Minder Vermogen CBR600RR (pc40) na heet lopen

dempster

MF'er
2 apr 2012
73
0
Amsterdam
Na het rijden op een snikhete dag in de binnenstad, werd de motor erg warm (110 graden). Hij begon toen ontzettend te sputteren en heb ik em aan de kant gezet. Na het afkoelen deed hij het prima, maar ik heb het gevoel dat ik ontzettend veel vermogen kwijt ben(vooral onderin). Waar kan dit aan liggen, ik heb het gevoel dat misschien de kleppen wat zijn gaan lekken en daarom wat minder compressie heb of zijn er misschien andere dingen waar ik moet naar kijken voordat ik ga beginnen met kleppen slijpen enz.

Honda CBR 600 RR 2009 (pc40)
-arrow uitlaat (volledig)
-powercommander/ignition controller/autotune/quickshifter
-ten kate kelken
-kn luchtfilter

Olie zit er nu zon 5000 km in. Heb algemeen onderhoud eigenlijk al gepland staan. Iemand die weet wat het kan zijn of eerder meegemaakt heeft.
 
Die 110 graden is de temperatuur van de koelvloeistof, dat is wel wat hoog maar kan mijn inziens geen schade hebben toegebracht aan je motorblok. Dan moet het eerst echt overkoken en dat merk je vanzelf wel doordat de hete koelvloeistof uit je radiateur spuit. Wanneer je dan nog doorijdt kan er schade onstaan aan het blok als gevolg van een aanloper of vastloper. Dit lijkt mij niet het geval, uit je verhaal te lezen.....
 
Die 110 graden is de temperatuur van de koelvloeistof, dat is wel wat hoog maar kan mijn inziens geen schade hebben toegebracht aan je motorblok. Dan moet het eerst echt overkoken en dat merk je vanzelf wel doordat de hete koelvloeistof uit je radiateur spuit. Wanneer je dan nog doorijdt kan er schade onstaan aan het blok als gevolg van een aanloper of vastloper. Dit lijkt mij niet het geval, uit je verhaal te lezen.....


werd de motor erg warm (110 graden). Hij begon toen ontzettend te sputteren en heb ik em aan de kant gezet. Na het afkoelen deed hij het prima,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja motor loopt nu goed, alleen normaal als ik op de snelweg rijd in zijn 6 en ik geef gas is die nog redelijk rap weg. Nu moet ik echt 2 keer terug schakelen om hetzelfde effect te creëren. Ik doe volgende week groot onderhoud en dan zal ik de compressie testen. Had stiekem gehoopt dat het iets anders kon zijn.
 
Na die grote beurt eens aankijken inderdaad :Y

Als de bougies er toch uit liggen kost een compressietest wellicht niet zoveel arbeidsloon. Ik zou het navragen/afspraken over maken voor je toestemming geeft.

Wellicht is een run op een dynojet even duur/goedkoper en dan weet je precies of je paardjes mist...
 
:^

Doet de fan het en is het koelsysteem gevuld en vrij van lucht, expansievaatje op niveau? Dan zou ik beginnen bij de ontsteking en het brandstofsysteem. Lees ook het storingsgeheugen eens uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Scooterzaak, dus doe al het onderhoud gewoon zelf. Qua arbeidsloon zal ik alleen vrije tijd kwijt zijn. Ik heb het storingsgeheugen al uitgelezen en daar was niets op te vinden. Ik heb de motor zelf op de testbank afgesteld. Ik heb gewoon lang in de binnenstad gereden dus de olietemperatuur zal ook erg hoog zijn geweest. Met een compressietest weet ik straks meer.

Als de motor opeens begint te pruttelen bij 3-4000 toeren waarbij de motor 110 graden is. Ga ik inderdaad denken dat temperatuur de veroorzaker is. Misschien sla ik de plank volledig mis, maar dit leek mij de meest logische oorzaak. Koelvloeistof niveau is gewoon in orde.
 
Niveau radiateur was prima. Net een compressie test gedaan en alle 4 de cilinders zitten rond de 8,5 bar. Normaal moet dit toch rond de 12-13 bar zijn? het lijkt me sterk dat alle 4 de cilinders zijn warm gelopen.
 
als de motor warm gelopen is en je mist 3 bar compressie wat ik vreemd vind op alle 4 de cilinders moet er een vervorming zijn waar mijn inziens vloeistof weglekt.
Olie en kvs niveau in orde ? geen vermenging hiervan met elkaar of met benzine ?
 
Laatst bewerkt:
Kvs en oliepeil waren prima, Ik vind het ook vreemd dat alle 4 de cilinders binnen 0,5 bar van elkaar afzitten, want ik denk dat er geen lage compressie zuigers in zitten standaard, dan zouden mijn waardes prima zijn of is dit met een 600cc wel zo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan