Nieuwe pakkingen insmeren of niet ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik ben aan de top revisie bezig van mijn CB750 K7 blok.
Nu vroeg ik me af of jullie de pakkingen insmeren met vet of vloeibare pakking ?

Voetpakking ? cilinderkop pakking ?

De ene zegt van wel de andere van niet.. Zijn athena pakkingen die ik ga gebruiken.
 
Mijn oude leraar zei ook altijd pakkingen aan één kant in te smeren met bijv. lagervet, voor makkelijke demontage.

Je zal het echter niet in de boeken terugvinden...
En dan zit de pakking ram-vast aan het andere deel....

Als je dan de moeite neemt om aankoeken te voorkomen, dan is aan één kant insmeren half en lui werk.

Maar dat is mijn bescheiden mening :)
 
misschien moet ik dan toch maar een originele voet en koppakking bestellen.
De rest van de dichtingen zijn gemakkelijker te vervangen moesten ze zweten.

Het blok er terug uithalen is andere koek..
 
Grappig dat mensen er al van uit gaan dat het werk dat ze doen niet goed is en dat het nog een keertje gedaan moet worden
Ongetwijfeld zullen mensen het om die reden doen.

Ik zat zelf meer te denken aan pakkingen die een jaar of acht vastzitten, en bij regulier onderhoud nauwelijks van het zachte metaal af te krabben zijn, met alle gevolgen van dien....

Ik wil zelf altijd pasvlakken netjes, glad en schoon hebben. Goede pakkingen, en met juiste moment weer monteren.

Ik heb het idee dat dat al een goede basis is.
 
ik hoor net dat de originele niet meer te bestellen zijn bij de dealer.

Cmsnl heeft ook enkel de superseeded parts ( voetpakking en koppakking )

Toch maar de athena set gebruiken dan ?

En een dun laagje vloeibare pakking op de voetpakking ?
 
ik hoor net dat de originele niet meer te bestellen zijn bij de dealer.
Onzin. Ze hebben er gewoon geen zin in :)
Cmsnl heeft ook enkel de superseeded parts ( voetpakking en koppakking )
Dat is dan wss wel een origineel. Komt vaker voor, dat er een nieuw nummer aan gegeven wordt.
Toch maar de athena set gebruiken dan ?

En een dun laagje vloeibare pakking op de voetpakking ?
Waarom?
Staat dat zo in het werkplaatshandboek?
 
De "revisie" ...

Ik heb de zuigers nagemeten en de kleppen gecontroleerd.
Het onderblok open doen had geen zin.
Maar dat is buiten de kwestie...

De athena voetpakking is 0,5 mm en ik heb hier nog pakkingpapier liggen van 0,6 mm..

Het pakking papier is wel steviger dan de athena pakking...

Kan ik dat ook gebruiken ?
 
En jij gooit elk oldtimer blok volledig open en vervangt alles wat je tegen komt ??

Dure brikken worden dat !!
Maar inderdaad sorry dat ik het een top end revisie hebt genoemd... Het moest eigenlijk zijn (top-end pakkingen vernieuwen )




(en waar bestaat de revisie uit?........laat me raden.....nieuwe pakkingen en nieuwe afdichtingen)
Cometic maakt vast pakkingen voor die fiets
 
Freewind van mijn vrouw liep na 70000 nog steeds op de eerste zuiger....

Ongetwijfeld maar zo'n ding is dan ook zo traag als dikke stront, een wat vlottere 1 cilinder (SM of cross) moet toch echt wel met enige regelmaat uit elkaar.

Grappig dat mensen er al van uit gaan dat het werk dat ze doen niet goed is en dat het nog een keertje gedaan moet worden

Grappig dat je denkt dat slijtagedelen niet meer slijten nadat je ze een keer hebt vervangen :+
 
Ongetwijfeld maar zo'n ding is dan ook zo traag als dikke stront, een wat vlottere 1 cilinder (SM of cross) moet toch echt wel met enige regelmaat uit elkaar.Grappig dat je denkt dat slijtagedelen niet meer slijten nadat je ze een keer hebt vervangen :+


De stelling is: neem een 1 cilinder.....dat een Suzuki Freewind maar 50 pk aflevert heeft daar niks mee te maken....
 
Hij vergelijkt het met dikke stront, dikke stront gaat zeer langzaam tot 0km/u, ik neem aan dat Testa-Rossa bedoeld "traag als dikke stront door een trechter bij 10 graden vorst, waarschijnlijk heeft hij eens op een freewind gereden die kapot was.

Verder vindt ik het jammer dat hier een nuttige discussie gevoerd wordt en dat bepaalde types altijd de sfeer komen verpesten.

Ik zou zeggen, lekker dat athena setje gebruiken, insmeren met schone olie en mocht het gaan zweten, dan ga je van de winter lekker met een biertje erbij dat blok er weer uit halen, en ben je een ervaring rijker ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan