Honda CB650C: schoongemaakte carburateur werkt niet

Dwalende

Rookie
17 mrt 2014
7
0
Duiven
Help mijn zoon bij het opknappen van een Honda CB650C. De motor is gekocht met 3 werkende cilinders. Verkoper vertelde dat het hoogst waarschijnlijk een vuile caburateur zou zijn. Het gaat over de 2de cilinder. Hebben het volgende gedaan zonder enig resultaat:

1. Kleppen gesteld;
2. Bougie vonk gecontroleerd;
3. Nieuwe bougie;
4. Carburateurs schoongemaakt;
5. Nieuwe vlotternaald;
6. Vlotters omgewisseld;
7. Gasschuiven extra gecontroleerd;
8. Aanzuig met de hand gecontroleerd;
9. Rubbers carburateur bevestiging motorblok gecontroleerd.

Dit alles zonder resultaat. De bougie blijft zo goed als droog. Het enige wat nog niet gecontroleerd is, is de compressie. Gaarne jullie advies en raad.

Gert-Jan
 
Laatst bewerkt:
Brandstof gecontroleerd, benzine in vlotterkamer gecontroleerd, rubbers gecontroleerd met haarspray. Alvorens een compressiemeter te kopen zou ik graag willen weten hoe slecht de cilinder wel moet zijn om geen benzine aan te zuigen.
 
Cilinder kan 100% goed zijn maar als 1 van de kleppen niet goed meer sluit dan kun je het wel schudden.

Jammer dat jullie verkeerd om zijn begonnen met storing zoeken.
Als je een motor of welk ander iets met een verbrandingsmotor erin koopt die storing heeft op 1 van de cilinders dan begin je altyd met een compressie en een lektest. Daarna de rest pas.
 
Volgens mijn zoon is de hoeveelheid afgetapte benzine het zelfde. Ja, men heeft gelijk met de volgorde. De motor staat niet bij mij maar in een stalling van zijn schoonouders in Homoet zodat ik niet een beetje olie in de cilinder kan doen om te kijken of hij het dan wel doet.
 
Via via een motorstoring oplossen is niet echt makkelijk
Wat waren de uitkomsten van de div controles?
Loopt de motor nu wel op 3 cilinders?

Als de bougie kabels/doppen van cilinder 2 en 3 worden verwisseld gaat dan het probleem ook naar cilinder 3?
 
Er is geprobeerd met 2 cilinders te starten om te kijken of de bougie van de losgekoppelde cilinder vet zou worden om een vergelijk te kunnen maken met de (kapotte?) 2de cilinder. Motor startte niet op 2 cilinders. Weet niet of je de ontsteking kan ompluggen. (Volgorde?). Is dus nog niet gedaan. Motor loopt dus op 3 cilinders
 
Ja je kan zonder gevolgen 2 en 3 wisselen en het zelfde geldt voor 1 en 4
Ontstekings volgorde is net als bij de meeste 4 cilinders 1342 maar met een zogenaamde wastedspark ontsteking wat wil zeggen dat de boudgie iedere slag vonkt (zo als bij een twee takt)
 
Ontsteking omwisselen kan je prima doen, als je het verkeerd doet krijg je wel grappige resultaten maar kapot zal het niet echt gaan, zolang je niet vol gas gaat geven.

Compressie kan je ook simpelweg meten met een vinger of een wind vaantje (veertje, klein lintje, etc.) gewoon boven het bougie gat houden en dan of je wat voelt of ziet. Werkte in ieder geval prima bij mijn twee twee-takten, kan zijn dat het bij zo'n kleppen 4-takt iets anders in zijn werk gaat, maar als je niks voelt/ziet weet je iig zeker dat er geen compressie is :+

Check eens of je de 4 staten van een 4 takt kan herkennen:
scrp_0801_02_z+twelve_budget_output+four_stroke_diagram.jpg
 
Mocht je niet uitkomen:
cb650 nighthawk in onderdelen.
Help mijn zoon bij het opknappen van een Honda CB650C. De motor is gekocht met 3 werkende cilinders. Verkoper vertelde dat het hoogst waarschijnlijk een vuile caburateur zou zijn. Het gaat over de 2de cilinder. Hebben het volgende gedaan zonder enig resultaat:

1. Kleppen gesteld;
2. Bougie vonk gecontroleerd;
3. Nieuwe bougie;
4. Carburateurs schoongemaakt;
5. Nieuwe vlotternaald;
6. Vlotters omgewisseld;
7. Gasschuiven extra gecontroleerd;
8. Aanzuig met de hand gecontroleerd;
9. Rubbers carburateur bevestiging motorblok gecontroleerd.

Dit alles zonder resultaat. De bougie blijft zo goed als droog. Het enige wat nog niet gecontroleerd is, is de compressie. Gaarne jullie advies en raad.

Gert-Jan
 
Ga het navolgende doen:

1. Compressiemeter kopen;
2. Olie in cilinder;
3. Omsteken bougiekabels.

De link naar het onderdelenboek werkt niet. Blijf het vreemd vinden dat de bougie niet nat nat wordt. Zou bijna denken dat er geen zuiger in zit :-(. Bedankt voor jullie aandacht tot zover.
 
kan goed zijn, een gat in de zuiger geeft ook dit soort effecten..

om voor 1 zo'n klusje een compressiemeter aan te schaffen zou ik niet willen adviseren. je kunt de "orde van grootte" van de compressie ook redelijk bepalen door met een vinger /duim het bougiegat dicht te houden, en de druk/stroming via je vinger te vergelijken met een van de andere 'known good' cilinders.

Als er echt iets mis is voel je meteen dat de kapotte cilinder niets of veel minder doet.

het kan ook zijn dat gewoon het stationairsproeier kanaaltje helemaal dicht zit waardoor de cilinder alleen stationair echt niet meedoet... blijft de uitlaat koud op wat hogere toeren??
 
Sproeiers en kanalen zijn schoon. Uitlaat blijft koud. Motor staat niet thuis. Moeten een plan opstellen wat te doen als de cilinder zelf in orde is. Zou het kunnen dat de bougie niet vonkt als hij onder druk staat. Had vroeger ooit zo'n klacht bij een bromfiets. Genoeg om over na te denken. Hoop op het omsteken van de bougiekabels.
 
Sproeiers en kanalen zijn schoon. Uitlaat blijft koud. Motor staat niet thuis. Moeten een plan opstellen wat te doen als de cilinder zelf in orde is. Zou het kunnen dat de bougie niet vonkt als hij onder druk staat. Had vroeger ooit zo'n klacht bij een bromfiets. Genoeg om over na te denken. Hoop op het omsteken van de bougiekabels.


Doe je naam geen eer aan....

Bougie eruit en op de startknop drukken. Blaast ie ongeveer net zo hard als bij andere cilinders? zit er in ieder geval geen gat in je zuiger. Zit er sowieso niet in want dan was je bougie nat van de olie.
Blaast ie een benzine geur naar buiten? Dan krijgt ie wel benzine. Ruik je geen benzine dan krijgt ie dat ook niet. Wel een normaal niveua in je vlotterbak? Dan zit er ergens een kanaal dicht. Mengselregelschroef helemaal ingedraaid? Kanaal van mengselregelschroef wel open?
Doet ie ook niets als je gas geeft als ie een beetje warm begint te worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan