Suzuki carburateur probleem

Cas

MF veteraan
21 mrt 2012
2.004
641
Hallo iedereen,

Ik loopt een beetje vast bij het opknappen van een Suzuki gs 450 L chopper.
Toen ik deze kocht sloeg die af wanneer ik gas gaf, echter is dit tot op heden niet verholpen.

Het volgende heb ik tot nu toe gedaan:
-Inlaatrubbers vervangen (waren lek, maar geen verschil
-Bougies vervangen
-Carburateurs schoongemaakt (2x, echter niet ultrasoon)
-Gecheckt op valse lucht (na vervangen inlaatrubbers is dat verholpen)
-Tank gereinigd
-Verse benzine gebruikt
-Benzinekraan nagezien, deze werkt naar behoren
-Luchtfilter gereinigd, maakt ook geen verschil
-Geprobeerd met startpilote

Nu is het als volgt, als ik de inlaat achterop de luchtfilterbox gedeeltelijk dichthoud doet die het wel.
Dus naar mijn idee krijgt die ofwel, teveel lucht, ofwel te weinig benzine.

Maar valse lucht trekt die niet, alles is dicht. De vacuumrubbers in de carburateurs zijn niet gescheurd.

Hij start wel vrij makkelijk, als de motor even stationair gelopen heeft staan de vlotterbakken gewoon vol benzine.

Hulp en tips zijn van harte welkom.

Met vriendelijke groeten, Cas :W
 
Hoe zijn de carbs dan wel schoon gemaakt?
Het hoeft niet persé met ultrasoon maar met alleen uitblazenwerkt het ook niet altijd.
Spuitbusje carb cleaner of engine cleaner bij de automaterialenzaak lost de vastzittende gomresten op.
Vlotterhoogte correct?
Kleppen gesteld?
Compressie ok?
 
Gewoon met de hand, inderdaad een busje carbcleaner.

Vlotterhoogte nog niet bekeken, ik heb wel een wphb van een gs 500, dat zal wel aardig overeen moeten komen?
Kleppen zijn niet gesteld, maar als de motor stationair draait hoor je niks geks, dan zou die toch altijd wel op het gas moeten reageren lijkt me. Hij ploft ook niet hij valt direct uit.

Compressie heb ik nog niet gemeten, heb ik de spullen ook niet voor.
Carburateurs zijn ook niet synchroon gesteld, echter lijkt me sterk dat die dan compleet niet op het gas reageert.
 
Blijft wel lopen stationair, eventueel met iets verhoogt toerental?
Als hij warm word kun je dan wel gas bijgeven?

Hoeveel km's? Ivm versleten gasnaalden etc.

Toch is het handig om aan het begin te beginnen, compressie kleppen zuigerveren etc, beetje uitsluiten wat het niet is.
Eventueel toch langs garage voor lektest/compressie check.

Of toch een meter aanschaffen, zijn niet zo heel duur.
 
Hij heeft ergens rond de 63000 gelopen.

Warm of koud maakt geen verschil.
Als ik de stationairschroef indraai tijdens stationair lopen valt die op een gegeven moment uit.

Moet ik misschien maar even zo'n meter ergens lenen of inderdaad aanschaffen.

Bedankt voor uw reacties!
 
Vlotterhoogte nog niet bekeken, ik heb wel een wphb van een gs 500, dat zal wel aardig overeen moeten komen?
Kleppen zijn niet gesteld, maar als de motor stationair draait hoor je niks geks, dan zou die toch altijd wel op het gas moeten reageren lijkt me. Hij ploft ook niet hij valt direct uit.

Compressie heb ik nog niet gemeten, heb ik de spullen ook niet voor.
Carburateurs zijn ook niet synchroon gesteld, echter lijkt me sterk dat die dan compleet niet op het gas reageert.
voor je de afstelling wilt perfectioneren zul je al het andere eerst goed moeten maken dus klepspeling controle zal nog wel moeten.
ook syncen zal moeten gebeuren voor het goed afstellen trouwens maar dat kan tegelijk gedaan worden natuurlijk
 
Perfectioneren is nu niet aan de orde, hij moet eerst gewoon lopen.
Als die dan nog stottert e.d. ga ik daarmee verder.

Nogmaals, hij reageert wel op het gas als ik de inlaat deels blokkeer.

Of zou het zo zijn dat de compressie toch te laag is en dat die daardoor niet voldoende benzine aan kan zuigen, zodra ik de inlaat deel blokkeer bouwt die dan wel de benodigde druk op en doet die het wel? Of is dat onzin? Ik denk maar hardop.
 
Perfectioneren is nu niet aan de orde, hij moet eerst gewoon lopen.
Als die dan nog stottert e.d. ga ik daarmee verder.

Nogmaals, hij reageert wel op het gas als ik de inlaat deels blokkeer.

Of zou het zo zijn dat de compressie toch te laag is en dat die daardoor niet voldoende benzine aan kan zuigen, zodra ik de inlaat deel blokkeer bouwt die dan wel de benodigde druk op en doet die het wel? Of is dat onzin? Ik denk maar hardop.


Te veel zuurstof of te weinig brandstof :Y
Luchtfilter is wel orgineel? Is de kwaal erger geworden na het schoonmaken van het luchtfilter?
 
Laatst bewerkt:
Is onveranderd gebleven, ook zonder luchtfilter doet die hetzelfde.
Lijkt me dus puur een carburateur probleem, maar waar? :)

Vlotterniveau heb ik nog niet naar gekeken, maar de vlotterbakken staan gewoon vol.
Hij sluit ook gewoon af als ik de vlotter omhoog druk, dus hij blijft niet doorlopen.

Als ik de vacuüm schuiven met de hand naar boven druk valt die ook uit.

Dus puur te weinig benzine klinkt het voor mij?
 
Is onveranderd gebleven, ook zonder luchtfilter doet die hetzelfde.
Lijkt me dus puur een carburateur probleem, maar waar? :)

Vlotterniveau heb ik nog niet naar gekeken, maar de vlotterbakken staan gewoon vol.
Hij sluit ook gewoon af als ik de vlotter omhoog druk, dus hij blijft niet doorlopen.

Als ik de vacuüm schuiven met de hand naar boven druk valt die ook uit.

Dus puur te weinig benzine klinkt het voor mij?

Maar is het luchtfilter orgineel?
Als dat ding veel te weinig weerstand heeft, word dat echt niet minder als je het filter eruit laat.

Lijkt me toch wel een beetje een probleem van vlotterhoogte uit het lood, of kleppen stellen. (stationair loopt het wel goed, dus COschroeven/kanaaltjes lijkt me ook sterk)
De membramen zitten wel goed in de zittingen? (ik weet niet wat dat voor invloed bij jouw heeft op gasgeven, de mijne haperde alleen)
De gasschuiven komen wel allemaal gelijktijdig terug met een zuigend geluid, nadat je ze omhoog gedrukt hebt?
 
Luchtfilter ziet er wel origineel uit ja, zit gewoon in de originele luchtfilterbox met een plastic framepje ervoor.

Membranen zitten wel goed in de zittingen ja, ze komen beide inderdaad gelijk terug met het zuigende geluid.

Toch lijkt me sterk dat het de kleppen zullen zijn, waarom doet die het dan wel als ik de inlaat blokkeer? Dat die daardoor slecht kan lopen snap ik wel, maar helemaal niet lopen? Dan zou die toch allang kapot moeten zijn?
 
Eerst maar eens beginnen met de carbs echt helemaal uit elkaar halen dan? Dus alle sproeiers er uit en ook de mengselschroeven en dan alle kanalen goed schoon blazen/maken.Dan alle sproeiers goed schoon maken en ervoor zorgen dat echt alle gaatjes en kanaaltjes daarvan ook goed open zijn. En dan eigenlijk het allerbest in een ultrasoon reiniger.
 
Heb ik al gedaan, zijn volledig uit elkaar geweest.

Alle kanaaltjes met vloeistof nagespoten om te zien of ze vrij waren, en dat waren ze allemaal.
 
Heb ik al gedaan, zijn volledig uit elkaar geweest.

Alle kanaaltjes met vloeistof nagespoten om te zien of ze vrij waren, en dat waren ze allemaal.

Om 100% zeker te zijn is ultrasoon het beste. Maar als jij zegt dat alles echt los ...
(er zijn je hier al 100en mensen voorgegaan die meenden dat ze er verstand van hadden, ik zeg niet dat jij het niet hebt)
 
Laatst bewerkt:
Perfectioneren is nu niet aan de orde, hij moet eerst gewoon lopen.
Als die dan nog stottert e.d. ga ik daarmee verder.

Nogmaals, hij reageert wel op het gas als ik de inlaat deels blokkeer.

Of zou het zo zijn dat de compressie toch te laag is en dat die daardoor niet voldoende benzine aan kan zuigen, zodra ik de inlaat deel blokkeer bouwt die dan wel de benodigde druk op en doet die het wel? Of is dat onzin? Ik denk maar hardop.
Ik denk even simpel en hardop mee.

Het blok loopt stationair. Compressie is dus ok, iig voldoende.
Meten kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik zou het niet in eerste instantie hierin zoeken.

Je komt wel in toeren al je de inlaat smoort. Nog een teken aan de wand, dat compressie wel goed is, maar dat een mengselverhouding niet ok is.

Het blok loopt stationair, is zou dus niet direct gaan zoeken in synchroniseren, want die staat kennelijk voldoende om stationair te lopen.

Op afstand natuurlijk lastig, maar ik denk dat ik eens goed zou gaan kijken naar de sproeiers, mengbuis, naalden en membranen. En de afdichting van de dekseltjes op de carbs.

Klepspeling zou ik het ook niet direct zoeken. Die verlopen geleidelijk, en niet met zulke stappen, dat een motor opeens alleen nog stationair wil lopen, en enkel in toeren wil bij smoren inlaat.

Succes in ieder geval!
 
Ik denk even simpel en hardop mee.

Het blok loopt stationair. Compressie is dus ok, iig voldoende.
Meten kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik zou het niet in eerste instantie hierin zoeken.

Je komt wel in toeren al je de inlaat smoort. Nog een teken aan de wand, dat compressie wel goed is, maar dat een mengselverhouding niet ok is.

Het blok loopt stationair, is zou dus niet direct gaan zoeken in synchroniseren, want die staat kennelijk voldoende om stationair te lopen.

Op afstand natuurlijk lastig, maar ik denk dat ik eens goed zou gaan kijken naar de sproeiers, mengbuis, naalden en membranen. En de afdichting van de dekseltjes op de carbs.

Klepspeling zou ik het ook niet direct zoeken. Die verlopen geleidelijk, en niet met zulke stappen, dat een motor opeens alleen nog stationair wil lopen, en enkel in toeren wil bij smoren inlaat.

Succes in ieder geval!

+1
 
Bedankt voor de reacties!

Het kan best zijn dat ik wat over het hoofd heb gezien met schoonmaken of met het monteren.
Ik ga de carburateurs nog maar eens demonteren.

Misschien is het het vermelden nog waard dat deze carbs geen stationairsproeier hebben maar gewoon 1 sproeier. Het beestje is 30 jaar oud.

Zouden foto's nog kunnen helpen om tips te kunnen geven? Dan kan ik ze zo even maken. :)
 
Hier is een plaatje van de carb (als het tenminste het juist emodel is, hou me ten goede...)

suzuki-gs450-l-1985-1988-usa-carburetor_bigsuusa92508_8659.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zijn volgens mij die je onder nummer 59 ziet, die heb ik op verschillende standen geprobeerd, maakt echter geen verschil.
Wat de juiste stand is weet ik niet, ze staan nu op volledig in, dan 1.5 slag uit.
 
Dat zijn volgens mij die je onder nummer 59 ziet, die heb ik op verschillende standen geprobeerd, maakt echter geen verschil.
Wat de juiste stand is weet ik niet, ze staan nu op volledig in, dan 1.5 slag uit.


Hmmm, vreemd, meestal zie je de schroef met een veer, ringetje en o-ring. Maar ik zeg al, meestal, het is wel 30 jaar oud.

Maar dat is dus niet uit elkaar geweest, dus er kan nog een kanaaltje dichtzitten?
 
Laatst bewerkt:
Als jou suzuki de bovenstaande afgebeelde carburateur heeft dan is nr 27 je stationair sproeier en deze zit afgedekt met een zwart rubber dopje nr28 in je vlotterkamer. Ook als dit rubber dopje weg is wil hij niet goed lopen.
En kan me bijna niet voorstellen dat er een japanse motorfiets is van na 1970 die maar 1 sproeier heeft.
 
Ah onder dat dopje. Oke. Maar daar zal het niet aan liggen, hij loopt wel stationair.

Ik heb de carbs weer uit elkaar.
De luchtschroeven waren er al uit geweest, zit inderdaad een veertje onder en het kanaaltje was/is niet verstopt.

Nog steeds niks geks tegen gekomen, slijtage van de gasschuif is miniem, evenals de gasnaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan