GS500 wankelt op voorwiel

larsonyt

Die hard MF'er
6 mei 2009
471
0
baarn
Hoi allemaal,

ik heb een probleem met mijn GS500, hij wankelt namelijk opmhet voorwiel.

natuurlijk ben ik een beginnende diy monteur. Maar ik heb samen met een ervaren monteur mijn balhoofdlager vervangen en op moment gezet. Voorvork is gereviseerd na mijn ongeluk, er liggen nieuwe banden onder (5000km max) namelijk de bt45.

mijn lagers zijn nagelopen en vertonen geen speling (overmaats red.)

Maar het ontneemt mij het vertrouwen en plezier van deze motor. Wat is precies het symptoom.

hij valt naar links en zet zichzelf weer recht.

stepje linkerkant etc. Zijn vervangen en zou het bijv aan mijn houding kunnen liggen? Als ik namelijk de motor recht wil krijgen moet ik meer druk zetten met mijn rechtervoet... maar dat is mijn gevoel. Mijn vader heeft nergens last van... dus het kan ook in de vering zitten....

ik word er moedeloos van....

hebben jullie trucs?
 
Ik zou toch eens beginnen met het balhoofd controleren op speling.
Als hij te strak staat is er ook niet meer mee te rijden.
Wiel van de grond houden.
het stuur moet vanzelf omvalleen maar er mag geen speling op zitten.
 
Voorvork zit recht en geen Cupping op de voorvork.. Die zijn uitgesloten. Kroonplaat kan ik nog even naar kijken... Dat is zeker eentje die past binnen "meten is weten"
 
Voorvork zit recht en geen Cupping op de voorvork.. Die zijn uitgesloten. Kroonplaat kan ik nog even naar kijken... Dat is zeker eentje die past binnen "meten is weten"

Cupping op de voorvork is inderdaad uitgesloten. Dat zit namelijk op de voorband ;)

Ik denk toch ook dat het balhoofd niet goed staat hoor. Misschien niet versleten, maar wel te los of te strak, of misschien zit de lagerschaal er scheef in. En kijk ook even naar speling op het achterwiel en de brug, daar kan het ook vandaan komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het balhoofd op moment vast staat maar het een conisch lager is, die stel je niet op moment maar op weerstand / speling.

Op moment staat die dus nu te vast, waardoor ie gaat "golven" van links naar rechts als je het stuur niet goed beet houdt.
 
Valt naar links en zet zichzelf weer recht? Wanneer je je handen loslaat van het stuur? De gs500 heeft zulke dunne bandjes dat je bij lage snelheden al snel het gevoel hebt dat hij een kant op gaat hangen, vooral met handen los.
 
We hebben het WPHB gevolgd. Maar het klinkt als een van de meest logische problemen....
Ik durf zelf niet te zeggen wat voor lager er in gaat. Hij draait binnen de lager schalen...

Remmen etc. kan ik redelijk reviseren maar van lagers blijf ik als net beginnende DIY monteur maar even vanaf:P Maar de motorzaak heeft hem zelfs woensdag nog strakker gezet door de stelring aan te tikken en daarna alles weer vast te zetten..

beantwoord dit de vraag? en hoe kan ik dit het makkelijkste nakijken?
 
Laat er even een kenner op rijden, die vertelt het je zo.

Ik heb het gevoel dat ie juist te vast zit bij je namelijk. Wat zou je dan ongeveer moeten voelen:

Een neiging bij het wegtrekken naar links te vallen (als je je voet links hebt staan dan zoals ik) en een lichte golving van links naar rechts (shimmy) door het stuur heen en bij het loslaten van het stuur.
 
Laatst bewerkt:
dat is het vreemde. mijn vader sleutelt wat vaker en die voelt niks...
mijn buurman voelt ook niks..

een vriend en ik merken het weer wel. en wij zijn minimaal 20 kilo lichter dan beide heren... zou bijna gaan denken dat het voorwiel gaat zoeken door verkeerde veerafstelling achter...

maar misschien maar gewoon langs een garage rijden en laten controleren.. weten jullie een goede garage... want er zit een Suzuki dealer bij mij in de buurt, maar daar heb ik geen vertrouwen meer in...

en nee HP Eemnes wordt hem ook niet:P
 
ja dat is exact waar ik last van heb.. nu meerdere het roepen...

kuip maar eens demonteren van het weekend en alles los en nalopen... hopelijk is mijn lager nu dan niet verrot...
 
Nee ik bedoel een kenner, niet iemand die wel vaker sleutelt. Ik stel ook misschien 5 balhoofdlagers per jaar af, ik bedoel iemand die er 100 afstelt per jaar. Eenmanszaakje in de regio met een goeie reputatie misschien?

Weet er hier wel een, maar bij jou in de buurt ben ik minder bekend :Y :+

Balhoofdlager loshalen tot ie weer net speling krijgt, dan vastdraaien tot de speling er weer af is. Is de speling eraf is het goed. Rijden, gaat het lager zich nog zetten moet je hem misschien later weer net genoeg aandraaien om geen speling te hebben.
 
Laatst bewerkt:
dat is het vreemde. mijn vader sleutelt wat vaker en die voelt niks...
mijn buurman voelt ook niks..

een vriend en ik merken het weer wel. en wij zijn minimaal 20 kilo lichter dan beide heren... zou bijna gaan denken dat het voorwiel gaat zoeken door verkeerde veerafstelling achter...

maar misschien maar gewoon langs een garage rijden en laten controleren.. weten jullie een goede garage... want er zit een Suzuki dealer bij mij in de buurt, maar daar heb ik geen vertrouwen meer in...

en nee HP Eemnes wordt hem ook niet:P

Meer euroknallers vrete, dan lost het zichzelf wel op.
 
Nee ik bedoel een kenner, niet iemand die wel vaker sleutelt. Ik stel ook misschien 5 balhoofdlagers per jaar af, ik bedoel iemand die er 100 afstelt per jaar. Eenmanszaakje in de regio met een goeie reputatie misschien?

Weet er hier wel een, maar bij jou in de buurt ben ik minder bekend :Y :+

Balhoofdlager loshalen tot ie weer net speling krijgt, dan vastdraaien tot de speling er weer af is. Is de speling eraf is het goed. Rijden, gaat het lager zich nog zetten moet je hem misschien later weer net genoeg aandraaien om geen speling te hebben.
Ik was na 1 keer afstellen al een kenner, hangt een beetje van je kennis en instelling af. :z
 
Och, geloof ook wel dat ik het zo zou fixen, maarja daar heeft hij nie zo veel aan want ik ga het niet doen.

Punt is een beetje, als je vader zegt dat het goed is en jij vindt m wiebelen, heb je een autoriteit nodig die zegt goed of niet ;) Kan je wel zeggen, mn vader sleutelt, maar blijkbaar vertrouwt ie zn pa niet. Anders was ie namelijk gestopt met zoeken ;)
 
stepje linkerkant etc. Zijn vervangen en zou het bijv aan mijn houding kunnen liggen?

En wrm is dat vervangen dan? Had je hem met schade gekocht? Zoja dan is er waarschijnlijk een vorkpoot of nog leuker je frame ter hoogte van het balhoofd oid krom.
En op welk moment hebben jullie het balhoofd lager afgesteld dan? Want dat hoeft niet vaster als handvast ongeveer. Net spelingvrij zeg maar.
 
ik ben vorig jaar aangereden. Daarna is alles vervangen en afgesteld door de motorzaak. maar balhoofdlager was toch verrot..

Het balhoofdlager is afgesteld volgens de waardes van het Haynes WPHB. Lijkt me dat je daar van uit mag gaan.. maar blijkbaar zit er toch wat fout in dat ding...

wat is de kans dat ik hem alweer moet vervangen omdat hij nu een tijd lang te strak heeft gestaan? Maar het is toch vreemd dat het verdwijnt bij meer gewicht (als ik rijd met bagage dan is het een stuk minder) of is dit logisch omdat er meer weerstand vanuit de motor komt als tegendruk?
 
Gewoon ff er voor zorgen dat je de motor op de middenbok neer zet met het voorwiel van de grond en dan kijken of de vork soepel van links naar rechts draait en weer terug natuurlijk.Dus zonder zware punten te voelen.
Ook moet de vork uit zichzelf door draaien naar zijn aanslag als je de vork een beetje verdraait naar links of rechts. Dit moet hij ook naar alle 2 de kanten doen.
Zo niet dan staat de lagerafstelling te zwaar of zijn de lagers helaas alweer ingeslagen.
 
ik ben vorig jaar aangereden. Daarna is alles vervangen en afgesteld door de motorzaak. maar balhoofdlager was toch verrot..

Het balhoofdlager is afgesteld volgens de waardes van het Haynes WPHB. Lijkt me dat je daar van uit mag gaan.. maar blijkbaar zit er toch wat fout in dat ding...

wat is de kans dat ik hem alweer moet vervangen omdat hij nu een tijd lang te strak heeft gestaan? Maar het is toch vreemd dat het verdwijnt bij meer gewicht (als ik rijd met bagage dan is het een stuk minder) of is dit logisch omdat er meer weerstand vanuit de motor komt als tegendruk?
Kan best dat er nog wat krom of scheef is.
 
zou niet mogen.. Garage heeft voor 1400 euro opgeknapt en alles nagekeken... Dan hebben ze een aantal grove fouten gemaakt, want ze hebben het frame en dergelijke nagemeten en was niks mis mee.

Ik ga in ieder geval aan de slag met de voorvork/stuur draai methode en de speling van het balhoofdlager.

kom ik er niet uit, dan zal ik of de WPHB gebruiken of jullie om hulp vragen.. mocht dat niet werken dan toch maar naar een garage..
 
Terug
Bovenaan Onderaan