Guzzi california gedraagt zich als een dweil

georgeskawa

Die hard MF'er
12 jul 2006
405
9
brussels
Hallo iedereen. Beste wensen voor 2015 en kzal maar direct met de deur in huis vallen. Vroeguh heb ik met een calif 1100i gereden en dat ding lag strak op de weg. Nu heb ik een ongevalvrije calif vintage 1100 gekocht en dat ding gedraagt zich gewoon levensgevaarlijk als een dweil vanaf 160. Ik heb al vanalles geprobeerd ( afstellingen voor en achter, voorvorkolie ververst , nieuwe stuurdemper, etc etc) wel heb ik gemerkt dat met 2 beter is dan alleen( ik heb het dus nog steeds over motorrijden hè) mijn vraag is heel simpel; zijn er nog california vintage eigenaars die dat fenomeen kennen want misschien is dit gedrag wel eigen aan de vintage? Gegroet iedereen en keep it safe
 
_O- Nu weet ik waarom er zoveel automobilisten op MF zitten. :P

:+
Ach ja... Weet je, ik heb er geen moeite mee dat sommigen van dat clubje meer weten van de techniek dan anderen, zoals ik. Maar dat arrogante geneuzel en dat zure gedrag alsof ze álles weten, dat begint me wat te irriteren.
Iemand stelt een vraag die niet zo een, twee, drie te beantwoorden is, ook niet door die zelfbenoemde allesweters met als opper-azijnpisser Zot, dat komt nu eenmaal voor. Er komen reacties/adviezen en dat is prima. Maar om dan steeds weer anderen/reacties af te zeiken omdat alleen hún woord wet moet zijn, dat gaat nergens over.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ze alleen maar aandraaien.

Een balhoofdlager lager stel je af. De contramoer draai je aan.
Tot 1985 stond in de WPHB, dat lagers zo moesten worden afgesteld dat ze geen voelbare speling meer mochten hebben.
Daarna zijn ze overgegaan naar de Fall-away methode. En ook dat is afstellen!

Als je lagers alleen maar aan kunt draaien, kun je ze ook niet vervangen.
Het heet nog steeds lagers stellen/afstellen.
Daarbij komt ook nog welk soort lager er in het balhoofd zit, elke soort heeft een andere manier van stellen.
 
Laatst bewerkt:
:+
Ach ja... Weet je, ik heb er geen moeite mee dat sommigen van dat clubje meer weten van de techniek dan anderen, zoals ik. Maar dat arrogante geneuzel en dat zure gedrag alsof ze álles weten, dat begint me wat te irriteren.
Jij irriteert me al jaren, met je ongefundeerde discussies
Iemand stelt een vraag die niet zo een, twee, drie te beantwoorden is, ook niet door die zelfbenoemde allesweters met als opper-azijnpisser Zot, dat komt nu eenmaal voor. Er komen reacties/adviezen en dat is prima. Maar om dan steeds weer anderen/reacties af te zeiken omdat alleen hún woord wet moet zijn, dat gaat nergens over.

Er zijn nou eenmaal stappen te volgen voor je dingen kunt uitsluiten. Dat bespaart een TS of klant veel geld, want met allerlei onderdelen vervangen kom je erg duur uit.

Wij worden azijnpissers van de betweters, die niet eerst die stappen volgen, dat onzin vinden en al helemaal van de debater JanB, die geen mogelijkheid ongebruikt laat om zijn gelijk (in zijn ogen) te halen. Wat de debater JanB niet ziet is dat we geen zin hebben in die domme discussies met hem, die nergens over gaan, behalve over zijn ego en de discussie dus maar laten lopen. Het ego van JanB is dan weer helemaal happy *O*

Wij willen gewoon motorfietsen maken op de meest efficiënte manier. Daar hoort de debater JanB niet tussen.
 
Jij irriteert me al jaren, met je ongefundeerde discussies
Dat mag. Pluspunt is dat mijn mening je in ieder geval niet koud laat.... O-)
Nog een pluspunt is dat we dan één gevoel delen, irritatie over elkaars manier van posten.
Ik irriteer me dan weer al jaren aan jouw azijnzure reacties. Je laat je voorstaan op je enorme kennis, zonder die ooit echt te ventileren. Dan komt er een cryptische zin uit, altijd negatief bedoeld, die vooral dient om de ander er van te overtuigen dat jij álles weet, maar lekker niks zegt.
Dat je mij aanvalt omdat ik er niets van af zou weten, best. Mijn mening voor een betere en ik ben inderdaad maar een amateurtje. Maar dat je ook regelmatig andere professionals aanvalt past dan niet in de houding die jij nu aanneemt. Vraag je eens af waarom je de andere professionals zelden meer ziet in dit topic?

Er zijn nou eenmaal stappen te volgen voor je dingen kunt uitsluiten. Dat bespaart een TS of klant veel geld, want met allerlei onderdelen vervangen kom je erg duur uit.
Wij worden azijnpissers van de betweters, die niet eerst die stappen volgen, dat onzin vinden en al helemaal van de debater JanB, die geen mogelijkheid ongebruikt laat om zijn gelijk (in zijn ogen) te halen. Wat de debater JanB niet ziet is dat we geen zin hebben in die domme discussies met hem, die nergens over gaan, behalve over zijn ego en de discussie dus maar laten lopen. Het ego van JanB is dan weer helemaal happy *O*
Wij willen gewoon motorfietsen maken op de meest efficiënte manier. Daar hoort de debater JanB niet tussen.
Je reactie gaat uit van een aantal aannames.
Dit is, voorzover je dat niet weet, een forum. Mensen geven meningen of stellen vragen en daar komen van diverse kanten reacties op. Dat is ook de bedoeling. Je pikt vervolgens als vraagsteller die reacties er uit waar je iets aan denkt te hebben. Jij reageert meestal met een one-liner en probeert vervolgens ieder ander die iets te zeggen heeft de mond te snoeren, omdat jij alles weet.

Ik heb overigens altijd gezegd dat ik respect heb voor de professionals hier die de tijd nemen om mensen fatsoenlijk antwoord te geven. Als een professional met een goed en goed onderbouwd antwoord komt, zul je mij niet horen. Jij hoort daar overigens al langere tijd niet meer bij, simpelweg omdat je zelden inhoudelijke informatie geeft, niets onderbouwt en alleen pissig reageert als iemand om uitleg vraagt.

Dat jij motorfietsen beweert te maken op de meest efficiënte manier is ook maar een aanname. Als je echt zo goed bent als je zelf suggereert, heb je het niet nodig anderen steeds weer de mond te snoeren. Dan spreken je reacties en de kennis die daar uit voortkomt voor zichzelf. Dat is nu overduidelijk niet zo.

Samengevat: als jij écht zou doen wat je suggereert, namelijk mensen aan bruikbare antwoorden helpen, ga je mij niet horen. Ik vermoed namelijk dat je heus wel iets van je vak weet. Maar misschien moet je wat meer tijd steken in de inhoud/kwaliteit van je eigen postings en wat minder aan de inhoud van die van anderen......
 
Een balhoofdlager lager stel je af. De contramoer draai je aan.
Tot 1985 stond in de WPHB, dat lagers zo moesten worden afgesteld dat ze geen voelbare speling meer mochten hebben.
Daarna zijn ze overgegaan naar de Fall-away methode. En ook dat is afstellen!

Als je lagers alleen maar aan kunt draaien, kun je ze ook niet vervangen.
Het heet nog steeds lagers stellen/afstellen.
Daarbij komt ook nog welk soort lager er in het balhoofd zit, elke soort heeft een andere manier van stellen.

Jij noemt dat afstellen, ik gewoon aandraaien, maar het komt op hetzelfde neer.
Natuurlijk draai je de balhfd.lagers niet aan totdat ze vast zitten, natuurlijk moet je het lager borgen met een contramoer.

De motor opbokken totdat het voorwiel vrij hangt.
Gewoonlijk draai ik totdat het lager losjes aangedraaid is, niet teveel kracht op zetten.
Daarna iets terugdraaien en borgen. Checken of er speling in zit of zware punten tijdens het draaien van het stuur.
Maar dit is voor mij geen dagelijks werk, doe het een keer per zoveel jaar. De laatste keer is 2 jaar gelden.

Conische of vlakke axiale druklagers, de speling moet eruit en het proces van aandraaien/afstellen is gelijk.
 
..los van het lagergedoe, misschien kun je op een guzzi-forum er achter komen welke banden worden aangeraden op jouw motor..
..al eens geprbeerd de achterband op 3 bar te zetten, en voor op 2.5?
als dat beter rijdt, heb je de verkeerde banden,
..rijdt het niet beter, dan rammelt er misschien wat in de achterbrug- of balhoofd-lagering. ;)
 
Een chopper/toer Guzzi boven de 160 rijden ?

Ik heb ook net zo'n apparaat gehad en hield het niet in mijn hoofd om zo hard te rijden O-) Heeft geloof ik in de 60pk en met 2 en bagage vond ik het niet bepaald vlot, en soms gevaarlijk inhalen op 2 baans wegen..... :Y
 
Klopt wat je zegt, maar dat is zoals als raad geven ; hou je aan de toegestane snelheid en je hebt nooit problemen. Maar het kan soms gebeuren dat je gewoon iets harder doorrijdt en met deze Calif lukt dat gewoon niet en met m'n vorige ging dat wel, that's all. Maar nogmaals, julliie hoeven niet te ruziën door/voor mij, ik ga via de Guzzi club proberen een oplossing te vinden en het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik een andere California Vintage ontmoet en dat zijn motor zich inderdaad anders/beter zou gedragen als de mijne, maar dat komt nog wel, helaas/gelukkig rijden er niet zoveelvan rond, daarom ben ik ook zo blij met dat 'ding' :-)
 
Hallo iedereen. Beste wensen voor 2015 en kzal maar direct met de deur in huis vallen. Vroeguh heb ik met een calif 1100i gereden en dat ding lag strak op de weg. Nu heb ik een ongevalvrije calif vintage 1100 gekocht en dat ding gedraagt zich gewoon levensgevaarlijk als een dweil vanaf 160. Ik heb al vanalles geprobeerd ( afstellingen voor en achter, voorvorkolie ververst , nieuwe stuurdemper, etc etc) wel heb ik gemerkt dat met 2 beter is dan alleen( ik heb het dus nog steeds over motorrijden hè) mijn vraag is heel simpel; zijn er nog california vintage eigenaars die dat fenomeen kennen want misschien is dit gedrag wel eigen aan de vintage? Gegroet iedereen en keep it safe

Hoe hoog staat je turbo druk ?
 
Klopt wat je zegt, maar dat is zoals als raad geven ; hou je aan de toegestane snelheid en je hebt nooit problemen. Maar het kan soms gebeuren dat je gewoon iets harder doorrijdt en met deze Calif lukt dat gewoon niet en met m'n vorige ging dat wel, that's all. Maar nogmaals, julliie hoeven niet te ruziën door/voor mij, ik ga via de Guzzi club proberen een oplossing te vinden en het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik een andere California Vintage ontmoet en dat zijn motor zich inderdaad anders/beter zou gedragen als de mijne, maar dat komt nog wel, helaas/gelukkig rijden er niet zoveelvan rond, daarom ben ik ook zo blij met dat 'ding' :-)


Nou ben ik hier in dit topic toch een paar keer het juiste advies tegen gekomen.

Welke oplossing ga je zoeken bij de Guzzi club?

De juiste dingen controleren en uitsluiten, zo simpel is 't
 
Terug
Bovenaan Onderaan