zx9 b koelvloeistof problemen

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Ja ja.... alweer 1. Ik heb voor weinig een zx9 blok gekocht welke goed zou zijn volgens de verkoper.
Nu weet je dat toch nooit zeker met iets 2de hands.
Vanmiddag een klein stukje mee gereden maar de koelvloeistof spoot uit het expansie vaatje als je een beetje gas gaf.
Als ik hem uit zette dan was de radiateur al half leeg en mijn overlooptankje vol......
Uit het overloopslangetje kwam ook een behoorlijke luchtdruk als ie al stationair liep, dan borrelde het al wel in het tankje uiteraard.
Een "snuffelaar" (die meet uitlaatgassen) in het tankje gehangen en die gaf gelijk aan dat er uitlaatgassen in het koelvloeistof systeem zat.
Nu heb ik daarstraks gelijk het blok er weer ondervandaan gehaald en de kop er vanaf gehaald.
Ik zie geen haarscheurtjes tussen de kleppen (of zijn die niet te zien?) maar wel dat de zwarte coating die op de koppakking zit tussen cil. 3 en 4 weg is.
Wat het meeste voorkomt is dat de cil. bussen zakken dus die zal ik nameten maar kan de kop ook krom zijn?.
Heb er niet zoveel zin in om de hele kop uit elkaar te halen omdat de uitlaat kleppen uitsteken.

plaatjes:





Gr Jelle
 
Overgens was er al eens wat geprutst aan het blok wat ik kon zien aan oranje vloeibare pakking.
Daarnaast merkte ik tijdens de kop demonteren dat de ene kopbout verschrikkelijk vast zat en de andere weer heel los........ beetje beunwerk ben ik bang........
 
Je geeft zelf al aan wat de oorzaak (kan) zijn.
Het moet aan de cilinderkop liggen, anders kun je geen uitlaatgassen in je tankje hebben.
Cilinder kop met een rei controleren of kop op een freesbank zetten en met de klok erover om te zien of ie vlak is.
Zowiezo nieuwe pasbussen erin en koppakking erop. Dan sluit je dit alvast uit mocht hij nog lekken.
 
Je geeft zelf al aan wat de oorzaak (kan) zijn.
Het moet aan de cilinderkop liggen, anders kun je geen uitlaatgassen in je tankje hebben.
Cilinder kop met een rei controleren of kop op een freesbank zetten en met de klok erover om te zien of ie vlak is.
Zowiezo nieuwe pasbussen erin en koppakking erop. Dan sluit je dit alvast uit mocht hij nog lekken.

ben je bekend met deze blokken
Pasbussen hebben niets met de afdichting te maken....

TS moet eerst de boel schoonmaken, maar bijna zeker de cilinderbussen die verzakt zijn....
Kop vlakken zou ik niet doen tenzij de pasvlakken beschadigd zijn....
Hou er rekening mee dat als een kop iets krom mocht zijn, en je vlakt de kopt, de nokkenasssen er krom in komen te liggen, de kromming werk je n.l. niet weg met vlakken...en met de 10 kopbouten trek je de kop echt wel weer recht..
Maar als er echt zoveel verschil zat in het vastzitten van de bouten, dan kan daar ook je oorzaak liggen

Maar nogmaals , eerst je cilinderblok goed schoonmaken, en dan je bussen controleren
 
@ k@w@: ik hoop idd dat het alleen de cilinderbussen zijn. Maar ik had ze voor de foto expres niet schoongemaakt zodat je goed kan zien waar het zou zitten.
Ik ga de cilinderkop goed controleren of hij vlak is en als het niet perse nodig is doe ik er niets aan.
Heb bij mijn oude werk (garagebedrijf) nog wel zo'n rei liggen om de kop te controleren, als hij op de freesbank moet kunnen de kleppen er weer uit en daar heb ik niet zoveel zin in, ik doe nog wel een kleplektest.
Blok liep echt heel mooi en rookte ook niet.
Hoeveel zakken die cilinderbussen eigenlijk?. Met de hand voel ik het iig niet.
Oftewel, moeten ze exact gelijk liggen met het blok en lekken ze al als ze 0,1mm lager liggen?.

Alvast bedankt!
 
@ k@w@: ik hoop idd dat het alleen de cilinderbussen zijn. Maar ik had ze voor de foto expres niet schoongemaakt zodat je goed kan zien waar het zou zitten.
Ik ga de cilinderkop goed controleren of hij vlak is en als het niet perse nodig is doe ik er niets aan.
Heb bij mijn oude werk (garagebedrijf) nog wel zo'n rei liggen om de kop te controleren, als hij op de freesbank moet kunnen de kleppen er weer uit en daar heb ik niet zoveel zin in, ik doe nog wel een kleplektest.
Blok liep echt heel mooi en rookte ook niet.
Hoeveel zakken die cilinderbussen eigenlijk?. Met de hand voel ik het iig niet.
Oftewel, moeten ze exact gelijk liggen met het blok en lekken ze al als ze 0,1mm lager liggen?.

Alvast bedankt!

Alleen de bussen?? Ik zou juist hopen dat het de bussen niet zijn.

En, heb je al contact gehad met de verkoper?

Ik zou een nieuwe pakking plaatsen, alles netjes op moment zetten en dan kijken wat ie doet.

Suc6
 
Als de kleplektest goed is ben ik juist blij dat het de kop niet is!. Dan moeten alle kleppen eruit en daarna weer opnieuw inslijpen oftewel een bak extra werk!.
Kan je beter enkel de losse cilinderrij alleen maar te hoeven vlakken, dan moet je daarna alleen de zuigers er weer netjes inschuiven (even voor de niet kenners: de cilinderrij is los van de rest van het blok afneembaar, is dus niet 1 geheel!)

We gaan het zien van de week!.
 
Daarnet nog even verder gegaan met demonteren van de cilinderrij en kon nu pas echt goed zien dat er is geprutst aan dit blok...... er zaten een paar zuigerveren ramvast in de sleuven omdat er een keer een paarkleppen zo hard op de zuiger hadden geslagen dat de zuiger gewoon ingedeukt was! :$ .
Daarnaast was er bij 1 zuiger gewoon een stuk van de bovenkant uitgebroken waardoor je van bovenaf zo aan de binnenkant van de zuigerveer keek.
Dan zitten in de cilinderwand ook behoorlijke vreetsporen in de lengterichting en het lijkt bij 1 cilinder wel of er halverwege een buts in de wand zit.

Wat mijn gedachte over dit blok is: hij is een keer vastgelopen door iets en dat hebben ze zo goedkoop mogelijk opgelost door er een andere kop op te zetten want die ziet er prima uit net als de kleppen die erin zitten.
Het zou mij niets verbazen als ze de oude koppakking weer gebruikt hebben!.

Nu ziet dit verhaal er redelijk hopeloos uit maar het valt misschien wel mee.
Ik heb namelijk nog een goed zx9 onderblok liggen die ik er 2 jaar geleden onder vandaan heb gehaald waarbij ik een vreemd probleem had.
Dat blok is zo'n 8000km geleden gereviseerd evenals de cilinderrij gevlakt.
De zuigers en alles is nog origineel maar al het lagerwerk is vernieuwd.
Nu liep dat blok naar mijn idee op deellast niet op 4 cilinders en met de kleplektest via het bougiegat had ik ook behoorlijk lekkage (20%).
Nu was die cil.kop van dat blok wel een samenraapseltje van div, zxr750 kleppen en zx9 kleppen die in principe hetzelfde zouden moeten zijn maar wel andere onderdeelnummers bij kawasaki hebben.
Heb toen het blok weer opgemaakt en zag aan de zuigers/cilinders eigenlijk weinig vreemds afgezien van wat lichte krasjes in de lengte richting.
Heb dat blok in de hoek gezet en er verder niets mee gedaan.
En nu vond ik dit huidige blok waar ik 125 euro voor heb betaald en dacht: als ik heel veel mazzel heb dan is dit een goed blok, zoniet dan heb ik voldoende reserve onderdelen voor het andere blok voor niet teveel geld.

Wat ik nu wil doen is: het oude (gereviseerde) onderblok met cilinderbussen gebruiken en daar de cilinderkop op van het nieuwe blok nadat ik hem goed gecontroleerd heb uiteraard.
Nu wil ik de cilinderrij van dat oude blok voor de zekerheid controleren of die nog wel goed is qua afdichting zuigerveer op cilinderwand.
Is dit zelf te doen of moet je daar echt voor bij een revisie bedrijf zijn?.
Hoe meet je zoiets?.
Als dat allemaal goed is en de cilinderkop ook dan zou ik weer een goed blok moeten hebben.
 
Ik had vanavond trouwens geen fototoestel of telefoon bij mij maar op de andere foto's zie ik het nu trouwens ook van het stukje zuiger dat er mist. Kijk maar naar de 1ste cilinder naast de distributie. Daar zie je in de uitholling voor de eerste inlaatklep een glimmend stukje......dat is de zuigerveer....... :$
Was gisteren een beetje donker en had het toen nog niet eens goed gezien!.
 
Aangezien er een andere kop op is gezet, vraag ik me af of de kop en het onderblok wel netjes op elkaar aansluiten wanneer de bouten worden gemonteerd. Ik zou het allemaal even na laten meten.
 
Bestel dan wel even deze voetpakking, de 11060-1637.
Deze is een fractie dikker, ( Zwitserland ) zodat de compressie verhouding niet te hoog wordt en dat evt de zuigers de kop niet gaan raken.
 
Vandaag nog even bij een revisie bedrijf geweest en die zegt dat je de kop zowieso moet vlakken al is het maar minimaal..... moet wel de hele rotzooi eruit :( .
Maar je kunt het anders niet goed controleren zegt ie.
Dan maar voor de zekerheid doen!.
Weet iemand toevallig de minimale hoogte van de cilinderrij want die is al eens gevlakt en als dat nu nog een keer moet zou het wel eens teveel kunnen zijn bij elkaar.
Er schijnt een limiet te zijn.

De cilinderkop gaat ook het minste vanaf, niet meer als hoognodig!.
 
ben je bekend met deze blokken
Pasbussen hebben niets met de afdichting te maken....

TS moet eerst de boel schoonmaken, maar bijna zeker de cilinderbussen die verzakt zijn....
Kop vlakken zou ik niet doen tenzij de pasvlakken beschadigd zijn....
Hou er rekening mee dat als een kop iets krom mocht zijn, en je vlakt de kopt, de nokkenasssen er krom in komen te liggen, de kromming werk je n.l. niet weg met vlakken...en met de 10 kopbouten trek je de kop echt wel weer recht..
Maar als er echt zoveel verschil zat in het vastzitten van de bouten, dan kan daar ook je oorzaak liggen

Maar nogmaals , eerst je cilinderblok goed schoonmaken, en dan je bussen controleren
 
Nou, ik wil niet zeggen dat het een rotstreek is. Ik heb het blok gekocht van iemand die een schade zx9 had gekocht vaniemand anders omdat hij graag de voorvork, wielen en achterbrug in zijn zrx wilde bouwen.
Hij had hem nog wel even laten lopen en hij klonk goed.
Ik heb er ook maar 125 euro voor gegeven dus dat is duidelijk niet teveel.

Ik heb dus zelf een gereviseerd blok waarvan waarschijnlijk de kop toch licht krom was.
Ik dacht dus: als dit blok goed is heb ik mazzel en als hij iig voldoende onderdelen om dat andere blok op te bouwen.

Daarom heb ik hem er ook eerst ingehangen en gekeken of hij goed was, had hem ook gelijk uit elkaar kunnen trekken om van 2 blokken 1 te maken maar alleen de pakkingen zijn al duurder als 125 euro.

Nu scheelt het wel dat ik bijna alles zelf doe en geen dure monteur hoef te betalen!.
 
Nou, even een update. Vanavond alle kleppen eruit gehaald en de uitlaatkleppen waar de koppakking ook door was waren een soort van oranje kleurig, alles netjes genummerd op cilinder.
Toen ging ik de kop schoonmaken en er zitten toch een paar haarscheurtjes tussen de in en uitlaatkleppen :( . Jammer maar die kop kan naar de schroothoop.......

Gelukkig had ik nog een kale cilinderkop liggen die ik ooit als reserve had gekocht.
Bij dat blok is ook ooit een keer iets mis gegaan want het driehoekje wat op de zuiger staat, staat ook in de kop afgedrukt!. Maar zo op het oog is hij goed en er zitten ook geen haarscheurtjes tussen de kleppen.
Die gaat dus morgen naar de vlakbank.
Bj die cilinderkop zaten geen kleppen en er zitten ook geen seals in.

Dus eigenlijk heb ik voor 125 euro een set goede nokkenassen gekocht en 16 kleppen!.
Ik blijf optimistisch want dat is nog steeds niet duur!.
Daarnaast bewaar ik de cilinderrij waar allerlei krassen in zitten want ik wil nog een keer een bigbore set en die kan mooi daar in!.

Ik ga de koppakking en voetpakking uiteraard origineel halen maar weet van toendertijd dat die klepseals zo achterlijk duur zijn, zijn die imitatie te krijgen en zijn die een stuk goedkoper?. En is dat aan te raden?.

Goed kijken maar je kan een scheurtje zien zitten:



Alles netjes in spuitbusdoppen


De cilinderkop die ik nog had liggen en morgen naar de vlakbank gaat


Gr Jelle
 
Ik ben met de cil.kop en cilinderrij naar het revisie bedrijf geweest maar omdat het erg druk was en aangezien de klepzittingen bijna gelijk liggen met de cilinderkop durfde hij het niet te doen met de beitel.
Ik zou dan moeten wachten tot er meer tijd was om hem met de steen te slijpen.
Dat zou me bij elkaar 100 euro gaan kosten.
Maar omdat ik hem aardig ken heeft hij me uitgelegt hoe je hem zelf kan vlakken.
Heb hem dus zelf gevlakt op een vlaktafel met het handje.
De cilinderrij is gewoon vlak en met een paar halen was zowel het aluminium als de stalen bussen overal geraakt dus daar was niets mis mee.

De cilinderkop daarintegen..... die kop heeft op een motor gezeten waar op 1 of andere manier een zuiger de kop heeft geraakt.
De kop was wel gewoon vlak maar op de plek van die zuigertouchering heeft hij het materiaal wat ingedrukt lijkt het wel.
Daardoor moet er daar nog wat vanaf en hoop dat ik nog genoeg hoogte heb.
Ik heb de hoogte van mijn oude cilinderkop gemeten en dan heb ik nu nog 0,3mm meer dus dat zou er iig nog vanaf kunnen.

cilinderrij (al gevlakt)


De cil.kop (slechte foto maar 3de cil. van links moet dus nog een stukje vanaf)
 
Terug
Bovenaan Onderaan