er lang is door gereden met een mix van olie en benzine, de krukaslagers, en in het bijzonder de big-end lagers het begeven. Die zijn zeer afhankelijk van een goede olie voorziening, en een mix van olie/benzine is dat zeker niet. Dan is de smering veel te schraal.
 
Het kan zijn dat het dan goed is, echter bestaat ook de kans dat als er lang is door gereden met een mix van olie en benzine, de krukaslagers, en in het bijzonder de big-end lagers het begeven. Die zijn zeer afhankelijk van een goede olie voorziening, en een mix van olie/benzine is dat zeker niet. Dan is de smering veel te schraal.
je kan niet zo lang doorrijden met benzine in je blok, want hij verzuipt via de carterventilatie

de benzine kraan sluit blijkbaar ook niet af
 
Bedankt voor de reacties!

Ik heb zojuist de carb deels los gemaakt. Ik heb het vlotterbakje er onderuit gedraaid. De vlotter hangt gewoon los…

Betreffende de benzinekraan… volgens mij werkt die, omdat er geen benzine uit de tank loopt bij de benzinekraan nadat ik deze afkoppelde. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie. Ik hoor het graag.

Gezien die vlotter loshangt… Kwestie van de boel weer in elkaar draaien en bidden? 😅
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    432,9 KB · Weergaven: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    337,3 KB · Weergaven: 0
Heeft dit “geval” (zie foto) er wellicht wat mee te maken? De benzineslang loopt vanaf de tank / benzinefilter naar de linkerkant van dit onderdeel en dan loopt er vanaf de rechterkant een benzineslang naar de carburateur
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    315,9 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan