Zelf ontwerpen Kroonplaten

JBaas

Rookie
16 sep 2014
8
0
Delft
Hallo,

Ik ben begonnen met het ontwerpen van kroonplaten, heeft iemand ervaring op dit gebied?
Denk hierbij aan loodcases, passingen voor de poten, aanhaal moment van de bouten en kiezen van het type lagers?

Alvast bedankt!
 
Aanhaalmomenten zijn redelijk universeel.
Die kunt je min of meer aanhouden van je huidige kroonplaten. Let ook op materiaal en maat van de bouten.

Passing vorkpoten lijkt me een inkopper.

Net als lagers en de passing daarvan.
 
Ik heb ooit in hardhout een mal gemaakt , en deze gewoon vol gegoten met aluminium, en daarna gewoon met veel geduld en een freesbak afgewerkt, dus ja heb ik ervaring mee, en voor de lagering en poten heb ik gewoon de passingen van de orginele ( vervangende voorvork ) over genomen
 
Nou het puntje is dat het een zelfbouw project is en dus geen originele dingen kan overnemen. Ik wil ze namelijk wel gaan tekenen en met berekeningen verifiëren in computer programma's.
 
Als je met EEM berekeningen kunt uitvoeren neem ik aan dat je ook wel weet watvoor passingen je aan moet houden (met bijbehorende aanhaalmomenten).

Berekenen zelf ook regelmatig machineframes/assen/spanten met EEM (in Inventor), maar dat zijn veelal statische belastingen. Een statische belasting onder dynamische omstandigheden (zoals een hijskraan die zwenkt) is ook nog wel te doen, maar een kroonplaat simuleren van een motor bij 180 km/h op een hobbelweg is hele andere koek..zou het knap vinden als je dat kunt. Post de resultaten van de Von Mises etc. maar online als je dat hebt!
 
Laatst bewerkt:
Haha ja ik studeer werktuigbouwkunde ;) en alles moet dus zo licht mogelijk worden uitgevoerd!

Maar dynamica van een motorfiets is inderdaad heel lastig slechts een enkeling heeft zich er aan gewaagd een theorie op los te laten. Daarom wil ik ook uitgaan van worst case scenario's zoals afremmen met 1.5g etc.

Ik loop juist vast bij de passingen en dergelijke
 
Heb je al eens nagedacht over de stijfheid van het geheel? In veel ontwerpen is sterkte van ondergeschikt belang t.o.v. stijfheid.

Qua passingen.....de meeste lager fabrikanten geven benodigde passingen op. Niet echt bijzonder....
Wat mij erg belangrijk lijkt is dat je weet hoe precies alles gemaakt moet worden.
 
Denk dat als je werktuigbouw studeert je vast wel eens gehoord hebt van een oldschool tabellenboek.
En dan kijk je naar de passing die je hebben wil een, vaste passing dus voor je pen in je t stuk en een losse passing voor je vorkpoten die een vaste passing worden na het vastzetten van de bouten in je platen .
 
Laatst bewerkt:
Haha ja dat is wel raadzaam om eens zo'n boek op te zoeken, Bedankt!

Stijfheid en sterkte zijn inderdaad twee verschillende dingen. Bij een motorfiets speelt de stijfheid een belangrijkere rol in het frame en de achterbrug volgens Cossalter en Bradley de twee motorfiets bijbeltjes. Dus ik denk dat daar niet teveel rekening mee moet houden?

Ik wil alles maken van blokken 7075 aluminium te laten CNC frezen, uitgaande van een bepaalde freeskop. Denk dat de maat toleranties van een CNC frees vrij toelaatbaar zijn.
 
Heb jij enig idee hoe cnc frezen werkt? Is gewoon op 0.003mm.. veel nauwkeuriger als voor jou toepassing noodzakelijk is.

Verder klinkt dat 7075 allemaal heel interessant..maar geloof me..5083 is meer dan voldoende (en goedkoper). Het is geen vliegtuig... of je moet echt op de grens gaan zitten. In dat geval..veel succes met berekenen.
 
Haha ja ik studeer werktuigbouwkunde ;) en alles moet dus zo licht mogelijk worden uitgevoerd!

Maar dynamica van een motorfiets is inderdaad heel lastig slechts een enkeling heeft zich er aan gewaagd een theorie op los te laten. Daarom wil ik ook uitgaan van worst case scenario's zoals afremmen met 1.5g etc.

Ik loop juist vast bij de passingen en dergelijke

Vergeet in je FEA niet mee te nemen dat je frame en voorvorkpoten ook een bepaalde stijfheid hebben. Ofwel inklemmen om het gat waar de balhoofdpen door steekt en een belasting met een bepaalde offset opleggen is incorrect.

Mijn tip aan jou, kijk gewoon naar wat bestaande kroonplaten en gebruik je boeren verstand. Berekeningen waar toe je in staat bent (aan name van mij) zullen flink afwijken van de werkelijkheid.

Succes! :)
 
Ja ik weet wat het is en nee ik kan het zelf niet en neem het me niet kwalijk dat ik de nauwkeurigheid niet uit mijn hoofd weet. Verder geloof ik je dat het sterk genoeg is, echter heb ik de mogelijkheid om deze legering te gebruiken.

Ik vraag gewoon om advies om te leren, omdat er ongeacht mensen zijn die er meer verstand van hebben dan mij
 
gewoon beginnen, bijna alles wat je zelf maakt is steviger dan het standaard spul.
niet te veel nadenken, als je je gaat verdiepen in al die theoretisch shit komt je project nooit af.

Logisch nadenken is voldoende, heb op deze manier al 25 vorken gebouwd met zelf gefreesde kroonplaten en achterwielen met ingelaste naven gemaakt en ze rijden na 10 jaar nog probleemloos.

gewoon doen. suc6
 
Heb jij enig idee hoe cnc frezen werkt? Is gewoon op 0.003mm.. veel nauwkeuriger als voor jou toepassing noodzakelijk is.

Verder klinkt dat 7075 allemaal heel interessant..maar geloof me..5083 is meer dan voldoende (en goedkoper). Het is geen vliegtuig... of je moet echt op de grens gaan zitten. In dat geval..veel succes met berekenen.
^:
7075 is klerezooi. Het corrodeert als een gek en is kerfgevoelig. Ik zou voor een 6000 serie gaan. mooi te bewerken en meer dan sterk zat.
 
Houd er in het geval van 7075 rekening mee dat je dat niet blank kunt anodiseren.

En ik zou toch echt voor 5083 tooling plate gaan O-) , perfect te bewerken en geen spanning in het materiaal (zeker omdat je neem ik aan gaat werken met ribben om het gewicht zo laag mogelijk te houden, trekt nagenoeg niet).

Edit:
en ik bedoel het goed btw baas :)
 
Laatst bewerkt:
6082 T6 is ook goed geschikt, Regelmatig ebay bekijken om een plaat te vinden.

Metall-nord heeft veel overschotten aluminium te koop.

Ga je ook inzetstukjes maken voor de voorvorksprong te kunnen verzetten?

Zeker foto's plaatsen hier als je wilt!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben begonnen met het ontwerpen van kroonplaten, heeft iemand ervaring op dit gebied?
Denk hierbij aan loodcases, passingen voor de poten, aanhaal moment van de bouten en kiezen van het type lagers?

Alvast bedankt!
Ooit zelf een stel heavy-duty platen ontworpen en laten fabriceren door een 1man bedrijf op een CNC bank. Dat ging perfect.
Materiaal Aluminium 7000 kwaliteit.

Het punt is dat de vorkpoten exact in lijn moeten liggen en op de exacte hartafstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan