losneembare stroomkabels accu

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Ik heb een elektrische start pakket op mijn enduro motor gebouwd welke origineel dat niet heeft.
De accu zit nu tegen de onderkant van de buddyseat bevestigd en als ik de buddyseat er afhaal zit de buddy met de kabelverbinding vast.

Nu ben ik opzoek naar solide stekker verbinding zodat ik makkelijk/snel de kabels los kan gooien zonder dat ik met schroevendraaiers aan de gang moet.
Het loshalen is vanwege luchtfilter wissels en schoonmaak beurten.

Heeft iemand tips/suggesties of een link voor deze verbinding?
 
Niet doen, de stroom die een startmotor gebruikt is zo groot dat een beetje overgangsweerstand al tot problemen kan leiden.
Een schuifstekker of iets dergelijks is een zwakke plek in de stroomaanvoer.
Het zit niet voor niets met bouten vast.

Misschien dat er iets voor te koop is, maar ik ben er geen fan van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een elektrische start pakket op mijn enduro motor gebouwd welke origineel dat niet heeft.
De accu zit nu tegen de onderkant van de buddyseat bevestigd en als ik de buddyseat er afhaal zit de buddy met de kabelverbinding vast.

Nu ben ik opzoek naar solide stekker verbinding zodat ik makkelijk/snel de kabels los kan gooien zonder dat ik met schroevendraaiers aan de gang moet.
Het loshalen is vanwege luchtfilter wissels en schoonmaak beurten.

Heeft iemand tips/suggesties of een link voor deze verbinding?

Bijn mijn Abarth zit de kabel met een snelsluiting aan mijn accu , dus palletje los en de klem is los van de accu
 
de stekkerverbinding die op een elektrische heftruck zit kan wel een behoorlijke stroom aan en is misschien wel een optie.


36011021.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geem expert op electrogebied en daarom ook mijn vraag hier. Maar we hebben het niet over een auto accu met 75ampere oid.
Er zitten zekeringen achter van 10ampere.
Ik verwacht dat er wel zoiets os, maar waar o waar
 
De xt 60 is gemaakt voor continu 60 ampere en max. 100 ampere. Dit zou in principe voldoende moeten zijn, zelf heb ik echter gekozen voor de XT 90 voor het aansluiten van de accu.

Ook te koop bij conrad, maar een beetje duurder...

Gr,

B
 
Ik ben geem expert op electrogebied en daarom ook mijn vraag hier. Maar we hebben het niet over een auto accu met 75ampere oid.
Er zitten zekeringen achter van 10ampere.
Ik verwacht dat er wel zoiets os, maar waar o waar

Het aantal Ah (die 75 waar je het over hebt) zegt niks over de startstroom die de accu kan leveren. Begrijp ik nou goed dat de accu AAN het zadel vast zit? Is daar niet een andere oplossing voor?

Uit je verhaal begrijp ik dat er een startmotor op zit? Deze zit absoluut niet achter een 10A zekering.
 
De startmotor is niet gezekerd.

Hmm ok, misverstand van mijn kant uit.
Hoeveel stroom er wel doorheen loopt weet ik dan niet.
Zal het morgen opzoeken.

Edit:
Waar dient dat startrelais dan voor. Hij zit tussen de accu en startmotor en er zitten 10ampere zekeringen op.
 
Laatst bewerkt:
De stroom door de startmotor is ergens tussen 30 en 100A.
Het startrelais is nodig om de grote stroom te kunnen schakelen meet een drukknopje op het stuur en de dikke kabels zo kort mogelijk te kunnen houden.
 
Hmm ok, misverstand van mijn kant uit.
Hoeveel stroom er wel doorheen loopt weet ik dan niet.
Zal het morgen opzoeken.

Edit:
Waar dient dat startrelais dan voor. Hij zit tussen de accu en startmotor en er zitten 10ampere zekeringen op.
Het startrelais zit er op omdat er richting de startmotor zo een grote stroom loopt dat een startknopje direct door zou branden.
De reden dat de zekeringen daar ook zitten is dat daar toch al een draad vanaf de accu naartoe loopt.
De startmotor is echter niet afgezekerd, zeker op het moment dat de startmotor aanpakt gaat er een heel hoge stroom richting de startmotor.
Edit: zie vdv
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan