Kleurloze koelvloeistof?

jee-bee

MF'er
7 sep 2011
99
0
Gronau NRW
Pas geleden mijn motor 2e hands gekocht en alles een beetje aan het nalopen. Nu valt mij op dat de koelvloeistof kleurloos is. Nu vraag ik mij af of dat "normaal" is bij motoren?

Ik ken het eigenlijk alleen blauw of roze. Om er bij te komen moet ik een scherm verwijderen (heb ik nog niet gedaan).
 
Ik ken het ook niet. Misschien heeft de vorige eigenaar er gewoon water in gedaan? Of het is al in eeuwen niet ververst.
Hoe dan ook: gewoon verversen. na x jaren wordt het zuur en gaat het van alles aanvreten.
Als je uit nieuwsgierigheid nog wil weten wat het was, kan je een sample in de vriezer leggen (klein beetje in een colaflesje oid, zodat het niet ontploft/barst). Als het snel bevriest, was het water.
 
Laatst bewerkt:
normaal niet...maar bestaat wel hoor.
Waarom? omdat sommige koelwateren gemixt kunnen worden..en dan zo een rare kleur (bruin oid) geven. Dat verkooopt niet...dus is het kleuradditief eruit gehaald/gelaten.
J hebt roze, oranje, rood, groen, geel, blauw en wit.
En nee..niet elke koelwater is hetzelfde. Tig mensen zullen zeggen dat g12+ g12+ is...en of het nou van de action komt..of van een echte goeie leverqancier. Trust me..die weten er echt niks van. Ja..omdat ze het al gemixt hebben oa.
Leuke is dat als je het jaren laat zitten..er veelal caviatie plaatsvind. Dus op korte termijn niks....op jarenlange wel. En jij maar sparen ejn trots zijn op je 10 jaar oude motor die gaat lekken.
Wil je info mbt koelwater..ik heb behoorlijk wat technische info erover gehad onlangs van onze leverancier. Omdat ik ook met allemaal vragen zat...
Echte knap koelwater..is op een ander basis bv...en kan longlife/time zijn. Ipv goedkope bende die om de 3 jaar oid vv moet worden..en op den duur dus duurkoop wordt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon action/supermarkt/whatever en elke twee jaar vervangen...... maar dat dus wel doen.
wtf is caviatie?
Wellicht bedoelje dit:
Door een zo goed mogelijk hydrodynamisch ontwerp wordt er naar gestreefd de cavitatie en de hierdoor veroorzaakte schade zo veel mogelijk te beperken. Het beste is natuurlijk om cavitatie geheel te voorkomen door een optimale vorm en afstemming van alle betrokken componenten en de te verwachten werkomstandigheden. Door bijvoorbeeld verplaatsing van een klep naar een deel van de leiding waar de druk hoger is. Of door de drukval per klep te reduceren door meerdere kleppen in serie te plaatsen. Of door de druk in het betreffende deel van het systeem te verhogen (bijvoorbeeld bij pompen). Indien cavitatie niet voorkomen kan worden, wordt geprobeerd deze zo ver mogelijk uit de buurt van kwetsbare plekken te laten plaatsvinden, zodat de schade beperkt blijft. Ook kan gezocht worden naar materiaal dat het geweld van imploderende gasbellen kan weerstaan. Soms worden daarvoor kleppen met keramische delen toegepast.
Je kan ervan uitgaan (aangezien verbrandingsmotoren en waterkoeling al een tijdje geleden ontdekt zijn) dat fabrikanten dit in het ontwerp meenemen.
Hoewel to-glycol-or-not-to-glycol voor sommige fabrikanten een vraag blijft:
andrea forni (technical manager ducati):
Yes, there have been some problems with coolant escaping into the lubricating oil. This was caused by an unexpected internal corrosion problem caused by glycol-based anti-freeze. We have changed the anti-freeze specification to a non-glycol one and this has cured the problem. We now recommend a non-glycol anti-freeze for all existing Testastretta engines.
Hopelijk weten de dealers dit ook...... of de quickfit ;)
 
Pas geleden mijn motor 2e hands gekocht en alles een beetje aan het nalopen. Nu valt mij op dat de koelvloeistof kleurloos is. Nu vraag ik mij af of dat "normaal" is bij motoren?

Ik ken het eigenlijk alleen blauw of roze. Om er bij te komen moet ik een scherm verwijderen (heb ik nog niet gedaan).

Dat noemen ze water *D .
 
En nee..niet elke koelwater is hetzelfde. Tig mensen zullen zeggen dat g12+ g12+ is...en of het nou van de action komt..of van een echte goeie leverqancier. Trust me..die weten er echt niks van. Ja..omdat ze het al gemixt hebben oa.
Leuke is dat als je het jaren laat zitten..er veelal caviatie plaatsvind. Dus op korte termijn niks....op jarenlange wel. En jij maar sparen ejn trots zijn op je 10 jaar oude motor die gaat lekken.

Ik heb ook wel 25 jaar oude fietsen gehad die aan alle kanten lekten, benzine, motorolie, remvloeistof, voorvorkolie, alles. Maar in jaren geen druppel Action koelvloeistof :+
 
gewone antivries is kleurloos, daar doen de fabrikanten een opvallend kleurtje bij ......
Anders mengen ze het als je pech hebt door de ( oostenrijkse) wijn ....
Maar er zijn auto's waar standaard blanke koelvloeistof in zit....( je kunt het ruiken en proeven...ruikt en proeft zoet...geen slokken nemen, even een natte vinger met de tong aanraken is genoeg) ja ik weet het hoort niet en raad het niet aan , maar bij twijfel
Cavitatie...
Een schoepenpomp ( b.v. de schroef van een schip, of een waterpomp) drukken door de opstelling van de bladen water weg, en achter die bladen komt dus weer nieuw water...
Als je nu een blad zo hard laat draaien dat het water niet snel genoeg op de plek van de verplaatse vleoistof kan komen, ontstaat daar dus een "gat"....
deze bubbels die daar ontstaan noemt men dus cavitatie, en kunnen een pomprad of scheepsschroef zelfs zo erg beschadigen dat die afbreekt
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maargoed cavitatie is bij mijn weten (en ik heb er niet gek veel mee van doen, so correct me if I'm wrong) vooral afhankelijk van de druk en de viscositeit.
De druk is sowieso gelijk ongeacht de gebruikte koelvloeistof en het viscositeitsverschil tussen water, koelvloeistof van de Action of koelvloeistof van een gerenommeerde producent lijkt me ook verwaarloosbaar (als er al een meetbaar verschil is).

Of zitten er dopes in de koelvloeistof om het verschuimen tegen te gaan? Lijkt me niet aangezien er in de waterzuivering e.d. ook flinke debieten worden verpompt en ik ken ook hele volksstammen met een competitiemotor die met demi-water rijden (en het er voor de winter gewoon af laten lopen).


Als er dan een verschil is tussen hoogwaardige en goedkope koelvloeistof heeft het naar mijn idee meer te maken met dopes welke het algehele koelsysteem beschermen tegen corrosie, een laag vriespunt garanderen en de dichtingen niet beschadigen.
 
de betere soorten werken niet met geheel glycol...die zijn op andere basis of werken deels met glycol. Glysantin.
Zal het sraks eens doorlezen op mn werk..heb de fact sheets nog liggen.
Ow...en mixen van koelwater kan melkzuur als gevolge krijgen..vreet op den duur je alu op.
Menig mee gemaakt bij auto's al....vooral in de vag groep.
De g12+ bv heeft (silicaatvrij) heeft bij vw klachten opgeleverd (ondanks dat het al jaren gebruikt wordt) dat er cavitatie optreed bij de schoepen van de waterpompen. Daarom is g12++ in het leven geroepen (silicaathoudend).
G13 heeft als basis weer glycerol.
En alle 3 zijn ze roze van kleur ;)
het gaat ook niet om de dopes altijd...maatr welke basis is er gebruikt.
Zie het als wok restaurants of andere vreet-maar-raak-voor-een-geeltje-hutten.
Daar kan je oneindig ossehaas eten voor een geeltje :+
denk jij nou echt dat je 1e klas echt ossehaas krijgt?
Das troep en bende.....
dat je het lekker vind...zegt meer iets over de persoon zn smaak en keuze voor kwaliteit an over het product ;)
 
Laatst bewerkt:
En we hebben het nog steeds over koelvloeistof, dus ik denk dat dit item voor mf-begrippen behoorlijk on topic is/blijft..... Moeten we het meer over zijn motor hebben - of meer richting het filosofische - wat is normaal? ;)
 
Oh, bij mijn werk bedoelen ze met cavitatie de nummering van caviteiten in een spuitgietmatrijs. Blijkt nog correct te zijn ook...

Er loopt ook koelvloeistof door een matrijs, dus wat dat betreft is het nog on-topic ook :+
 
Kleurloze koelvloeistof bestaat niet , te gevaarlijk omdat kinderen het kunnen gaan zien als een fles met water.

Die troep eruit halen en naar de motor dealer gaan en daar de juiste koelvloeistof voor je motor kopen .
 
Het is dus zo niet te zeggen of het koelvloeistof is of niet. Je zou even de 'smaaktest' kunnen doen zoals K@W@ hierboven noemt, dan kan je wel redelijk uitsluiten of het water is of niet.
Daarnaast zou ik zelf bij twijfel de huidige vloeistof aftappen en vervangen door nieuwe koelvloeistof, dan weet je zeker dat 't goed zit. Zo ingewikkeld of duur is dat ook weer niet :)
 
Kleurloze koelvloeistof bestaat niet , te gevaarlijk omdat kinderen het kunnen gaan zien als een fles met water.

Die troep eruit halen en naar de motor dealer gaan en daar de juiste koelvloeistof voor je motor kopen .

560140 Eurol A21799 Koelvloeistof Coolant Xl -36
Kleurloos →


er wordt hier toch af en toe onzin geroepen....

En denk je dat kleine kinderen die mooie roze-oranje niet als heerlijk zoet drankje zien
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Er wordt niemand kwaad, maar MBO/HBO heb je toch onderzoek moeten doen...
Lijkt me als ja dan een stelling plaatst, waar je zeker van bent , dit even controleert ...
En dat gebeurt te veel hier, en zet je mensen voor een blok.....
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt het meest warrige topic ever. Waar de fuck hebben we het eigenlijk over, koelvloeistof. Dat is water met iets alcohol achtigs zodat het ook vloeibaar is bij -20 ... Natuurlijk is die troep niet geel groen of paars vanzichzelf, dat is gewoon kleurstof. Dus kleurloos is zeker mogelijk maar niet echt gebruikelijk omdat anders koters dat spul opdrinken omdat ze denken dat het wodka is. En cavitatie en dergelijke ... Wat ? Dat slaat echt als een lul op een drumstel. Je zegt dus eigenlijk dat bepaalde soorten koelvloeistof een dusdanige andere(lees: hogere) viscositeit hebben dat ze niet goed verpompbaar zijn door de waterpomp met cavitatie tot gevolg. Lijkt me sterk tenzei je een pot stroop in je koelwater systeem leegstort :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan