Onverklaarbaar hoger verbruik Yamaha FZ6 Fazer S2 uit 2009

Desotho

Rookie
23 okt 2013
24
0
Den Haag
Beste Motor-forum experts,

Sinds enkele weken is mijn Fazer S2 uit 2009 beduidend minder zuinig geworden. Nou begrijp ik dat het op afstand er moeilijk oordelen is, maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die tips of advies hebben om te kijken naar bepaalde zaken die ik nu misschien over het hoofd zie.

Naar mijn idee zijn er in de afgelopen 2 maanden, twee zaken verandert aan de motor die misschien invloed zouden kunnen hebben:

1. Vorige maand heb ik Oxford handvatverwarming gemonteerd. Hoewel het niet helemaal soepeltjes ging (ruzie met secondelijm en de accu die even de geest gaf) zijn er verder geen noemenswaardige problemen geweest. Los daarvan zit dit systeem direct op de accupolen en kan ik me eigenlijk niet indenken dat dit invloed zou hebben.

2. Begin van de winter en pekelperiode de motor eens goed schoongemaakt in volledig ingespoten met ACF-50. De motor ziet er nu niet uit, maar hij is wel goed beschermd. Ik heb de remschijven wel ontzien, en na afloop goed schoongemaakt met remreiniger.

Om te illustreren wat toename in verbruik precies is:
Tot een aantal weken geleden kon ik met 14 liter ongeveer 260 - 280 km rijden, een verbruik van 1 op 19 - 1 op 20 dus. Nu red ik met diezelfde 14 liter ongeveer 220 - 240 km. Een verbruik van 1 op 16 - 1 op 17 dus. Ik vind dat nogal een flink verhoging zonder duidelijke verklaring, toch?

Ik heb onder de tank gekeken of er een lek zat in de toevoer of iets dergelijks, maar ik kon verder geen enkel defect of mankement ontdekken. De banden zijn altijd goed op spanning, die controleer ik 1 keer per week/ twee weken. Tevens zijn deze banden redelijk nieuw (MPR 4), dus het profiel en dergelijke is nog perfect.

Natuurlijk is het wel wat kouder geworden, en hoewel de meningen daar nog steeds over zijn verdeelt geloof ik niet dat dat ZO veel verschil kan maken.

Nou, volgens mij heb ik alles wel een beetje op een rijtje gezet. Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie ervan denken.
Alvast heel erg bedankt!
 
Had ik ook met mijn pekelfiets,in de winter een hoger verbruik. Het duurt langer voor de motor opgewarmd is + kortere ritjes. Had soms ook last van sludge in het blok.(koude winter)
 
Laatst bewerkt:
Koude lucht zwaarder dan warme lucht? In principe waar maar in werkelijkheid gezwam. Check de barometer.
luchtballonnen_04.jpg
 
niet helemaal waar, mijn motor pompt de galerij op druk en stopt als de druk op de juiste warde is.
en ik kan me denken dat het zo bij veel andere ook gebeurt.

Er zijn een paar modellen waar dit gebeurt, maar het is verre van algemeen. De pomp wordt dan variabel aangestuurd (PWM denk ik). Druksensor op de galerij, geen retourleiding, geen (fysieke) drukregelaar.

o.a. het geval op een aantal BMW's, K1200/K1300 en S1000RR. Retourleidingen zijn dan weer wel handig om te combineren met een zuigstraalpomp, zodat je bijvoorbeeld bij een tank met twee wangen de vloeistofstroom uit de retourleiding kan gebruiken om dmv een zuigstraalpomp de benzine over te hevelen in het gedeelte waar de gewone brandstofpomp zit.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik alles uitleggen?
probeer het eens

wat heeft de druk met hoeveelheid zuurstof per m3 te maken? Je schrijft zelf dat de druk gelijk blijft. De druk in die ballon is ook vrijwel gelijk aan de buitenlucht (onderkant is open).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties!

De motor staat inderdaad buiten gestald, onder een afdak en buitenhoes. Maar die zijn beide niet verwarmd natuurlijk ;) Ik vond het gewoon heel erg opmerkelijk dat het zoveel kon schelen. Ik zal sowieso de remmen nog een keer goed controleren. De bandenspanning heb ik altijd goed in orde, dat vind ik los van de zuinigheid van de motor gewoon erg belangrijk. Misschien heb ik toch teveel gegeten met Kerst ...

Ja dan houd het voor mij ook op hoor, sorry.
dat terras verwarmers de ijsberen vermoorden schijnt bewezen te zijn door al gore, maar geen electrisch verwarmde buitenhoes...tijd voor een prius kerel,sorry...



beterschap ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan