Probleem met luchtondersteunde voorvork -> lek?

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Sinds december 2013 rijd ik een Honda Nighthawk 450 uit 1985, m'n eerste motor. Ik vind dat hij zich een beetje eng gedraagt bij bochten, hij geeft geen vertrouwd gevoel en ik durf lang niet zo schuin te gaan als volgens mij mogelijk zou moeten zijn. Ik geef mezelf en de motor iedere keer weer een kans, maar zelfs als ik probeer vertrouwen te hebben in de motor, goed de bocht doorkijk en een mooie lijn probeer te rijden heb ik het gevoel dat de motor 'de bocht uit zeilt' als het ware. Er zitten goede banden onder (Pirelli Night Dragon voor, Bridgestone BT45 achter) die er beide nog geen 1000 km onder zitten, en de druk staat op zo'n 2,4 bar voor en 2,8 achter. Bij stuur loslaten bij 60 km/u gaat de motor netjes rechtuit, dus het frame is volgens mij niet krom.

De motor heeft een luchtondersteunde voorvork waar 0,8 bar (+/- 0,3) druk op moet staan. Nu las ik laatst van iemand met dezelfde fiets dat hij regelmatig de vork weer op druk moest brengen omdat de druk snel afnam. Vol goede moed heb ik daarom vanmiddag de vork opgepompt met een fietspomp met manometer en gecontroleerd met een losse bandendrukmeter. Toen ik begon stond er inderdaad geen druk op, ik heb 'm netjes rond 0,8 bar gezet (weliswaar met het voorwiel op de grond, later zag ik in m'n WPHB dat dat met het voorwiel van de grond moet). Toen ben ik gaan rijden en had ik het idee dat de motor stabieler in de bochten lag, maar naarmate ik langer reed nam dat gevoel weer af. Toen ik terug was controleerde ik weer de druk op de vork, die was ongeveer nul. De lucht lijkt dus abnormaal snel te ontsnappen.

Volgens de verkoper (particulier, ik heb de motor in september gekocht) waren de vorkpoten onlangs gereviseerd, ze zien er ook heel netjes uit, geen putjes en volgens mij zweten de keerringen niet. Mijn conclusie is dat de luchtdruk in de voorvork een aardig verschil maakt voor de wegligging, met name voor het bochtengedrag, maar ook bij verkeersdrempels merkte ik het verschil goed. Hier en daar lees ik dat je ook prima zonder lucht kunt rijden, maar ik lees ook dat de meeste vorken maar op 0,4 bar moeten.

Oplossingen die ik kan bedenken:
- Controleren of het ventieltje en de O-ringen goed zijn.
- Vorkolie (laten) bijvullen of verversen.

Mijn vragen:
- Kan het zijn dat mijn vork die lucht echt nodig heeft, en dus niet bedoeld is om zonder lucht te rijden?
- Kan het zijn dat de lucht ergens bij het ventieltje bovenop de vorkpoot ontsnapt? (Er zit standaard een verbindingsstukje tussen linker- en rechterpoot, en op de linkerpoot een ventiel.) Hoe controleer ik dit? En hoe waarschijnlijk is dit als de voorvork onlangs gereviseerd is?
- Wat kan ik het beste (laten) doen of controleren?

Ik ben student met een beperkt budget, en het is een oude en goedkope motor die ik niet koste wat kost nog jaren wil houden, ik ben me al voorzichtig aan het oriënteren op een andere motor. Op dure reparaties of onderdelen zit ik dus niet zo te wachten, maar als ik met nieuwe veren van €100 (ik noem maar wat) de zaak kan oplossen vind ik dat nog het overwegen waard. Alvast bedankt voor de suggesties! :)
 
Laatst bewerkt:
@Red Force Dank voor de tip, had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar dat moet je maar net op het juiste moment gebeuren. :P Kan ik ook gewoon op het ventiel spuiten denk je (dus onder het dopje, echt op het ventiel zelf)? Ben bang dat ik daarna misschien restjes zeepsop in de vork zou pompen, dat lijkt me niet zo handig. ;)

@bananeman1001 Kun je een indicatie geven wat veren ongeveer kosten (of een manier om dat zelf uit te zoeken)? Ik weet dat er verschil is tussen progressieve en lineaire veren, maar meer weet ik er niet van. Heb je met nieuwe veren ook geen lucht meer nodig? Wat betreft de goedkope oplossing, waar vind ik die bussen/welke zoekterm heb ik nodig? Maakt deze oplossing verschil in bochtengedrag?
 
Als die voorvork jouw rijarvaring dermate verwoest dat je nu al naar een andere motor aan het kijken bent, dan moet het zeker de moeite waard zijn om met c.a. tweehonderd euro eens bij bijv. Hyperpro binnen te stappen.

Zulke bedrijven die ademen vering en wegligging. Aankomend weekend staan ze vast en zeker op de motorbeurs in Utrecht, dus hobbel d'r heen en informeer eens wat ze voor je kunnen betekenen.
 
cat700870.JPG
 
Laatst bewerkt:
@Red Force Dank voor de tip, had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar dat moet je maar net op het juiste moment gebeuren. :P Kan ik ook gewoon op het ventiel spuiten denk je (dus onder het dopje, echt op het ventiel zelf)? Ben bang dat ik daarna misschien restjes zeepsop in de vork zou pompen, dat lijkt me niet zo handig. ;)

@bananeman1001 Kun je een indicatie geven wat veren ongeveer kosten (of een manier om dat zelf uit te zoeken)? Ik weet dat er verschil is tussen progressieve en lineaire veren, maar meer weet ik er niet van. Heb je met nieuwe veren ook geen lucht meer nodig? Wat betreft de goedkope oplossing, waar vind ik die bussen/welke zoekterm heb ik nodig? Maakt deze oplossing verschil in bochtengedrag?


Ja hoor, geen probleem, gewoon na het inspuiten en controleren even met een schroevendraaier het pennetje van het ventiel indrukken, dan blaast het zeepsop er weer uit.
 
met nieuwe veren heb je de luchtondersteuning niet meer nodig.
wat veren kosten moet je aan een veringboer vragen.
en lineair of progressief is niet zo belangrijk bij deze motor.

bussen kun je zelf maken van bv een stuk pijp.
met de bussen verhoog je de voorspanning zodanig dat de vork net zo hoog staat als met luchtondersteuning.
nadeel van de methode met de bussen is de erg hoge voorspanning van de veer, die het lastig maakt om de dop weer op de vork te krijgen.
om dat te omzeilen zou je een stuk van de veren af kunnen zagen en daar een bus op te plaatsen.
er is dan minder voorspanning nodig.
wanneer je een veer korter maakt en dezelfde veerweg behoud, zal de veer harder worden/aanvoelen.
hoeveel je afzaagt en hoe lang de bussen moeten worden zul je zelf moeten uitzoeken.
 
@PART 66 Die voorvork is niet m'n enige overweging, maar ook bijvoorbeeld het gebrek aan vermogen en de zithouding. Motorbeurs lijkt me leuk, maar ik kan niet, helaasch.

@4strokerules Je link werkt niet...

@Red Force Ok, dank. Ik ga het proberen. :) Probleem is dat 0,8 bar zo weinig is dat er nauwelijks druk is om dat sop weg te blazen, maar ik heb er vertrouwen in dat ik daar iets op kan vinden. Iets als... hard blazen? ;)

@Bananeman1001 Thanks voor je uitleg, mocht ik de boel niet luchtdicht kunnen krijgen, dan zal ik wellicht eens kijken of ik iets kan fabrieken.
 
@PART 66 Die voorvork is niet m'n enige overweging, maar ook bijvoorbeeld het gebrek aan vermogen en de zithouding. Motorbeurs lijkt me leuk, maar ik kan niet, helaasch.

@4strokerules Je link werkt niet...

@Red Force Ok, dank. Ik ga het proberen. :) Probleem is dat 0,8 bar zo weinig is dat er nauwelijks druk is om dat sop weg te blazen, maar ik heb er vertrouwen in dat ik daar iets op kan vinden. Iets als... hard blazen? ;)

@Bananeman1001 Thanks voor je uitleg, mocht ik de boel niet luchtdicht kunnen krijgen, dan zal ik wellicht eens kijken of ik iets kan fabrieken.

Er wordt hier en daar gewaarschuwd dat je je keerringen eruit kunt blazen als je te veel lucht in de vork pompt. Is dat gevaar echt zo groot? Ik heb met een fietspomp gewerkt, die kan tot 10 bar maar ik kreeg er niet veel meer dan 2 bar in, dan moet het met dat wegblazen van die keerringen nog wel meevallen toch?
 
Daar zijn de meningen over verdeeld: De sticker op je tank schrijft 0,5 tot 1.0 bar voor, maar ik ben iemand tegen gekomen die d'r zonder blikken of blozen 4 bar in deed.

Afgezien van luchtondersteuning zijn de overige afstelmogenlijkheden als volgt:

1. Uberhaupt de olie vervangen. Dit is bij jouw fiets erg makkelijk en kan wel degelijk een verschil maken
2. Afhankelijk van je wensen, wat meer olie er in kiepen (de vork veert dan zwaarder in).
3. Gebruik maken van dikkere olie (zit er SAE10 in? Probeer eens SAE15, of 20)
4. Gebruik maken van (langere) bussen op de veren.

Allemaal qua kosten wel te overzien dus.
 
met nieuwe veren heb je de luchtondersteuning niet meer nodig.
wat veren kosten moet je aan een veringboer vragen.
en lineair of progressief is niet zo belangrijk bij deze motor.

bussen kun je zelf maken van bv een stuk pijp.
met de bussen verhoog je de voorspanning zodanig dat de vork net zo hoog staat als met luchtondersteuning.
nadeel van de methode met de bussen is de erg hoge voorspanning van de veer, die het lastig maakt om de dop weer op de vork te krijgen.
om dat te omzeilen zou je een stuk van de veren af kunnen zagen en daar een bus op te plaatsen.
er is dan minder voorspanning nodig.
wanneer je een veer korter maakt en dezelfde veerweg behoud, zal de veer harder worden/aanvoelen.
hoeveel je afzaagt en hoe lang de bussen moeten worden zul je zelf moeten uitzoeken.

Zelf ben ik niet zo’n voorstander van het inkorten van een veer. De verenfabrikant maakt de uiteinden van een veer zo vlak mogelijk om de krachten gecentreerd op de veer te krijgen. Zaag je er een stuk af, dan draagt de veer niet meer over de gehele buitenkant en wordt dus excentrisch belast. Gevolg kan dan zijn dat de veer zijdelings gaat uitwijken en dus langs de binnenpoot gaat schuren. Ik zou het dan eerder gaan zoeken in de lengte van de bus.
Vorig jaar ben ik bezig geweest met het reviseren van de voorpoten van een NTV. De veren moesten er ook uit. Een NTV heeft aluminium doppen op de veren en deze zitten dus onder spanning. Ik was bang dat bij het uitdraaien van de doppen de schroefdraad zou beschadigen. Bij de laatste gangen schroefdraad komt de hele spanning van de veer daar op te staan. De dop zou er dan uit kunnen springen de laatste gang(en) schroefdraad kunnen beschadigen. Om dit te voorkomen heb ik toen ‘speciaal’ gereedschap gemaakt. Ik had een plankje van circa 30 centimeter. Aan een kant heb ik toen twee gaten geboord, waardoor ik een stuk (nylon-)touw deed. In het midden heb ik toen een gat gemaakt waardoor ik de sleutel kon doen om de dop er uit te draaien. Ik had de poten toen al uit de motor gehaald. Ik deed de poot (tussen een stuk binnenband) in de bankschroef. Het plankje maakte ik met het touwtje vast aan het uiteinde van de bankschroef en zo hoog dat als ik het plankje over de dopmoer legde deze er nagenoeg vlak op lag. Door met een hand het plankje naar beneden te drukken en de andere hand de dopmoer los te draaien voorkwam ik dat de dopmoer er uit zou springen. Voorkwam ook het zoeken van de moer. Maar ook het weer terugzetten op deze manier ging vrij gemakkelijk. Laat je de poot in de motor zitten, dan zou je het touwtje om de kroonplaat kunnen doen. Succes
EgbertO
 
Zelf ben ik niet zo’n voorstander van het inkorten van een veer. De verenfabrikant maakt de uiteinden van een veer zo vlak mogelijk om de krachten gecentreerd op de veer te krijgen. Zaag je er een stuk af, dan draagt de veer niet meer over de gehele buitenkant en wordt dus excentrisch belast. Gevolg kan dan zijn dat de veer zijdelings gaat uitwijken en dus langs de binnenpoot gaat schuren. Ik zou het dan eerder gaan zoeken in de lengte van de bus.
Vorig jaar ben ik bezig geweest met het reviseren van de voorpoten van een NTV. De veren moesten er ook uit. Een NTV heeft aluminium doppen op de veren en deze zitten dus onder spanning. Ik was bang dat bij het uitdraaien van de doppen de schroefdraad zou beschadigen. Bij de laatste gangen schroefdraad komt de hele spanning van de veer daar op te staan. De dop zou er dan uit kunnen springen de laatste gang(en) schroefdraad kunnen beschadigen. Om dit te voorkomen heb ik toen ‘speciaal’ gereedschap gemaakt. Ik had een plankje van circa 30 centimeter. Aan een kant heb ik toen twee gaten geboord, waardoor ik een stuk (nylon-)touw deed. In het midden heb ik toen een gat gemaakt waardoor ik de sleutel kon doen om de dop er uit te draaien. Ik had de poten toen al uit de motor gehaald. Ik deed de poot (tussen een stuk binnenband) in de bankschroef. Het plankje maakte ik met het touwtje vast aan het uiteinde van de bankschroef en zo hoog dat als ik het plankje over de dopmoer legde deze er nagenoeg vlak op lag. Door met een hand het plankje naar beneden te drukken en de andere hand de dopmoer los te draaien voorkwam ik dat de dopmoer er uit zou springen. Voorkwam ook het zoeken van de moer. Maar ook het weer terugzetten op deze manier ging vrij gemakkelijk. Laat je de poot in de motor zitten, dan zou je het touwtje om de kroonplaat kunnen doen. Succes
EgbertO
bedankt voor deze ellende :(
 
1. Uberhaupt de olie vervangen. Dit is bij jouw fiets erg makkelijk en kan wel degelijk een verschil maken
2. Afhankelijk van je wensen, wat meer olie er in kiepen (de vork veert dan zwaarder in).
3. Gebruik maken van dikkere olie (zit er SAE10 in? Probeer eens SAE15, of 20)
4. Gebruik maken van (langere) bussen op de veren.

Allemaal qua kosten wel te overzien dus.
1) Gezien de leeftijd zal er wel ATF in zitten, dat is qua dikte vergelijkbaar met SAE10.
3-2) Vorkolie SAE 15 geeft meer demping, meer olie geeft meer progressiviteit omdat de lucht in de luchtkamer sneller een dragende functie krijgt
4) Langere bussen verhoogt alleen de veervoorspanning, in combinatie met ingekorte veer heb je wel stuggere vering.

Vergeet vooral ook niet naar de achterkant te kijken! Versleten schokdempers achter merk je als eerste aan het stuur en nieuwe vallen erg mee in prijs.
 
Dank voor alle suggesties! Ik ben er vanmorgen nog eens naar wezen kijken, het was prachtig weer en ik had zin in een ritje. Eerst het trucje met zeepwater geprobeerd, geen bubbeltjes te zien. Helaas brak toen m'n gaskabel, dus dat ritje zat er niet meer in vandaag. Ik heb de motor laten ophalen door een lokale motorboer (was eerst namelijk bang dat niet de gaskabel maar het plastic waar de kabel in vastzit kapot was), met het verzoek de gaskabel te vervangen en ook eens naar de voorvering en de voorrem te kijken. Ik had zo langzamerhand een punt bereikt waarop ik liever wat geld er tegenaan smijt om er zeker van te zijn dat de boel weer goed zit. Ik ben benieuwd wat hij vindt, met een beetje geluk kan hij het veringprobleem voor niet al te veel geld oplossen. Wel jammer dat ik de komende dagen niet kan rijden, het wordt briljant motorweer! -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan