Zelf onderhoud uitvoeren

MCE

Die hard MF'er
21 jun 2009
268
0
Afgelopen zomer een Yamaha FZ8 aangeschaft (particulier) uit 2011 met ca 25.000 km op teller.
Onderhoudsboekje zat er helaas niet meer bij maar de motor zou dealer onderhouden zijn.

Wat is aan te raden qua onderhoud om uit te voeren? Olie + oliefilter vervangen lijkt me nooit verkeerd. Koelvloeistof heb ik geen idee of en wanneer dat ververst is. En welke olie / koelvloeistof is goed (prijs/kwaliteit)

Daarnaast een andere vraag. De handvatverwarming is defect. Ik heb het kastje opengemaakt en op de printplaat zit een grijze laag (die er volgens mij niet hoort. Ik kan er niet helemaal goed bij maar kan het helpen hier gewoon contactspray op te spuiten?
 
je kan kijken of je een werkplaatshandboek kan bemachtigen als je zelf het onderhoud wil doen, daar staan de intervallen in en welke vloeistoffen voorgeschreven worden.

voor wat betreft het kastje/printplaat zou ik even een duidelijke scherpe foto hier plaatsen.
 
Gefeliciteerd met de aanschaf van je motor .

Zelf onderhoud olie verversen en olie filter doe ik zelf 1x per jaar (rij 4000 km p/j)

Een olie 10W40 met de specs JASO MA2 is prima, merken als motorex , castrol ,Belray zijn goed . Het verversen en oliefilter is geen moeilijke klus .

Koelvloeistof als deze nog goed van kleur is groen of blauw dan zou ik deze een keer verversen in de winter maanden oid . Is je koelvloeistof kleur troebel te noemen dan zou ik deze zeker vervangen . Welk type erin hoort kun je even opvragen of misschien is er iemand hier die ook jouw type motor rijd . Het verversen is iets moeilijker klus maar met een werkplaatshandboek of een YouTube filmpje oid is het zeker te doen .


Over je handvat verwarming die grijze laag is denk ik een bescherming laag om vocht etc tegen te gaan . Als er geen zekering defect is , zou er een draad of soldeer verbinding slecht kunnen zijn waardoor deze niet functioneert .

succes :]
 
Dank voor jullie reacties, ik heb een foto van het kastje:
1hffhe.jpg

Deze kant kan ik nog goed bij, ik kan de kabel (en dus printplaat) niet verder uit het kastje trekken waardoor de achterkant lastiger is.
 
Laatst bewerkt:
als je het onderhoudsverleden niet kent ga er dan van uit dat dit niet is uitgevoerd. voer een grote beurt uit olie oliefilter luchtfilter bougie's loop alles na en slet alles correct af. dit zodat jij weet wat er nu is gedaan. vanaf dat moment bouw jij een nieuw onderhoudsverleden op.

maar over de handvatverwarming doet het kastje nog wel iets zoja controleer je handvat zelf eens
 
als je het onderhoudsverleden niet kent ga er dan van uit dat dit niet is uitgevoerd. voer een grote beurt uit olie oliefilter luchtfilter bougie's loop alles na en slet alles correct af. dit zodat jij weet wat er nu is gedaan. vanaf dat moment bouw jij een nieuw onderhoudsverleden op.

maar over de handvatverwarming doet het kastje nog wel iets zoja controleer je handvat zelf eens


:+


Maar ik ben het wel met je eens, bij onbekende historie gewoon groot onderhoud volgens het werkplaatshandboek uitvoeren.
 
Ik heb wel een handleidingsboekje gevonden van de FZ8. Hier staat het eea. in over periodiek onderhoud met intervallen. Ik zal er eens even beter induiken. Nog tips qua webshops om nieuwe vloeistoffen en onderdelen te bestellen? Of valt online niet veel meer te besparen dan bij de lokale motoport.

Betreft handvatverwarming: ja bovenkant is inmiddels schoon maar achterkant kan ik niet bij. Ook tikt er iets in het kastje als je het heen en weer rammelt dus wss. los draadje oid. Miss toch maar zien dat ik die kabel er verder uit krijg.
 
Laatst bewerkt:
idd stof en vuiligheid , gelukje want zo`n beschermlaag krijg je er meestal niet af .
Zie veel smd componenten die zou je kunnen doormeten op z`n waarden in ieder geval de weerstandjes . Kijk vooral naar soldeerpunten die slecht of los in de tin zitten daar zit dan het probleem . En dan de stekker deze kan geoxideerd kunne zijn waardoor er geen contact is . Maar eerst de zekering nakijken . (kan ook een printzekering zijn ) .
Iets tikken in het kastje duid op iets wat niet ok is lijkt mij .


oil change


http://data.manualslib.com/pdf3/62/...?0d1d2a486f197c5cf509f38bc8297f8d&take=binary


Fazer Owners Club - Unofficial - Index">2011 FZ8 Service Manual.pdf

http://castrol-eu.lubricantadvisor....8baad289d8dfe80e1afb5878&cat=9bdb52e173d8e0a0
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad en zo te lezen heeft ts eigenlijk compleet geen technische kennis dus of alles zelf doen een idee is naar mijn idee niet
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad en zo te lezen heeft ts eigenlijk compleet geen technische kennis dus of alles zelf doen een idee is naar mijn idee niet

Ik mag hopen van wel, met een WTB opleiding :X

Ik ken eigenlijk niemand die aan motoren sleutelt die vanaf dag 1 alles wist. Al doende leert men. (ken ook een wtb-er die eerst het motorblok van zijn nieuwe-tweedehandsje helemaal uit elkaar haalde om alles na te meten en te kijken hoe alles werkte, puur uit interesse.)

Of het slim is om kennis op te gaan doen met een motor die nog wel wat restwaarde heeft over een paar jaar is een ander verhaal.
 
Wat betreft de handvatverwarming, meten is weten.
Meet met een ohmmeter de bedrading naar de handvaten door, vanaf het kastje.
Check wel of de handvaten in serie of parallel zitten, bij parallel schakeling handvaten afzonderlijk meten.
Meet dan of er 12V staat op het regelkastje, test je de bedrading + zekering in 1 keer.
Als de bedrading goed is, het regelkastje kapot.

Kastje vervangen is dan de makkelijkste methode.
Google maar eens op "PWM DC Motor Speed ​​Controller"
Deze regelaars koop je voor ca 10 euro bij dx.com.
12 V aan de ene kant erin , handvaten aan de andere kant eruit.
 
Niet voor alle onderhoudsklussen heb ik ook het gereedschap maar wat ik kan doen doe ik graag zelf en het heeft zeker mijn interesse dit te leren, voor alles een eerste keer.
Daarnaast ben ik eerder bij diverse zaken in de omgeving geweest wat nou ook niet echt vakmanschap was (de rekening overigens wel). Maargoed ik zal de tijd ervoor nemen en uitvinden hoe alles werkt ;) Tnx voor alle info/tips.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan