Moer ingegoten in kunststof draait mee

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Ik heb een grotere tank voor mijn motor gekocht en ik ging de oude tank er dus afhalen. Eerst moet de blauwe bescherming er af. 1 boutje gaat niet los omdat de moer, die ingegoten zit in het kunststof van de tank, meedraait. Ik wil graag de oude tank behouden.

Op de foto's is de moer te zien die wél bleef zitten, een andere draait dus mee.
full

full


Iemand enig idee hoe ik dat boutje er tóch uit krijg én de tank spaar?
 
Kop van de bout afboren zodat je de blauwe kappen kunt verwijderen en dan iets van secondenlijm langs dat moerding druppelen en dan met een griptang proberen het restant bout eruit te halen?
 
het lijkt mij meer zo'n klinkmoer, die kun je [ met wat geluk] soms weer vaster trekken met een speciale tang, maar dan moet eerst die bout eruit.

kun je met een injektienaald er niet tussen komen? zodat je er wat epocxie of sec. lijm tussen kan spuiten?
 
Even een dop op de accuboor en proberen om een beetje kracht naar een kant te zetten. Hopelijk kantelt de moer dan een beetje en vreet hij zich, mede door het snelle draaien, een beetje vast in de tank. In het slechtste geval trek je hem dan met moer en al uit de tank. Tenminste, zo zou ik het proberen.
 
Hele kleine platte schroevendraaier er een klein stukje inmeppen zodat de moer vastzit, boutje eruit draaien en later de moer weer terug op zijn plek lijmen met 2K plastic reparatielijm. Secondenlijm is nergens goed voor en tast bovendien het kunststof van de tank aan. Zo te zien is het helemaal geen blindklinkmoer maar gewoon een schroefdraadbus dus met een beetje mazzel wip je hem er zo uit.
 
Laatst bewerkt:
Gaat allemaal niet, ik had hetzelfde probleem met een accu bevestiging van een koekblik.
Gewoon de bout warm stoken, het plastic om de moer zal smelten en je kunt de tank/bout+moer verwijderen. de rest wijst vanzelf.
 
Gaat allemaal niet, ik had hetzelfde probleem met een accu bevestiging van een koekblik.
Gewoon de bout warm stoken, het plastic om de moer zal smelten en je kunt de tank/bout+moer verwijderen. de rest wijst vanzelf.
Kan wel zijn, maar voordat je rigoureuze maatregelen neemt, zijn die andere de moeite van het proberen zeker waard.
 
insert nut m6 - Google zoeken

Hier vind je wat voorbeelden van de "nut" die mogelijk gebruikt is.
Of hij is er in gelijmd, "gepopt" of in geperst. (exemplaar met weerhaken)

Zou mooi zijn als je de nut kunt sparen. Er is vast wel een lijm of en kit om hem weer vast te zetten.

De boutkop zou ik met een dremel (zo nu en dan even afkoelen om de tank niet te smelten) weg slijpen.

Echt zo'n klusje waar je met een bakkie bij gaat zitten. :-)

Je heb trouwens wel een mooi scala aan tips gekregen. (je gaat vast slagen) :)
 
Je kunt er een ring of dopsleutel op zetten en dan , volgens Newton, met een zijwaartse snelle beweging (van de hamer) los krijgen. ;) (traagheidswet) Beetje tegenstrijdig, traagheid met een snelle beweging.
Meer het luchtsleutel effect.
 
Laatst bewerkt:
Hele kleine platte schroevendraaier er een klein stukje inmeppen zodat de moer vastzit, boutje eruit draaien en later de moer weer terug op zijn plek lijmen met 2K plastic reparatielijm. Secondenlijm is nergens goed voor en tast bovendien het kunststof van de tank aan. Zo te zien is het helemaal geen blindklinkmoer maar gewoon een schroefdraadbus dus met een beetje mazzel wip je hem er zo uit.


:^

Zo heb ik er al veel uit gekregen in ieder geval.
 
Je heb trouwens wel een mooi scala aan tips gekregen. (je gaat vast slagen) :)
Inderdaad heel veel tips. Mooi zo. De tips van de ervaren monteurs ga ik eerst uitproberen. Als dat niet lukt, dan de tips van de goedbedoelende amateurs. Als niets werkt, dan de adviezen van de beunhazen en toetsenbordsleutelaars ©.

;)
 
Inderdaad heel veel tips. Mooi zo. De tips van de ervaren monteurs ga ik eerst uitproberen. Als dat niet lukt, dan de tips van de goedbedoelende amateurs. Als niets werkt, dan de adviezen van de beunhazen en toetsenbordsleutelaars ©.

;)~[/quote]


Tot welke groep reken jij jezelf eigenlijk?
Je lijkt meer verstand van pijpen te hebben dan van een boutjeuitkuststoftankverwijderen.

:)
 
Inderdaad heel veel tips. Mooi zo. De tips van de ervaren monteurs ga ik eerst uitproberen. Als dat niet lukt, dan de tips van de goedbedoelende amateurs. Als niets werkt, dan de adviezen van de beunhazen en toetsenbordsleutelaars ©.

;)

Zou het zelf ook eerst proberen met een luchtsleutel. Verbazend wat een verschil het maakt als je geen continue kracht zet maar korte snokjes zoals een luchtsleutel dat doet.
 
Ik verwacht niet dat die erin zitten Broos.
De kracht om die goed te klinken is eigenlijk te groot voor kunststof.
Nu kan Bolski dat zelf beter beoordelen door even goed te kijken of er een stukje samen gevouwen is in de draadbus.

In kunststof zitten meestal deze: (links op de afbeelding)
amtec_hitsert_2_thermische_inserts_met_draadeind_zonder_flens.jpg

Of hier een variant op. Maar bijna altijd met gekartelde zijkanten net zoals de anderen op de afbeelding.

Als ze meedraaien pak ik meestal een bekleding spatel (soort vork) en zet de bus onder spanning. Met een luchttol maak ik korte snelle klappen in de hoop dat hij losschrikt.
Hij is verder niet bereikbaar door de kap die erboven zit dus dat is een van de weinige oplossingen.

Als hij echt niet gaat laat ik hem met een boormachine ronddraaien tot hij zich mede door warmte los vreet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan