Wormwiel maken

UTP

MF veteraan
2 jun 2012
1.625
79
Rotterdam
Ik heb hier een totaal verwoest wormwiel van een Laverda 750SF uit 1971. Komt uit de snelheidsgever in het voorwiel. De worm is nog netjes.


Wie kan er voor mij een nieuw wormwiel maken?

25089qv.jpg


9tdcv8.jpg
 
Bedankt, die had ik al gezien. Ik wist al dat Laverda Paradies niet goedkoop was, ze hebben wel ontzettend veel en ga er ook nog wat andere dingen bestellen maar 214 euro voor een ringetje met wat tandjes erop... In geen 214 jaar.
 
De worm is ook opgestuurd naar boutje dus dat moet geen probleem zijn. De worm heeft het wiel totaal tot schrot vermalen zoals op de foto te zien is. Dit materiaal is duidelijk veel harder want er zit nog geen krasje op.

Leuk dat er zoveel interesse is :)
 
Hoe zou je dat steken op een steekbank (is het zelfde principe als een schaafbank neem ik aan?). Daar ben ik wel benieuwd naar aangezien ik zelf ook schaafbank heb. Hoe ga je de curve volgen (met de ronding mee)?
De 4e as en een profiel frees snap ik. Combinatie van rotatie en een lineaire verplaatsing voor de spoedhoek.
 
Ik denk dat ik het ga frezen met een profielfrees en een vierde as.
En als dat niet gaat steken op een steekbank.

Wormwiel kan je alleen frezen met de worm die er bij hoort?
maw de worm moet een frees zijn.



Conventioneel komt er naar mijn idee te veel werk / moeilijkheid bij kijken, maar niet onmogelijk en misschien een uitdaging voor een hobbist!
Een wormfrees is het ideale, maar niet te doen voor je portemonnee, tenzij je het bij je werk/een bedrijf laat doen.
Vaak worden ook algemene tandwiel frezen toegepast, is goedkoper en breder inzetbaar.

Hoe ga je de curve volgen (met de ronding mee)?
Niet? Steken kan ook, ideaal is het niet voor de vorm/tand draagvlak, maar gezien de toepassing (weinig kracht overbrenging) een goede mogelijkheid.

Ben zeer benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Tsja dit blijft altijd liefdewerk-oud papier natuurlijk.

Ik ben hoofd Engineering van deze toko in Rotterdam:

Gears & Services

En ja, ik kan zo'n wieltje wel laten maken. "gewoon" even wat basisgeometrie van het wormpje nameten, de nieuwe geometrie van het wormwiel uitrekenen, kijken of we een passende frees in onze voorraad van een paar duizend tandwielfrezen hebben liggen en als dat zo is het ding laten draaien en in 1 van onze Heckert afwikkelbanken frezen.

Als dit al 24 jaar je dagelijkse werk is zoals in mijn geval dan is het niet zo moeilijk, ieder zijn vak. Probleem is echter de prijs. Dat wormwielsetje is massafabricage en kostte nieuw waarschijnlijk niet meer dan 2 tientjes om te fabriceren. Nu kost dat wormwieltje 214 euro in de winkel en dat lijkt veel.

Maar dat is het helemaal niet, dat is spotgoedkoop. Als wij dat zouden moeten doen tegen de gangbare tarieven voor engineering en fabricage uurkosten zou ik dat wieltje nog niet voor 1000 euro kunnen maken.

Als je iemand kunt vinden die het hobbymatig gaat doen is dat hartstikke mooi, wat dat betreft respect voor Boutje die het gaat proberen maar wat moet je hier voor vragen als 214 euro al te duur is, 125 euro ofzo? Reken dan je uren eens uit en daar ga je echt niets aan overhouden. Dat hoeft natuurlijk niet voor hobby werk maar als je een bedrijf gaande moet houden kan dat echt niet.

En dan is het nog maar de vraag of de juiste geometrie teruggerekend kan worden want een tandwiel/wormwiel is wel iets meer dan een schijf met een paar ribbels erop. Als die geometrie niet 100% goed is vreet dat ding binnen no-time weer weg en dan heb je nog niks. Als ik ga beginnen over het ontelbare aantal combinaties van modulen, druk- en stijgingshoeken, tandhoogtes en overige geometrische factoren dan wordt het echt een klus om de originele maatvoeringen terug te vinden. En zeker bij zo'n klein moduul is dat moeilijk meten vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
En daarnast nog kernfysicus en groenteboer!

Ff zonder dollen, ik denk dat hier iemand met verstand van zaken spreekt.
Ik kan me van de studie nog wel wat herinneren; dit is eigenlijk gewoon niet te doen...
Dan kan je beter het hele mechanisme vervangen of toch idd in de beurs tasten
 
Terug
Bovenaan Onderaan