Haakse ventielen (of toch niet)?

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Ik heb een tijdje geleden mijn banden vervangen en meteen gevraagd voor haakse ventielen, zodat het oppompen wat simpeler gaat. Nu heb ik echter twijfels over het feit of het wel echt haakse ventielen zijn (die je gewoon kan laten zitten als je rijdt). Hieronder een plaatje van wat er gemonteerd is.

2uei8wi.jpg


Het gouden gedeelte is dus geschroefd op het zwarte stuk van het ventiel. Je kan dit losdraaien, waarbij er lucht ontsnapt (en ik hem dus maar weer snel dichtgedraaid heb). Ook is het deel afzonderlijk van het gouden dopje te verdraaien, zodat je het naar de zijkant kan richten om je band op te pompen.

Echter als ik google op haakse ventielen vind ik deze meestal.

haaks-ventiel-113mm.jpg


Hierbij ziet het er heel anders uit en is het ook echt geankerd in de velg. De vraag is nu dus, zijn mijn haakse ventielen veilig om mee te rijden, of hebben ze gewoon een opschroefstukje (dat je er altijd van af moet halen) op beide velgen geplaatst?
 
Dat is idd .............een oppomphulpstuk. Die haal je na het oppompend er weer van af en dan gaat het dopje erop.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, maar met een hulpstukje zou de lucht toch niet moeten ontsnappen als je m eraf schroeft, of wel?


Ik ga dan in elk geval maar eens contact opnemen met degene die t voor me gefixt heeft, want dit is niet de bedoeling.
 
Hmm, maar met een hulpstukje zou de lucht toch niet moeten ontsnappen als je m eraf schroeft, of wel?

Als dat hulpstuk een eigen afdichting heeft dan zou je een "pufje" kunnen horen van de lucht die in dat hulpstukje zit.

Ik zou dit niet willen. Je wil 1 ventiel en niet 2 samengestelde stukken. Hoe meer samenstelling hoe meer kans op lekkage.
 
Voor zover mijn kennis gaat zijn die dingen die jij hebt niet bedoeld om mee te rijden. maar deze gaan er inderdaad enkel op bij het oppompen van de banden. Dat er een beetje lucht ontsnapt bij het op/afdraaien is normaal.
 
Ik had bij bestellen gevraagd om haakse ventielen (die kunnen blijven zitten), vandaar ;). Is allemaal via via gegaan dus heb nu contact met de broer van degene die de bestelling heeft laten doen haha.

Heb nu dus 2 opzetstukjes (op elk wiel 1), iemand interesse in eentje?
 
Apart, als dit is wat je krijgt wanneer je vraagt om het plaatsen van haakse ventielen die moeten blijven zitten.

Is volgens mij ook niet eens haaks...
 
Deze ventielen zijn wel geschikt om te laten zitten maar worden normaal gebruikt op vrachtwagenwielen. Je monteerd ze op de buitnste wielen van het dubbellucht stel, trekas oid. om normaal te kunnen oppompen. Voor motorwielen zijn ze niet bedoeld maar zal wel werken. Of t mooi is......
 
Zou meteen ff vragen of ze je band met of zonder hebben gebalanceerd.
Misschien merkte je all dat het stuur een beetje trilde?

Mijn motor ligt momenteel nog steeds uit elkaar, heb er dus nog niet mee gereden. De banden liggen ook al ff op de velg, had er tot nu toe nog niet echt naar gekeken.

Ze zijn inderdaad niet haaks nee (gok 60 graden), maar als je ze naar buiten draait zijn ze wel relaxed gebogen om je band op te pompen. Morgen ga ik ze er eens afdraaien, kijken wat ie doet (of hij leegloopt of niet haha).
 
Neuu leeglopen zal ie niet..
Zit een terugslag ventiel in dat verloopje..

Dus je eigen ventiel op de velg staat constant open, en het terugslag ventiel in het verloopje houd de boel dicht.. dit met behulp van een rubbertje op de aansluiting op je vaste ventiel..

Droogt het rubbertje uit loopt je band leeg..
Gaat het terugslagklepje lekken dan ook..
En als dat ding een beetje los trilt gaat ie ook lekken..

Daarom dus niet bedoeld voor permanente montage..
En indien wel of niet mee gebalanceerd; dan zit er dus nu of teweinig of teveel lood op :Y
 
Neuu leeglopen zal ie niet..
Zit een terugslag ventiel in dat verloopje..

Dus je eigen ventiel op de velg staat constant open, en het terugslag ventiel in het verloopje houd de boel dicht.. dit met behulp van een rubbertje op de aansluiting op je vaste ventiel..

Droogt het rubbertje uit loopt je band leeg..
Gaat het terugslagklepje lekken dan ook..
En als dat ding een beetje los trilt gaat ie ook lekken..

Daarom dus niet bedoeld voor permanente montage..
En indien wel of niet mee gebalanceerd; dan zit er dus nu of teweinig of teveel lood op :Y

Misschien zit het binnenventiel ook nog in het stalen ventiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan