Kleurloze koelvloeistof?

jee-bee

MF'er
7 sep 2011
99
0
Gronau NRW
Pas geleden mijn motor 2e hands gekocht en alles een beetje aan het nalopen. Nu valt mij op dat de koelvloeistof kleurloos is. Nu vraag ik mij af of dat "normaal" is bij motoren?

Ik ken het eigenlijk alleen blauw of roze. Om er bij te komen moet ik een scherm verwijderen (heb ik nog niet gedaan).
 
Zoals Kaw@ al aangaf, even proeven/ruiken of het koelvloeistof is.
Dat gelul over cavitatie, niet teveel van aantrekken, belangrijker is om even te testen of de koelvloeistof nog voldoende bescherming tegen bevriezing geeft, hiervoor zijn meters verkrijgbaar of je kan het even bij een garage/ motorzaak laten doen.
 
Echt een schandalige site trouwens die je geeft.

Voorbeeldje:

Tekst die bij een lithium-ion accu staat:

"Dit is de meest lichtste en sterkste accu verkrijgbaar."


serieus? meest lichtste en sterkste? :')


Sja....ut was maar een vbje.
Doe uiteindelijk wat je zelf nodig acht.
Zal mn recente mts en hts automotive tot diagnostspecialist opbelllen en doorgeven dat kleurloze koelwater en cavitatie uit het deel koelsystemen geschrapt kan worden. :)
En dat bij viscositeit een groot uitroepteken gezet mag worden in de vag documentatie mbt melkzuurschades.. tevreden? :)
Ow...vraagje. ik wou laatst dot 4 en 5 mixen. Dat kan toch?
 
Laatst bewerkt:
ik-zeg-doen.png
 
Sja....ut was maar een vbje.
Doe uiteindelijk wat je zelf nodig acht.
Zal mn recente mts en hts automotive tot diagnostspecialist opbelllen en doorgeven dat kleurloze koelwater en cavitatie uit het deel koelsystemen geschrapt kan worden. :)
En dat bij viscositeit een groot uitroepteken gezet mag worden in de vag documentatie mbt melkzuurschades.. tevreden? :)
Ow...vraagje. ik wou laatst dot 4 en 5 mixen. Dat kan toch?

Triest hoe er op een professionele uitleg gereageerd wordt. Iedere respectabele monteur weet wel verhalen over vooral vag auto's waar verkeerde koelvloeistof voor elende zorgt.
We zullen zien wie het laatst lachen als het bij ze misgaat :)
 
Dit topic gaat volledig voorbij aan het feit dat hij het gewoon moet verversen, ongeacht wat er nu in zit. Hetzelfde voor olie en remvloeistof. Je weet bij een 2e hands gewoon niet hoe lang het er al in zit...
 
Dit topic gaat volledig voorbij aan het feit dat hij het gewoon moet verversen, ongeacht wat er nu in zit. Hetzelfde voor olie en remvloeistof. Je weet bij een 2e hands gewoon niet hoe lang het er al in zit...


True.

Ut ws meer een advies dat je gewoon goed kijkt wat erin moet. En niet klakkeloos een kleurtje erin doet. Dat gaat goed op korte termijn. Op lange echter gaat het fout. En d e eigenaar na jou wil ook graag genieten van zijn motor. :)
 
Sja....ut was maar een vbje.
Doe uiteindelijk wat je zelf nodig acht.
Zal mn recente mts en hts automotive tot diagnostspecialist opbelllen en doorgeven dat kleurloze koelwater en cavitatie uit het deel koelsystemen geschrapt kan worden. :)
En dat bij viscositeit een groot uitroepteken gezet mag worden in de vag documentatie mbt melkzuurschades.. tevreden? :)
Ow...vraagje. ik wou laatst dot 4 en 5 mixen. Dat kan toch?

Ik heb zelf het idee dat er hier een broodje aap verhaal achter zit....
Ik heb heel veel auto's in onderhoud, kom dagelijks op een sloperij, en heb nog NOOIT dit soort vreemde dingen gezien, en als ik google kan ik er ( behalve van horen zeggen) nog nergens iets over kunnen lezen.....
Laat ik even systemen die door de eigenaar "gefixed " zijn om vlug te verkopen hier buiten
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt het meest warrige topic ever. Waar de fuck hebben we het eigenlijk over, koelvloeistof. Dat is water met iets alcohol achtigs zodat het ook vloeibaar is bij -20 ... Natuurlijk is die troep niet geel groen of paars vanzichzelf, dat is gewoon kleurstof. Dus kleurloos is zeker mogelijk maar niet echt gebruikelijk omdat anders koters dat spul opdrinken omdat ze denken dat het wodka is. En cavitatie en dergelijke ... Wat ? Dat slaat echt als een lul op een drumstel. Je zegt dus eigenlijk dat bepaalde soorten koelvloeistof een dusdanige andere(lees: hogere) viscositeit hebben dat ze niet goed verpompbaar zijn door de waterpomp met cavitatie tot gevolg. Lijkt me sterk tenzei je een pot stroop in je koelwater systeem leegstort :')

Het is een alcohol met meerdere [OH] groepen.
Cavitatie komt (waarschijnlijk) niet voor in het koelsysteem van een verbrandingsmotor. Cavitatie kan voorkomen bij grote pompen en scheepsschroeven, waar je een groot vermogen nodig hebt.
Wel speelt de temp. een rol, bij hogere temp. eerder kans op cavitatie. Maar niet in onze motorblokken gelukkig.

Een hele tijd geleden gelezen over een koelmiddel dat watervrij is. Hoeft nooit vervangen te worden. Enige nadeel is dat je een iets grotere radiator nodig hebt.
 
Het is een alcohol met meerdere [OH] groepen.
Cavitatie komt (waarschijnlijk) niet voor in het koelsysteem van een verbrandingsmotor. Cavitatie kan voorkomen bij grote pompen en scheepsschroeven, waar je een groot vermogen nodig hebt.
Wel speelt de temp. een rol, bij hogere temp. eerder kans op cavitatie. Maar niet in onze motorblokken gelukkig.

Een hele tijd geleden gelezen over een koelmiddel dat watervrij is. Hoeft nooit vervangen te worden. Enige nadeel is dat je een iets grotere radiator nodig hebt.

Cavitatie kan overal voorkomen waar je drukval hebt van de vloeistof...dus zelfs in een overgang van buis naar slang, in een klepvernauwing, bij een thermostaat,
Maar is niet echt een probleem bij onze motoren, de stroomsnelheid is vrij laag.
 
Kan het zijn dat de motor een circuitfiets is geweest aangezien daar ook reglementen zijn m.b.t. antivries?
:^ Gaat het om een Pan European of om een CBR 600 RR? In het eerste geval zou ik denken aan kleurloze koelvloeistof met antivries enz, in het tweede is de kans vrij groot dat er water in zit (al dan niet met een additiefje).
 
En heeft iemand er al aan gedacht dat je deze kleurloze vloeistof ook gewoon even in de vriezer kan doen in plaats van in je mond?! Zet er desnoods ook eenzelfde hoeveelheid gewoon water naast en je weet vrij snel of dat kleurloze goedje water is of niet.
 
G12+ is dat niet voor auto's? Sorry ik heb nog niet veel verstand van motortechniek. Even koelvloeistof verversen zal voor velen een eenvoudig klusje zijn maar als je dat nog nooit hebt gedaan....
G12+ is geschikt voor alle metaalsoorten dus ook voor je motor.
Niet alle koelvloeistof is daarvoor geschikt.
 
Toch moet je wel opletten wat voor koelvloeistof je erin gooit. Natuurkundig kan ik het niet onderbouwen maar heb 1 keer in het verleden toch iets mee gemaakt waardoor ik er toch op let.

Werk zelf in de autobranch en er kwam iemand met een Ford Escort (tijdje terug jaja) met een lekke kachel radiateur,afijn dashboard eruit ,nieuwe erin en klaar.
2 weken later ,was hij weer lek!! Goed weer dashboard eruit ,oude bekeken en voor garantie een nieuwe gekregen.
2/3 weken later weer lek!! ,goed dashboard eruit (ging wel steeds sneller :) ) ,wat bleek na enig zoek en speurwerk,de koelvloeistof die wij gebruikten taste het materiaal van de kachelradiateur aan. Koelsysteem gespoeld en gevuld met andere koelvloeistof en het probleem was over....

Aangezien erbij motoren veel lichte materialen gebruikt worden zou ik er niet zo maar wat ingooien.

Mvg
 
full

Toch moet je wel opletten wat voor koelvloeistof je erin gooit. Natuurkundig kan ik het niet onderbouwen maar heb 1 keer in het verleden toch iets mee gemaakt waardoor ik er toch op let.

Werk zelf in de autobranch en er kwam iemand met een Ford Escort (tijdje terug jaja) met een lekke kachel radiateur,afijn dashboard eruit ,nieuwe erin en klaar.
2 weken later ,was hij weer lek!! Goed weer dashboard eruit ,oude bekeken en voor garantie een nieuwe gekregen.
2/3 weken later weer lek!! ,goed dashboard eruit (ging wel steeds sneller :) ) ,wat bleek na enig zoek en speurwerk,de koelvloeistof die wij gebruikten taste het materiaal van de kachelradiateur aan. Koelsysteem gespoeld en gevuld met andere koelvloeistof en het probleem was over....

Aangezien erbij motoren veel lichte materialen gebruikt worden zou ik er niet zo maar wat ingooien.

Mvg

staat op elk tankje bij ford...
50% water
50% antivries...

geen koelvloeistof

als je goed kiijkt kun je de onderste 50% nog zien staan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan