Starter motor kortsluit het systeem

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik heb laatst het motorblok van mijn RS125 gehaald en een top end revisie gedaan.
Nu zit ik met het volgende probleem. Wanner ik mijn sleutel in contact doe, op de starter klik. Valt de motor uit en kan je aan de kathode(negatieve pool) wat vonkjes zien vliegen en klein beetje rook. Nu had ik als volgt de starter relais van de anode gehaald. Nu klikte ik op de starter knop en hoord een klik geluid, betekent dus dat de relais nog werkt. Daarna had ik deze weer aangesloten maar dit keer de starter motor van de relais er afgehaald. Nu kon ik weer de starterknop inklikken en hoorde een klik geluid van de relais, zonder dat de motor uitviel. Hiermee heb ik dus het probleem geisoleerd. Het is de starter, ik heb hier niks meegedaan, behalve dat ik een stukje van mijn motorbehuizing TIG heb laten lassen. De lasser had me echter wel beloofd dat er geen gekke spanning/stroom door het motorblok zou lopen, ook ruikt de starter ook niet vebrand, dus ik denk niet dat hij "dood" is. Echter vraag ik me wel af wat het wel zou kunnen zijn.
Ik heb dus de starter er af gehaald, en heb het rubbertje die de plus pool in het midden houd van de starter er af gehaald. Ik kan nu de aansluiting wel een hele cm heen en weer bewegen. Ik vroeg me af of die normaal was qua design of dat hij los zit en met de aarde, zijn lichaam dus kortsluit.
 
Even met een multimeter de weerstand tussen je plus kabel en de behuizing meten dan kun je uitsluiten of er sprake is van sluiting.

Ik gok dat de isolatie van de kabel is gesmolten door de hitte van het lassen waardoor je nu dus kortsluting hebt.
 
Laatst bewerkt:
Slim laat ik even mijn multi pakken, als dit zo is moet ik helaas een nieuwe kopen. Het is onmogelijk om de behuizing los te schroeven.

het lassen is niet in de buurt van de starter gebeurt, starter is ook niet warm geworden.

Ik heb hem op continuiteits meting gezet

Op bepaalde standen van de aansluiting van de startermotor piept de multimeter. Volgens mij moet hij niet kortsluiten? Dus moet er geen continuiteit zijn en dus niet piepen. Volgens mij is dus het aansluit stuk los?
 
Laatst bewerkt:
Geen
LsdRtYs.jpg

RTTwVuY.jpg

bepaald standen laat ik wel zien in de video:
 
Laatst bewerkt:
Je continuiteits meter piept waarschijnlijk bij een weerstand tussen de de 0-3000 ohm, dat is dus als vrij snel. Ik vind de aansluiting wel heel erg los zitten, ik ben bang dat die gewoon ergens sluiting naar de massa maakt in je startmotor.
 
Hoe ga ik dat fixen...
De behuizing schroeven lijken wel met loctite vast te zitten kan hem echt niet opendraaien.

Ik moet ervoor zorgen dat de continuiteits meting gewoon niet piept toch? Kijken of ik de aansluiting op enig manier goed krijg...
 
Laatst bewerkt:
Hoe ga ik dat fixen...
De behuizing schroeven lijken wel met loctite vast te zitten kan hem echt niet opendraaien.

Ik moet ervoor zorgen dat de continuiteits meting gewoon niet piept toch? Kijken of ik de aansluiting op enig manier goed krijg...
Je moet het ding openmaken, en kijken waar de kortsluiting zit.

Dan weet je of je dat nog kunt verhelpen, of dat het einde oefening is.
 
Ik heb hem op continuiteits meting gezet

Op bepaalde standen van de aansluiting van de startermotor piept de multimeter. Volgens mij moet hij niet kortsluiten? Dus moet er geen continuiteit zijn en dus niet piepen. Volgens mij is dus het aansluit stuk los?

motor heeft sowieso lage weerstand, is dus absoluut niet abnormaal dat hij piept. zo lang je iets van weerstand meet tenminste.

edit : net even startmotor van een heftruck doorgemeten : weerstand = 0.9 ohm
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet dom overkomen maar harde sluiting, wat bedoel je daar eigenlijk mee?

Daarnaast heb ik de aansluiting zelf ook nog verbogen, hij was eerst in een hoek van 90 graden verbogen waardoor de schroef er niet meer in pastte, eenmaal ik het er toen had uitgeschroefd. Volgens mij zit het contact daarom zo los er in.
Overigens zit er een plastic plaatje onderin, die ik kan induwen met het contact.

Maar dat ding openkrijgen lijkt me het makkelijkste, als het lukt. Die kruiskop schroef draai je zo kapot.
 
Komt van een aprilia, italiaanse motor. Is echter wel een mitsuba starter motor.
Ik heb die passende bit schroevendraaiers, eentje die ratelt. Ik heb hem wel verdraaid, zo stevig zitten die schroeven.. De veer is naar de klote.
 
Nee, ik zou dan de accu moeten loshalen.
Ik heb wel de oplader, maar om dat te gebruiken lijkt met geen slim plan.

Ik zal morgen even de accu weer loshalen
 
Ik heb een ouderwetse. Zo net hem aangeslote zoals ik het op de motor had, dat was met de aansluiting helemaal naar boven getrokken, ik zag relatief grote blauwe schok vonken vanaf komen.
Daarna aangesloten hoe ik denk dat het moest, dat is dus de aansluiting naar beneden en dan zo er in dat hij tegen de binnen wand mechanisme duwt waar een veermechanisme in zit. Toen kwamen er kleine oranje vonken van af, ze zagen er veiliger uit dan die blauwe. Ook kwam er een geluid van de motor, een zoemend geluid, helaas was dit niet genoeg om de starter draaiend te zien? Is dit vanwege te lage amperage? 12V 1.3A kan de oplader maar afgeven. Of is hij gewoon dood :(?
 
Laatst bewerkt:
Klopt^^
Maar het heeft mijn probleem wel geisoleerd.
Blijkbaar hoe ik hem aansloot kortsluite de plus met de min.

Nu weet ik hoe ik ervoor zorg dat de motor een geluid maakt tenminste. de amperage is waarsch wel te laag en daarom draaide hij niet.
 
Ik verbaas me er over dat je zo weinig weet van elektriciteit, zo duurt het wel erg lang voor je er uit bent. Maar je leert er wel van en het kost (nog) niets.
 
Klopt^^
Maar het heeft mijn probleem wel geisoleerd.
Blijkbaar hoe ik hem aansloot kortsluite de plus met de min.

Nu weet ik hoe ik ervoor zorg dat de motor een geluid maakt tenminste. de amperage is waarsch wel te laag en daarom draaide hij niet.
Je komt echt kennis te kort om te weten wat je doet, of wat het probleem is.

Ik bedoel: veiliger vonken?
Amperage tekort van een lader?

Doe iig voorzichtig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan