Zelf onderhoud uitvoeren onder begeleiding

threx

Rookie
30 aug 2023
3
3
Ben zelf aan het voorbereiden om zelf onderhoud te gaan uitvoeren aan mijn Honda CBF600SA uit 2005. Tot op heden had ik de motor in onderhoud bij een dealer. Al ben ik zelf ook wel technisch onderlegd. Echter is sleutelen mijn motorfiets wel nieuw voor mij. Waardoor ik mij op verschillende manieren aan het voorbereiden ben.
Om wat extra ondersteuning en begeleiding hierin te hebben, ben ik zoekende naar iemand die mij hierin zou willen helpen.

Mijn motor (Honda CBF600SA uit 2005) staat momenteel voor groot onderhoud. Dit houdt volgende de specificatie in dat onderstaande acties nodig zijn zoals:
- Motor olie wisselen
- Oliefilter wisselen
- Luchtfilter wisselen
- Remvloestof wisselen (voor / achter)
- Koel vloeistof wisselen
- Boegies (sparkplugs) wisselen

In de voorbereiding heb ik veel gelezen en op internet opgezocht. Al voelt het wel redelijk spannend om het geheel zelfstandig te gaan doen. Waardoor ik graag begeleiding fijn zou vinden. Zeker bij de eerste keer.

Ben zeker bereid om jou hierin een kleine vergoeding te geven. Voor niets gaat immers de zon op :-)

Zelf woon ik in de regio Breda / Roosendaal, al is afstand niet van groot belang. Kan zowel in mijn eigen garage ontvangen of naar jou locatie komen.
 
Goed te doen tijdens de meet en greet. (hopelijk si er weer BBQ.... hint hint richting Zwetje................................^_^)

Begin met motor olie en filter: motor moet warm gereden zijn dan komt alle vuil ook los en gaat zoveel mogelijk weglekken. Tijdens het weglekken, kan je je attentie dan richten op iets anders. Want dat lekken kost misschien wat tijd. 15 minuten?? Dan weet je ook zeker dat er zoveel mogelijk weg is, en dat de motorolie inhoud bijna weg is. Als je dan bijvult volgens specificaties, heb je als goed is, net op de max of net iets teveel.

Zoek alvast de juiste waardes op, als je tijd hebt, dan kan je lekker doorwerken als je het zelf wilt doen, als je komt op bovenstaande bijeenkomst, dan gaat het wat vlotter. Denk aan:

- Bougie afstand, en type/model bougie. NGK is de beste hoor ik.
- Motor olie type en hoeveelheid. En hoe je de hoeveelheid kan nameten m.b.v. je motorolie dop, dat een staafje heeft.
- filter type, filter tool heb je niet nodig. En zijn vele manieren om die lost te krijgen.
- etc etc
- Specialistische tools nodig? Heeft iemand ze, kan je ze lenen, denk aan de remvloeistof pistool bijv. kan je de remvloeistof van onderen wegzuigen in plaats van je handrempomp te gebruiken.

Als ej de motor nog jaren gebruikt, kan het geen kwaad om een voorraadje aan te leggen: motor olie, olie filters, lucht filters, remvloeistof, etc

Vergeet trouwens niet je voorvork. Die olie moet je ook vervangen, ook de voorvork seals en stofkappen. Per voorvork 1 setje. Setje is: olieseal + stofkap. Als je niet weet wanneer dat ooit gedaan is, is het handig om dat te doen. Die gaan helaas ooit ooit zweten, de olie lekt eruit. Totdat de voorvork helemaal leeg is en niet meer dempt. De 2005 versie heeft een normale voorvork, die zijn goed te doen te doen, zeker met wat hulp in het begin. Je moet alleen de werkvolgorde weten. De upside down is meer ingewikkeld. Maar die zat niet op een 2005 versie.
 
Goed te doen tijdens de meet en greet. (hopelijk si er weer BBQ.... hint hint richting Zwetje................................^_^)

Begin met motor olie en filter: motor moet warm gereden zijn dan komt alle vuil ook los en gaat zoveel mogelijk weglekken. Tijdens het weglekken, kan je je attentie dan richten op iets anders. Want dat lekken kost misschien wat tijd. 15 minuten?? Dan weet je ook zeker dat er zoveel mogelijk weg is, en dat de motorolie inhoud bijna weg is. Als je dan bijvult volgens specificaties, heb je als goed is, net op de max of net iets teveel.

Zoek alvast de juiste waardes op, als je tijd hebt, dan kan je lekker doorwerken als je het zelf wilt doen, als je komt op bovenstaande bijeenkomst, dan gaat het wat vlotter. Denk aan:

- Bougie afstand, en type/model bougie. NGK is de beste hoor ik.
- Motor olie type en hoeveelheid. En hoe je de hoeveelheid kan nameten m.b.v. je motorolie dop, dat een staafje heeft.
- filter type, filter tool heb je niet nodig. En zijn vele manieren om die lost te krijgen.
- etc etc
- Specialistische tools nodig? Heeft iemand ze, kan je ze lenen, denk aan de remvloeistof pistool bijv. kan je de remvloeistof van onderen wegzuigen in plaats van je handrempomp te gebruiken.

Als ej de motor nog jaren gebruikt, kan het geen kwaad om een voorraadje aan te leggen: motor olie, olie filters, lucht filters, remvloeistof, etc

Vergeet trouwens niet je voorvork. Die olie moet je ook vervangen, ook de voorvork seals en stofkappen. Per voorvork 1 setje. Setje is: olieseal + stofkap. Als je niet weet wanneer dat ooit gedaan is, is het handig om dat te doen. Die gaan helaas ooit ooit zweten, de olie lekt eruit. Totdat de voorvork helemaal leeg is en niet meer dempt. De 2005 versie heeft een normale voorvork, die zijn goed te doen te doen, zeker met wat hulp in het begin. Je moet alleen de werkvolgorde weten. De upside down is meer ingewikkeld. Maar die zat niet op een 2005 versie.
Maar dan met iemand als begeleider. En voorvork laat ik al aan een secialist over
 
voorvork is goed te doen zelf....alleen enkele kleine dingen in de gaten houden: bushing versleten of niet? (grijze oppervlakte of koperen) randen van koper: nog ok, door en door koper: helemaal versleten, busching vervangen. Er zijn voorvork revisie setjes te koop.

Olie keerring erin schruiven? Gebruik een dunne ballon, etc om de keerring te beschermen van de scherpe rand van de voorvork.
keerring erin rammen? Gebruik de oude keering als duw tool. Gebruik daarnaast een rubberen hamer, dan ram je je voorvork niet aan gort.

Denk dat dit alleemaal goed advies is..... je hebt geen specialistisch tools nodig soms. Je moet alleen weten hoe je het veilig en goed kan doen.
Heb zelf mijn voorvork 3 keer gedaan. 1ste keer was ??!!??, daarna gaat het sneller en sneller.

Ook tip: gebruik je voorvork klem op je motor als bankklem.....veel veiliger dan bankschroef.....

Heb ik opleiding gedaan? Nee, maar basis dingen lukt als je handig bent en het weilt leren. Motorblok uit elkaar halen is iets wat ik niet durf, omdat ik gewoon mijn motor elke dag nodig heb, heb geen tijd om rustig te onderzoeken hoe en wat. Maar als ik de $$$ en tijd heb, dan 2 motoren !! ^_^) YEs! ....even aan het dromen..........

Bij de eerste meet en greet hebben anderen iemand geholpen met de up side down voorvork, petje af. Daar heb ik niet zoveel koek van gegeten.
 
Dat van die voorvork bushing heb ik nog nooit goed begrepen, ik snap dat er gezegd wordt vervangen. Maar waarom is hij versleten bij een bepaalde kleur en wat doet dat ding eigenlijk? Voor mij als leek is het gewoon een brede clip.

Voor voorvork keeringen erin tikken, idd de oude keering gebruiken en aankloppen/tikken met een pvc pijpje maat 45 gaat ook prima
Even een nikje in de oude kering maken zodat je weet wat boven onderkant is wil ook wel raadzaam zijn, dan kan je iig zien hoe het hoort te zitten wanneer je de nieuwe perongeluk laat vallen ofzo ;)
 
Welkom!
Dit topic is er speciaal voor in het leven geroepen:
Reparatie motor meet and greet
Je hoeft dus niet perse naar een complete dag, maar gewoon daar je aanvraag plaatsen.

Standaard onderhoud is goed te doen mits je secuur bent en over de juiste informatie en gereedschap beschikt.
Een goed werkplaatshandboek is ook voor de ervaren sleutelaar een ''must'' dus zeker voor jou. Zelf vind ik die van Haynes erg lekker werken. De moeilijkheidsgraad van een klus staat er bij en het staat beschreven in mensentaal. De echte werkplaatshandboeken van de fabrikant zijn uiteindelijk vaak te technisch en gaan er al snel van uit dat je gigantische hoeveelheden speciaal gereedschap hebt.
Linkje naar het boek dat je dan nodig bent, te verkrijgen bij diverse Nederlandse leveranciers.
Honda Motorcycle CB600F Hornet 1998 - 2006 Haynes Repair Manuals & Guides

Door de regel ben je voor regulier onderhoud weinig speciaal gereedschap nodig. Wel even zorgen voor een momentsleutel.
En een oliefilter bestellen waar een dop sleutel op kan maakt jezelf het leven aanzienlijk eenvoudiger voor die €0,50 tot €4,00 meer :9
 
@pmponer :
Als je een nieuwe setje haalt en vergelijkt met je oude, dan zie je verschil.
Laat ik proberen een foto te plaatsen. Moment.

Kijk:

1693389353600.png


Rode circkel laat een splinter nieuwe zien. De randen worden langzamerhand koperkleur. De grijze spul is een zachtere materiaal dat zorgt dat metaal niet op metaal komt. Als dat weg is, dan weet je dat je je voorvork aan het schuren bent..... De CB750 heeft alleen de busching met de rode cirkel. Deze foto is van een andere type.

Bron: when replace motorcycle front shock bushing - Google Suche

1693389595118.png


Een dunne rand koper op je busching makt niet uit. Dan kan het nog even mee. Maar dat hangt af van hoelang je denkt dat het mee kan. Als je olie vervangt, vervang de busching als het echt heel veel weg is. Dat kan gebeuren omdat de speling binnen de vork te groot is eigenlijk. Men heeft bijv. jaren de olie niet vervangen en is blijven rond riiden. Dus de voorvork binnenmaat is 1 of enkele tienden mm versleten en dat zorgt bijv. weer voor een snellere slijtage van de busching omdat de busching meer en meer kan bewegen. en niet alleen op en neer gaat.

Edit: de busching heeft, zover ik weet, 2 functies: 1) preventie slijtage. 2) zorgen voor afdichting, zodat de olie hoofdzakelijk via de gaatjes tussen 2 kamers onder hogere druk weggepompt wordt, dus dat zorgt dan voor je demping.
 
Laatst bewerkt:
Top dat er al enige reacties zijn. Al is het nog niet wat ik zoek. Zo ben ik zoekende om iemand te vinden met ruime ervaring. Waarmee ik gezamenlijk de acties uit kan voeren op de motor, zoals:
- Motor olie wisselen
- Oliefilter wisselen
- Luchtfilter wisselen
- Remvloestof wisselen (voor / achter)
- Koel vloeistof wisselen
- Boegies (sparkplugs) wisselen

Zelf ben ik al in bezit van een handboek (Haynes) en heb ondertussen tal van zaken op internet opgezocht en gevolgd. Echter is al dit alles mooi en goede achtergrond informatie en uitleg door te lezen en zien. Al heb ik behoefte aan begeleiding om deze stappen te gaan uitvoeren. Waarbij er de mogelijkheid is om controle vragen te stellen en te zorgen dat het met zekerheid goed zal worden uitgevoerd. Dat haal je niet uit een boekje of informatie zonder begeleiding.

Met wie zou ik het onderhoud samen kunnen uitvoeren? Snap heus dat niets gratis is, ben zeker bereid om een kleine vergoeding te betalen. Wat voor een ervaren persoon een kleine stap is, voelt gelet dat ik nog niet eerder het onderhoud zelf heb gedaan momenteel voor mij als een grote stap. Met alles in het leven, is het alles dood-eenvoudig zodra je er ervaring in heb opgedaan. Gelet dat de motor een voertuig is waarop ik zelf op rijdt en nog zeker geen doodwens heb, voel ik de noodzaak om dit goed en grondig uit te voeren. Hiermee expliciet niet in de trend van "we doen maar wat en kijken wel waar en hoe het zal landen".

Wie of wie kan mij helpen?
 
Ik ben iig wel weer voorzien van een nieuw stuk informatie, dus zeker nuttig topic :P
Ik woon ook niet in de buurt van TS en ben geen monteur dus ik zal uit dit topic gaan.
 
Top dat er al enige reacties zijn. Al is het nog niet wat ik zoek. Zo ben ik zoekende om iemand te vinden met ruime ervaring. Waarmee ik gezamenlijk de acties uit kan voeren op de motor, zoals:
- Motor olie wisselen
- Oliefilter wisselen
- Luchtfilter wisselen
- Remvloestof wisselen (voor / achter)
- Koel vloeistof wisselen
- Boegies (sparkplugs) wisselen

Zelf ben ik al in bezit van een handboek (Haynes) en heb ondertussen tal van zaken op internet opgezocht en gevolgd. Echter is al dit alles mooi en goede achtergrond informatie en uitleg door te lezen en zien. Al heb ik behoefte aan begeleiding om deze stappen te gaan uitvoeren. Waarbij er de mogelijkheid is om controle vragen te stellen en te zorgen dat het met zekerheid goed zal worden uitgevoerd. Dat haal je niet uit een boekje of informatie zonder begeleiding.

Met wie zou ik het onderhoud samen kunnen uitvoeren? Snap heus dat niets gratis is, ben zeker bereid om een kleine vergoeding te betalen. Wat voor een ervaren persoon een kleine stap is, voelt gelet dat ik nog niet eerder het onderhoud zelf heb gedaan momenteel voor mij als een grote stap. Met alles in het leven, is het alles dood-eenvoudig zodra je er ervaring in heb opgedaan. Gelet dat de motor een voertuig is waarop ik zelf op rijdt en nog zeker geen doodwens heb, voel ik de noodzaak om dit goed en grondig uit te voeren. Hiermee expliciet niet in de trend van "we doen maar wat en kijken wel waar en hoe het zal landen".

Wie of wie kan mij helpen?
Vraag het eens in het topic dat ik linkte, daar zijn al meer mensen die dat topic "volgen" en dus jouw aanvraag ook zien.

Ik wil je best assisteren bij mij in de schuur, maar mijn schuur is wel een fors eind bij jou vandaan (Lemelerveld).
Ook moet het een keer doordeweeks, gezien mijn ploegendienst zijn mijn resterende weekenden heilig.
Mocht je het wat vinden mag je prive wel even contact opnemen.
 
Vraag het eens in het topic dat ik linkte, daar zijn al meer mensen die dat topic "volgen" en dus jouw aanvraag ook zien.

Ik wil je best assisteren bij mij in de schuur, maar mijn schuur is wel een fors eind bij jou vandaan (Lemelerveld).
Ook moet het een keer doordeweeks, gezien mijn ploegendienst zijn mijn resterende weekenden heilig.
Mocht je het wat vinden mag je prive wel even contact opnemen.
Hey Erwin,

Dank voor je reactie. Top ;-)
Afstand is voor mij niet zo'n probleem. Al ligt jou woonplaats redelijk ver. Zal het nog in gedachte houden. Al verwacht ik dat het iets dichterbij ook te vinden zal kunnen zijn. Enorm bedankt voor je aanbod. Waardeer ik zeker 8-)
 
YouTube is je vriend dichtbij. :+
Alles per dag verdelen?
Alleen de remmen een keer doen?
Olie verversen kan eigenlijk wel tegelijk.
Alles lekker buitenzijde motor afhandelen.
Voor het luchtfilter en bougies moet je wat meer graven en kuipdelen o.i.d. verwijderen (leve mijn BMW met het filter boven in de tank).
Dat dan weer op een andere dag.
Maar ook daar vast een how to filmpje op internep.
Een paar keer kijken op verschillende dagen, en ook van anderen een vergelijkbaar filmpje opzoeken kan wonderen doen.
Dan ga je al wat meer bekende dingen zien tijdens het zelf klussen.
 
En anders mag je ook een keer hier aanschuiven en dat is wel dichtbij (Oudenbosch)
Mijn zoons komen ook regelmatig. Dus alles is hier voorhanden.
Als je interesse hebt hoor ik het wel
Kijk.....dat is toch een super aanbod aan TS🙂.

Maar mocht TS liever in zijn eigen garage aan de gang willen, dan wil ik ook best wel een avondje of twee mee kijken en advies geven. Mijn garage staat helaas ram en ram vol, dus daar is het sleutelen niet relaxed.

Ik woon op 5 km van Etten-Leur (en heb een stuk of 5 CB600s en CBR600 gehad).

Professioneler kan ook. Ik meen dat er in Sprundel een adres is, waar je onderhoud en banden kan laten doen en zelf mee mag helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan