Voorvorkkeerring lek, hoe zouden jullie dit oplossen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefan118

Die hard MF'er
25 mei 2012
451
0
Grmmmmfff!
Vandaag weer gereden, en ook even voor het laatst!

Laatst al gezien dat mn voorvorkkeering zweette, maar nu druipt de olie er toch echt wel uit!
Mijn motor is de YZF 600R Thundercat.
Ik kan hier geen paddock onder het balhoofd zetten, zit geen gat in voor plaatsing.
Paddock moet dus onder de voorvork, en dit schiet niet echt op in dit geval.
Ook heeft hij/zij geen middenbok.
En ik heb geen takel in mijn schuur (of ter beschikking) om hem aan op te hangen.

En tot overmaat van ramp, ik heb GEEN IDEE hoe je die kuip in godesnaam los krijgt!
Ik heb al een aantal keer geprobeerd om hem los te halen, maar ergens zie ik een boutje of 2 over het hoofd denk ik.

Met geweld kun je alles los krijgen, en als ik me ietsje kwaad maak wil dit ook vast wel, maar dan zit ik dus nog met het eerste probleem.

Wat voor oplossingen bieden jullie behalve wegbrengen naar de monteur, want ik zit hier nu toch echt over te denken, hoewel het zonde is van de centen, en dat er iemand aan zit die ik niet ken. Keerring vervangen is nu niet echt bijzonder intelligent werk.
 
Laatst bewerkt:
Moet de kuip echt los? Bij de voorganger kon je er bij zonder de kuip los te maken.

Heb je een achterbok? Dan onderkuip los en blokken onder de uitlaat leggen. heb je wel hulp bij nodig, of een krik.
 
Moet de kuip echt los? Bij de voorganger kon je er bij zonder de kuip los te maken.

Heb je een achterbok? Dan onderkuip los en blokken onder de uitlaat leggen. heb je wel hulp bij nodig, of een krik.

Dat dus.... Maar leg wel even iets tussen het spruitstuk en het blok (wat die ruimte goed vult) zodat niet het volledige gewicht van de fiets op de bouten van je spruitstuk komt te hangen.

Kuipwerk losnemen is een kwestie van boutjes/push-pins.
 
Ik heb wel een achterbok inderdaad.
Volgens de handleiding mot de kuip inderdaad los.

En een opmerking als: als je de kuip al niet los kan krijgen, blijf dan van de vering af slaat ook weer als een koe op een dood paard!

Ken je deze motor? Vertel mij dan maar waar die onzichtbare bouten zitten, en hou anders gewoon je mond.
Sleutelervaring heb ik genoeg, en zeker voor een simpel iets als een keerring vervangen.
 
Zoek anders iemand binnen je (motor) vrienden die handig is en zelf veel sleutelt
Edit: lees net dat, dat niet het probleem was (dat dacht ik eerst uit de tekst op te maken

Het is zeker geen intelligent werk.. maar je moet het wel kunnen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Paddock kan wel onder het balhoofd. Haal de claxon er maar eens af. ��
Verder zitten de kuipdelen op sommige plekken in rubbers geklemd.

Succes

Ik ga er zo nog eens naar kijken.
Heb ik verder nog even niks aan, want dan heb ik alsnog de verkeerde paddock.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe je sleutelruimte eruit ziet, maar heb je de mogelijkheid om een grote spanband ergens aan/om een draagbalk van het plafond te maken? Spanband ergens bij het balhoofd om het frame en de boel optakelen. Zo heb ik het iig al eens gedaan.
 
Ik weet niet hoe je sleutelruimte eruit ziet, maar heb je de mogelijkheid om een grote spanband ergens aan/om een draagbalk van het plafond te maken? Spanband ergens bij het balhoofd om het frame en de boel optakelen. Zo heb ik het iig al eens gedaan.


Dat leek mij ook de meest makkelijke oplossing, echter kan er in mijn schuur geen takel opgehangen worden.
Mijn "sleutelruimte" is een afgesloten prive "fietsenstalling" van 3,5 bij 2 meter onder in de flat. Het enige wat er in zit is een stopcontact, 2 TL balken, een raam en een verwarmingsbuis.
Ik verwacht niet dat de woningbouw het er mee eens is dat ik in het plafond ga boren om een takel op te hangen :)

Tis me nu ook te laat om er mee bezig te gaan, 4:45 gaat de wekker weer.
Morgen weer een dag.
 
En een opmerking als: als je de kuip al niet los kan krijgen, blijf dan van de vering af slaat ook weer als een koe op een dood paard!

Ken je deze motor? Vertel mij dan maar waar die onzichtbare bouten zitten, en hou anders gewoon je mond.
Sleutelervaring heb ik genoeg, en zeker voor een simpel iets als een keerring vervangen.

Een kuip loshalen is nog veel simpeler dan een keerring vervangen.
 
Ik heb wel een achterbok inderdaad.
Volgens de handleiding mot de kuip inderdaad los.

En een opmerking als: als je de kuip al niet los kan krijgen, blijf dan van de vering af slaat ook weer als een koe op een dood paard!

Ken je deze motor? Vertel mij dan maar waar die onzichtbare bouten zitten, en hou anders gewoon je mond.
Sleutelervaring heb ik genoeg, en zeker voor een simpel iets als een keerring vervangen.

Sorry dat ook ik je tegen je schenen gaat schoppen, maaarrrrrrrrrrrrrr

Als je de kuip er al niet afkrijgt, en je geen idee hebt hoe je zoiets simpel als een motor neerzetten met het voorwiel van de grond af nog niet voor elkaar krijgt, gaat het bij mij ook kriebelen.....

Je weet toch wel dat sleutelervaring betekend dat je met gereedschap om kunt gaan he, en niet met een grote sleutelbos rondloopt?????
 
Gaatje boren moet geen probleem zijn, als je het bij verhuizing maar dichtsmeert. En geen leidingen raakt.
Aan een 8mm Fischer plug heb ik ooit (met een kauwhamer) met 2 man gehangen, kan heel wat hebben. Een keilbout nog veel meer.
 
Damn, en ik maar met mn huissleutelbos in de schuur aan het prutsen zijn, en met de moordenaar in het slot van mn deur aan het poeren!
Nu snap ik pas dat dat niet werkt

Ja probleem is inmiddels verholpen.
Op advies van Mc Gyver de claxon verwijderd.
Daarna een afdek kap die boven de claxon zat verwijderd en inderdaad kon er toen een paddock onder het balhoofd.

Bok geleend bij een buurjongen, en jawel, buiten het boekje om met hele korte slagen de bouten van de klemmen los gekregen, en inmiddels de poten er onder vandaan, zo even onderdelen bestellen.
Ondertussen de boel uit elkaar halen en schoonmaken.
 
Alles is te leren al moet je soms wel leergeld betalen de eerste keer. Als je het geld voor onderhoud moeilijk kan ophoesten dan moet je het niet zelf gaan doen want dan heb je geen budget voor het leergeld.

Keerring vervangen is niet de moeilijkste klus maar ook weer niet de meest eenvoudige. Als je je kuip niet los krijgt moet je er echt niet aan beginnen.
 
Weet je zeker dat je keerring aan vervanging toe is? Het kan zijn dat vuil tussen vork en keering de afdichting belemmert. Je zou kunnen proberen om voorzichtig met een dun stuk plastic (bijvoorbeeld fotonegatief) vuil ertussenuit te schrapen en vervolgens met enkele pompende bewegingen de keerring weer goed in zijn zitting te drukken.

Voor inspiratie, zie ook:
 
Laatst bewerkt:
Alles is te leren, maar wat valt er te leren als je het al kan?

Zou kunnen dat er gewoon vuil tussen zat, maar als ik de druppels van de stofhoes kan afvegen, dan gaat ie bij mij vervangen worden.
Mijn mening is: als er vuil tussen heeft gezeten dat hij dermate veel kan lekken, heeft het "schoonmaken" van een keerring geen tot weinig nut meer.

Voor de liefhebbers, dit was mn vorige motor waar hij ook lek was.
En kijk eens? Zelfs de kuip verwijderd!
(Ok, hier moest meer gebeuren.)
Helaas geen foto's van de vork, want ik ga niet met mn vette tengels aan mn telefoon zitten.

full
 
Alles is te leren, maar wat valt er te leren als je het al kan?

Dan is er vooral te leren dat je jezelf niet moet overschatten. In je openingspost zet je ook dat een paddock onder het balhoofd niet kan. En dat blijkt dus toch te kunnen als je de claxon weghaalt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan