De XS'en van Haga-San

Het frame staat weer op zijn pootjes.. en een blok hout..

Nog een hele klus overal alle boutjes uit te krijgen (die er in zaten om te voorkomen dat draadgaten vol gecoat zouden worden) en alle straalresten uit het frame te krijgen...

Voorlopig zal ik er echter nog niet veel aan doen, eerst verder aan het motorblok.

full
 
Laatst bewerkt:
En het blok.. excusez de slechte foto, zal wel met mijn vieze sleutelvingers aan de lens hebben gezeten haha (gsm foto).

Zuigers zijn er inmiddels ook af.

full
 
Vandaag (eindelijk) de 750 met gereviseerde cilinderkop rijklaar gemaakt, en afgesteld..

Begonnen met even laten lopen, en een kort ritje om hem warm te rijden.
Hij liep toen al heel behoorlijk!
Toen hij warm was, de carburateurs synchroon gesteld, met de Carbtune II. Werkt perfect... *D
Hier wat beeldmateriaal:


Daarna ook nog de ontsteking afgesteld met een scope, een oud beestje maar nog een hele beste.
Toen weer rijden! Dat reed lekker *D *D :]
Alleen nog een korte "pit stop" :9 om de naaldjes van de carbs nog een standje te laten zakken. En weer op weg... helemaal goed naar mijn zin! *O*
Al met al een 50-60km gereden. Deze XS is er klaar voor! 8-)

Nu weer sleutelen aan de 850...
 
Foto's van de ritjes met de XS heb ik niet gemaakt, maar nog wel wat van het sleutelwerk aan het 850 blok;

Nieuwe swingarmlagers + keerringen

full
 
Blok op de werkbank.
Zie ook de blank alu kop en cilinder, welke van een "SE" type afkomstig moet zijn.

full
 
Onderkant; enige viezigheid in het filter, maar niks geks...

full


meeste lijkt op pakkingrestjes.
 
Laatst bewerkt:
Flink bezig.

Is het de bedoeling dat het blok weer binnen fabrieksspecificaties wordt opgebouwd ?

Of worden er gelijk verbeteringen of modificaties doorgevoerd? Er zijn namelijk ook XS900 onder regelmatige posters :+

Zo ver via foto te zien ziet het er goed uit 😉
 
Ja het wordt dus ook een "900". Een opgeboord cilinderblok en zuigers had ik immers al. En ja, het is de bedoeling dat hij weer fris wordt, helemaal fabrieksspec op alle punten zal ik niet zeggen, maar wel 'opgefrist'.
 
Kan je zien of er al veel aan het blok is gesleuteld of komt het blok onversleuteld over ?

Haha, ja versleuteld is het niet, maar het blok is geheel opnieuw opgebouwd, na een ongeluk vermoed ik.
Er zitten zo links en rechts wat niet-originele onderdelen aan de motor en het blok heeft een vervangcarter zonder bloknummer, en zoals gezegd een blank alu cilinder en kop, dus dat is ook vervangen.

Vandaar waarschijnlijk ook de zo goed als nieuwe zuigers en krukaslagers...
 
zoooo

even stilte, bezig geweest met het verkopen van ons huis.
Ondertussen lag het 850 project stil.
Wel nog met de grijze 750 gereden en tijdens het rijden kwam ik tot de conclusie dat er iets niet goed zat in de stuurinrichting.

Op het frame waren oogjes gelast voor een kuipje, wat er inmiddels weer af was. Maar een van die steuntjes liep aan tegen de koplamp.
Tevens was het balhoofdlager naar de klote merkte ik toen het voorwiel los van de grond was. Er was een gewoon kogellager (!) gemonteerd aan de bovenkant, en die kan er natuurlijk niet goed tegen om zwaar axiaal voorgespannen te worden dus die was helemaal ingeslagen.

Montageklus: afslijpen van de ogen van de stuurkuip en het vervangen van de balhooflagers.

Demontage:


full
 
Na het afslijpen en vlak maken van het frame, de zaak provisorisch bijspuiten met de knikkerbus..

full
 
En nog een.. niet omdat het moet, maar omdat het kan :W

full


Ter info aan de andere XS'ers, deze 2D loopt op Mikuni Mk1 carbs met sproeiermaat 155 met de naaldjes in de middelste stand.
Verbruik ca 1:18 bij normaal/rustig rijden en hij draait als een zonnetje!
 
Laatst bewerkt:
blijven leuke machientjes!
En deze hoef je in ieder geval niet in een verhuisdoos te stoppen... :P

Oh, by the way, valt me nu pas op....Je avatar: speel je ook Yamaha muziek instrumenten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan