CDI defect bij meten met stroboscoop timing GS850/1000

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
We hebben van een 850 de elektronische ontsteking op een GS1000 gezet. (Suzuki)

Nu met meten van een timing stroboscoop op cilinder 1 gisteren met afgevraagd waar ik de equus op 34 graden moest zetten ipv 17. https://www.conrad.nl/nl/equus-stroboscoop-met-controle-instrument-dis-857336.html?sc.ref=Homepage om de T te zien.

De CDI heeft zeker een maand goed gedraaid.

Vanmorgen even een andere kabel gekozen voor de pick-up spoel van de lamp: Cilinder 4.
Valt opeens cilinder 2-3 uit.
Het is niet de bobine (we hebben dit getest door alles om te draaien)

Ik denk dat de CDI defect is. Maar is dit toeval of komt het door meting aan cilinder 4 ipv 1.
Begin namelijk behoorlijk te twijfelen.
 
Zag net dat je in augustus al de cdi had vervangen en het goed liep.

Waarom ben je gaan meten, liep het opeens niet goed meer?
Twijfelde je?
Of heb je de CDI zo opgehangen dat het trilt, of niet goed koelde?
Heb je de voeding kabels van de meter wel op de accu zelf gezet?

Jammer, het liep goed zei je in augustus...
 
Bij laag toerental en slecht mengsel staat de voorontsteking net even de te vroeg: De motor pingelt dan 1 slag (metaal geluid) en staat dan stil. Je kan direct weer starten.
Nu de carburateurs zijn afgesteld wilde ik even precies weten hoe de ontsteking staat.
 
De pickup van een stroboscoop is inductief, deze heeft geen enkele invloed op wat er in de bougiekabels gebeurt en ook niet op de bobine(s) of CDI. Wel kan een zwakke accu roet in het eten gooien.
 
Mechanism, jouw antwoord neemt m'n twijfel weg. Vandaag even naar vd Biggelaar geweest. Nieuwe CDI geplaatst: probleem nog steeds..., toen maar een losse bougie gepakt ; in 1-4 dop gedaan en langs de pickup van 1-4 een schroevendraaier langs bewogen: VONK. Hetzelfde voor 2-3 : GEEN Vonk!. Pickup losgedraaid: Blijkt dat de magneet erachter in tweeën lag.....Morgen weer naar Boxtel
 
Ja, en een dubbel error: Magneetje defect, vandaag nieuwe pickup gehaald en een 2 maand oude bougie defect?! van cilinder 3? Gekker moet het niet worden. Sind 13h loopt de machine weer op 4 cilinders. Nieuwe bougies erin op 2-3 . Jammer genoeg geen wasted-spark bougies.

Vind het nog steeds vreemd: 2 stroboscoop timing lampen geven allebeide bij 17 graden een aanwijzing precies op de helft: halverwege tussen F = -17 graden en T = TDC.

Vreemd genoeg deed mijn Equus het even goed.

waarom het magneetje defect is ; ik denk bij de/montage iets fout is gegaan
 
Bij welk toerental moest je dit meten? En deed je dat ook?
Stond de meter op het juiste bereik voor deze meting, hij kan 2 dingen meten sluithoek en ontstekingshoek.
Zou wel heel toevallig zijn als er 2 stroboscopen fout meten.
 
Jawel , Ruud.
Volgens opgaaf bij stationair toerental moet de voorontsteking 17 graden zijn beneden de 1500 rpm. Die Equus van mij kan ook op 2 takt = (meen ik ) 4 takt DIS (wasted spark).

Of die equus (via de groene kabel) ook aan de min vd bobine mag heb ik zo'n m'n twijfel.
Maar bij CDI onsteking heb je toch geen dwell hoek meer?

Wat doe ik fout?
 
full

De kapotte magneet , maakt dat ontsteken niet meer goed ging.
Controlle kan je uitvoeren door een bougie in de dop te steken en langs de pickup de punt van een schroeven draaier langs te bewegen: de bougie moet vonken mits natuurlijk het contact aan staat


full

De 4 vacuüm meters voor het afstellen van de carbuarateurs. Wel zorgen dat je geen valse lucht trekt . oplossing was dus een geel slangetje en een boortje van de goede diameter als stop. Afstellen kost je gauw een uur. Een 2de man is nodig om het toerental op 1500 rpm te houden

full

Accu opladen! Starten kost energie. Goed te zien zijn de aansluitingen op het spruitstuk voor de vacuümmeters. Denk eraan dat je rubber ringetjes en borgmoertjes gebruikt ter afsluiting

full

Aansluiten van de CDI zijn vernieuwd. en de CDI heeft een nieuw plekje gekregen.
Waarom de bougies van 2 en 3 de geest gaven is mij een raadsel.
De bougie van 3 vonkte heel af en toe, niet naar de kathode ijzertje maar naar de zijkant.
Zou het toch nodig zijn om wasted spark bougie's te gebruiken?
http://www.aa1car.com/library/sparkplugs_for_dis.htm

Truste
 
Bezig zijn met ontsteking.
Nieuw pickups
Nieuwe bougies
Wasted spark/ DIS

Beide stroboscopen wijzen het verkeerde aan
Beide pas bij 34 graden, het dubbele van 17 geven ze TDC

Je kan je afvragen, 2 takt : iedere 17graden voor TDC is een vonk
Iedere vonk is dus 1 omwenteling, aantal omwentelingen per minuut is dus : RPM
Ze je op 4 takt, Iedere vonk is dus 2 omw bij een standaard ontsteking, aantal vonken x 2 is RPM
Bij een DIS moet dus een 4takt op 2 takt staan omdat ie iedere TDC een vonk geeft, op stand 4 takt krijg je anders een 2 maal te hoge rpm.

Maar nu de voorontsteking?
Stel 4 takt motor gewone ontsteking, 600 toeren
Equus op 4 takt; 300 vonken is 600 toeren p minuut = 10 toeren per seconde, is één omw per 100 milliseconde.
17 graden voor ontsteking is 17/360 x 100= 4,72 milliseconde een flits geven na de puls in de kabel zou juist zijn.

Nu geeft die DIS iedere TDC een vonk, de Equus denkt 600 vonken is 1200 toeren!
1200 p minuut = 20 toeren per seconde, is één onw per 50 milliseconde.
17 graden voor ontsteking is 17/360 x 50 = 2,36 milliseconde. Je begrijpt dat de Equus dus hier de halve tijd pakt en dus halverwege T en F zit.

Maar als ik die Equus aangeef: 2 TAKT!!, zou hij het toch goed moeten doen?!
 
[afbeelding]
De kapotte magneet , maakt dat ontsteken niet meer goed ging.
Wat jij consequent een "magneet" noemde is dus de inductieve opnemer (opnemerspoeltje). De magneet is dat opstaande stukje ijzer op de krukas.
Zou het toch nodig zijn om wasted spark bougie's te gebruiken?
Dit klinkt als: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend". Bijna elke Japanner en alle Boxer-BMW's gebruiken dat Wasted Spark principe en daar hoor je nooit klachten over dat de bougie's zo gauw versleten zijn.
 
Goedemorgen iedereen,
wat je bedoeld jaap, meen ik dat het zo werkt:
full


Het gebroken magneetje (rood) maakt een veld dat door de pickup (spoeltje) gaat (geel).
Op het moment dat het ijzer van de krukas langskomt is de magnetische weerstand minder.
Ijzer geleid gemakkelijker dan lucht het magnetische veld.
Dat heeft een gevolg dat de stroom die door het spoeltje gaat, lager of hoger wordt.
Deze stroomverandering is dus de puls.
Ik meen de positieve voor cilinder 1-4 en de negatieve voor cilinder 2-3

Je kan de pickup gewoon testen door op de installatie spanning te zetten en met een schroevendraaier lang de pickup te gaan; de bougie vonkt.

Tja die bougie's ik heb geen idee. Ergens een stuk gelezen dat bij één van de 2 bougie's de elektronenstroom (negatieve) van de anode (de punt) naar de kathode (het beugeltje) gaat dus andersom. Men heeft daarom op het beugeltje een klein titanium plaatje gelast.
 
Jouw ontstekingssysteem lijkt heel erg veel hierop:

Powerdynamo, ignition for JAWA 638/640, 632

bron: sammie in "zelf electr. vonkerij knutselen?"

Lees dat maar eens, daar wordt wat over het systeem verteld.

Het spoeltje dat bij jou rechtsboven gemonteerd moet zitten is de vaste, het spoeltje links beneden zit op een plaatje dat verschuiven kan, vandaar dat de schroeven ook geborgd zijn. Dit om evt. ongelijkheid in ontstekingstijdstip bij te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Zie ik achter de ontstekings plaat een mechanische vervroeger zitten?
Zo ja, dat ding is roestig en werkt waarschijnlijk niet meer als het behoort.
Haal deze dan los en maak hem schoon en vet hem in op de as, zodat het weer soepel werkt!
 
Dacht het ook al te zien Jaap. Kan goed werken mits wat onderhoud.
Verklaart wel de foute meting!
Als dat ding niet goed werkt krijg je m nooit op tijd afgesteld...
Ze vangen heel snel vuil en niet voldoende vet erop/in kun je ze horen roesten..
 
Nu kan ik het mis hebben hoor, maar als ik de spullen zo bekijk?
Is het een simpele manier van contactpunten met condensator naar magneet/sensor ontsteking.
Hetgeen wel een verbetering is to de contactpunten die niet 1 strakke vonk veroorzaken maar door de contactweerstand en oplaadtijd van de condensator eigenlijk meerdere vonkjes veroorzaken..

Deze vervangt eigenlijk gewoon de contactpunten op een goede manier..
Zet je op de draden contactpunten werkt deze ook gewoon weer..
Het werkt hetzelfde als een magneet lang de sensor halen, maar dat valt niet mee als het een as betreft dus wisselen ze het om en maken ze de magneet achter de sensor die reageert op de spie van de as....
Zo starten ze in begin jaren 70 al met verbetering van het systeem daar punten het soms hogere toerental niet netjes bij kon houden.. Ook hebben ze getracht zwaardere veren in de punten te maken, wat resulteerde in snel versleten liftnok.

Maar zoals ik al zeg, ik kan het helemaal mis hebben..
 
De ontsteking komt van een GS850 en is een CDI ontsteking.
De pick-ups staan in serie dus uit de onstekingskap komen maar 2 draden . Ik meen dat de ene een positieve puls maakt voor 1-4 en de andere een negatieve voor 2-3
 
Heb je nu de vervroeger al schoongemaakt en gesmeerd?
Ook de totale bodemplaat kun je iets stellen zie ik.

Blok en omgeving zien er best goed uit voor de leeftijd kerel..
 
Hier las ik een dergelijk verhaal m.b.t. je waste spark / soort bougie twijfels. Het verhaal dat de richting van het overspringen van de vonk per bougie verschillend is in een waste spark systeem had ik mij eerder nooit gerealiseerd.
Ik moet gelijk zeggen dat ik er verder helemaal niet in thuis ben, maar mijn boerenverstand zegt dat de iridium bougies het ene (mogelijke) probleem aanpakken; het versneld verslijten van de bougies (meer symptoombestrijding in mijn ogen) terwijl de U-gap/splitfire bougies zich meer richten op optimalisatie van het elektrische verhaal erachter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan