Bout/as achterbrug zit muurvast

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Momenteel ben ik mijn XS360 projectmotor aan het strippen om alles te schuren en spuiten. Echter krijg ik de bout/as van de achterbrug niet los. De moer ging met heel veel moeite, maar aan de andere kant komt er geen beweging in.

Ik weet niet of ik deze eruit zou moeten kunnen tikken of dat het eruit gedraaid moet worden. Ik heb beide manieren geprobeerd, maar niks werkt...

Zie hier de situatie:
166elqo.jpg

2rg1awo.jpg


Iemand tips/advies? In mijn project topic kwam al iemand met de suggestie kruipolie te gebruiken, maar heb dit momenteel niet liggen.
 
Dat zelfde probleem heb ik gehad met mijn XS 650. De as moet er zo uit kunnen, ik heb de as er uiteindelijk met het nodige geweld uitgeslagen. Bleek compleet verroest te zijn. Dus, moer erop draaien tot ie vlak ligt met de as en dan maar voorzichtig proberen eruit te tikken.
 
Sterk blok hout op de kant met het schroefdraad en met een moker vuistje erop los rammen :)


Heeft geen zin, het hout zal de klappen opvangen en niet aan de as doorgeven, gewoon slaan met de moer er op, zoals je het nu doet sla je de as dik en komt die er nooit meer uit.

Je kan wel in plaats van een blok hout een stuk rond metaal/as gebruiken om tegen te slaan, dat geeft de klappen goed door en je slaat de as niet dik.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel ben ik mijn XS360 projectmotor aan het strippen om alles te schuren en spuiten. Echter krijg ik de bout/as van de achterbrug niet los. De moer ging met heel veel moeite, maar aan de andere kant komt er geen beweging in.

Ik weet niet of ik deze eruit zou moeten kunnen tikken of dat het eruit gedraaid moet worden. Ik heb beide manieren geprobeerd, maar niks werkt...

Zie hier de situatie:
[afbeelding]
[afbeelding]

Iemand tips/advies? In mijn project topic kwam al iemand met de suggestie kruipolie te gebruiken, maar heb dit momenteel niet liggen.

frame op de zijkant leggen, en náást de as goed ondersteunen. nu kun je van bovenaf goed slaan. gebruik een stuk metaal tussen de as en je hamer om de as niet teveel te beschadigen!
 
Zoals gezegd, als 1e lekker verwennen met kruipolie.

Dan de moer er weer opdraaien, totdat hij gelijk is met het uiteinde van het schroefdraad op de as, en dan kan je er met een hamer op slaan (als je de moer er niet opdoet, sla je het schroefdraad kapot/in, en kan je de as niet meer gebruiken) , edit : trouwens, als de as uberhaupt nog te gebruiken is... het helpt ook tegen het vervormen van de as, als je erop slaat zonder moer, sla je het uiteinde van de as ook in, waardoor hij dikker gaat worden, en dat helpt ook niet mee.... :)

Voor het mooie proberen om de as aan de andere kant te draaien, dat wil ook wel helpen met loskomen.

Voor het allermooiste, met ze'n 2e, de ene slaat met de hamer, terwijl de ander aan de andere kant van de as trekt en draait met behulp van een griptang.
 
Laatst bewerkt:
Die zal wel vastgerot zitten.

Nou zeg je geen kruipolie te hebben.
Kennelijk hangt de manier van hoe je de as er uit wilt krijgen af van wat je in huis hebt.

Wat heb je?

Heet stoken (en liefst ook koelen) schijnt een beproefde methode te zijn om vastzitten zaken goed, netjes en veilig los te krijgen.
Probeer iig te voorkomen dat je in alle enthousiasme met een hamer een krans op je schroefdraad slaat....
 
Die zal wel vastgerot zitten.

Nou zeg je geen kruipolie te hebben.
Kennelijk hangt de manier van hoe je de as er uit wilt krijgen af van wat je in huis hebt.

Wat heb je?

Heet stoken (en liefst ook koelen) schijnt een beproefde methode te zijn om vastzitten zaken goed, netjes en veilig los te krijgen.
Probeer iig te voorkomen dat je in alle enthousiasme met een hamer een krans op je schroefdraad slaat....


Nou, het deel wat vast zal zitten is moeilijk te bereiken. De binnenbusjes van de lagers zullen op de as vast gerot zitten.

Kruipolie, en als je een pers ter beschikking hebt....
 
Heeft hier ook geen zin, veel te zacht, gewoon die moer er op en hengsten met de grootste hamer die je hebt.


Goed in kruipolie zetten, eventueel verwarmen, moer erop en dikke koperen pen erop zetten die je een beuk geeft met de grootste hamer die je hebt.
Werkt perfect bij bv homokineten die vast zitten. Sloop je niks..al moet je met verwarmen soms opletten :)
 
Goed in kruipolie zetten, eventueel verwarmen, moer erop en dikke koperen pen erop zetten die je een beuk geeft met de grootste hamer die je hebt.
Werkt perfect bij bv homokineten die vast zitten. Sloop je niks..al moet je met verwarmen soms opletten :)


:Y

Ipv de koperen pen die ts waarschijnlijk niet heeft kun je ook een stuk rondstaal gebruiken.
 
Inspuiten met kruipolie tijdje laten staan en weken en daarna warm stoken en als die warm is gelijk slaan.

Aan de as kan je al niet veel meer verpesten want het begin van het schroefdraad is al kapot geslagen.

Die schroefdraad is nog wel te repareren hoor.
En ts heeft geen kruipolie dus ik gok dat hij ook geen gas en zuurstof set heeft staan om die as warm te stoken.
 
Die schroefdraad is nog wel te repareren hoor.
En ts heeft geen kruipolie dus ik gok dat hij ook geen gas en zuurstof set heeft staan om die as warm te stoken.

Inderdaad ;)

Ga morgen even langs de doe-het-zelvert om kruipolie te kopen. Eens zien hoe het daarna wil. De schroefdraad valt zeker nog wel te repareren lijkt me, heb hier ook een tap-setje liggen, dus tap dan wel een nieuwe draad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan