Zx6r 04 trilt heel erg

StefanZXR400

Rookie
17 jul 2013
21
0
Lisse
Beste rijders,
Tijdje geleden een kawa Zx6r 2004 gekocht. Sinds aankoop merk ik dat hij erg trilt. Bij het rijden op binnenwegen heb ik weinig tot geen last van. Het Het is boven de 6000 touren duidelijk aanwezig . Hoe meer touren ik maak, hoe erger het word. Op de snelweg 120 rijden is simpelweg geen pretje.

Als ik mijn koppeling inknijp, is het per direct weg.

Hebben jullie suggesties waar ik naar moet kijken?
 
Laatst bewerkt:
bedoel je dat boven de 6000 tpm met koppeling in de trillingen weg zijn?

Zou eerst de staat van de ketting en tandwielen even controleren, daarna even de blok bevestiging nalopen om te zien of er niet iets is losgetrild.
 
Beste rijders,
Tijdje geleden een kawa Zx6r 2004 gekocht. Sinds aankoop merk ik dat hij erg trilt. Bij het rijden op binnenwegen heb ik weinig tot geen last van. Het Het is boven de 6000 touren duidelijk aanwezig . Hoe meer touren ik maak, hoe erger het word. Op de snelweg 120 rijden is simpelweg geen pretje.

Als ik mijn koppeling inknijp, is het per direct weg.

Hebben jullie suggesties waar ik naar moet kijken?
Als je het trillen erg in de voeten voelt is de kans groot dat het ketting is, heb dit zelf pas gehad met mijn honda.
Nieuwe ketting er op en het trillen was weg.
 
Beste rijders,
Tijdje geleden een kawa Zx6r 2004 gekocht. Sinds aankoop merk ik dat hij erg trilt. Bij het rijden op binnenwegen heb ik weinig tot geen last van. Het Het is boven de 6000 touren duidelijk aanwezig . Hoe meer touren ik maak, hoe erger het word. Op de snelweg 120 rijden is simpelweg geen pretje.

Als ik mijn koppeling inknijp, is het per direct weg.

Hebben jullie suggesties waar ik naar moet kijken?

Zit m in je ketting. Ik zou die controleren
Vervang wel je tandwielen mee als je ketting gaat vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad boven de 6000 toeren, en als ik dan mijn koppeling inhoud, is het weg. Het kan best te ketting zijn. Als deze nooit is vervangen.. Stand is nu 38000.
Ik zal hem vandaag even controleren!
Stuurgewichten durf ik niet te zeggen. Ze hebben wel carbon look, dus waarschijnlijk niet origineel.
 
Het is inderdaad boven de 6000 toeren, en als ik dan mijn koppeling inhoud, is het weg. Het kan best te ketting zijn. Als deze nooit is vervangen.. Stand is nu 38000.
Ik zal hem vandaag even controleren!
Stuurgewichten durf ik niet te zeggen. Ze hebben wel carbon look, dus waarschijnlijk niet origineel.

Als die te licht zijn kan dat heel erg trillen. Maar dat is meer een soort 'massage' trilling in je handen.

Een ketting voel je echt duidelijk 'zagen'

Daarbij is de trilling vanuit de ketting afhankelijk van snelheid en niet van het aantal toeren.

Bij mij was de originele ketting bij 46.000 'op', vanwege strakke punten waardoor deze niet meer goed te stellen was.
 
Laatst bewerkt:
Massage kan ik het niet noemen, dus denk dat het daar niet aan zal liggen.
Als ik langzaam rijd hoor ik de ketting ook een beetje. Ik verdenk die er dus wel van.
Morgen even Jos Smit in Haarlem bellen. Dan ff kijken voor een kettingsetje.
 
Massage kan ik het niet noemen, dus denk dat het daar niet aan zal liggen.
Als ik langzaam rijd hoor ik de ketting ook een beetje. Ik verdenk die er dus wel van.
Morgen even Jos Smit in Haarlem bellen. Dan ff kijken voor een kettingsetje.

Ja massage is een beetje gek omschreven, maar na een uur had ik tintelende handen :')
 
Vandaag ketting gekocht en heb hem er omheen gegooid. Trilling lijkt wat minder. Maar er nog steeds een trilling aanwezig.

Wat me vandaag opviel: Trilling werd minder vanaf 150km/u.
Tussen de 100-150 is de trilling erg hinderlijk.

Iemand nog suggesties?
 
altijd meer als 150 rijden :D

nee, heb je de tandwielen ook vervangen?
en staat de juiste speling op de ketting? (niet keihard aangespannen...)

Wat ook kan: als het enkel bij een bepaalde snelheid is, ongeacht in welke versnelling of bij welke toeren, dan kan je voorband een beschadigd karkas hebben. Dan wordt het een nieuwe voorband
 
je laat de koppeling los en hij trilt niet meer. Je ketting draait ook als je de koppeling in knijpt, alleen de druk is minder. Ketting zal het dus waarschijnlijk niet zijn, en helemaal niet toerental gevoelig.

Het lijkt mij iets IN je blok. Onbalans ergens. Geen wiellager of band dus, want die draaien ook met koppeling in. Kijk eerst eens of je blokbouten nog goed vast zitten om eenvoudig te beginnen.
 
altijd meer als 150 rijden :D

nee, heb je de tandwielen ook vervangen?
en staat de juiste speling op de ketting? (niet keihard aangespannen...)

Wat ook kan: als het enkel bij een bepaalde snelheid is, ongeacht in welke versnelling of bij welke toeren, dan kan je voorband een beschadigd karkas hebben. Dan wordt het een nieuwe voorband

Voorband is niet het geval. Deze zijn slechts 500km oud. Tevens was dit probleem al bij de vorige set banden.
Tandwielen zijn uiteraard ook vervangen. Complete set! Ketting is niet te straks gespannen.
Ik zal me blok eens nalopen of ik wat kan vinden...

Dit heeft mijn zx6r uit 2002 ook heel erg boven de 6000 toeren.
Ketting is nog prima dus die ga ik echt nog niet vervangen.
Maar ik hou je topic wel in de gaten houden, mocht je het probleem toch nog vinden.

Ik hoeverre ervaar jij de trilling? Is deze erg aanwezig? In stuur en stepjes? Eigenlijk gewoon heel de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon orginele stuurgewichten weer monteren.
Ik heb vroeger een 2003 zx6r gehad en die trilde ook behoorlijk rond 7000 t/min (zoals meeste 600cc 4 cilinders)
IK heb een keer mooie aftermarket stuurgewichtjes geprobeert en gelijk na 2km ben Ik weer terug gereden en orginele weer gemonteerd, zo erg was het.
 
Ik zou gewoon orginele stuurgewichten weer monteren.
Ik heb vroeger een 2003 zx6r gehad en die trilde ook behoorlijk rond 7000 t/min (zoals meeste 600cc 4 cilinders)
IK heb een keer mooie aftermarket stuurgewichtjes geprobeert en gelijk na 2km ben Ik weer terug gereden en orginele weer gemonteerd, zo erg was het.

Stuurgewichten lijkt me onwaarschijnlijk.. Dan zou die ook moeten trillen als ik ontkoppel.

Bij mij is het vooral een flinke trilling die ik in het zadel voel.
(dit is ideaal voor vrouwen volgens mij, maar ik zit er niet op te wachten)
Het stuur heeft het ook wel best erg, vooral het linker gedeelte.

Ik heb het meeste in m'n stuur. Stepjes valt nog te overzien. Het lijkt mij voor vrouwen ook niet optimaal.. Zeker niet op een lang stuk. Wel goed voor d'r uithoudingsvermogen overigens :Y
 
zoals ik al zei... even de blokbevestigingsbouten nalopen. En originele stuurgewichten kunnen wel degelijk helpen. Vaan hebben die niet voor niets een bepaald gewicht namelijk.... eigenfrequentie enzo :P
 
Misschien heeft er wel niks mee te maken hoor maar mijn vriendin :Y dr zxr400 trillde ook als een maleier. Van de week de begrenzing uit de carbs gehaald en nu is het over. Is die van jou begrensd?
 
Laatst bewerkt:
Dat de stuurgewichten het niet zijn omdat als je de koppeling intrekt is natuurlijk kul. Stuurgewichten dempen de trillingen simpelweg doordat er massa aan het einde van een veer (= stuur) hangt. Om de eigenfrequentie van een deel te verlagen (wat je wil), kun je de massa verhogen of de veerstijfheid verlagen. Wortel (veerstijfheid/massa). Dat laatste heb je niet zoveel invloed op (tenzij je de gehele constructie wil veranderen), dus wordt het een grote massa aan het einde van je stuur.

Het is te kort door de bocht om te concluderen dat deze er niets mee te maken hebben. Als je de koppeling intrekt trilt misschien je blok niet meer (loopt dan immers stationair, op misschien geef je wel gewoon gas :P), dus doen je stuurgewichten ook 'niets' meer. Je gaat de functie van die dingen pas merken wanneer je 'gewoon' rijdt.

Je bent op een punt aangekomen dat je moet gaan storing zoeken, en stuurgewichten zijn makkelijk uit te wisselen. Heb je de originele nog? Zou ik in elk geval proberen.

Succes!
 
Dat de stuurgewichten het niet zijn omdat als je de koppeling intrekt is natuurlijk kul. Stuurgewichten dempen de trillingen simpelweg doordat er massa aan het einde van een veer (= stuur) hangt. Om de eigenfrequentie van een deel te verlagen (wat je wil), kun je de massa verhogen of de veerstijfheid verlagen. Wortel (veerstijfheid/massa). Dat laatste heb je niet zoveel invloed op (tenzij je de gehele constructie wil veranderen), dus wordt het een grote massa aan het einde van je stuur.

Het is te kort door de bocht om te concluderen dat deze er niets mee te maken hebben. Als je de koppeling intrekt trilt misschien je blok niet meer (loopt dan immers stationair, op misschien geef je wel gewoon gas :P), dus doen je stuurgewichten ook 'niets' meer. Je gaat de functie van die dingen pas merken wanneer je 'gewoon' rijdt.

Je bent op een punt aangekomen dat je moet gaan storing zoeken, en stuurgewichten zijn makkelijk uit te wisselen. Heb je de originele nog? Zou ik in elk geval proberen.

Succes!

Kees, dit verklaart maar weer dat er ik een amateur ben. De werking van de stuurgewichten is me nu helemaal duidelijk. Helaas heb ik de originele niet. Dan zal ik opzoek moeten gaan naar de originele gewichten! Alleen, waar ga ik originele stuurgewichten vinden?

Misschien heeft er wel niks mee te maken hoor maar mijn vriend dr zxr400 trillde ook als een maleier. Van de week de begrenzing uit de carbs gehaald en nu is het over. Is die van jou begrensd?
Nee, hij is niet begrensd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan