Yamaha Vmax start niet meer, bougies vonken niet meer

robinpeters89

Rookie
25 aug 2008
21
0
Gronau
Hallo motorliefhebbers,


Mijn vader heeft een yamaha vmax uit 96, vorig jaar augustus is de motor op een kort ritje motorisch compleet uitgevallen. Het elektrische gedeelte werkte allemaal nog maar de motor wilde niet meer starten (goede conditietraining om 5km een motor terug naar huis te lopen). Aangezien het zijn motor is en hij er zelf na ging kijken heb ik hem zijn gang laten gaan. We zijn nu een half jaar verder en tot nu toe heeft hij 4 bougies gekocht. Omdat ik mijn motor vorig jaar verkocht heb is het ook in mijn belang dat de motor weer loopt voordat het mooie weer begint O-) . Ik heb er gister even na gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat de accu het nog goed doet, alle zekeringen zijn nog heel, het probleem zit in de bougies. Aangezien geen van de 4 bougies (nieuwe bougies) vonkt neem ik aan dat het geen bobine probleem is. Het probleem zal dan liggen in de bekabeling (kabelbreuk)? Zoja waar zou ik dan moeten kijken, gewoon vanaf de bobines het draad volgen? Of zal het evt. ergens anders aan kunnen liggen.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Robin
 
zakt de spanning niet te ver omlaag tijdens het starten.
dan kan de ontsteking er ook mee stoppen terwijl de startmotor nog draait.
ook kan er iets zoals zijstandaard schakelaar of de dodemansknop sluiting maken, aangezien alle 4 de bougies niet meer vonken.
of het contactslot geeft geen spanning meer door aan de cdi.
en de cdi zelf kan natuurlijk ook overleden zijn.
 
Bedankt voor de reactie, ik heb nog niet gemeten hoe hoog de spanning is tijdens het starten. Zal ik morgen even meten (ben nu thuis). Maar aangezien de motor spontaan is uitgevallen onder het rijden zal dat niet aan een lage spanning liggen (toch?). Ik ga morgen de boel even doormeten om erachter te komen aan wat het zou kunnen liggen (standaard, dodemansknop, contact of cdi.

gr,
 
Laatst bewerkt:
hallo
moet je de kabel eens na lopen die van het vliegwiel afkomt,kan zijn dat de stekker geen contact maakt die onder het zadel zit, heb ik laatst ook gehad bij mijn v-max ff schoonmaken en klaar was het probleem, moet achter de stekker spanning opstaan deze kabel loopt na de bobines toe
s6 math
 
Mijn motor is vorig jaar ook spontaan uitgevallen na een rit van 280 km, ik was op 1 km na bijna thuis.
De volgende dag de zijkappen eraf bleken er 2 draden gesmolten te zijn.
full
 
Ik weet hoe zwaar het is om zo'n motortje te duwen. B|
Check volgende punten eens:

Haal zadel eraf;
Bij de accu is de rode kabel gesplitst. Deze wil wel eens breken.
Werkt de benzinepomp? Zet contact op aan en je hoort deze zoemen.
Verder zou ik nieuwe kabels en bougiedoppen monteren.
Standaardschakelaar kan blijven hangen/kortsluiten.
Haal stuurschakelaar eens los en controleer de aansluitingen dodemansknop/startknop.
Kijk aan de zijkant van de cilinders, daar zit in elke cilinder een gaatje voor waterafvoer.
Zijn deze open? Zo niet, dan kun je doorslag krijgen ,omdat het water/vocht op de cilinder kan blijven liggen. Doorsteken en schoonblazen.
 
Hallo,

Gister lag er toch wat meer werk dan dat ik dacht, had uiteindelijk wat minder (bijna geen) tijd om naar de motor te kijken. Wel heb ik het standaard relais doorgemeten, dit bleek goed te zijn, de schakelaar moet ik nog controleren. Wanneer ik weer tijd heb ga ik de rest doormeten en de kabels nakijken en plaats ik de resultaten.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dus, geen vonk. zie je wel een kleine uitslag van de toerenteller als je de motor laat rondgaan op de startmotor? (eventueel bougies eruit laten om sneller te laten draaien)

als je helemaal niets ziet gebeuren op de toerenteller kan het zijn dat de ontstekingsmodule stuk is, of dat deze geen goed krukassignaal meer binnen krijgt. Dat signaal kan wegvallen door de (reeds genoemde) stekkerverbinding onder het zadel, of doordat de pickup spoel bij het vliegwiel stuk is. Deze spoel kun je doormeten met een multimeter. (moet een bepaalde ohm waarde hebben)
 
Hallo,

Bedankt voor de nog geleverde reacties, door een gescheurde knieband (lang leve de sport) mocht en mag ik een aanzienlijke tijd niks doen. Aangezien lopen nu weer goed gaat dacht ik de motor weer even onder handen te nemen. Ik heb alle draden nagelopen en ook de meeste onderdelen nagemeten, inprincipe zijn alle risico delen al opnieuw gesoldeerd. ik kwam bij het nameten alleen bij de Stator coil resistance test een andere wat lagere waarde tegen als stond aangegeven in het boek. Nu komt het boek qua kleuren van draden niet vaak overeen met de kleuren van draden op mijn motor maar meestal klopte de waarden wel. Het was dan vaak wel 0 ohm tot ∞ ohm. In dit geval moest het 0,45 ohm zijn en kwam er 0,35 ohm uit de test. het ging hierbij om de draden in de onderstaande foto. Ik weet niet of zo een kleine afwijking kan resulteren in het helemaal niet vonken van een motor?

gr,

Robin

7o3el.jpg
 
Laatst bewerkt:
nee, daar kun je eigenlijk niet veel van zeggen; ik vermoed dat dit je statorwindingen zijn en die hebben in principe alleen invloed op de laadstroom.

Ook is naar mijn idee een ohm meting onder de 1 ohm per definitie niet betrouwbaar uit te voeren met een normale (goedkope) multimeter.

Heb je nog gekeken naar die toerenteller uitslag bij het starten??
 
Hallo Robin <

heb je het probleem al gevonden ?Ben zeer benieuwd want heb hetzelfde probleem geen van de bougie s geeft een vonk.
Heb alle bobines gemeten geen spanning, de kabels van de bobines naar de cdi-unit gevolgt , er staat alleen spanning op de cdi-unit (12volt).
Als je vorderingen gemaakt hebt hoor ik het graag.
Tips van andere motortechneuten zijn ook altijd welkom.

Groet,vmaxvmx
 
Dat zijn je dynamo draden, die naar de spanningsregelaar gaan. Deze meetwaardes mogen iets afwijken ten opzichte van elkaar,maar geen echt grote verschillen tonen.
Probeer het eens met nieuwe (hoofd)zekeringen te verwisselen. Alleen al om dit uit sluiten.
En kijk nog eens naar de zijstandaardschakelaar. Een beetje kruipolie erop kan schelen.
 
Hallo,

zekeringen wisselen heb ik inn het begin al gedaan, daar kan het dus niet aan liggen. Een beetje kruipolie op de zijstandaard zal ik proberen. de dodemansknop kan het ook niet aan liggen aangezien ik deze ook doorgemeten heb. voor sodeknetter, ik heb nog gekeken maar de toerenteller slaat niet uit, er zit geen beweging in.

gr,

robin
 
Linker scoop eraf halen waar CDI unit achter zit. Check de stekkerverbindingen eens.
Of tankdummy eraf en luchtfilter verwijderen. Bij het balhoofd zitten ook stekkerverbindingen. Loop die eens na. Kun je meteen de voorste bobines de bobinekabelaansluiting controleren.
 
Hallo,

Ik ken niemand anders in de buurt met een cdi unit.
ik heb even gekeken op site's, maar dat zijn nogal prijzige units.
Er is geen manier om een definitieve test te doen op deze dingen?

gr,

Robin
 
Hallo,

Ik heb even gekeken naar de pickup coil, klopt het dat er maar 1 in zit? aangezien ik in het boek lees dat er 2 aanwezig moeten zijn. Deze 1e heb ik nog wel even nagemeten, Hier kwam ong. 100 uit waar deze 110 ohm moest zijn met 15% afwisseling dus dit moet kloppen. Ik heb nou ongeveer alles nagemeten, blijft weinig over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan