Accu en Kickstarter

FrankBMW

Rookie
15 jul 2014
3
0
Groningen
Hallo,

Ik heb een oude BMW r75/5 uit 72. Hierbij zit nog een kickstart en mij is verteld dat de accu van de /5 serie eigenlijk net niet sterk genoeg is om constant de startmotor aan te drijven. Na 2 a 3 keer is het wel gebeurd als je korte tochtjes maakt, waardoor de accu niet zijn capaciteit terugkrijgt. Klopt dit?

Gelukkig zit er op dit model een kickstart en heb hierdoor eigenlijk nog nooit de startmotor gebruikt. Dit voegt ook een iets meer een oldtimer gevoel toe aan de motor.

Nu zit ik met het volgende dilemma, als ik toch niet de accu gebruik voor de startmotor, kan ik dan niet een accu erin doen die lagere capaciteit heeft en dus goedkoper is? En wat voor accu heb ik dan nodig? Momenteel zit er een 15 Ah 12 V accu in de BMW.
 
Je omschrijving is een beetje krom, als ik het zeggen mag :)

Daarnaast snap ik niet dat je naar 'een goedkopere accu' wilt. Waarom :?

Voor 8 euro verschil?

Het feit dat je accu niet voldoende bij kan laden, komt door het laadsysteem. Niet door de accu.

Wat je zou kunnen doen, is een accu kiezen die meer startcapaciteit heeft. Li-ion bijvoorbeeld. Zijn nog kleiner ook (wel weer duurder).

Maar, je blijft er mee zitten dat op korte ritjes, of ritjes met veel korte etappes, de accu meer afgeeft dan dattie er bij krijgt.
 
Dat mag altijd :D

Als ik de startmotor toch nooit gebruikt dan is het een beetje dood gewicht wat ik aan het mee zeulen ben. En waarom zou ik dan een accu erin doen die duurder is als het niet nodig is. Het enige wat dan nog op de accu is aangesloten zijn lichten en bobines.

Mijn plan is dan als volgt. Startmotor eruit (dode gewicht) en kleinere accu erin.

Or raden jullie dit af? en toch voor een accu te kiezen met grotere capaciteit?
 
Laatst bewerkt:
Dat mag altijd :D

Als ik de startmotor toch nooit gebruikt dan is het een beetje dood gewicht wat ik aan het mee zeulen ben.
Dus je wilt minder gewicht :?

Li-ion :Y
En waarom zou ik dan een accu erin doen die duurder is als het niet nodig is. Het enige wat dan nog op de accu is aangesloten zijn lichten en bobines.

Mijn plan is dan als volgt. Startmotor eruit (dode gewicht) en kleinere accu erin.

Or raden jullie dit af? en toch voor een accu te kiezen met grotere capaciteit?
Als je de starter nooit gaat gebruiken, en je wilt goedkoper uit zijn: doen.

En dan heb je nauwelijks een accu nodig. Voor lampjes heb je een dynamo.
Je hebt hooguit voor het starten (wat spanning op de ontsteking) wat prik nodig.
 
Koop lekker een Kung Long accu bij Reichelt. 35 euro en 18 Ampères. Heb je meer Ampères voor minder geld. Bovendien kan je dat ding maanden stil laten staan zonder gevolgen.
Een 75/5 is niet echt een motor om op te bezuinigen.
 
Misschien stomme vraag, maar ik begrijp dat je huidige accu aan vervanging toe is?
Zie de term 'goedkoper' in het verhaal terugkomen, maar ligt daar ook echt de focus?
Lijkt me namelijk het goedkoopste om de accu lekker te laten zitten als deze nog in orde is.

Of is het echt de wens om gewicht te besparen? (zoals reeds aangegeven hoeft een goede lichtere accu niet goedkoper te zijn).
Persoonlijk zou ik zo'n 'klassiekertje' ook lekker origineel houden en me niet druk maken om die, wat is het?, 2kg van een startmotor.
Zodra deze defect is (wat ik niet zo snel uit je verhaal kan opmaken) zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om geen nieuwe te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Weet zelf niet of de startmotor het nog doet, aangezien ik deze nog nooit heb gebruikt.

Ik wil in de toekomst wel mijn motor helemaal weer opknappen, dus inclusief de startmotor. Echter moet ik nu ff geld uitsparen dus zou ik liever een goedkoper accu erin willen zetten, zodat ik er nog wel op kan rijden. Vandaar dat ik een goedkoper accu wil.

Misschien is het wel een beetje krom om die paar tientjes uit te sparen op de accu en die vervolgens wel uit te geven aan benzine :o.

Ik was voornamelijk ook nieuwsgierig naar de alternatieve met betrekking op de accu's. Thnx voor de tip halflive.
 
Maw......je koopt nu een te kleine accu en spaart 8 euro uit op de korte termijn en je weet nu al dat je in de toekomst de goede accu wil gaan kopen
Het lijkt mij dat je dan op de lange termijn een te kleine accu te duur uit bent

En het voordeel hiervan is?
 
Maw......je koopt nu een te kleine accu en spaart 8 euro uit op de korte termijn en je weet nu al dat je in de toekomst de goede accu wil gaan kopen
Het lijkt mij dat je dan op de lange termijn een te kleine accu te duur uit bent

En het voordeel hiervan is?

:^

dat dus, het idee zelf is niets mis mee in mijn ogen, gewicht besparingen als deze zijn niet gek, je pakt er iets meer dan een halve kilo mee.
maar dit doen om geld te besparen?
dan lekker alles laten zitten, dat is het goedkoopst!
 
Ik denk dat je aan het verkeerde eind wilt besparen. Als ik je goed begrijp dan laadt de accu niet altijd volledig op vanwege korte ritjes. Als je nu een kleinere accu gaat monteren kan het dus voorkomen dat die (bijna) volledig ontladen wordt. Dat is funest voor een loodaccu en de accu slijt erg snel. Met de 15Ah accu heb je wat dit betreft een grotere reserve. Persoonlijk zou ik het ook wel geruststellend vinden te weten dat je (indien nodig) toch de startmotor _kunt_ gebruiken.....

Mvgr
Gijs.
 
Laatst bewerkt:
De dynamo van een /5 is ook niet de laatste stand der techniek. Dat ding levert maar 180 Watt, en dan ook pas boven de 5000 toeren.
Met een modern laadsysteem kan dat opgepimpt worden naar 450 Watt.
Maar dat is niet goedkoop.
Ik vind de oplossing van TS nog niet zo gek, Een goedkoop accu'tje gebruiken en starten met de kickstarter. Het is ook het idee uit die tijd, een startmotor is luxe, dat hebben echte mannen niet nodig.
 
Ik weet niet hoe het laadsysteem zit, maar zit er een voltregelaar op, of regelt de accu de spanning ?

En hoe is de gelijkrichter ? 1 van het oude type, of is het gewoon een compact (2euro grootte) nieuwerwets model ?

De oude type gelijkrichters (zoiets dus : )

DSCF0928.jpg


'schijnen' rond de 10% minder efficient te zijn dan nieuwe gelijkrichters.
Dus daar kan je al een behoorlijke vooruitgang mee maken, en dat voor maar een paar euro.

En dit is een nieuwerwets model (op een lekkere lompe alu koel plaat :+ )

001-38.jpg


( uit me hoofd een 12v max. 35ampere type, bij carmo.nl (oid) besteld )

Aangezien de oude Honda's ook altijd net iets onderberekend zijn op de electra.

Andere aanpassingen zijn simpele dingen, zoals het achterlicht bolletje vervangen voor een ledje.

En ik weet nogmaals niet hoe je laadsysteem werkt, maar de oude Honda's hebben 2 laadspoelen, met klein licht (of licht uit) pakt hij maar stroom van 1 spoel.
Ik heb de boel zo aangepast dat die van mij in principe altijd met 2 spoelen laad, tenzij het licht echt uit staat, dan werkt ie maar op 1 spoel.

Zoiezo zou je er verstandig aan doen om er een nieuw type gelijkrichter op te zetten (niet vergeten om op een flinke koelplaat te zetten, liever te groot als te klein :+ )
e.v.t. een voltregulator, en kijken wat je aan het laadsysteem van de spoelen kan doen (indien dat van toepassing is)

Het is onzin om je startmotor niet te gebruiken, gewoon zorgen dat je electrische circuit beter wordt, klinkt allemaal heel moeilijk, maar eigenlijk stelt het niet zoveel voor. :)
 
Dammn. Een R75/5 uit 1972 rijden en je dan druk maken om een paar Kg. gewichtsbesparing aan "dood" gewicht wat eigenlijk wil zeggen: Ik heb geen zin om een goede nieuwe accu aan te schaffen en er voor te zorgen dat 't laadsysteem daarvan op orde is :o

Wat is je volgende stap? Als je bougies versleten zijn een setje pedalen aan de krukas lassen ofzo :+
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het laadsysteem zit, maar zit er een voltregelaar op, of regelt de accu de spanning ?

En hoe is de gelijkrichter ? 1 van het oude type, of is het gewoon een compact (2euro grootte) nieuwerwets model ?

De oude type gelijkrichters (zoiets dus : )

[afbeelding]

'schijnen' rond de 10% minder efficient te zijn dan nieuwe gelijkrichters.
Dus daar kan je al een behoorlijke vooruitgang mee maken, en dat voor maar een paar euro.

En dit is een nieuwerwets model (op een lekkere lompe alu koel plaat :+ )

[afbeelding]

( uit me hoofd een 12v max. 35ampere type, bij carmo.nl (oid) besteld )

Aangezien de oude Honda's ook altijd net iets onderberekend zijn op de electra.

Andere aanpassingen zijn simpele dingen, zoals het achterlicht bolletje vervangen voor een ledje.

En ik weet nogmaals niet hoe je laadsysteem werkt, maar de oude Honda's hebben 2 laadspoelen, met klein licht (of licht uit) pakt hij maar stroom van 1 spoel.
Ik heb de boel zo aangepast dat die van mij in principe altijd met 2 spoelen laad, tenzij het licht echt uit staat, dan werkt ie maar op 1 spoel.

Zoiezo zou je er verstandig aan doen om er een nieuw type gelijkrichter op te zetten (niet vergeten om op een flinke koelplaat te zetten, liever te groot als te klein :+ )
e.v.t. een voltregulator, en kijken wat je aan het laadsysteem van de spoelen kan doen (indien dat van toepassing is)

Het is onzin om je startmotor niet te gebruiken, gewoon zorgen dat je electrische circuit beter wordt, klinkt allemaal heel moeilijk, maar eigenlijk stelt het niet zoveel voor. :)
Haha, nee, een BMW heeft een echte dynamo, diodebrug, spanningsregelaar. Niet zo'n Japans total loss systeem.
Er is wel een nieuw type spanningsregelaar, om de mechanische te vervangen. En er is politie spanningsregelaar die een wat hogere laadspanning levert. Maar die spanningsregelaar is duurder als een goedkope accu.
De laadspanning wordt namelijk geregeld door de rotor van de dynamo te bekrachtigen, niet door overtollige spanning door middel van warmte af te voeren.
 
Ik kan me niet herinneren dat de 75/5 zo'n slechte starter was. Een tweetal tips om elektrisch starten wat gemakkelijker te maken. Als de motor een wat langere tijd heeft gestaan of bij koud weer even de motor voor het starten in de versnelling zetten en wat heen en weer bewegen. De stroperige oliefilm tussen zuiger en cilinderwand wordt dan alvast gebroken. Verder bij het starten even de koppeling intrekken. Dan hoeft de startmotor niet de versnellingsbak in beweging te brengen. Vanwege de enkele droge plaat draait er niets mee als de koppeling wordt ingetrokken.
EgbertO
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan