Remblokken vervangen, geen remdruk, wat vergeet ik?

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Ik heb de remblokjes van mijn kawa vervangen. Het zit allemaal weer op de juiste manier terug. Ik krijg alleen heel weinig remdruk. Ik heb na het vervangen in de remhendel geknepen om druk te krijgen en vervolgende de motor op de juffy gezet met een tyrip om de rem. Ik heb nu wel iets mee remdruk, maar nog steeds erg weinig. Iemand enig idee wat ik vergeet?
 
Ik heb Kawa er-5 2000. Ik remklauw van de voorvork gehaald. Hierdoor kom ik de remblokjes eruit halen. Ik heb een keer in de remhendel geknepen om te kijken of de cilinders nog soepel geleden en dat deden ze. Daarna heb ik ze beiden helemaal teruggeknepen en heb ik de nieuwe blokjes geplaatst. De klauw weer aan de vork gezet. In de remhendel geknepen voor druk. kwam wel iets op druk, maar erg weinig remkracht. Kon mijn motor er zelf door duwen. Daarna de motor dus op riffy gezet met typip om remhendel en dag laten staan. Ik heb nu iets meer remdruk/remkracht, maar als je 20 kmpu rijdt en dan remt lijkt het alsnof je totaal geen rem hebt. Ik mis heel veel remkracht.

wellicht is titel niet geheel passend?
 
Laatst bewerkt:
Hoeft opzich niks te maken te hebben met wat TS gedaan heeft.
Wellicht zit er onder de zuigertjes zulke bagger bende verstopt. Dat met het terug drukken van de zuigertjes alle zooi in de kanalen geperst werd.

Remklauw reviseren dus.(reviseren= zuiger eruit. binnenkant schoonmaken, zuiger schoonmaken en opnieuw invetten en gaan!)

PS. zitten de nieuwe remblokken wel al strak tegen de schijf?
 
Hoeft opzich niks te maken te hebben met wat TS gedaan heeft.
Wellicht zit er onder de zuigertjes zulke bagger bende verstopt. Dat met het terug drukken van de zuigertjes alle zooi in de kanalen geperst werd.

Remklauw reviseren dus.(reviseren= zuiger eruit. binnenkant schoonmaken, zuiger schoonmaken en opnieuw invetten en gaan!)

PS. zitten de nieuwe remblokken wel al strak tegen de schijf?


vast niet.

de remhendel zeer snel een aantal keer inknijpen wil wel eens helpen.
 
Hoeft opzich niks te maken te hebben met wat TS gedaan heeft.
Wellicht zit er onder de zuigertjes zulke bagger bende verstopt. Dat met het terug drukken van de zuigertjes alle zooi in de kanalen geperst werd.

Remklauw reviseren dus.(reviseren= zuiger eruit. binnenkant schoonmaken, zuiger schoonmaken en opnieuw invetten en gaan!)

PS. zitten de nieuwe remblokken wel al strak tegen de schijf?
Als dat tegenwoordig reviseren is...
Das meer een beetje opkuisen.

Als je het dan toch uit elkaar gooit, kan je net zo goed alle rubbers en afdichtingen vervangen en de zuigers inspecteren op roest en schade..
 
Eerst een paar keer de hendel goed in knijpen. Als dat niet helpt ontluchten.

een stuk of 30 keer. Voor en na de tyrip.


@Ertachtig
Met deze opmerking kan ik niets. Je hoeft niet te reageren als je niet wilt.

@DJ Bartezz
Weet ik niet zeker, zal ik even moeten checken als ik thuis ben.

@lenator
Ik weet niet waar jij leest dat ik ermee rondgereden hebt. Er staat 20 kmpu gereden, ben daar geen meter voor op de openbare weg geweest. voor de rest zie @ertachtig

zal morgen eens ontluchten.

Voor de overige opmerkingen. Het zal inderdaad geen lastige klusje zijn en ik heb lastigere dingen gedaan. Maar ondanks dat ik doe hier iets fout en wil uitvinden wat ik fout doe en ervan leren. Dit is ook niet mijn hoofdmotor waar ik op rijd, maar een motor erbij om te leren sleutelen. Soms lukt iets, soms niet, maar ieder zijn stijl lijkt mij?
 
Ik heb een keer in de remhendel geknepen om te kijken of de zuigers nog soepel gleden en dat deden ze. Daarna heb ik ze beiden helemaal teruggeknepen en heb ik de nieuwe blokjes geplaatst.

Hier is het vrijwel zeker fout gegaan. Bij het inknijpen van je hendel zonder de blokken zijn de zuigers er (te) ver uitgekomen. Druk je ze daarna terug, dan wordt er een hoop vuil mee terug naar binnen gedrukt, dat vuil hoopt zich op net voorbij de plek waar je zuigers normaliter komen en wordt dan "meegenomen" langs de zuigers/afdichtringen. Nog een optie is dat je een of meerdere zuigers scheef terug gedrukt hebt.

Tierips op de hendel, 20 keer de handel inknijpen of voor mijn part op je hoofd gaan staan bij het remmen enz. zijn allemaal onzinnige lapmiddeltjes.
Er zit maar één ding op als je zeker wilt zijn en dat is de zaak openmaken, de remklauwen/zuigers schoonmaken en de klauwen zo nodig reviseren. Ik zou de zuigers nu so wie so voorzien van nieuwe afdichtringen, dikke kans dat ze beschadigd zijn door het vuil. Een verse voorraad remvloeistof kan bij oudere en vaak slecht onderhouden motoren ook nooit kwaad.
 
Hier is het vrijwel zeker fout gegaan. Bij het inknijpen van je hendel zonder de blokken zijn de zuigers er (te) ver uitgekomen. Druk je ze daarna terug, dan wordt er een hoop vuil mee terug naar binnen gedrukt, dat vuil hoopt zich op net voorbij de plek waar je zuigers normaliter komen en wordt dan "meegenomen" langs de zuigers/afdichtringen. Nog een optie is dat je een of meerdere zuigers scheef terug gedrukt hebt.

Tierips op de hendel, 20 keer de handel inknijpen of voor mijn part op je hoofd gaan staan bij het remmen enz. zijn allemaal onzinnige lapmiddeltjes.
Er zit maar één ding op als je zeker wilt zijn en dat is de zaak openmaken, de remklauwen/zuigers schoonmaken en de klauwen zo nodig reviseren. Ik zou de zuigers nu so wie so voorzien van nieuwe afdichtringen, dikke kans dat ze beschadigd zijn door het vuil. Een verse voorraad remvloeistof kan bij oudere en vaak slecht onderhouden motoren ook nooit kwaad.

Zal morgen eens ontluchten

Voor de overige opmerkingen. Het zal inderdaad geen lastige klusje zijn en ik heb lastigere dingen gedaan. Maar ondanks dat ik doe hier iets fout en wil uitvinden wat ik fout doe en ervan leren. Dit is ook niet mijn hoofdmotor waar ik op rijd, maar een motor erbij om te leren sleutelen. Soms lukt iets, soms niet, maar ieder zijn stijl lijkt mij?


;)
 
1e antwoord op je vraag en wrm?

Waarschijnlijk zijn de zuigers er net ff te ver uit gekomen en heeft er waarschijnlijk ook wat remvloeistof gelekt en heb je dus met het terug duwen tevens lucht mee het systeem ingedrukt.
Dat vuil ed wat hier allemaal geopperd wordt is bijzaak en zorgt er zeker niet voor dat je geen remdruk meer hebt.

Lucht wel want dat is samenpersbaar.

Dus ipv tot vanavond 22.44u hier op mf rond te hangen en nog niet verder te zijn had je beter vanmiddag ff remvloeistof op kunnen halen en de handel ontluchten.
Dan had je vanavond nog ff lekker kunnen rijden ipv toetsenbord ridder te spelen.
 
Laatst bewerkt:
1e antwoord op je vraag en wrm?

Waarschijnlijk zijn de zuigers er net ff te ver uit gekomen en heeft er waarschijnlijk ook wat remvloeistof gelekt en heb je dus met het terug duwen tevens lucht mee het systeem ingedrukt.
Dat vuil ed wat hier allemaal geopperd wordt is bijzaak en zorgt er zeker niet voor dat je geen remdruk meer hebt.

Lucht wel want dat is samenpersbaar.

Dus ipv tot vanavond 22.44u hier op mf rond te hangen en nog niet verder te zijn had je beter vanmiddag ff remvloeistof op kunnen halen en de handel ontluchten.
Dan had je vanavond nog ff lekker kunnen rijden ipv toetsenbord ridder te spelen.

zoals eerder te lezen zeg ik ook "ik zal het checken als ik thuis ben." Ik was op dat moment, net als dit moment op mijn werk. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 baan. Toch hartelijk bedankt voor ook de serieuze reactie.

@ Jan B, Lepenszeur part 66
zal eerst ontluchten, lukt dat niet ga ik de remmen even uit elkaar halen. Bedankt voor het meedenken.
 
1e antwoord op je vraag en wrm?

Waarschijnlijk zijn de zuigers er net ff te ver uit gekomen en heeft er waarschijnlijk ook wat remvloeistof gelekt en heb je dus met het terug duwen tevens lucht mee het systeem ingedrukt.
Dat vuil ed wat hier allemaal geopperd wordt is bijzaak en zorgt er zeker niet voor dat je geen remdruk meer hebt.

Lucht wel want dat is samenpersbaar.

Dus ipv tot vanavond 22.44u hier op mf rond te hangen en nog niet verder te zijn had je beter vanmiddag ff remvloeistof op kunnen halen en de handel ontluchten.
Dan had je vanavond nog ff lekker kunnen rijden ipv toetsenbord ridder te spelen.

Hier ben ik het mee eens,er wordt vaak gezegd dat vuil etc de boosdoener is,maar er zit gewoon lucht in.
 
Symptomen duiden op lucht in het systeem, vraag is even hoe dat erin is gekomen. Normaal gesproken is dat niet als je alleen de blokken vervangt. Maar omdat remvloeistof toch regelmatig ververst moet worden is dat de meest voor de hand liggende werkwijze: verversen en goed ontluchten.

Stuur draaien dat het vloeistof reservoir zover mogelijk horizontaal staat, met spuitje de remvloeistof eruit zuigen tot er nog maar een klein laagje op de bodem staat, aanvullen met verse en flink doorpompen. Samen met de oude vloeistof pomp je met wat geluk ook alle lucht eruit.


ps, die trekkabeltjes heten tie-wraps ;)
 
Laatst bewerkt:
tip voor volgende keer: remzuigers schoonmaken voordat je ze terugduwd, hou je de seals ook in goede staat. Je zou de zuigers met de hand in kunnen duwen.

Misschien meteen de remvloeistof even vervangen als je gaat ontluchten?
 
heb ik ook wel eens gehad met een crosser.
rem ontluchten maar er kwam maar geen druk op, dus handle vast,nippel los,handel vast etc etc
half uur bezig geweest niks...
dus toen ben ik ermee naar een motorzaak gegaan en die heb het gedaan met zo,n ontluchtings apparaat op perslucht, toen was het 2 tellen en de rem voelde keihard aan.
sindsdien gebruik ik nu een ontluchting apparaat van motozoom, niet op perslucht maar wel met een pompje werkt echt ideaal
 
Ik gebruik voor het onluchten een ouderwets oliekannetje, die blauwe, knip nozzle eraf, vul kannetje met remolie en druk nozzle op onluchtingsnippel. Hou kannetje recht en zorg voor voldoende olie inkannetje, zodat je geen lucht mee pompt. Pomp voorzichtig olie in het circuit en zorg dat boven het reservoir open is. Leg er een doek omheen voor het geval dat het overheen loopt. Zo spoel je het circuit door. Ook bij de koppeling dit gedaan en werkt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan