Voorwiel draait minder soepel

Berent_1970

MF'er
11 jul 2019
52
104
Amsterdam
Goedenavond iedereen,

Het voorwiel van mijn motorfiets draait tegenwoordig - ondanks flinke zwieper - minder soepel dan voorheen.
Ben cijfermannetje, dus geen kaas gegeten van techniek..... dus waar dien ik naar (uit) te kijken.
En als het voor jullie een bekend verschijnsel is, hoe is dit te fixen?

Verneem het graag.
 
Goedenavond iedereen,

Het voorwiel van mijn motorfiets draait tegenwoordig - ondanks flinke zwieper - minder soepel dan voorheen.
Ben cijfermannetje, dus geen kaas gegeten van techniek..... dus waar dien ik naar (uit) te kijken.
En als het voor jullie een bekend verschijnsel is, hoe is dit te fixen?

Verneem het graag.
De motorreparatie rekening met getallen die je onder ogen krijgt. In jouw geval een verstandige optie.
 
Goedenavond iedereen,

Het voorwiel van mijn motorfiets draait tegenwoordig - ondanks flinke zwieper - minder soepel dan voorheen.
Ben cijfermannetje, dus geen kaas gegeten van techniek..... dus waar dien ik naar (uit) te kijken.
En als het voor jullie een bekend verschijnsel is, hoe is dit te fixen?

Verneem het graag.
Een lokale motorzaak die je vertrouwt en een zeer rustige rit er heen om te voorkomen dat als het de remmen zijn dat je deze verbrand.

db
 
Goedenavond iedereen,

Het voorwiel van mijn motorfiets draait tegenwoordig - ondanks flinke zwieper - minder soepel dan voorheen.
Ben cijfermannetje, dus geen kaas gegeten van techniek..... dus waar dien ik naar (uit) te kijken.
En als het voor jullie een bekend verschijnsel is, hoe is dit te fixen?

Verneem het graag.
Je kunt voorzichtig tegen de remklauwen trappen. Als je wiel dan soepel draait weet je waar je het zoeken. Is een grapje van rijinstructeurs.
 
Goedenavond iedereen,

Het voorwiel van mijn motorfiets draait tegenwoordig - ondanks flinke zwieper - minder soepel dan voorheen.
Ben cijfermannetje, dus geen kaas gegeten van techniek..... dus waar dien ik naar (uit) te kijken.
En als het voor jullie een bekend verschijnsel is, hoe is dit te fixen?

Verneem het graag.
Waarschijnlijk zijn je remzuigers wat vervuilt en komen iets minder terug in de klauwen.
Of gecorrodeerde geleidepennen in geval van 2 zuigerklauw
 
Laatst bewerkt:
Je kunt voorzichtig tegen de remklauwen trappen. Als je wiel dan soepel draait weet je waar je het zoeken. Is een grapje van rijinstructeurs.

Ja, dat herinner ik me nog wel van een aantal jaar terug; inderdaad van mijn rijinstructeur. Hij heeft het ook een keer laten zien hoe het werkte. Ga morgenochtend eens proberen. Volgens was het gecombineerd met de test met je remhendel van voorwiel. Hoe zat of ging het ook al weer precies.......?
 
Dat werkt alleen bij zwevende klauwen, en aangezien je geen info geeft over welke motor het is weten we niet of jij die hebt.

Als je wiellagers om zeep zijn kan het wiel ook stroever lopen.

Bij gebrek aan technische kennis kun je dit beter overlaten aan een motorzaak (laat hen de diagnose stellen!)

how-to je motor naar de monteur / dealer brengen
🤔,bedoel je geen zwevende schijven?🤗
 
Je kunt voorzichtig tegen de remklauwen trappen. Als je wiel dan soepel draait weet je waar je het zoeken. Is een grapje van rijinstructeurs.
Die tip te trappen tegen je remklauwen allemaal leuk maar nee niet doen.
Slaat echt nergens op.
Als een motor rijschool zo doet weet je meteen op wat voor slecht onderhouden motoren ze daar de leerlingen op laten rijden.
Je hebt geen technische kennis dus nu lekker naar een motorzaak gaan.
Aanlopen voorwiel kan zijn vastzittende remzuiger zijn.
Kromme remschijf.
Een wiellager dat niet meer goed is.
Ben je afgelopen keren ergens tegen aan gereden?.
Of ergens hard over heen gereden?.
Kan zijn dat er nu iets ontzet is....

Nog een tip voor je een technische vraag neerzet.
Wel even graag vermelden welk merk motor -welk type en bouwjaar.
Maakt het voor ons iets makkelijker daarop te reageren.
Wij zijn geen waarzeggers hier en hebben geen glazen bol om daarin te ontdekken om welke motor het gaat.
Succes ermee.
 
Meest voor de hand aanlopende remklauwen. Dat kun je horen. Dan remklauw revisie.
Anders zijn het je wiellagers..

Aha een gedane zaak dus.
De motor moet gereviseerd worden of onderdelen vernieuwd worden. :? 8)7

In hoeverre loopt het voorwiel van de topicstarter echt aan van achter het toetsenbord. :?

Negen van de tien motoren lopen in meer of mindere mate aan en hebben nog lang geen enkele revisie nodig.
Het is zelfs niet 100% te voorkomen.
Schoonmaken en zuigertjes terugstellen is in 99% van de gevallen het devies.
En eventueel controle op een kromme remschijf of geextrudeerde pakking tussen de zuigertjes.
Dat kan zeker geen kwaad natuurlijk. ;)
 
Die tip te trappen tegen je remklauwen allemaal leuk maar nee niet doen.
Slaat echt nergens op.
Als een motor rijschool zo doet weet je meteen op wat voor slecht onderhouden motoren ze daar de leerlingen op laten rijden.
Je hebt geen technische kennis dus nu lekker naar een motorzaak gaan.
Aanlopen voorwiel kan zijn vastzittende remzuiger zijn.
Kromme remschijf.
Een wiellager dat niet meer goed is.
Ben je afgelopen keren ergens tegen aan gereden?. zien of je blkken je schijven raken,..
Of ergens hard over heen gereden?.
Kan zijn dat er nu iets ontzet is....

Nog een tip voor je een technische vraag neerzet.
Wel even graag vermelden welk merk motor -welk type en bouwjaar.
Maakt het voor ons iets makkelijker daarop te reageren.
Wij zijn geen waarzeggers hier en hebben geen glazen bol om daarin te ontdekken om welke motor het gaat.
Succes ermee.
Dat een rijinstructeur dat doet is toch heel erg logisch en heeft toch niets met onderhoud te maken,..het is een een test om te leren je remmen te controleren voor je gaat rijden.Je krijgt dan een vrije slag en moet opnieuw druk opbouwen.Je kunt op die manier je ook testen of je wiel daarna wel soepel draait. Het is geen onderhoud en dat heb ik ook nooit beweerd.
 
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties!

Hierbij even een update.

Afgelopen week onderhoudsbeurt (Honda NC750X DCT - jaar 2020) gehad en het blijkt dat de remmen (klauwen en schijven) schoon gemaakt dienden te worden. Nu draait het voorwiel lekker weer soepel en naar behoren. Ook is de motorketting vervangen (km-stand was 37.000); iets wat op zich vrij normaal is.

Wel ben ik benieuwd of het brandstofverbruik beter is geworden dan voorheen. Ik rij altijd op D (als standaard) en zou onder gunstige omstandigheden sowieso op 1:29 moeten rijden volgens fabricage-opgave. Vóór onderhoudsbeurt was dat 1:25 (komt overeen met ruim 80% van maximaal haalbare). Dus in feite mag ik niet klagen....... alleen met hoge brandstofprijzen (E5 benzine) en alsmaar hogere kosten des vervanging......

Nu over brandstofverbruik: hoe is de verhouding daarvan bij jullie?
Is het handig om hierover een andere topic te openen?

EDIT: heb een andere topic al gevonden!
Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan