Accu en stuur

Nairua

MF veteraan
5 sep 2002
2.740
11
Onlangs heb ik een 2dehands motor gekocht van iemand met rugklachten. Ze vond het moeilijk tot verkoop over te gaan, gevolg is dat hij twee jaar heeft stilgestaan minus een dagje hier en daar.

Het is een Kawasaki ZX-9R van 2000, type E1.

Twee issues:
1. Accu/Elektronica. De accu was bij aankoop praktisch leeg. Na een uur in stilstand heb ik de accu eruit gehaald en aan de druppellader gehangen.

Situatie:
Sleutel is verwijderd, contact staat op OFF, schakelaar van de lichten staan AAN. Lichten zelf staan UIT. Accu was leeg binnen een paar minuten.

Sleutel is verwijderd, contact staat op OFF, schakelaar van de lichten staan UIT. Lichten zelf staan UIT. Accu houdt het vol.

Rijdende, met of zonder lichten lijkt de accu niet te worden opgeladen.

Thuis schakelding losgehaald en de contacten schoongemaakt, zat smeer tussen twee punten. Op proef even schakelaar aangelaten en heeft het overleefd, een paar uur.

Accu opgeladen en binnen x dagen weer leeg. Tegenwoordig hou ik de schakelaar uit, voor de zekerheid. Het is net alsof de motor tijdens het rijden de accu niet oplaad. Kan dat? Of juist wel, maar de accu is dermate beschadigd door alle kortsluitingen...?

Nogal irritant , want ik rij graag met mijn licht op.


2: Stuur wil steeds een tankslapper doen, vooral boven de 75. Voelt nogal onveilig aan. Schijven lijken recht, wiel, zelfde. Balhoofdlager? Voorvork olie door het lange stilstaan op de standaard?

Hellup!


Bonusvraag: Stalen remleidingen, moet ik er twee of drie nemen? Blijkbaar zijn er twee opties. 3 lijkt origineel en met twee is er een directe verbinding met de calipers, ervaringen?
 
Laatst bewerkt:
Even wachten tot iemand de link how to electra nameten post, kan hem even niet vinden. Je verhaal is ook niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat je bedoelt dat je je lichten niet aan kunt laten staan.

Wat het stuur betreft: kan van alles zijn: slechte banden, krom frame, kromme vork, lagers (balhoofd/wiel) , wielen scheef in de motor, versleten vering/demping.

Versleten voorvork olie lijkt me het meest onwaarschijnlijke.
 
Laatst bewerkt:
Sleutel is verwijderd, contact staat op OFF, schakelaar van de lichten staan AAN. Lichten zelf staan UIT. Accu was leeg binnen een paar minuten.

Sleutel is verwijderd, contact staat op OFF, schakelaar van de lichten staan UIT. Lichten zelf staan UIT. Accu houdt het vol.

Rijdende, met of zonder lichten lijkt de accu niet te worden opgeladen.

Is nu de accu stuk of iets anders?
 
Laatst bewerkt:
Motor staat UIT, schakelaar van de lichten staan AAN. Lichten zelf staan UIT. Accu was leeg binnen een paar minuten.

Motor staat UIT, schakelaar van de lichten staan UIT. Lichten zelf staan UIT. Accu houdt het vol.

Rijdende, met of zonder lichten lijkt de accu niet te worden opgeladen.

Is nu de accu stuk of iets anders?
je lijkt wel een belg @#$%

staat de motor uit of is het contact uit?
 
Als het contact uit is loopt de accu leeg, behalve als de schakelaar van het licht uitgezet wordt.

contact uit, schakelaar licht op aan, lichten branden niet = accu loopt leeg.

Zit er soms iets aangesloten op de verlichting waardoor er lekstroom is? USB aansluiting of zo iets?
Of iets anders is niet goed aangesloten dat massa maakt via de verlichting.
 
Sleutel is verwijderd, contact staat op OFF, schakelaar van de lichten staan AAN. Lichten zelf staan UIT. Accu was leeg binnen een paar minuten.

Sleutel is verwijderd, contact staat op OFF, schakelaar van de lichten staan UIT. Lichten zelf staan UIT. Accu houdt het vol.

Rijdende, met of zonder lichten lijkt de accu niet te worden opgeladen.

Is nu de accu stuk of iets anders?
Ik denk dat er ergens iets niet klopt in dit verhaal.. Als je lichten geen licht geven loopt je accu niet leeg.
Zowiezo schakel je op een motor de lichten (behalve parkeerlicht) uit als je het contact uitzet.
 
Als het contact uit is loopt de accu leeg, behalve als de schakelaar van het licht uitgezet wordt.

contact uit, schakelaar licht op aan, lichten branden niet = accu loopt leeg.

Zit er soms iets aangesloten op de verlichting waardoor er lekstroom is? USB aansluiting of zo iets?
Of iets anders is niet goed aangesloten dat massa maakt via de verlichting.

Dat. Geen USB zover ik weet en nog geen andere apparatuur.

Het schakelaar verhaal lijkt verholpen te zijn door het schakelaars smeer vrij te maken maar starten is nog altijd een probleem.
 
Nevermind. Mag er vanuit gaan dat het smeer van de contacten de boosdoener was en dat de accu in het proces overleden is.

Volgens de oplader zat de accu vol maar als ik hem probeer te starten gaat het moeizaam.

 
Laatst bewerkt:
Ga maar naar een accuboer en koop een nieuwe accu. De huidige is door het lange staan gesulfateerd en slaat geen noemenswaardige lading meer op. Elk klein beetje stroomafname zorgt er voor dat hij gelijk weer leeg is.

Lijkt geholpen te hebben. Er zat ook weer water/zuur aan de bovenkant.

Heb het gevoel dat het trillen/tankslapper gedoe erger wordt met de tijd. Ik merk nu dat hij ook wil slappen als ik 100-120 rij met 1 hand.

Alsof iets steeds losser komt te zitten. Doch is er onder de 60-70 niets aan het handje.
 
Is de brommer verlaagd? Controleer je vering ff op werking. Soepel inveren. een Uitgaande demping en eventueel lekkages.

Controleer dan het balhoofdlager. Denk dat hij misschien wel wat te soepel gaat.

Van welk bouwjaar zijn je banden?
 
Is de brommer verlaagd? Controleer je vering ff op werking. Soepel inveren. een Uitgaande demping en eventueel lekkages.

Controleer dan het balhoofdlager. Denk dat hij misschien wel wat te soepel gaat.

Van welk bouwjaar zijn je banden?

Hoe check ik een verlaging? Heb niet het idee trouwens.

Soepel inveren, geen issues bij slecht wegdek maar ik bekijk het morgen even bij stilstand checken.

Balhoofdlager: wiel van de grond halen en het stuur bewegen, zoiets?

Banden, werkelijk geen flauw idee...
 
Terug
Bovenaan Onderaan