Koppelings kabel afstellen - Perikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frontysco

Die hard MF'er
18 sep 2006
683
6
Bemmel
Heren en dames,

eergister mijn koppelingskabel bij de hendel afgesteld omdat ik merkte dat het schakelen steeds ruwer ging, vrije slag was ongeveer 2.5cm (moet 1-1.5cm zijn)

Hierna lekker gereden en schakelde weer als vanouds.
Vandaag, bijna thuis merkte ik dat het schakelen wel erg ruw ging! Flinke klap naar zn 1 maar ook naar zn 2 toe.

Thuis meteen de vrije slag op gemeten, weer ruime buiten de marge :?
Afin, weer geprobeerd te stellen bij de hendel maar omdat hij daar bijna aan de max zat wilde ik hem eerst bij het blok afstellen.

Nu zit ik met een vervelend circlipje in de maag.

Rubberen dop eraf > Borgmoer eraf > stelbout met daar omheen een circlip.
Aangezien de dop niet op de moer past veronderstel ik dat de circlip eruit moet om zo net dat beetje extra speling te krijgen voor de dop.

Echter dit circlip beweegt alle kanten op maar niet de goed...

A. Begint mijn kabel te sterven?
B. Moet dat circlipje er inderdaad uit?
C. In dien B niet, speciale tool nodig danwel hele dunne dop?

Motor: FZS600 bj 2000

P.s. In het WBH hebben ze het over > Borgmoer los en dan stellen... echter is dit WPH wel voor een '98 model en komt zoals ik al vaker gemerkt heb niet 100% overeen.
 
niet de stel moer, maar de borgmoer die je weer strak aandraait. Wellicht heb ik die niet strak genoeg gezet waardoor de kabel zich kon stellen oid. Ik roep maar wat :-)
 
Die circlip hoeft er echt niet af.
Volgens mij kun je de contramoer losdraaien en dan afstellen.


Als het allemaal niet meer lukt, dan moet je het schakelpedaal eraf halen en de kap van de koppelingsbediening.
Mogelijk is er in het mechanisme wat stuk.

De pen die door de holle as heen gaat moet ook vrij kunnen bewegen.
 
Vanuit t werk even doorgereden naar de Yamaha dealer.
Kabel is zoals ik vermoedde idd op, nieuwe is besteld en kan ik volgende week monteren.

Toen ik het verhaal van t circlipje vertelde zei de monteur dat die is voor de stift en niet voor de kabel terwijl in t wph echt staat dat t ook voor de kabel is.

Wellicht omdat MN wph voor de 98'er is ipv de 2000 maar volgens hem was dat t zelfde. Bit strange maar we zullen zien wat de nieuwe kabel doet.

Die clip hoeft er miss niet af maar MN dop past er niet omheen. Daar is te weinig ruimte voor.

@ zot, zoals je weet ben ik n amateur sleutelaar die t graag wilt leren. Help me ipv steeds vervelende dingen te posten :)
 
Laatst bewerkt:
Vanuit t werk even doorgereden naar de Yamaha dealer.
Kabel is zoals ik vermoedde idd op, nieuwe is besteld en kan ik volgende week monteren.

Toen ik het verhaal van t circlipje vertelde zei de monteur dat die is voor de stift en niet voor de kabel terwijl in t wph echt staat dat t ook voor de kabel is.

Wellicht omdat MN wph voor de 98'er is ipv de 2000 maar volgens hem was dat t zelfde. Bit strange maar we zullen zien wat de nieuwe kabel doet.

Die clip hoeft er miss niet af maar MN dop past er niet omheen. Daar is te weinig ruimte voor.

@ zot, zoals je weet ben ik n amateur sleutelaar die t graag wilt leren. Help me ipv steeds vervelende dingen te posten :)
hou het in 1 topic
 
Ja en nee, de kern vraag in dit topic gaat over de moer bij t blok. Het antwoord op het andere topic is hoogstwaarschijnlijk dus de kabel vervangen die nu dan ook besteld is.
 
Ja en nee, de kern vraag in dit topic gaat over de moer bij t blok. Het antwoord op het andere topic is hoogstwaarschijnlijk dus de kabel vervangen die nu dan ook besteld is.


Hoort allemaal bij elkaar, kabel moeren verstelling bladiebla.
Het staat niet echt netjes tegenover de mensen die je hebben geholpen in je andere topic, om niets met die info te doen en een tijdje later gewoon weer een topic over hetzelfde probleem te beginnen, vandaar mijn opmerking.
 
Snap t, was niet de insteek natuurlijk :-) Stond dr niet bij stil dat t idd met elkaar te maken had, zal mijn onwetendheid zijn. Als de kabel vervangen is update ik deze post FF.
 
Houd t maar op dom en onzeker ;)
Zoals ik al eerder zei snap ik sommige dingen niet altijd en dat kan vast dom overkomen voor een techneut. Maar omdat ik t sleutelen leuk vind maar geen dingen wil verpesten waag ik me er aan.

*edit* ik snap natuurlijk wel dat de kabel wat te maken had met t vorige topic, maar omdat dit probleem zich nu anders uit legde ik dat verband even niet ;-).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan